Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och kön växer snabbt. Bara i år med 40 000 jag undrr vad drömmarna vill göra åt fel, Kanske vakna.
Bostadsbrist är något som sakta byggs upp under lång tid. Med politiker medvetna om problemet går detta att stävja. Nu börjar situationen likna den i Centraleuropa efter kriget. Nu har vi fått våra bostäder förstörda, men istället så har antalet människor ökat explosionsartat de senaste 10 åren.Det är ju problematiskt, förstås!
Och jag har för mig att det handlade om Stockholm enbart?
Det är nog inte så lätt att göra så mycket åt.
Det jag funderar lite på är ju förstås om alla de som står i bostadskö för det första saknar bostad för dagen (en del bor säkert i andra och tredje hand på ett rätt osäkert sätt?) och för det andra om alla de som står i bostadskö till Stockholm, har sin försörjning där. Eller om det även gäller människor som planerar flytt till orten??
Göra åt.
Tja. Bygga nytt är ju väldigt dyrt och löser säkert inte problemet.
Att människor får acceptera längre restid till och från sysselsättningen är nog den "lösning" som ligger närmast till hands.
Det jag funderar lite på är ju förstås om alla de som står i bostadskö för det första saknar bostad för dagen (en del bor säkert i andra och tredje hand på ett rätt osäkert sätt?) och för det andra om alla de som står i bostadskö till Stockholm, har sin försörjning där. Eller om det även gäller människor som planerar flytt till orten??
Jag är en av dessa. Bor i hus idag som vi äger. Kön är ifall något skiter sig just för att ju längre fram i kön jag hamnar desto bättre boende har jag chans att få. Smart tänkt när man har barn känner jag.De flesta jag känner står i bostadskön även om de inte söker bostad aktivt. Många ställer sina barn i kön så tidigt som möjligt, många som bor utomlands eller på annan ort står också i kö "utifall att".
Trådstarten baseras på fake news….
Antalet i bostadskö har inget direkt samband med bostadsbristens storlek.
Jag är en av dessa. Bor i hus idag som vi äger. Kön är ifall något skiter sig just för att ju längre fram i kön jag hamnar desto bättre boende har jag chans att få. Smart tänkt när man har barn känner jag.
Nyheten som sådan är sann.Ja och dessa "fake news" är ju inget som @lbb har hittat på. Det rapporterades ju på radionyheterna igår eller imorse.
Intressant att se att flera beskrivit att man står i kön fastän man egentligen inte söker bostad.
Det visar ju tydligt just att bostadsköns längd inte korrelerar till verklig bostadsbrist.
För 20-talet år sedan skulle jag flytta till ny stad. Jag ringde då det kommunala bostadsbolaget och skulle ställa mig i kö, tänkte jag. Tji fick jag, för de hade ingen bostadskö (då, jag tror de ändrat sig och har en nu). Utan den som sökte bostad skulle ringa den första i månaden och kolla vad som kommit in.
Jag tyckte det var omöjligt, eftersom jag hade fått jobb och då behövde bo någonstans, men med tanke på det som beskrivs (och jag har en kusin som sattes i bostadskö i Göteborg i stort sett vid födseln) så finns det ju skäl att göra så som bostadsbolaget här: endast de som aktivt sökte bostad var ju aktuella då.
Nästan alla jag känner står i bostadskö även fast de har fasta boenden och inga planer på att flytta.Och kön växer snabbt. Bara i år med 40 000 jag undrr vad drömmarna vill göra åt fel, Kanske vakna.
Här kan jag bara hålla med! Bor idag på ca 25kvm, det har funkat bra i 3.5 år, men skulle nu behöva leta mig efter större. Det behöver inte innebära hur många kvm extra som helst, utan det är mer att jag önskar mig plats för fler väggar så att jag slipper se disken från sängen liksom. En välplanerad lägenhet på hyfsat få kvm hade varit toppen.Sedan kan man också diskutera svenskars bostadsvanor. Sverige ligger nästan högst av alla länder, ffa då i storstäderna, med hur många kvadratmeter vi bor på. Svaret kanske är förtätning och att individer delar bostad på ett sätt vi inte är vana vid, men behöver vara, i framtiden.
Och hur vill du beskriva bostadsbristen..de explosiva prisstgringen de senate 10 åren.Trådstarten baseras på fake news….
Antalet i bostadskö har inget direkt samband med bostadsbristens storlek.