09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

KL

Känner att det är dags att uppdatera lite om min lilla. Ridningen går sakta men säkert framåt. Vi var med på vår första hoppträning igår, men eftersom vi inte direkt hade hoppat något innan så blev det mestadels markarbete för oss -- men även några småhopp. Gick jättebra, hästen tyckte att det var superkul och vi fick fint beröm.

Idag har solen varit generös med sin värme och töat bort nästan all is på vägarna, så hoppas kunna rida ut en liten sväng i skogen imorgon.

Mys i hagen i förmiddags. :)
225207_10151501631696265_1960516731_n_zpsd00f6773.jpg

Nu vet jag i vilken del av skåne bukefalist håller till och borde inte vara så stor skillnad mot här, ibland blir man dock förvånad bara man kör över åsen så är det plötsligt helt annorlunda underlag.
För någon vecka sedan var det lite lustigt för här vräkte snön ner i flera dagar typ 3 gårdar längre bort så regnade det samma dagar så ibland spelar den där lilla extra höjdskillnaden för att vi bor lite högre än slätten rätt stor roll på temperaturen och vad som skall ramla ner uppifrån.

Gylle jag har mycket riktigt hållit till i närheten av dig ;) och det är som du skriver säkert inte så stor skillnad mellan det området och där du håller hus.
Men jag har flyttat hästarna och håller numera till i Malmö området.
Fick möjligheten att ta över ett stall, så det var ingen tvekan, flytten blev ett faktum :D

Vi har i stort sett ingen snö kvar här, endast ett tunt lager på åkrarna.
Ridstigar och vägar är helt isfria. Detsamma med ridbanan.
Så länge temperaturen håller sig vid 0 gradigt eller + så är underlaget helt fantastiskt att rida på. Häromdagen innan jag råkade ut för min ofrivilliga flygtur med brutna revben som följd.Tog jag en helt underbar ridtur med en hel del galopp intervaller, underlaget var fantastiskt bra :bump:

Nu vill jag bara att dessa revben ska läka så att jag återigen kan sätta mig på hästrygg.
Väntar föl i mitten på april och då har jag defenitivt inte tid eller lust till att vara 'mindre rörlig'.

Härligt, här har det varit runt 7plus grader idag, i skuggan ;) Såå det mesta håller på att smälta bort, några ridvägar i skogen var inte så där super roliga, men en del fungerar fin fint :) OCH GUD VILKEN HÄRLIG HÄST JAG HAR NU, han pinnade på med energi i skritten som en tok, nöjd och glad. Traven har nog aldrig varit så fin som den var idag!! Herregud vilken skillnad, men lite känslig är han fortfarande så tog det riktigt lugnt och traven valde han själv, lät han fortsätta när han ändå tog traven av fri vilja ^^ Underbara häst <3 Blir en lugn tur till på lördag :)

Jag tror att den är för stor.
Jag har samma problem till mina små och då kan jag absolut inte säga att någon av dom har små huvuden, tvärt om. Men det som sitter bäst på mina är av ponny storlek, den passar preciiiis i nackstycket. Men "överdelen" av nosgrimman är ju kortare och jag vill ha båda öglorna (metall ringarna) ovanför bettet så att säga.

Ta med den du har och mät nackstyckena i affären, på h^^ks finns tex den som jag tror är till islänningar där överdelen är lite reglerbar. Värt att kolla upp ;)

Finns perfekta remontnosgrimmor som man reglerar längden på den delen som går över näsan, treadstone bla har dem men även fler märken, de är perfekta iom att de går att reglera så mkt finns knappt två hästar som samma remontgrimma blir optimal på annars det beror så mkt inte bara på hur stor näsa de har utan även hur munnen är placerad och om de har kort eller lång mun. Ser ut som att din har kort mun och de är klart de svåraste att få till remontgrimma på iom att de har bettet i samma höjd som nosgrimman skall sitta. Skall bara käka sen kan jag leta upp en bild på en sådan jag menar.

Googlar du efter bilder med sökorden remontnosgrimma dyon så hittar du flera bilder på den typen jag menar, finns flera märken som har samma variant (så man behöver alltså inte slänga ut tusen spänn på en dyon för att få tag i en sådan).

Jag har en sån, kommer från Hansbo och den kostar inte som en Dyon...
314916_4033548929007_989172527_n.jpg

Men nu går han med en GG Ariel
36585_4248043811245_1029449205_n.jpg

*kl*

Idag SKA jag röra på min lilla häst!
Har inte kunnat aktivera honom alls den senaste månaden pga underlaget och tidsbrist pga underlaget.. All ridtid har gått till 07an eftersom tävlingssesongen börjat.
Så det ända Savant har gjort nu i 3-4 veckors tid är att fått löshoppa en gång i veckan...
Men nu jäklar ska det sättas igång! Är så trött på is och is och is och slask så jag dör snart, men nu är alla grusvägarna och dyligt töade och isfria så man kan rida :)
Hoppas att vi kan få behålla våren här nu! I morse när jag satt och drack kaffe och flög det en helt flock tranor (?) över huset och väsnades som fanken, men det kändes vårigt iaf ;)

härligt, förhoppningsvis smälter allt bort här hemma också så man kan ta sig några rejäla skogsrundor igen :)
Ska kolla hur de längre rundorna ser ut imorgon faktiskt, han behöver få röra på sig, mycket överskottsenergi har han x)
De blir nog bra tror jag, sällskap ska han få med sig också så får vi se hur det går också ;)

Tack för tipsen :)

Hur är din gg ariel i storlek vad tog du för storlek på din? Känns sådär å skicka efter träns för 1000 å det inte passar, har tyvärr ingen butik här som har gg tränsen :(

Nu har jag longerat plutten! Pigg och glad men inte så sprallig, mest bara springig. I morgon får det bli en tur när det är ljust :)

Haft en super härlig tur med min pålle idag och sällskap med gamlingen! Finaste vädret var det, men eftersom min plutt inte haft någon med sig så var det spöken överallt och när kompisen frustade flög han i taket, men han lugnade ner sig tillslut och förstod att Gamlingen bakom inte var en köttätande tiger x)

Eftersom han var lite halvfjantig för det mesta blev de mest trav och skritt, två super fina galopper och en mindre vacker, han hade extremt dålig fokus i den ena så vet inte riktigt vad han höll på med innan jag fick honom att återvända till verkligheten och då fick han bättre koll på benen x)
Annars var det en super härlig tur för övrigt och vi ska ta ett super kort pass i paddocken imorgon för att se hur det går där :)

Om det bara är pepp som hjälper för att något ska utvecklas hade ingen varit gladare än jag. Men så är det inte riktigt i verkligheten. Man behöver få kritik för att kunna utvecklas så enkelt är det. Så här på ett diskussionsforum får man dessutom vackert ta att folk har andra åsikter och uttrycker dom och inte bara peppar. Jisses vad tråkigt det hade varit om alla bara hade gett glada tillrop.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka