09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Nu e inte jag nån expert på att varken ställa ut eller på deras sätt att bedöma, men e det inte lite grejjen med att visa dom att dom ska "showa"?
Att låta dom göra det och samtidigt vara en jäkel på att springa med kan jag dock inte riktigt likställa med att dom ska bete sig på en ridtävling.
Att showa och styla upp sig är ju bra på utställningar med inte kanske det man eftersträvar på en ridtävling. Där e det ju tvärtom att dom ska vara coola och lyssna och utföra en uppgift med ryttare på ryggen, inte ha en ledare brevid som är en viss trygghet i sig.

Fast det måste de vara på en utställning med! En spänd häst rör sig inte bra, det tror jag vi alla vet. Dessutom är det super viktigt att hästen kan stå still och vara avslappnad när de andra hästarna visas, annars har den ju tagit slut på all krut innan det är dennes tur att springa in i ringen.

När man ställer upp hästen så måste den ju dessutom fokusera 110% på sin handler, så det funkar helt enkelt inte att vara stressad, för då kan de ju varken trava eller fokusera på handlern.

Självklart har du rätt i det du säger, MEN, jag kan fortfarande inte likställa det med en ridtävling.
Även en häst som ska tävlas med ryttare behöver kunna bete sig allmänt på en tävlingsplats annars är ju bensinen slut innan man hoppat upp..

Jag vill inte alls nedvärdera er prestation, jag vet att det ligger mycketcträning bakom! Men jag ser fortfarande en ridtävling som "snäppet högre" eller hur man ska uttrycka det..

Just det där låg det inte speciellt mkt träning bakom, mina hästar är lugna av naturen. Han sov borta för första gången, åt och sov ordentligt och brydde sig inte om de andra hästarna nämnvärt.

Fast jag har aldrig sett en ridtävling där man flaxar med plastpåsar, klappar i takt, har HÖG musik, skriker och shoar på hästarna ;) Så jag vet inte, jag tycker nog en utställning är "värre" rent miljömässigt, rätt så mkt värre tillomed. På dressyrtävling får man ju onda ögat om man hostar :crazy:

Tack så mycket :D Ja, hon är/kommer bli skimmel är dock väldigt mörk nu, vilket jag är glad för, hon är världens skitgris:grin:

Skrev lite klantigt. Vi hade aldrig hoppat en hel bana men har hoppat flera hinder i följd. Eftersom det var på hemmaklubben och vi hade varit där flera ggr innan och ridit och hoppat så valde vi att testa. Hade hon kännts stressad eller inte haft någon framåtbjudning hade jag utgått direkt.

Naaw, vad gulligt! Det jag har märkt i både traven och galoppen, är att den är väldigt bekväm på honom. Liten häst, kort rygg, och relativt markbundna rörelser. När han blir vuxen och trygg blir han en optimal barbackaponny! :p

Haha låter mysigt, jag får väl se när jag vågar sätta mig upp barbacka på min 09.a och så får vi se hur det går ^^

Är inte jätte orolig, trotts hans stora steg, har ridit mkt barbacka på många olika hästar så de blir nog härligt ändå, när jag väl lärt mig hans steg (A)

Min gamling är mer eller mindre perfekt barbacka häst, låter lite som din pönny ^^ Väldigt fin, kort jogging trav, enkel att sitta i som tusan, lite som tölt på islänningar ;) Galoppen är super fin, inte så stor men väldigt rund och bekväm :)

Kl

Längesen jag skrev tror de var när tråden låg på avel. Jag har nyss hämtat min 09a e. Black coffee från utbildning i två månader. Hon var ju sen innan insutten under hösten och riden ut några gånger, sen bestämde jag mig för att skicka till en bekant på utbildning bara för att hon skulle få en bra grund som man kan utveckla. Tänkte rida henne i en månad och sen ge henne lite vila nu när hon gått så intensivt. Hon är en väldigt ambitös liten dam med bra framåtbjudning, jätterolig att rida. Hon har börjat fatta båda galopperna och förstår lite sidförande. Synd hon är så liten runt 155cm, hade hoppats på att hon skulle bli över 160 ialla fall. Hade hon stannat på ponnymått hade hon varit en fin ponny.

Bjuder på en gammal bild sen i augusti, hon är lite mer långhårig nu ;)
DSC04984.JPG

Tips på sadel som skulle passa en med rundrygg och utan manke.

Roligt att se alla andras 09or dom är fina! :)

Tack!:)

Idag har vi varit ute och galopperat lite i snön, blev bara en kort ridtur då det var ganska mörkt ute.

Att skilja på en bana på 20 el 40 cm,
Att ta en 2,5 åring på P & J
Eller att springa runt och hoppa en bana i grimma
Är för mig inte unghästutbildning utan nåt helt annat.

Läs Gylles inlägg igen, tack!

Men gud vilket informativt inlägg!

Kan du inte förklara vad det är då istället??

Ledsen Dana! Glömde skriva 'TL' :o
Inlägget är såklart inte riktat till dig.

Kimmis:
Du har fått mycket saker förklarat för dig i denna och tidigare trådar och verkar ha mycket svårt att ta åt dig trots bra info.
Läs Gylles inlägg som sagt!

I rest my case :grin:

Men det där är så typiskt folk som tror de är bättre än alla andra.

Kommer och trycker ner alla, talar om att alla gör fel. Men någon bättre väg erbjuds inte.

Jag gissar att du var mobbare i skolan? Stämmer det?

Jag har ingen aning om varför miljöträning inte skulle vara unghästträning, så antingen så får du ta dig i kragen och förklara vad du menar, eller så kan du lägga ner.
Att bara tala om att alla gör fel, och inte ens klara av att tala om VAD för fel är så långt ifrån konstruktivt som det bara kan bli!
Och nej, jag har inte svårt att ta till mig om folk förklarar på ett bra sätt. Det kan du fråga ganska många på det här forumet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka