09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

För de försra så anordnas faktisk p&j i utbildningssyfte, de va så de började.
De är väldigt bra då de kommer in lite rutiner, kanske måste lasta för att åka iväg, andra hästar, mm.
De är ju inte så att man någonsin startar en p&j för att hoppa högt?
De är inte meningen att hindrerna ska vara de läskiga, utan att hästar ska få komma ut och som sagt skapa rutiner och se sig om, om de sen i själva verket rör sig om en tävlingshäst i fråga så anser jag att detta är en mycket bra sak att göra, även för hästar som kanske inte kommer få några jätte höjder.

Varför skulle detta vara övermäktigt?
Självfallet får man ju se över om jästen är redo eller inte.
Se de som en kul grej i utbildningssyfte!

I övrigt är jag HELT överrens med Rebeckasff ;)

Och jag är HELT överens med Gylle. Jag tycker inte att en 2,5-3åring har på en tävlingsplats att göra, oavsett om det är en "träningstävling". Hur mogen man än tycker att den är. Oavsett om det är på hemmaklubben med känd miljö, kända hinder osv. Jag tycker jättemycket om P&J som sådant, det är en väldigt bra träning för tävlingsklara ekipage, men inte för så unga hästar.

Alla får tycka och göra precis som man vill, men det är min åsikt. :) I övrigt är det jätteroligt att läsa om alla era fina unghästar!

Hade för mig att det var tidigare än så senast? Tidigt ändå tycker jag, mitt var ju inte förrän i augusti. Och det var nog få hästar som hunnit fylla 3, men inte med så stora marginaler jag först trodde. Det vill jag inte skriva ut här riktigt, känns inte okej.

Tiden går fort där på våren! Håller med om att treårs är tufft och alla hästar är verkligen inte klara att visas och hade med all sannolikhet gynnats av att visas senare. Fördelen för oss med ponny finns alternativet att visa på hösten. Juno gick dock sitt treårstest på våren och han var inte tre år fyllda eftersom han är född i juli.

Tycker överlag att utbildningsskalan för championaten på ponny är mycket bättre för hästarna än de stora. Ponny går L:B som femåring och L:A som sexåring. Det gör att det inte blir så forcerat och hästarna kan förberedas för sin uppgift på längre sikt.

Håller med om att det skulle legat på hösten istället, hade varit så mycket bättre.
Jag visar själv inte mina egna då jag inte är så glad i upplägget att det är på våren, dom hästar jag visat har varit åt andra :)

Jag visar hellre på kvaliteten, dels att det är på hösten här nere och så tycker jag att en bedömning på hästen som RIDhäst och hur den är att rida väger tyngre än vad den behöver visa upp på 3 års säger mer om hästen vid tex en försäljning.

kl

Kollar lite här om ni varit med om det innan, min 09a har nu lyckats åkt på en knöl på nosryggen ganska långt typ på mitten av nosryggen men lite närmre ögonen det är bara på ena sidan. Den har blivit lite större nu dom två senaste dagarna, den är stenhård hon är inte öm, hon äter som vanligt är inte dålig i övrigt.

Hon har tappat ena framtanden precis funderar på om det kan vara någon tand som krånglar men hittar ingenstans direkt att dom skulle få knölar av det, kan lägga upp en bild på den om någon är intresserad av att se den.

Så jag inte behöver bli påhoppad så ska jag iväg med hästen förhoppningsvis på måndag eller nu i veckan för att kolla upp vad det kan vara för något, och vill lugna mig lite att det kanske är en tand och inte ett stort överben mitt på nosryggen mindre snyggt :/

*kl*

Min dumma dumma ponny hade plockat av sig BÅDA framskorna i hagen idag. Suck och mutter.

Är det tillväxtzonerna du menar mitt uppe på nosryggen hmmm hur långt ner kan de sitta kanske en handsbredd under ögonen i höjd ? I så fall så är det fullt normalt att dessa är buliga då och då när hästen växer i huvudet vilket de ofta gör vid denna åldern, lite udda dock att bara en sida är det.

tänkte att det var enklare att lägga upp en bild :)
481083_10151244725726175_927900679_n.jpg

den är inte stor på bilden 2-3 cm nedanför ögat ser man att det buktar ut nosryggen ska vara rak, det jag oxå funderade på gylle att det bara var på en sida som sagt har den ju nu blivit lite större än när bilden togs.

*Suckar ljudligt* Vågar knappt ta fram mätverkryget för att mäta min buffel längre, han såg ut för några dagar sen som om han blivit super fin och växt ikapp i manken igen, var super taggad på att man äntligen kan få börja rida igen, han verkade piggare osv också(inte lika trött i bakbenen)..
Men sen så kollade jag alla hästar i flera timmar idag pga ihopsläpp av alla hästarna, gick jätte bra så, men såg att han var högre i korset fortfarande eller så har han växt ännu mer, finns det inget slut? :( Jag vill rida </3
Får ta en runda på gamlingen imorgon, någonstans där jag vet att de inte finns någon is, typ paddocken.. haha :')

*kl*

Nu har Juno fått på sig skor igen. Han skulle egentligen inte skos på två veckor, men det var lika bra att göra det nu. Uppförde sig bättre än sist, men hmm, inte direkt exemplariskt.

71411_4928152253531_625736251_n.jpg

Vart lite halvakut tid idag till veterinären då det var enda dagen som jag kunde komma iväg dit.
Så idag åkte en vargtand och så slipade de lite då hon var lite lite vass på utsidan.

knölen är enligt vet ganska troligt ett slag mot nosryggen och det är inte så otroligt att hon åkt på en smäll i hagen så det kommer troligtvis att försvinna även om det tar ett tag men ska som sagt hålla lite koll på det.

Hon skötte sig ganska bra trots att det bara är tredje gången vi åker iväg någonstans dock Skulle hon INTE gå på transporten när vi skulle åka så vart något sen, vet inte vad som flög i henne. Hon var inte rädd eller uppjagad hon skulle helt enkelt inte gå på bara men som sagt tillslut efter ganska många om och men så gick hon på. Mycket lättare att lasta på efter besöket hos veterinär.

537872_10151247851266175_1216495_n.jpg

resultatet så nu blir det promend fram över i nån vecka. Tydligen så hade hon bara en enda vargtand.

Skönt att få bort den!

Får man lova att fråga varför den inte har tagits bort innan?

Det verkar vara många olika sätt att se på det här med höstarnas tänder och vargtänder. Allt från att man kollar inte förän problem uppstår till dom som kollar i "tid och otid" till dom som aldrig kollar.

*kl*
Idag blir det löshoppning för småpojkarna :)
Ska bli intressant då den gula aldrig har hoppat i ridhus och Savant har bara gjort det ett par gånger som 2 1/2 åring :)

De veterinärer jag pratat med har sagt att man inte ska ta vargtänderna i tid och o tid, många förespråkar oxå att inte ta bort dom alls om man inte får problem med dom vill säga.

Min har inte haft några problem med vargtanden det var inte därför vi åkte in, utan den största anledningen var knölen på nosryggen jag var orolig för.

Nu när vi ändå åkte iväg till klinik så tyckte veterinären där vi kunde ta bort den som satt där då hon hade bytt tänder som man skulle, tydligen så kan vargtanden följa med ut när dom byter andra premolaren. :)

Okey!
Alltid intressant att höra olika åsikter.

Jag själv kollar alltid mina egna unghästar i munnen innan dom ska börja vänjas vid bett och finns det vargtänder så åker dom ut omedelbums.
Har faktiskt inte stött på en ända häst som inte har blivit bättre av att ta ut just vargtänderna även om jag inte upplevt dom som något problem innan. Men när man tagit bort dom så brukar det bli ännu bättre om man nu kan uttrycka sig så? :angel:

*kl*

Löshoppningen med pojkarna gick över förväntan :love:
Båda två skötte sig mycket bra. Savant lyckade ganska snabbt hitta rytmen på 3 hinder och bom innan och det slutade med att oxern låg på 130 cm på slutet :eek:
Det var lekande lätt och det är bara att tacka och ta emot då han på borta plan förr har stått emot lite mot "nya" hinder. Hemma har han alltid hoppat fint på lina vad som erbjudits men liksom blivit lite stressad borta av allt nytt. Mognat jätte mycket :laugh:

Den gula som aldrig har löshoppat i ridhus utan bara lite hemma på lina var det JÄTTE stor skillnad på!
Han tyckte att det var dödskul och sprang fram och tillbaka och hoppade från båda håll...:angel:
Blev inga höjder för honom, mest gympa hoppning, få in rytmen och sen oxern på ca 1m till slut och det flöt på bra :)
Fast det såg mest ut som stora galoppsprång, han hoppade liksom knappt :p

Min blev faktiskt mer störd i munnen när vi tog bort vargtanden än hon var innan. När vi plockade vargtanden så började hon hålla på med tungan,
den hängde ofta ut på sidan där vargtanden suttit.

Jag plockar inte ut vargtänderna. Inte utan anledning iaf-why fix if it aint broken:p.

*kl*

Tömkörde Juno igårkväll och han var superfin i formen! Tar ett fint stöd och hittar en bra balans. Tänkte tömköra ikväll också-sen är det nog dags att sitta upp igen. Tycker att han har lugnat sig rätt mycket också. Kan utan problem stå still när jag fixar med tömmar osv:).

Jag plockar inte ut vargtänderna. Inte utan anledning iaf-why fix if it aint broken:p.
.

Nä, det är väl sant. Kanske bara jag som har stött på flera som har visar grymt missnöjje över sina vargtänder så det är därför jag e nojjig ;)

Skönt att han redan börjat lugna sig!

När jag kastrerade min -07a som var ganska hingstig så gick det ganska snabt när det väl "börjat verka" sas.
Han var precis som Juno gapig och skrikig, kollade bara efter tjejjerna, hingstade upp sig när han stod i gången och man kände sig i allmänhet ganska liten och obetydlig för honom när man var i närheten av honom.

Det var förvisso min första hingst som jag själv fött upp och uppfostrat och han var SÅ SNÄLL när han var unghäst!
Men det bara vände på vintern mella 3 och 4 år och då var han "för stor för att uppfostra". Jag har inte häst för att gapa och skrika eller slå dom för att dom ska bete sig. Så det blev bort med kulorna och sen kom hans snälla mysiga personlighet fram igen :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka