10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Mysaan

Trådstartare
Ja rubriken sammanfattar nog ganska bra min tik just nu. Hon har alltid varit väldigt noga med förarkontakt och alltid tittat mig i ögonen innan hon gjort något. NU kan vi stå 10 minuter vid vägen innan hon tittar mig i ögonen och vi kan gå över.
Hon har alltid sprungit lös i stallet och hållt sig undan hästarna ganska väl efter att hon vid 3 månaders ålder råkade få en hov på tassen och hade svårt att gå några veckor. Nu springer hon runt och vallar hästeländena. Min häst gör inte så mycket utan flyttar sig endast om han känenr för det men de andra hästarna rusar iväg och sparkar bakut. INte bra att hon skrämmer hästarna och jag är samtidigt rädd att hon ska få en spark.
I vanliga fall kommer hon på en gång när jag kallar när vi är i stallet nu bara skiter hon i mig.

Om det har någon betydelse så är hon nu alltså 10½ månad. I starten för sitt första löp. Hon började löpa i fredags. Blandras mellan schäfer, tervurens och tollare om det akn tänkas ha betydelse. Jag blir galen på henne just nu. Hon har alltid varit rolig att jobba med och vardagslydnaden har suttit riktigt bra men nu lyssnar hon inte alls.

På brukshundsklubben säger de att jag har förstora krav som kräver att hon ska lyssna när hon löper och dessutom är så ung. :crazy: Men jag vill ju att hunden ska kunna lyssna även under löp och inte strunta i mig då. I övrigt har inte löpet ändrat henne alls utan hon är hur go som helst och vill bli kelad osv som vanligt
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Min första spontana tanke är: håll hunden kopplad under löp så att du inte riskerar en tjuvparning och råkar få valpar.

Annars är det inte helt ovanligt att hundarna blir "som förbytta" när de löper och inte lyssnar osv. Min unga är sådan och pga det så har jag nu bestämt att ta paus med lydnadsträningen tills hon löpt klart och börjat bli piggare och mer "som vanligt" igen.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Nu bor vi i en tiktät by och de hannar som finns är kastrerade. Men just nu kan jag inte släppa henne ändå eftersom hon helt klart inte lyssnar utan gör allt annat än lyssnar.

Men kan jag då förvänta mig att detta går över när löpet är över? Vallningen av hästarna då? Lär inte försvinna utan arbete eller? När höglöper hundar egentligen? Förra tiken brydde jag mig aldrig om att ha koll på eftersom hon aldrig ändrade sig i humör och vi inte gick några kurser
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Om din tik tillhörde en vildflock med hundar så skulle det vara dags för henne att dra vidare och bilda egen flock snart. Dags att förbereda sig liksom, och den del av förberedelsen handlar om självständighet.

Så hon ska utveckla sin självständighet, som kan ge "kottar i öronen" plus att hon löper, som ger "dålig hörsel" i sig.
Jag tror att det kommer att bli bättre, men inte helt bra, när hon slutar löpa.

Slyngelperioden är nåt man bara ska igenom. Bara att ha kopplat i situationer när hon tidigare kunde gå lös. Jobba mycket med kontaktövningen och tänk aldrig att "jamen hon kunde ju detta tidigare, för bövölen". För just nu är det annat som drar.

Sänk dina kriterier, belöna oftare i träning och jobba på samarbetet på så vis.
Blir du förbaskad rekommenderar jag att sparka hårt och länge på närmsta träd.

Sen, vips bara så har du passerat både fysiskt och psykisk könsmognad och du har en vuxen hund. (nånstans vid 1,5-2 års ålder)

Kolla om inte brukshundsklubben kan erbjuda "slyngelkurs" om inte annan så är du minst av allt ensam med detta problem.

//Blandrastiken - som håller slyngelkurser med hundar som har massor med kottar i öronen.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag haller med att det ar viktigt att hon inte ser din frustration. Nar min lopte forsta gangen jobbade jag med inkallning (och godis) flera, flera ganger om dagen. Hela tiden. Innomhus, pa promenad, i stallet, nar hon satt ett par meter fran mig. Oavbrutet.
Min tjej gick in i sitt forsta lop med ca 85% fungerande inkallning... men kom ut ur forsta lopet med 100%. Jag misstanker att hon hade svar PMS och madde ganska daligt och valde att vara med mig darfor. Jag inser vilken tur jag hade
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

På med koppel. Du har redan fått tips från Blandrastik. Försök att hitta situationer där du kan berömma, gör det enkelt för henne.

*avskyr bebisar* ;)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Slyngelålder som säkert blir än värre i kombination med löpet.
Håll henne kopplad, sänk kraven men fortsätt träna så går snart dövheten över. Om vallningen försvinner i samma veva vet jag dock inte.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag har själv aldrig upplevt någon värre slyngelperiod, tycker personligen att det är lite påhitt från hundägarnas sida för att hunden inte är lika beroende längre.

Iaf, att hon vallar hästarna tycker jag dock att du ska ta tag i direkt, det är förbjudet, punkt. Hon kan ju bli skadad eller skada hästarna om hon fortsätter med det, så där hade jag inte varit särskilt avslappnad... .
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Om din tik tillhörde en vildflock med hundar så skulle det vara dags för henne att dra vidare och bilda egen flock snart. Dags att förbereda sig liksom, och den del av förberedelsen handlar om självständighet.

Så hon ska utveckla sin självständighet, som kan ge "kottar i öronen" plus att hon löper, som ger "dålig hörsel" i sig.
Jag tror att det kommer att bli bättre, men inte helt bra, när hon slutar löpa.

Slyngelperioden är nåt man bara ska igenom. Bara att ha kopplat i situationer när hon tidigare kunde gå lös. Jobba mycket med kontaktövningen och tänk aldrig att "jamen hon kunde ju detta tidigare, för bövölen". För just nu är det annat som drar.

Sänk dina kriterier, belöna oftare i träning och jobba på samarbetet på så vis.
Blir du förbaskad rekommenderar jag att sparka hårt och länge på närmsta träd.

Sen, vips bara så har du passerat både fysiskt och psykisk könsmognad och du har en vuxen hund. (nånstans vid 1,5-2 års ålder)

Kolla om inte brukshundsklubben kan erbjuda "slyngelkurs" om inte annan så är du minst av allt ensam med detta problem.

//Blandrastiken - som håller slyngelkurser med hundar som har massor med kottar i öronen.

Jag går nu en vardagslydnadskurs på brukshundsklubben där alla hundar är mellan 1-2 år och instruktören säger hela tiden att vi inte kan ställa några krav eftersom hundarna är i "den åldern". Har precis börjat i söndags var andra gången och där säger de bara att jag ställer för hårda krav och de har jättesvårt att förstå min hund och komma med tips.
Har blandannat tagit upp ett problem som alltid funnits och de sa första att det berodde på att hon var skarp. SEdan såg de under kursen att hon är vek och menade då på att det berodde på att hon inte alls lagt sig och visat sig undergiven. Du kanske kan tipsa?
EX: Kelly börjar gräva i rabbatten. Jag säger Nej och tar bort henne. Så fort jag släpper henne och vänder ryggen till är hon tillbaks. Efter 4-5 ggr så har jag tröttnat och lägger ner henne. Hon stretar först emot men efter ca 2-3 minuter så slappnar hon av och slickar sig runt munnen. (jag har fått lära mig att det betyder att de är undergivna) Jag släpper henne och hon ligger kvar tills jag säger varsegod. Då reser hon sig upp och så fort jag vänder ryggen till så går hon tillbaks till grävandet. Problemet är inte riktigt lika stort nu men det är fortfarande ett problem och det med grävandet är bara ett exempel hon kan göra så i massa oliak situationer.

Hur som helst så japp kottar i öronen har hon och eftersom hon inte lyssnar så får hon inte vara lös nu. Men vid varje tillfälle som finns får hon massor av beröm coh jag har i dag på efetrmiddagen jobbat massa kontakt övningar. Ibland verkar det nästan som att hon är allmänt förvirrad. Vill gärna ha förarkontak men samtidigt verkar det som något säger henne att hon inte ska det. Jämställer henne lite emd min ADHD son som vet att han inte får göra vissa saker men ändå gör det coh sedan mår dåligt av det.

Vet inte om du blev så klok på mitt svar men jag hoppas det.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag haller med att det ar viktigt att hon inte ser din frustration. Nar min lopte forsta gangen jobbade jag med inkallning (och godis) flera, flera ganger om dagen. Hela tiden. Innomhus, pa promenad, i stallet, nar hon satt ett par meter fran mig. Oavbrutet.
Min tjej gick in i sitt forsta lop med ca 85% fungerande inkallning... men kom ut ur forsta lopet med 100%. Jag misstanker att hon hade svar PMS och madde ganska daligt och valde att vara med mig darfor. Jag inser vilken tur jag hade

Jag försöker att inte visa min frustration (inte lätt dock). jag uppmuntrar varje lite grej som är positiv just nu eftersom hon verkar ha "glömt" allt hon lärt sig. Men massa kontaktövningar, massa godis och vi kämpar på.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Slyngelålder som säkert blir än värre i kombination med löpet.
Håll henne kopplad, sänk kraven men fortsätt träna så går snart dövheten över. Om vallningen försvinner i samma veva vet jag dock inte.

Tack för svaret! Precis så jag själv har resonerat här när frustrationen lagt sig lite. Min förra tik var det ingen större skillnad på när hon löpte och jag minns ingen riktigt slyngelålder på henne heller.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag har själv aldrig upplevt någon värre slyngelperiod, tycker personligen att det är lite påhitt från hundägarnas sida för att hunden inte är lika beroende längre.

Iaf, att hon vallar hästarna tycker jag dock att du ska ta tag i direkt, det är förbjudet, punkt. Hon kan ju bli skadad eller skada hästarna om hon fortsätter med det, så där hade jag inte varit särskilt avslappnad... .

Ja valla hästar är helt förbjudet. När jag väl fick tag i henne tidigare i dag så fick hon inte vara lös mer och nu får hon helt enkelt inte gå lös där ute förräns hon åtmisntone slutat löpa och börjar lyssna lite bättre. Då ska jag ta tag i vallandet av hästar. Känns som jag får ta en sak i taget just nu.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Ingen av mina hundar har någonsin haft någon "slyngelålder" som jag tagit hänsyn till!
Som andra skribenter så tycker jag oftast att det är en ursäkt som används när folk börjar inse att hunden inte längre faller för "lock och pock" utan kräver mer engagemang och arbete från föraren! ;)

En hund som kommit in i könsmognaden inser snabbt att det finns roligare saker än matte/husse och godis och leksaker! Det motsatta könet till exempel!
Har man då inte kommit in i den fasen i lydnaden där hunden vet att den MÅSTE göra saker oavsett om den vill eller ej så är det klart att den tar chansen när homonerna cirkulerar.

VAD i tikens löpcykel skulle göra att hon "hörde sämre"/förstod sämre under sitt löp?

Om man har flera hundar har någon någonsin sett att övriga hundar gett den löpande hunden mer "fritt spelrum" under löpet än vid övriga tidpunkter?
(Om vi bortser från hoppfulla hanhundar! :) )
Inte jag i alla fall! Snarare tvärt om! De äldre tikarna kan ha ännu kortare stubin och kräva ännu mer "artighet" under en yngre tiks löp!

Jag ställer samma krav i samma situationer OAVSETT om tiken löper eller inte!

Om jag har en tik som är hormonell tränar jag kanske inte in något nytt under löpet, men alla regler som gällde INNAN löpet gäller UNDER löpet och kommer fotrsätta gälla EFTER löpet.

/Swat
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Ingen av mina hundar har någonsin haft någon "slyngelålder" som jag tagit hänsyn till!
Som andra skribenter så tycker jag oftast att det är en ursäkt som används när folk börjar inse att hunden inte längre faller för "lock och pock" utan kräver mer engagemang och arbete från föraren! ;)

En hund som kommit in i könsmognaden inser snabbt att det finns roligare saker än matte/husse och godis och leksaker! Det motsatta könet till exempel!
Har man då inte kommit in i den fasen i lydnaden där hunden vet att den MÅSTE göra saker oavsett om den vill eller ej så är det klart att den tar chansen när homonerna cirkulerar.

VAD i tikens löpcykel skulle göra att hon "hörde sämre"/förstod sämre under sitt löp?

Om man har flera hundar har någon någonsin sett att övriga hundar gett den löpande hunden mer "fritt spelrum" under löpet än vid övriga tidpunkter?
(Om vi bortser från hoppfulla hanhundar! :) )
Inte jag i alla fall! Snarare tvärt om! De äldre tikarna kan ha ännu kortare stubin och kräva ännu mer "artighet" under en yngre tiks löp!

Jag ställer samma krav i samma situationer OAVSETT om tiken löper eller inte!

Om jag har en tik som är hormonell tränar jag kanske inte in något nytt under löpet, men alla regler som gällde INNAN löpet gäller UNDER löpet och kommer fotrsätta gälla EFTER löpet.

/Swat

Jag vet inte vad som skulle göra att hon hör sämre eller förstår sämre. Min förra tik var inte alls så här om det beror på att jag där hade en äldre hund då som sa ifrån mot henne också eller inte vet jag inte.
Det där med slyngelåldern vet jag att det är många som tycker är påhitt men när till coh med brukshundsklubben säger så och de borde väl veta?
Nej jag vill inte sänka kraven egentligen utan tycker visst hon ska kunna lyda trots löp.
Men det var som att vända blad i en bok. Hon kunde i torsdags gå i koppel jättefint utan att dra och om kopplet spändes ut stanna hon direkt. Hon tog alltid ögonkontakt med mig innan hon gjorde något öht. Hon kunde gå lös och kom alltid (förutom på tomten) på första inkallningen under glad tillrop och massa beröm.
På fredagen gick hon och drog i kopplet, stanna inte när kopplet sträcktes, tog inte ögonkontakt med mig innan hon gick över vägen (jo tillslut vi stod i typ 10 minuter) och så vidare i alla oändlighet när det gällde allt typ. Inkallningen fungerar knappt alls hlet plöstligt. Får ropa både 3 och 4 gånger innan hon kommer.
Skittrist men samtidigt är dettat basic och det måste bara fungera. Det jag tycker är tråkigt är att jag måste bli arg på henne det har nästan aldrig behövts just innan för utom i vissa sammanhang utan hon har följt mig mycket smidigt.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hon kan komma och "valla" på mina shettisston så lovar jag att hon aldrig vallar igen :devil:

Visst kan tikarna få lite knäck i lurarna när de löper men den vanliga vardagslydnaden måste man hålla på i alla fall. Lycka till!
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag går nu en vardagslydnadskurs på brukshundsklubben där alla hundar är mellan 1-2 år och instruktören säger hela tiden att vi inte kan ställa några krav eftersom hundarna är i "den åldern". Har precis börjat i söndags var andra gången och där säger de bara att jag ställer för hårda krav och de har jättesvårt att förstå min hund och komma med tips.
Har blandannat tagit upp ett problem som alltid funnits och de sa första att det berodde på att hon var skarp. SEdan såg de under kursen att hon är vek och menade då på att det berodde på att hon inte alls lagt sig och visat sig undergiven. Du kanske kan tipsa?
EX: Kelly börjar gräva i rabbatten. Jag säger Nej och tar bort henne. Så fort jag släpper henne och vänder ryggen till är hon tillbaks. Efter 4-5 ggr så har jag tröttnat och lägger ner henne. Hon stretar först emot men efter ca 2-3 minuter så slappnar hon av och slickar sig runt munnen. (jag har fått lära mig att det betyder att de är undergivna) Jag släpper henne och hon ligger kvar tills jag säger varsegod. Då reser hon sig upp och så fort jag vänder ryggen till så går hon tillbaks till grävandet. Problemet är inte riktigt lika stort nu men det är fortfarande ett problem och det med grävandet är bara ett exempel hon kan göra så i massa oliak situationer.

Hur som helst så japp kottar i öronen har hon och eftersom hon inte lyssnar så får hon inte vara lös nu. Men vid varje tillfälle som finns får hon massor av beröm coh jag har i dag på efetrmiddagen jobbat massa kontakt övningar. Ibland verkar det nästan som att hon är allmänt förvirrad. Vill gärna ha förarkontak men samtidigt verkar det som något säger henne att hon inte ska det. Jämställer henne lite emd min ADHD son som vet att han inte får göra vissa saker men ändå gör det coh sedan mår dåligt av det.

Vet inte om du blev så klok på mitt svar men jag hoppas det.

Vek eller skarp, det beror ju på vilken minnesbild hunden har för tex en korrigering. En vek hund har en stor och tidsmässigt lång minnesbild av vad som hände. En hård hund "minns typ ingeting- så ont gjorde det inte".

Det här med att snurra på hunden och att man ska ha den liggandes till den visar undergivenhet är bara humbug, sluta genast med det. Hunden kan mycket väl vara dig undergiven, den vet att du är arg, MEN DEN VET INTE VARFÖR!

Nu för tiden pratas det mycket om berikning, googla på det så kanske du förstår varför din hund gräver i rabatten, vad ska man annars ha rabatter till?
Jag skulle absolut låta min hund gräva, men på ett annat ställe, ni kanske kan gömma en skatt tillsammans?
Gräver hon i rabatten så gå och hämta henne, ge henne en uppgift hon kan, tex ligg. Då kan du kräva att hon ska ligga, för det kan hon. Under förutsättning att du lärt henne det och har stimuluskontroll på ordet ligg.

Sen var det "nejet" - Nej funkar bara under förutsättning att hunden vet att; lägger jag inte av med det jag håller på med just precis nu, så får jag himlen i skallen. Punkt j*vla slut!
Har hunden inte koll på detta har nejet ingen som helst funktion. Det är något vi måste lära våra hundar, nejet är ett hot om straff, varken mer eller mindre. Det blir helt verkningslöst om aldrig straffet verkställs.

Sen är det ju en annan femma om man vill straffa och hota sin hund, det lämnar jag till respektive hundägare att bestämma.

Sen vill jag tillägga hundregel nr 1: Hundar gör saker för att få något, eller för att undvika något. Det är förstärkningen som gör att hunden ändrar ett beteende, inte signalen.
Hundar är rå-egoister som enbart gör saker för att de tjänar mest eller förlorar minst. Ropar du på din hund så kommer hon för att hon tror att hon tjänar på det, eller så förligger ett hot och då tror hon att hon förlorar minst på det. Hundar lyder egentligen inte. Kom ihåg det.
 
Senast ändrad:
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Tack för ditt svar!

JO vad Nej betyder vet hon mycket väl och jag får en känsla av att vi i vissa lägen tagit i lite för hårt med vårt NEJ.
Tex om vi är på tomten och hon är påväg att kliva av den. Vi ropar NEJ! Och då kommer hon nästan krypande tillbaks och öronen ligger slickade efter huvudet och hon är väldigt undergiven.

Tack för tipset om berikning! Fast jag tycker ju ändå att mattes rabbatter borde få vara i fred. I övrigt tycker jag vi är duktiga på att tillgodose hennes behov som tex tuggbehovet hon har. Jösses vad den lilla kan tugga. :eek:

Ska läsa mer om berikning och se om jag blir klokare för det känsn som att just grävande skulle jag vilja ha ett slut på.

Jag försöker oftast belöna det positiva och så långt det är möjligt helt enkelt nonchalera det negativa eller korrigera med ett Nej vilket 95% av tiden fungerar utmärkt.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Hon kan komma och "valla" på mina shettisston så lovar jag att hon aldrig vallar igen :devil:

Visst kan tikarna få lite knäck i lurarna när de löper men den vanliga vardagslydnaden måste man hålla på i alla fall. Lycka till!

Jag vill ju inte att hon ska dö! ;) Lät nästan som dina ston var tagna från helvetet. :D

I dag har faktiskt min glada lilla tjej mer eller mindre återvänt och knäcken i lurarna är nästan helt borta. :)
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag hade haft henne kopplad runt hästarna om hon inte kan ge fan i dem o sen korigera om hon förösker valla i kopplet. Eller om hon visar för stort intresse för hästarna.
 
Sv: 10½ månad och slutar lyssna + börjar valla hästar!

Jag hade haft henne kopplad runt hästarna om hon inte kan ge fan i dem o sen korigera om hon förösker valla i kopplet. Eller om hon visar för stort intresse för hästarna.

Nu är hon ju kopplad i och med att hon vallade i går när hon var med. Hoppas nu bara att detta var något tillfällig annars får hon helt enkelt bli hemma när jag åker till stallet
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 751
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp