1:1-koppling i Access 2000

sarma

Trådstartare
Sitter och tjafsar med Access, försöker få ordning på/totalt bygga om en databas jag gjorde för några år sedan. Tanken är att det ska klara av så mycket som möjligt av pappersexercisen under en (western)tävling.

Upplägget är att jag har en tabell för personer, med adressuppgifter och sådant som alla personer har. Sedan vill jag till den tabellen koppla andra tabeller med kompletterande uppgifter för de personer som ska vara funktionär, tävlande osv. Varje person ska bara kunna ha en post i tävlande-tabellen, alltså bör det bli en 1:1-koppling. (det finns naturligtvis fler tabeller, men de är inte relevanta här)

Problemen kommer när jag vill registrera någon som enbart funktionär. En funktionär har en post i person-tabellen, och kan ha flera poster i funktionär-tabellen, eftersom en person kan ha flera funktioner under en tävling. När jag försöker spara det så talar Access om för mig att det även krävs en relaterad post i tabellen tävlande.

Alla de här tabellerna är hopkopplade på ett fält PersonID, som i tabellen personer består av en räknare, i de andra tabellerna ett tal.

Hjälpen i Access är totalt värdelös i det här fallet, eftersom det enda jag får veta är att 1:1-kopplingar sällan används, vilket hjälper mig måttligt att veta...

Så, hur får jag Access till att göra en koppling med exakt en post på ena sidan och noll eller en poster på andra sidan?

/Ida
 
Sv: 1:1-koppling i Access 2000

Ur hjälpen i Access:
...du kan matcha ett Räknare-fält med ett Tal-fält vars egenskap FieldSize har värdet Långt heltal och ett Räknare-fält med ett Tal-fält om båda fälten har egenskapen FieldSize angivet till ReplikeringsID.

Någon annan?
 
Sv: 1:1-koppling i Access 2000

Problemen kommer när jag vill registrera någon som enbart funktionär.
En funktionär har en post i person-tabellen, och kan ha flera poster i funktionär-tabellen, eftersom en person kan ha flera funktioner under en tävling.
När jag försöker spara det så talar Access om för mig att det även krävs en relaterad post i tabellen tävlande

blir inte kopplingen i detta fallet 1:många? Dvs 1 person kan ha flera uppgifter...................


Ang det andra så menade jag att du måste ha samma värde i fältet dvs tal, text osv
 
Sv: 1:1-koppling i Access 2000

Det är kopplingen mellan personer och tävlande som jävlas, och den är 1:1. Från början hade jag även kopplingen mellan personer och funktionär som 1:1, men kom på att det var fel och har ändrat till 1:N.

På något sätt verkar Access få det till att en person-post alltid måste vara kopplad till en tävlande-post, men det finns ju folk som inte tävlar. Därför vill jag att person-sidan ska vara obligatorisk, men inte tävlande-sidan.

Jaja, så går det när man försöker följa regler och bygga en databas med korrekt struktur :-)

/Ida
 
Sv: 1:1-koppling i Access 2000

Har du provat använda någon annan kopplingstyp i relationerna? 2 eller 3:an och där alla poster i "personer" och det poster från "xxx" är lika?
 
Sv: 1:1-koppling i Access 2000

Vet inte vad för annan koppling jag skulle kunna använda. Tabellen Personer innehåller alltså all personinformation och har ett räknare-fält med titeln PersonID som nyckel. Tabellen Tävlande innehåller fälten PersonID (långt heltal, indexerat, inga dubletter), Licensnummer och Klubb. Den kopplingen kan inte vara något annat än 1:1 eftersom varje person bara ska vara med en gång, och licensnummer och klubb ändrar sig inte mellan olika klasser. Både 1:N och N:N (via kopplingstabell) blir väldigt fel.

Hm, referensintegritet, kan du något om det?

/Ida
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 197
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 654
Senast: Hedinn
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 892
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp