09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

kl

För oss går det fortsatt bra! Jag är heller inte världsmästare på att rida, men lika stolt över mina framsteg för det. Idag släppte vänstertrasslet riktigt bra efter lite ordentlig ridning. Red mycket trav och gjorde flera fattningar. Flyttade henne i skritt men även lite i traven vilket gav resultat. Första minutrarna i vänstervarvet gick hon och tvärade mest, men snart var hon mjukast och finast i ställningen i vänster varv. Skrittbommar och en annan häst på banan så hon hade lite att tänka på. Har nog fått tränarnapp också, så förhoppningsvis kommer vi igång med träningen nu. Hemska, kritiserande Fiorano ska också få kolla på oss någon dag. ;)

10354598.jpg

Nu har jag gjort en "fjortisfilm" för att hylla min fantastiska 09:a! Detta är tredje gången jag travar honom, och jag tycker han sköter sig så fint! Han har verkligen blivit mycket lugnare och finare de senaste veckorna, så jag känner mig mycket tryggare med honom.
Hoppas länken fungerar!
(Kritik undanbedes, jag är inte här för att "tvångsutvecklas", men glada kommentarer är alltid trevliga!).

http://www.youtube.com/watch?v=QL8sfDJ1tRM

Man vet ju oftast själv vad man gör för fel så det brukar inte behöva påpekas.

Det är mycket möjligt att man själv vet vilke brister man har. Då spelar det heller knappst någon roll i fall man får det bekräftat och dessutom oftast med ett tips hur man ska komma till rätta med det? Bukefalos är ett DISKUSSIONSFORUM och inte ett forum för inbördes beundran. Vill man bara lägga ut bilder och filmer för att få gada tillrop även om man enligt andra är på fel spår får man lägga ut på fejan, eller ha en blogg där man spärrar för kommentarer. Men här på Buke handar det väl ändå om att det ska finnas diskussioner och tips?

Det enda jag egentligen sagt till dig är att man inte bör skritta runt i en evighet på sin unghäst då det främjar bakåttänk och motverkar bjudning. Det är knappast elakt och det är knappast att jag skulle tycka illa om dig som person. Det verkar nämligen som att det är så du tar det vilket jag tycker är lite märkligt.

*kl*

Juno är himla trevlig nu och det går ganska bra. Bjudningen sitter inte som berget direkt men han känns rätt fin ändå måste jag säga. Vi jobbar på takt och balans och när den sitter ber jag honom gå framåt vilket han svarar rätt bra på:). Vi har även travat över bom vilket gick alldeles galant.

Helt enligt "utbildningsskalan". :) Dock fruktansvärt balanserad och hög ridbarhet för sin ålder, inte många som tror att hon är riden såpass "lite" och är så ung som hon är. Vi tar allt i en lagom takt, nu i vinter har hon fått en längre nedvarvning, 2 månaders hel-vila och sen en ordentlig igångsättning. :D

*Kl*

Ikväll har vi varit och löshoppat! :)
Det gick jätte bra från börjat men sen klantade han sig och balltrampade sig på ena fram...:grin:
OCH, då kunde han ju knappt hoppa längre! Han ben höll faktiskt pp ATT TRILLA AV MINST!
Tog bara några låga skutt efter det. Jag såg inte riktigt hur trampet såg ut utan åkte hem och målade upp världens bild i huvudet och tänkte att jajja, jag får iaf stoppa honom i duschen för att spola av och se hur illa det är.
Spolade av benet och tog av benskydden och konstaterade att såret är en liten hudflik som är kanske 1 cm på sin höjd och max två millimeter djupt...
Säger bara en sak; KILLAR!! :cool:
Bjuder på en liten bild innan "olyckan"

E5EEE275-E257-4E60-9692-EE3FFDEA085F-8338-000002615DB02750_zpsaac737ad.jpg
[/IMG]

Han är i af rädd om tassarna;)

Vill man bara lägga ut bilder och filmer för att få gada tillrop även om man enligt andra är på fel spår får man lägga ut på fejan, eller ha en blogg där man spärrar för kommentarer. Men här på Buke handar det väl ändå om att det ska finnas diskussioner och tips?

Det enda jag egentligen sagt till dig är att man inte bör skritta runt i en evighet på sin unghäst då det främjar bakåttänk och motverkar bjudning. Det är knappast elakt och det är knappast att jag skulle tycka illa om dig som person. Det verkar nämligen som att det är så du tar det vilket jag tycker är lite märkligt.

Det du skrivit till mig som jag reagerade på var att jag borde lämna bort "pålle" till någon som kunde rida honom (#443 #436) och något om en nödvändig åtgärd. Sedan pratade du något om dålig bjudning, jag vet inte vad. ;) Men sedan släppte jag det. Tog lite söta bilder på honom i stället.

Nu släpper vi det och fokuserar på annat, tycker jag! :D jag är redo att röka fredspipa och gräva ned yxor eller whatever som nu behövs. Men hästen lämnar jag inte bort! :grin:

mars53.jpg

mars54.jpg

Wohoo! Vilken marginal! Glöm inte skyddsvästen när du hoppar in den där!!

(Och vilken tur att han inte var döende då... hahaha!)

