Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Louice
Välkommen in i tråden =D
Vad trist med skador men skönt att ni är på G nu!
Otroligt fin häst, ser riktigt maffig ut
@Catrool
Tack för ditt svar.
Då är jag med lite mer på noterna.
Har själv ägt en häst som fick en lättare senskada pga för hårt arbete. Min medis som red henne själv (det var under en tid då jag jobbade så mkt) en vinter. Min hovis tyckte dock inte att det behövdes röntgas/ultraljudas utan det blev helvila på box en liten tid sen vila i hage och sen blev det utökat med promenader osv. Tog väl säkert 1år innan man vågade börja skritta från ryggen har jag för mig.
Hon lever än idag givetvis, min syster fick henne i 18års present utav mig (hon skulle egentligen köpa henne, men efter skadan ville jag inte direkt be henne betala) så jag gav bort henne.
Men man ser inte av senan, svullnaden. Vi trodde faktiskt den skulle förbli lite tjock men det försvann med tiden.
Rids i stort sätt som förr men ingen hoppning, det vågar vi inte.
Isåfall vill vi röntga/ultraljuda senan för och se hur den ser ut.
Så det finns alltid hopp, jag håller tummarna stenhårt för att det blir mer positiva besked nu!
Bor alla här runt Hajjerna?? Jag har varit där ett par tre ggr och tränat...Fast själv då, inte på någon kurs.
Här håller vi på med rehabilitering. Talladin får gå i en liten hage på dagen och det tycker han inte är jättekul. I förrgår hade han lärt sig att det inte var någon ström i plaststolparna utan bara i tråden så man kan ta stolpen i munnen och dra upp den och kasta bort.. Som tur var skulle min kille precis ta in honom så han hann inte rymma.. såret är nu ca 2 cm djupt så det händer ju lite iaf.
Pratade med veterinären igen idag och jag får börja köra honom i skritt om någon dag. det tar tid sånt här.
Ja senskador är luriga. Den här skadan är ju väldigt liten och har vart ett detektivarbete att hitta men eftersom det finns en svullnad som inte ville ge med sig så var det ju något så vi fortsatte leta med ultraljud och röntgen. Så den skadan är jag eg inte så orolig för känns bara tråkigt att vi aldrig kommer igång med rindingen , värre med om han har ärrvävnader eller annat från tidigare okänd skada som varit av större omfattning eftersom de kan påveka hållbarheten... Hoppas få veta mer om de nu om en stund när jag ringer kliniken!
Mycket att läsa i tråden, både positiva och mindre positiva inslag.
Vi bygger styrka och kondis här. Var ute ensamma och klättrade i bokskogen och galopperade i högt gräs i förrgår. Måste säga att jag är så glad i min häst. För att komma till och från skogen måste vi korsa en trafikerad väg 2 ggr och för att galoppera på gräsvägen måste vi gå längs med/på den trafikerade vägen några hundra meter vid två tillfällen. Hästen är bara riden dryga 6 mån sammanhängande p g a våra skadeperioder, men han bara gör det! Med mod, arbetsvilja och bjudning!
Självklart ok att du frågar
Ev förkalkningar eller ärrvävnad kommer från innan köp ja och skulle då tyda på att han haft en större skada förr men eftersom han fortfarande är svullen kring området är just de fortfarande diffust därför vill man att fler tittar på det.
Skulle det vara ex ärrvävnad i en sena så innebär ju de alltid att senan blir svagare i den punkten. Senor är ju elastiska och består av typ tunna gummiband och får man en lagning i ett gummiband blir de stelt och oelastiskt och en svag punkt helt enkelt . De skulle ju då innebära sämre hållbarhet tyvärr.
Nu såg man ju på röntgen att det inte fanns några större förkalkningar eller benförtätningar iaf men detta ska de ju också titta vidare på.
Jag besiktade med nästan 30 bilder på ben och rygg så det finns ju bilder att jämföra med från april också.
Nu kommer han behandlas för den mindre skadan i senornas ytter kanter som blivit påverkade av sparken. Detta innebär att vi ska fortsätta skritta som vi gjort och utöka successivt upp till 1h om dagen under en månads tid sedan återbesök.
1 tim och 15 min avstånd ca
Mycket att läsa i tråden, både positiva och mindre positiva inslag.
Vi bygger styrka och kondis här. Var ute ensamma och klättrade i bokskogen och galopperade i högt gräs i förrgår. Måste säga att jag är så glad i min häst. För att komma till och från skogen måste vi korsa en trafikerad väg 2 ggr och för att galoppera på gräsvägen måste vi gå längs med/på den trafikerade vägen några hundra meter vid två tillfällen. Hästen är bara riden dryga 6 mån sammanhängande p g a våra skadeperioder, men han bara gör det! Med mod, arbetsvilja och bjudning!
Med tanke på att skadan är så pass liten, att han inte är halt, inte är eller har varit varm eller på annat sätt påverkad förutom svullnaden så hade veterinärerna kommit fram till att lätta lite på restriktionerna som jag fick igår.
Så nu ska vi skritta 30 min om dagen i två veckor till sedan ska tiden skitt ökas och jag kan även då smygga in lite jogg
Ungefär som jag då. Åt vilket håll bor du?
Så härligt ni är pågång nu Han verkar fantastisk och så stabil din fina