09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

*kl*

Jag har precis börjat sätta igång min 09:a som har haft en väldigt lång vintervila, han har bara latat sig i hagen sedan 3:årstestet som var i september.
För tillfället är han ganska(:angel:) fet, och eftersom jag redan känner mig i största laget på honom tänkte jag begränsa träningen till långa skogspromenader på töm och lite löshoppning tills han har fått upp kondisen och gått ner i vikt, och först då hoppa upp på honom och fortsätta med ridningen.

I höstas reds han i alla gångarter både ute och i paddock, helt problemfritt.

Planen är att han ska hoppas in under våren/sommaren och förhoppningsvis komma ut och vara med i någon liten clear round, och sedan visas på 4-årskvalitén i höst :) Han gjorde ett väldigt fint 3-årstest, så man är ju lite taggad inför en lika lyckad kvalitet :cool:

pic_512341cfe087c31d59357486.jpg

Samma häst, fast minus mage och mammutpäls :D

pic_205378764.jpg
willie_503a70e29606ee325b006d9c.jpg

Att man plockar vargtänder så fort man hittar dem beror på att problemen ofta kommer så himla snabbt av dem och inte alltid förstår man heller att det verkligen är vargtänderna som spökar. Att din tex slår en tvärnit i traven och reser sig kan mkt väl bero på vargtänder, han fibblar lite med bettet, bettet slår i vargtanden och det gör ont som fan han slår en tvärnit och reser sig för att komma ifrån det onda i munnen. Väldigt många problem försvinner när man plockar vargtänder på hästar som man aldrig anat haft med vargtänderna att göra.

Sen är det också så att bett problem blir otroligt snabbt befästa och kan vara nästintill omöjliga att jobba bort när orsaken väl är borta. Hade en för många år sedan innan man riktigt förstått att alltid plocka ut vargtänder innan man introducerade bett som gick och slog med huvudet när den reds in, kollades och visade sig att den knäckt en vargtand, blev aldrig bra i munnen även efter de plockats bort utan det var något den plockade fram varje gång den blev laddad. En annan var stum i ena sidan i munnen visade sig ha en vargtand enbart på den sidan och försvarade sig genom att inte släppa igenom på den sidan så att bettet träffade vargtanden. Försvann aldrig på den hästen heller även efter borttagen vargtand. Det är numera ett standardförfarande hos alla rutinerade unghästryttare att alltid alltid kolla upp munnen och plocka bort alla vargtänder innan man börjar rida in dem.

Håller fullkomligt med, som jag har skrivit för några sidor sedan i tråden.
Brukar alltid kolla som i munnen vid 2 1/2 ålder, finns det vargtänder åker dom bort omedelbums innan bett introduceras vid tömkörning.

Har själv gjort en sådan miss med vargtänder på en häst för flera år sedan.
Hon var oinriden när jag köpte henne och hon kollades i munnen vid besiktning och där stod det UA.
Men efterhand tiden gick blev hon värre och värre, vi tog hjälp från alla från "kunnigt folk i närheten" till akupunktör, och det var den sistnämnda som sa att hon var otroligt spänd i nacken och hon trodde att det kom från munnen.
Vi åkte till klinik med henne och kollade och det var nästan så att tandläkaren var mållös!
Hakar och överbett så man kunde gråta och vargtänder.
Detta åtgärdades så klart, men det var ett så inlärt beteende hos henne så det gick aldrig mer att rida henne på ett vanligt bett. Hon gillade sitt hack bäst, men det gick även att rida henne på pelham så att hon gick "på kedjan" sas, men då gick hon gärna bakom handen och ljög och gick på bogarna...

Konstigt att han skulle få ont av en vargtand enbart när utgången till ridbana ska passeras:p.

När Juno besiktades kollades munnen av min vän som är veterinär. Men eftersom det var en enkel besiktning som inte hade egentlig betydelse för köpet skrevs knget protokoll. Varken hon eller jag minns om han ens hade vargtänder, men hon är rätt säker på att han inte hade det. Jag har känt runt på överkäken nu också och kan inte känna några:).

*kl*

ikväll åker min gulingfuling :cry:
Men han kommer ju tillbaka sen igen :banana:

Bilder från året han varit hos mig :)

Toyen5.jpg
[/IMG]

Toyen2.jpg
[/IMG]

FD9D5DAF-3445-4ABB-AA1A-599EDA31A1B4-40122-00002361A892A7DE.jpg
[/IMG]

KL

Ang. vargtänderna.

Min unghäst kollades också vid runt 2,5 års ålder i munnen med UA (men jag var själv inte med).

Vid inridningen så tyckte jag att han var lite allmänt svår att få till att söka stöd på bettet men trodde helt klart att det berodde på att han även hade så dålig bjudning. Jag la därför en otroligt lång tid bara på att rida ut och i princip ingenting på bana. Vid uteritterna märkte jag inte något som helst tecken på att han var störd i munnen.

När vi väl började rida på bana så var han fortfarande lite svår till att ta stöd på bettet men det var absolut inte ens i närheten till besvär som man skulle tro skulle bero på tänder.

Sen plötsligt en dag så betedde han sig på sådant vis att jag däremot misstänkte att något inte stod rätt till i munnen. Åkte då och kollade och då hade han dels en liten vargtand på vänster sida och hade fått hakar på höger sida.

Vid nästa unghäst kommer jag därför inte att gå efter devisen att så länge det känns bra så finns det nog inget problem. Utan jag kommer att kolla dels vid 2,5 års ålder och dels en gång till något år senare för att se att allt fortfarande ser ok ut.

Fiorano: Jag skulle således kolla upp pojken din om du inte gjort det redan.

Tack så mycket :)

Jag kollar mina "regelbundet", först vid ca 2 1/2 års och sen minst en gång om året om jag inte misstänker nått annat tidigare.
Det händer så mycket i munnen vid tandfällningen och att där kommer nån vass kant eller hake kan störa väldigt mycket.
Kollar hellre en gång för mycket än att det blir gjort "för sent"..

Vilken vacker guling du har! :love:
Och vilka härliga bilder, hoppas allt går bra.
Vart ska han för någonstans? :)

kl

Ang. vargtänder. Har en häst i min närhet som vid vetkoll hade vargtänder, men vet ville inte dra dem då hästen inte var besvärad. Är det märkligt? Känns ju riskfyllt att lämna dem, för som ni säger är det ju alltid en möjlig anledning om man får problem. Känns dumt då att låta de sitta när man hittat dem.

Han ska hem till sin ägare ett par månader och betäcka och ha en mental paus.
Har ju haft honom i snart ett år och det har ju hänt mycket för honom :)
Sen kommer han tillbaka i maj typ och sen drar vi igång igen :D

Aha, ja han var super fin, de kan ju behöva en paus då och då så det är ju bara bra :)
Skönt att han kommer tillbaka sen då :D Jag kan knapt vänta tills imorgon, föresten vad rekommenderar ni?
Ridning eller tömkörning för att testa om han har ont i munnen fortfarande?
Tog ju ut vargtänderna för 1 vecka sen, Vet rekommenderade att låta honom va i munnen en vecka så han har bara blivit löslongerad en gång och så har jag gått små promenader med honom :)

KL

Här går det framåt med ridningen av 'plutten' som inte är så liten längre;)
Nu har våren förhoppningsvis kommit till skåneland och det har börjat töa på div ridstigar och ridbanan är åter helt suverän att rida på :bump:
Vi har hunnit med några hoppträningar och han utvecklas enormt och verkar tycka att det är jätteskoj!

Nu får han dock en ofrivillig 'lugnare' period, då jag olyckligtvis inte kunde klamra mig fast på honom igår, när vi var till hoppträning och han tog ett INTE nådigt katapulthopp över ett hinder!
Jag fick helt enkelt käka ridhusbotten, slutförde hoppträningen med enorma smärtor, men där det finns en vilja fïnns också en väg framåt! :D
Han var så duktig under resten av träningspasset, så stolt och glad över min kuse :love:

Dock blev det till ett besök på akuten därefter och där konstaterades några bruta revben, så nu blir det till att knapra starka smärtstillande ett tag framöver, de ska enligt läkaren ta toppen av smärtan.
Det gör förbaskat ont!:cry:

Men vi är förhoppningsvis snart på banan igen :banana:

Våren ??? Har ni någon lokal värmelampa över er ? Här är det tjockt med snö töar lite på dagen och fryser på som sjutton på natten varpå vi har dm tjock is nästan överallt var 10 minus i natt och skall tydligen bli lika kallt natten som kommer, fick vänta med att släppa ut hästarna tills solen hunnit töa lite på ytan på isen på vägen för det gick inte ens att gå där med broddar de bara gled.

Nej, han är inte visad och således i te godkänd nånstans ;)
Han har 2 avkommor som är 1 år i år och dom är fantastiskt fina så ägaren ska göra om ett helsyskon :)

*kl*

Juno fortsätter på den goda vägen och vi har varit ute i skogen i solen idag:). Är dock rätt hopplöst underlag nu. Töad snö som är rätt slirig. Vet knte rintigt hur jag ska göra här framöver om underlaget bara tillåter skritt, baea att skritta på i skogen eller ställa av?

Fast jag har i princip bara töade grusvägar nu som är helt fantastiska att rida på. Beror nog lite på vart i skåneland man bor, tror att vi på västkusten del har får i genomsnitt lite mindre snö i år och att vi har fått det lite varmare nu.

Nu vet jag i vilken del av skåne bukefalist håller till och borde inte vara så stor skillnad mot här, ibland blir man dock förvånad bara man kör över åsen så är det plötsligt helt annorlunda underlag.
För någon vecka sedan var det lite lustigt för här vräkte snön ner i flera dagar typ 3 gårdar längre bort så regnade det samma dagar så ibland spelar den där lilla extra höjdskillnaden för att vi bor lite högre än slätten rätt stor roll på temperaturen och vad som skall ramla ner uppifrån.

Det är samma sak här, bor ju inte speciellt långt norr ut, men det har ganska svårt för att bli varmt här tycker jag, isigt underlag helatiden..
Idag har det trotts allt varit rätt bra så gick ut och gick med den minsta en stund. Men redan när jag kom tillbaka så var det glashalt vid grinden tyvärr, så fick ta det försiktigt.. Och de blir säkert en del minusgrader inatt, så får hoppas på lika varmt väder som idag så allt försvinner :/
Problemet här med våra grusvägar är att bönderna plogar dem innan de börjar smälta så den sammanpressade snön blir till isgata även i skogen :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka