09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

När min lille blev kastrerad tog det bara några dagar innan jag märkte att han förändrats! Nu var han ju bara 1 år när han togs så han hade inte hunnit bli hingstig på något sätt utan var bara så förjävligt ouppfostrad och tog inte tillsägning alls.

Bara några dagar efter kastrering gick det ju faktiskt att säga till honom och han LÖD utan protest alls :eek: :D

Idag har han fått sin första alldeles egna sadel :love:

Wooop wooop, äntligen går det att rida pållen igen, ska ta de lugnt nu de första gångerna och börja arbetet igen ^^
Härligt, förhoppningsvis är snön snart borta, plus grader hemma nu. Behövs för jag vill rida i skogen! :)
Tog en kortistur i paddocken igår, gick bättre än förväntat, var dock lite halt på vissa ställen så ville inte trava allt för mkt.
Men gud vad saker har fallit ner som poletter för honom. Super duktig i skritten nu!! :D

*kl

Idag har min lånade 09a blivit riden första gången sen han kom hit. Han är inte styrbar för fem öre men väldigt snäll och ändå rätt positivt lagd.

*kl*
nu har min lilla stolle gått 7 veckor sen hon hade ett par veckors vintervila. Tar sportlov den här veckan och får bara gå i hagen.
Sittråkigt tyckte hon och dag 2 såg boxen ut som att det hade varit ett vildsvin där och vänt runt allt (hon står på halmbädd så det var verkligen inte en vacker syn).

Gör därför en specialare så länge som vädret är så bra (torrt på backen o inget regn) så hästarna får gå ute mellan 6-22 (23) och verkar trivas ypperligt med det so far. Sällskap hela tiden och de kan knata runt istället för att bara hänga i 12 h. Mat får de rätt rejält vid 3 tillfällen ute och sen inne på natten så jag ska nog bygga mig ett vindskydd så man kan ha dem ute så här med gott samvete även vid sämre väderlek. Bor ju 10 m från hage och stall så det går ju lätt att ta in dem när som helst om det skulle vara något.

*kl*

Nu har jag ridit Juno två gånger efter kastreringen. Första gången longerade jag lite först innan jag satt upp. Han var fin att rida och hade bättre bjudning:). Men så kom det en lite ponnydam ner på banan och han blev lite jobbig. Då blev jag mesig, satt av och lonerade ett par varv innan jag satt upp igen. Travade några varv bara för att han skulle uppföra sig med mig på ryggen. Gick hur bra som helst och han sa inte ett ljud:).

Så igår blev jag lite tuffare och satt upp vid stallet. Mitt obegåvade jag hade inte tagit av sporrarna efter att jag ridit den andra innan. Höll på att åka av när han exploderade och bockade iväg när jag nuddade honom med sporrarna:o. Jag satt kvar och gjorde nytt försök att skritta vilket resulterade i ny bockserie. Är tamejfan stolt över att jag satt kvar! Men då hoppade jag av och tog av mig sporrarna:D.

Gick ner till banan och tänkte sitta upp där. På banan red redan en annan tjeje på sin connemarahingst. Den gapade en del men Jun svarade inte ens (yey!). Linade återigen några varv och satt upp. Fick direkt ta en fisght eftersom han drog mot den andra. Men det löste vi enkelt. Travade runt lite men han var så otroligt fokuserad på den andra hästen att det var ytterst svårmotiverat.

Ganska snart så lämnade den andra hästen banan och nu fight utbröt. Juno seglade på bakbenen och jag blev skitsur. Blir så trött på att det hela tiden är nåt som spökar så jag bankade på och det hjälpte minsann! Han travade med jättefin bjudning och formen kom! Första gången på bana som jag verkligen hade häst att rida på! Skrittade sen hem till stallet förbi hagar med hästar i som han inte ens tittade på:).

Känns helt rätt i magen att jag kastrerade!

Vad skönt! Man måste ju komma till det där att ta tag i problemet även när de blir lite otäcka. Nu har du ju tagit ett trappsteg, kommer säkert fler som du får hitta på olika lösningar på men ändå, ett steg i rätt riktning!

Skönt att ni löste det!
Som föregående sa så kommer det alltid en fight nångång och den måste man kunna lösa från ryggen också :)
Känns alltid lite extra gott i självförtroendet när man gjort det!
Jag tror att jag själv har nån inbyggd reflex att när dom går emot, skriker åt andra eller slår så bankar jag till med skänken så att dom går fram.
Gjorde själv dn sån "miss" när jag red in savant och han skulle trava med ryttare för första gången.. Han stannade upp och slog mot skänklen och jag i ren vana bankar till med höger skänklen och ryter "Vad gör du?!!?!?" Och samtidigt i mitt huvud tänker jag, Oj, vad gör jag???
Han blev så jäkla paff så han tog ett skutt framåt och landade jämnfota och stod blickstilla..
Min första tanke sen var ju att vad händer nu? Har jag skrämt honom..,?
Men han fick bara stå still och tänka och sen skrittade vi framåt igen och han har fortfarande sen den dagen aldrig slått mot skänklen igen ;)

KL
Min 4 åring har börjat komma igång så smått efter vintervilan. Vi har hunnit med vår första hoppträning och hon var jätteduktig i nytt ridhus, bland andra hästar och med massor med hinder uppställda.

Mest rider vi ut eftersom vi behöver lasthjälp när vi ska åka någonstans och jag oftast inte har möjlighet att få med mig en sådan. I helgen fick vi i alla fall hjälp med lastningen och åkte för årets första "dressyrande" i ridhuset. Efter 20 minuter så tittade hon i kors och vi gav oss. Lilla hjärtat är inte så stor ändå ;).

Här kommer i alla fall en mobilfilm. Visste inte hur jag jag vänder filmen så de det är lite nackspärrsvarning på den....De som har laptop kan ju vända på datorn om de vill se bättre ;).

Ridhus

Hon ser jättefin ut! Alldeles lugn och avspänd och ändå bra steg, vad jag kan bedöma.. ;)
Tycker ni har jättefina hästar i denna tråd som jag följt ett tag. :laugh:
Har själv en 09:a men inte kommit så långt, mest markarbete och lite uteritter. Kallblod, så lite senare utvecklad, han har växt massor sista tiden.

Hon ser super fin ut! Riktigt avspänd och lugn ju :)

Lekte med min fyra åring idag eftersom jag red honom igår.
Han rörde jätte fint på sig och sedan blev det mest bus mellan honom och minstingen.
Blir glad varje gång man ser dem busa tsm :D

+rebeckasff

Ja det känns väldigt skönt att jag faktiskt tar mig genom det:). Det hjälper även i mitt huvud att han är valack. För nu tycker jag att han ska uppföra sig även om han egentligen är rätt mkt hingst mentalt fortfarande:p. Ja ja, det är väl bara att rida på! Det går åt rätt håll även om jag nu verkligen inser hur otroligt bortskämd jag varit med hans syster. Hon har en arbetsvilja och känslighet som är väldigt skild från Juno. Hoppas att han ska komma i kontakt med sin samma sida när hormonerna inte spökar längre:D.

*kl*

Nu har vi varit och löshoppat för andra gången :bump:
Båda pojkarna skötte sig jätte fint även om planen för gympa hoppning gick i "stöpet"... Funkar inte lika bra med plastbommar för jag tycker inte att dom rättar sig lika fint som på träbommar.
Så det fick bli lite samma som förra gången med markbom, litet hinder, litet hinder och sen en oxer.

Savant var dock lite väl på några gånger och fick inte avståndet riktigt att stämma för honom, men men, det blir väl bara nån gång löshoppning till och sen åker den gula hem och Savant får börja hoppa under ryttare.

Sen e siktet inställt på kvalitén som hopphästar för båda två :)

Lägger in en lite film på Savantisen när han hoppar :)
Verkligen en knasigt redigerad film, fattade inte halv sju av hur man skulle göra så det slutade med att jag filmade från dotorn så ni får ha lite överseende med det tack ;):angel:

th_AFCB28D5-C9A0-42E0-BECA-3EA065BF0EEE-15850-000004897BC2974C_zps1ccaa79d.jpg
[/URL][/IMG]

Längtar tills min är så fint framme i utbildningen!

*kl*

Idag var min plan att rida ut. Satt upp på ridbanan och fick känslan av det nog var en bra idé att trava några varv där innan jag gav mig. Jag hade rätt. Idag provade han en ny sak. Att trava fint, tvärnita, resa sig och inte alls vilja gå fram. Suck. Hakade dock i och kom igenom det efter några testrundor. Är glad över att han faktiskt ger sig och att jag *peppar peppar* sitter stadigt i Childericen.

Gav oss ut sen och det gick ganska bra. Han stannade och tittade på lite grejer några gånger och var lite svårövertalad att gå framåt. Men jag (och dressyrspöet) fick oss igenom det också. Jag har kommit till den gränsen att jag blir så trött och irriterad på honom att jag går på rätt hårt. Nån ordning får det f-n vara.

Känner att jag kanske tar honom lite hårt just nu. Men vill komma igenom det här beteendet och vill inte ge mig förrän han uppför sig. Så han får en tuff period nu så blir det en ordentlig vila här framöver sen.

STOR gulstjärna får han dock för att han var stensäker vid bilmöten idag. De kom både framifrån och bakifrån och inga problem alls. Duktig åsna!

Bra att du står på dig! Han kommer nog ge sig snart när han inser att han inte kan vinna. Skönt att han inte är rädd för bilar :)

Rebecka,det var en lite underlig film men en sån gummiboll!

Ja idag var fighten ännu kortare och rätt halvhjärtad:). Och han var såååå himla fin att rida:love:! Bra bjudning och han gav en jättefin ridkänsla ocv trots att han tittade lite så lyssnade han fint och vi red lite övergångar. Hade jag inte varit helt själv på banan hade jag velat prova galoppen. Men fegade lite:o. Framåt går det iaf!

Härligt att höra att det går bra för er andra! :)
Min veterinär drog ut två vargtänder på min pålle efter andra besöket, första gången raspade Vet tänderna bara(det var en annan som var här första gången) Och min ursprungliga veterinär sa då i förregår att denne måste missat vargtänderna för att de satt tydligen precis i kant med molarerna, så det såg ut som samma tand. De var väldigt små dock, men har antagligen irriterat ganska rejält ändå, skönt att ha det gjort :)

Du och ni andra som har tagit vargtänder, har dom suttit i över- eller underkäken? Jag har känt på Juno i munnen och det finns inga vargtänder i underkäken-där uppe har jag inte lyckats känna. Men tycker de där uppe inte borde påverka bettet?

*kl*

Måste bara berätta hur nöjd jag var med min åsna igår eftersom jag kunde släcka paddockbelysningen uppsuttet:D. Stolpen med lysknappen sitter ca en knapp meter in från vägen. Nu när det är så mycket snö måste därför hästarna gå upp med frambenen på snön som ett trappsteg på kankse 4-5 dm för att man ska nå knappen. Efter lite lätt övertalan gjorde Juno det galant:love:. Berömde och klappade massor och han stod stilla och såg så sjukt nöjd ut med sig själv när han stod där med frambenen högt:D!

Jag har känt i min häst mun med, innan och de satt inga i underkäken. De som veterinären drog ut satt i överkäken. Tydligen har de stört eftersom det minskat utrymmet för bettet när hästen haft munnen stängd. Samt så sitter de ju inte fast som de ska så, så fort bettet rör vid dem irriterar de i tandköttet, kan göra ont osv, sedan har de Remii hade stört extra eftersom de var vänt lite utåt också med vassa kanter så det har stört honom i kinderna eller hur man nu ska säga x) hehe skönt att de är borta nu iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka