1,5 år gammalt hö

Pinkilly

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om hö som skördades juli 2005... eftersom det är gratis så tänker jag att om det är lite dåliga värden så kanske jag kan fodra mer med lusern och annat som behövs. Jag ska skicka in för analys innan jag tar hem det för att vara säker på att det är ok men tänkte fråga här innan vilka erfarenheter ni har om det är lönt att skicka in analysen över huvudtaget eller om höet inte är nå bra efter 1,5 år...

Tacksam för svar!

:bump:

Sv: 1,5 år gammalt hö

Energi och proteinvärdena sjunker inte med tiden. Inte heller mineralvärdena. Det som försvinner är vitaminerna. Jag skulle dock ha gjort även en hygienisk analys , för att se att det inte innehåller mögelsporer .

Det är inget fel på hö bara för att det är gammalt.
Det gäller bara att det inte har möglat.

håller med övriga, sålänge höet håller bra hygienisk kvalitet så skicka in på analys och gå efter dom värdena..

grattis till gratis hö, gäller bara att hålla tummarna att värdena är bra!

Håller med övriga, så länge det är av god hygienisk kvalité så är det bara och skriva grattis till att du fått tag i gratis hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 882
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Corax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII