@KrullTroll
Tack
Jag ska erkänna att jag aldrig ridit en såhär seg ponny/häst, inte vad jag kan minnas iaf.
Syrrans connemaraponny var lite halvseg ibland men inte såhär (men då var han gammal med)
Vi får se hur det går framåt, jag har som sagt ridit på bana och även 1gång i ridhus och då med mer energi och vilja så antingen är det väl något av det vi sagt nu, betestrött eller tung bana.
Jag tror det kommer, i vissa stunder visar hon ju faktiskt att det går, så absolut. Jag fortsätter med våra uteritter sen får man smyga in något kort pass på banan emellanåt i veckan. Kanske blanda det med att rida en kort runda i skogen innan och sen in på banan.
Jag får testa mig fram lite nu.
Delvis kl.
Idag hade Miraz fått sig en reva på bakbenet, precis ovanför knölen vid hasen och en bra bit upp där, tur nog bara ytligt men tillräckligt skoj för flugor och hålla till där
Hon brunstar så enormt och har börjat springa efter stoet och sitt föl, fölet är hingst (blir 3mån gammal snart tror jag). Så jag gissar att mamman kanske sagt åt Miraz alt någon annan som hon trånat för.
Idag såg jag henne tråna efter honom igen och denna gången sa faktiskt HAN till henne, mamman gick och åt bredvid fölet och fölet gick och käkade med och Miraz smyger fram och börjar lukta på rumpen osv på honom och sen ser jag bara ett ben från fölis och Miraz som vänder runt och piper.
Hon har nyss brunstat, hon började brunsta när jag åkte iväg på min resa, 20:e juli och nu har hon hållit på i några dagar igen och hon är SKIT JOBBIG!!!
Sen har hon nog verkligen kommit i trotsen och testar allt, extra mycket vid brunst.
I förrgår gick vi förbi en valack som stod utanför stallet och blev fixat, Miraz stannar när vi precis gått förbi honom och jag försöker få henne fram varpå hon strax börjar backa mot honom och då får jag försöka backa henne lite åt sidan för att sedan försöka få henne framåt igen men nej, så till slut fick jag använda spö på rumpan och hon piper till och sparkar med ett bakben men går därefter framåt.
Kommer ett par meter innan vi möter en kille med en hink, stopp igen och vägrar gå fram. SÅ vi pratar lite och sen kommer en häst och rider förbi så tar lite skjuts där (jag vet, en fuling men vi kom iväg iaf)...
Sen inga som helst problem!
Idag, tja.. Taggad att rida iväg men vi kommer till ingången till stora stallet och där vill hon in och inte förbi.. Så idag fick vi bråka rejält innan hon gav sig. Fick smacka och använda skänklarna och peta till med spö några ggr med och när jag jag nästan gett upp om att ta oss förbi så smyyyyger hon sig framåt men ändå förbi!
Sen var det smygning ända fram till skogen då var det andra bullar igen, pigg och glad och framåt..
GAAAAH... Hoppas detta släpper snart