Haha, ja, jag håller tummarna för att han överlever! Även om han själv tvivlar på sin överlevnadsförmåga så tror jag nog att vi får ta en ute runda idag ;)

Och ja, jag får nog ta ett rejält mantag när vi börjar hoppa ;)
Har ju haft planer på att hoppa in honom länge nu men underlaget har satt käppar i hjulen för igångsättning då jag har fler hästar och "tävlingshästen" är den som jag har lagt tiden på för att komma igång till sesongen :)

Härliga skutt han tar rebeckasff. Jag skulle dock inte vara så sugen på att hoppa in honom (A) Jag är inte hoppmänniska direkt.
Min häst har blivit balltrampad av någon alldeles nyligen också, fast på ena bak. Kan ha varit en av hästarna som har brodd fram :/
Men han ser inte ut att förblöda iaf, så de läker fint ;)

Oh_really; Förstår varför du har varit lite rädd för att rida honom i trav osv, han ser ut att vara en livlig, vaksam och kanske lite snarskrämd häst? Kan inte sätta ord på det, men mitt föl gjorde likadant i två veckors tid här när han kom hit. Alltså tyckte något var läskigt och tänkte springa där ifrån direkt, fick lite den känslan av pållen din på filmen. Ack vad fint han går nu, ser riktigt positiv ut gör han också! Härligt för er! :)
Vet dock inte vad som hänt med fölis nu, efter 4 veckor är han tuff som en sten, bryr sig knappt om elen i tråden, skiter i de andras hotelser med öronen bakåt strukna och blottade tänder, tränger sig fram överallt och jag tror inte han ryckt till för något på hur länge som helst nu xD Kanske för att han är hingst? Eller för att han trivs? finns säkert andra anledningar också x) kul är de iaf, en sådan stark förändring på kort tid!

Min 09.a har stannat upp IGEN... Buuuu nu börjar jag bli trött på vinter, snö, slask och is... Det snöade här igår så nu är all blank is täckt med ett litet lager snö = livsfarligt för bara oss människor ;) haha ska dock försöka gå ut och se om jag kan hitta någon väg över till rundan på andra sidan vägen. Där brukar de sällan vara is nämligen :) Problemet är att ta sig dit, haha

Oh_really; Förstår varför du har varit lite rädd för att rida honom i trav osv, han ser ut att vara en livlig, vaksam och kanske lite snarskrämd häst?

Japps! :D Äntligen någon som förstår mig! :p

Förut urartade de där "rivstarterna" till blind panik + bockningar, och som du ser på filmen så är de ju lite svåra att förutse. Så jag tror jag gjorde rätt som tog det lugnt med honom i starten.

Men nu har han ju blivit så duktig och lugnar ned sig själv. Det har kommit bara de sista veckorna. Jag hann ju inte ens ta tyglarna, i det där klippet, innan han glatt skrittade vidare... Och det är helt underbart att känna! :love:

Japps! :D Äntligen någon som förstår mig! :p

Förut urartade de där "rivstarterna" till blind panik + bockningar, och som du ser på filmen så är de ju lite svåra att förutse. Så jag tror jag gjorde rätt som tog det lugnt med honom i starten.

Men nu har han ju blivit så duktig och lugnar ned sig själv. Det har kommit bara de sista veckorna. Jag hann ju inte ens ta tyglarna, i det där klippet, innan han glatt skrittade vidare... Och det är helt underbart att känna! :love:

Haha jaaa jag förstår dig helt klart xD Va livrädd för min fölis, trodde ju han skulle slå sig och springa ner mig på samma gång, men han va lite extrem när han kom.

Haha ja kan se att det kan va lite svårt att förutse på pållen du har. Men det verkar som om ni har de supertrevligt ihop och de är ju det som räknas, att trivas med varandra :)

Jag tränade fölisen ganska extremt ett tag, kastade bortsar omkring mig hejvilt tillslut. Efter att han snurrat runt sig i linorna i stallet och skrämt slaget på mig. Jag var bara tvungen att få honom att inte krypa ur skinnet varje gång någon nös :/ Förhoppningsvis är inte din pålle lika nervös och han lugnar nog ner sig snart :)

Här har vi en till som fick grabba tag i manen när det begav sig! Lät den växa ut lite först, var inte så sugen att hoppa med stubb. Men - det dröjde inte länge innan min förstått på ett ungefär hur högt det är. Hoppa in är kuuuul! :D

55013010150837977459134.jpg

Tyvärr har inte min lika fina bakben som din. Han ser kapabel ut!

Min 09.a har stannat upp IGEN... Buuuu nu börjar jag bli trött på vinter, snö, slask och is... Det snöade här igår så nu är all blank is täckt med ett litet lager snö = livsfarligt för bara oss människor ;) haha ska dock försöka gå ut och se om jag kan hitta någon väg över till rundan på andra sidan vägen. Där brukar de sällan vara is nämligen :) Problemet är att ta sig dit, haha

Håll ut! Inte långt kvar till våren, nu! :)
Blev det någon tur eller var det isbana?

Haha jaaa jag förstår dig helt klart xD Va livrädd för min fölis, trodde ju han skulle slå sig och springa ner mig på samma gång, men han va lite extrem när han kom.

Haha ja kan se att det kan va lite svårt att förutse på pållen du har. Men det verkar som om ni har de supertrevligt ihop och de är ju det som räknas, att trivas med varandra :)

(...) Förhoppningsvis är inte din pålle lika nervös och han lugnar nog ner sig snart :)

Jag gillar hästar med lite "knaster och sprak". Men det blir jobbigt när de exploderar. ;)

Nej, nu är vi ju på knaster och sprak-nivån, så då är jag helt nöjd. Vi ska som sagt inte tävla, bara leka. :bump:

Om inte annat så skickar jag honom på bootcamp till dig. Så får du kasta borstar omkring honom och ge honom lite miljöterapi. Funkade ju på din fölis! :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka