09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

kl

Idag har min 09:a haft ryttare på sig för första gången sedan september! Hon klev till och med upp i stigbygeln själv, det kom jag på först i efterhand att hon hade gjort. Det är nog aldrig någon som gjort innan, haha.

Lillen var pigg och glad och klev fram i skogen och både ponny och ryttare var superduktiga!
Det blir nog en ridtur för dom i morgon också! :)

Ja det verkar finnas många sätt, har sett trådar här på buke där boxvila ordinerats till och med!

Jag frågade när jag kastrerade min om jag inte skulle få med pencillin och ge eller om han inte ens ska lägga pencillinsalva på såret och fick då svaret att nej nej för tusan, det är inte att rekommendera att ge om inte tempen stiger och man kan misstänka infektion! Då skulle jag ringa direkt i så fall.....

Så det är väldigt konstigt och särskilt idag med all resistens som kommer med missbruk av diverse läkemedel.... Men men, hoppas din får hålla sig frisk och det läker ordentligt Fio

Snyggt! Bra jobbat! Fin film, jag måste nog prenumerera på er på youtube. :) blir din häst skimmel? Den verkar ha en "tell-tail" som min :cool:

Själv har min ponny fått trava för första gången. :) han var superlydig och pinnade på som bara den! Andfådd blev han också :p

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten...

ida9.jpg

ida7.jpg

+ Rebeckasff

Ja det viktigaste är förstås att hästen mår bra:)! Jag känner lite spontant att jag gärna hade sluppit spruta penicillin både för att det är otäckt om de chockar och för antibiotikaresistensens skull. Barbie chockade (iofs milt) i våras, men det var verkligen inte muntert. Antiobiotikaresistens är ocks helt klart något att ta på allvar! En vän till mig som jobbade på ett vårsboende blev smittad med multiresistenta bakterier där. Behandlingen för dom var inte att leka med! Alla slemhinnor med helt missfärgade och det tog 1.5 år (!!) innan hon fick tillbaka sin mens efter den behandlingen...

*kl

09an hemma ska tillbaka till ägaren i april/maj, han är tagen sent och försiktigt då han har gått på lösdrift fram till den halvt berömda auktionen i våras. Ägarna har ridit ut på honom i alla gångarter ca 10 ggr men det är nog allt. Han går att styra på töm men är uppenbarligen inte linlöpt eller så. Behöver inte göra något men tänkte nog lämna tillbaka honom linlöpt och tömkörd i alla gångarter, känns bäst så.

Så idag började vi!

13020319_zps4a5c8815.jpg

SER riktigt härligt ut hörre du! Hoppas känslan var lika härlig för dig som för honom ;D

Jag tror jag fällde en eller två glädjetårar första gången jag tog en galopp på min skrutt, hade aldrig förväntat mig att den skulle vara så enormt stor som den va :O Super härlig galopp, han var ju bara 155cm hög när jag började, så som min andra häst och där med blev jag så förvånad och lycklig på samma gång x) Hel härligt var det :D

SER riktigt härligt ut hörre du! Hoppas känslan var lika härlig för dig som för honom ;D

Jag tror jag fällde en eller två glädjetårar första gången jag tog en galopp på min skrutt, hade aldrig förväntat mig att den skulle vara så enormt stor som den va :O Super härlig galopp, han var ju bara 155cm hög när jag började, så som min andra häst och där med blev jag så förvånad och lycklig på samma gång x) Hel härligt var det :D

Naaw, vad gulligt! Det jag har märkt i både traven och galoppen, är att den är väldigt bekväm på honom. Liten häst, kort rygg, och relativt markbundna rörelser. När han blir vuxen och trygg blir han en optimal barbackaponny! :p

KL

Eftersom några här tyckte att det var väl tidigt att åka ut på tävling med sina nyblivna fyraåringar så måste jag fråga vad ni tycker om att åka ut på en paynjump redan nu? Hade isf tänkt "hoppa" typ 40 cm, mest för att han ska få se ngt annat ridhus samt vara med i "tävlingssammanhang", lite miljöträning helt enkelt. Vi är ju inte på någon nivå än så det blir mest en fråga om att pricka rätt hinder och fyrtio cm är gånghöjd för min stora herre på 176.

Har inte helt bestämt mig och tar gärna emot input, man vill ju inte förstöra något.

Det beror ju på hästen. Min kille är ju rätt gänglig fortfarande, men honom skulle jag lätt kunna anmäla till 20 cm. 40 måste de ju ändå hoppa lite för, och min kille är ju inte inhoppad. :p

Det beror ju helt på häst och utbildningsnivå och framförallt på hurdan tillställning det är man skall till. Tävlingsplatser är väldigt mentalt jobbigt för en unghäst så innan de skall iväg på en sådan så skall de vara väl förankrade i sitt jobb så att inte allting på en gång är saker de inte är helt säkra i då är risken väldigt stor att man bränner dem och de inte alls upplever det här med tävling som något kul vilket ju är målet man vill komma till. Att åka iväg på en tävling tex utan att ens ha hoppat bana innan är så korkat det kan bli. När hästen tycker det är skitkul att hoppa på hemmaplan och börjar bli säker på vad den gör och inte tvekar så fort det kommer nya hinder utan suger tag ordentligt då börjar den bli klar mentalt för nya uppgifter dock tycker jag att det helt klart är att föredra att börja med att hoppträna på bortaplan först och gärna i grupp då får hästen längre tid på sig att koppla av. När de väl hittat suget och är säkra på bortaplan spelar det sällan någon roll vilken höjd de börjar på det är ju så lågt som de får gå ändå.

Jag är lite delad i denna fråga.
Vissa hästar är mogna för det, andra inte, som i allt annat.

Jag hoppade en P&J med en 3 åring förra året, INNAN 3 års test. Hon sköte sig alldeles utmärkt!
Hoppade 60 cm, jag hoppar aldrig högre än att hästen kan komma fel, titta och ändå kunna hoppa utan att det blir nån katastrof.
Att göra detta i utbildningssyfte ser jag inget fel med.

Men att gå ut och debutera på en riktig tävling och dess höjder är inte min melodi.
För det första så vet man aldrig hur hästen kommer att reagera.
Den kanske för helt hjärnsläpp och beter sig på ett sätt som man inte kunnat förutspå.
Då tycker jag att det är bättre att ta ett par P&Js i träningssyfte. Man behöver inte ens ta sig runt hela banan om det känns som att det blir för mycket för hästen, eller om den faktiskt "dummar" sig så kan man iaf ta sig runt och lägga ner och hästen får ta den tid den behöver.

Så hoppa på ;)
Ta den tid ni behöver och se det som utbildning och miljöträning ;)

Det beror på hästen, det klart det finns de som är redo för en avd B redan nu, men jag tror de är väldigt lätträknade. Desto fler ivriga ryttare. Jag har tänkt hoppa 40 på en en PJ nu i vår, vet inte när riktigt. Ska hoppa någon bana på hemmaplan först. Om vi kommer ut på någon riktig tävling får vi se, vill hellre hoppa lägre än 80. Det är ju tävlingsplatsen som är det hästen behöver, då känns det onödigt att hoppa någon höjd. Min är cool och trevlig på nya platser, åkt till en del ridhus och sådär. Superinställning till hinder och helt orädd, så därför tror jag hon är klar att komma ut på en tävlingsplats snart. Om du tror det blir en sjysst upplevelse för honom så kör på!

kl
Vi red galoppintervaller idag. Försökte mig på att ta tid och galoppera en minut åt gången vilket funkade sisådär en gång. :p Fick sakta av i sluttningar och dylikt. Men det blev en hel del galopp åtminstone. Hon fattade vänster hela fyra gånger, förut tog hon alltid höger ute. Hittade jättefin takt i både traven och galoppen så vi tog oss fram lugnt och sansat, men med en del power. Hon är supertrevlig att arbeta med nu, försöker alltid göra rätt och ger sig inte trots att hon borde vara trött. Lilla järnponnyn min :love:

Jag är lite delad i denna fråga.
Vissa hästar är mogna för det, andra inte, som i allt annat.

Jag hoppade en P&J med en 3 åring förra året, INNAN 3 års test. Hon sköte sig alldeles utmärkt!
Hoppade 60 cm, jag hoppar aldrig högre än att hästen kan komma fel, titta och ändå kunna hoppa utan att det blir nån katastrof.
Att göra detta i utbildningssyfte ser jag inget fel med.

???

En häst som alltså knappt fyllt tre år som är inhoppad? Många hästar rids in i den åldern och lär sig att gå rakt fram i alla gångarter, men den var alltså så väldigt mogen och klar att den kunde gå en bana på 60 cm i tävlingssammanhang? Det låter övermäktigt i mina öron. Okej att råka snubbla över en liggande liten stock i skogen när man är ute och låter hästen galoppera, men att ställa upp på P&J med en 2,5 åring fattar jag verkligen inte vitsen med öht. Vare sig den är "mogen" eller inte.

Det beror ju helt på häst och utbildningsnivå och framförallt på hurdan tillställning det är man skall till. Tävlingsplatser är väldigt mentalt jobbigt för en unghäst så innan de skall iväg på en sådan så skall de vara väl förankrade i sitt jobb så att inte allting på en gång är saker de inte är helt säkra i då är risken väldigt stor att man bränner dem och de inte alls upplever det här med tävling som något kul vilket ju är målet man vill komma till. Att åka iväg på en tävling tex utan att ens ha hoppat bana innan är så korkat det kan bli. När hästen tycker det är skitkul att hoppa på hemmaplan och börjar bli säker på vad den gör och inte tvekar så fort det kommer nya hinder utan suger tag ordentligt då börjar den bli klar mentalt för nya uppgifter dock tycker jag att det helt klart är att föredra att börja med att hoppträna på bortaplan först och gärna i grupp då får hästen längre tid på sig att koppla av. När de väl hittat suget och är säkra på bortaplan spelar det sällan någon roll vilken höjd de börjar på det är ju så lågt som de får gå ändå.

+ alla andra

Tusen tack för era tankar. Jag kör nog på gylles linje, det var just det där med att bränna ut jag är lite rädd för. Han är en otroligt cool kille som klarar alla miljöer super och som inte ens tvekade första gången jag introducerade hinder. Men näe en "tävlingssituation" kanske blir för mycket just nu ändå. Jag har dessutom inte alls bråttom:)

Kanske kan det vara en bättre ide att bara ta med honom dit och skritta runt lite på tävlingsplatsen? Då blir det bara situationen med nya hästar som är ny

Senast ändrad:

Måste tillägga att jag tycker att bukefalos är otroligt bra ibland. Är så skönt att kunna fråga folk med mer erfarenhet. Har endast ridit in en arab innan och henne var det liksom aldrig ens tal om att ta ut på ngn hoppbana. Så jag känner mig totalt färsk med de här små frågorna (som ju kan vara otroligt viktiga).

Annars kan du ju träna på bara tävlingssituationen?
Det tänkte jag göra när det finns nån pay and jump i närheten! Då "hoppa" 10 cm med hästen i grimma och grimskaft, med mig på marken. Och medryttare och familj på läktaren som för ett himla liv :D

Nu har jag aldrig haft en häst som har brytt sig om tävlingssituationer, men ändå, har man nåt i närheten så varför inte? Det ger säkert en hel del med!

???

En häst som alltså knappt fyllt tre år som är inhoppad? Många hästar rids in i den åldern och lär sig att gå rakt fram i alla gångarter, men den var alltså så väldigt mogen och klar att den kunde gå en bana på 60 cm i tävlingssammanhang? Det låter övermäktigt i mina öron. Okej att råka snubbla över en liggande liten stock i skogen när man är ute och låter hästen galoppera, men att ställa upp på P&J med en 2,5 åring fattar jag verkligen inte vitsen med öht. Vare sig den är "mogen" eller inte.

Jepp.
Hon reds in på hösten som två och ett halvt åring, vintervilade, och sen kördes hon igång till 3 årstestet. Hon hade hoppat 3 ggr med ryttare innan P&J och var löshoppad en hel del.
Hade fin bjudning på hinder oavsett hur dom såg ut.
Vi tog ut henne på detta enbart för att miljöträna med andra hästar inför 3 års.
Hade hon "ballat" ut pga miljön runt ikring hade jg inte ens ridit in på banan ( det var på min hemma klubb) utan då hade vi endast tränat på att va iväg.
Men det var inga problem och vi travade runt banan ( hon var ju på hemma plan och hade sett hinderna innan) och nollade på 60 cm.
Veckan efter gjorde hon 3 års och sen gick hon på ett långt bete.

Som jag skrev innan så är jag gärna ute på p&j för att träna på miljön.
En häst kan sköta sig hur bra som hellst hemma eller borta i grupp med det är fortfarande inte en tävlingmiljö och jag tycker att det är hela sammanhanget som behöver tränas på och därav en väldigt låg nivå på hinderna för det är inte dom som ska vara det svåra.

Håller med rebeckasff beror helt på hur hästen är. Men en payandjump tycker jag man kan ta ut sin 4 åring på. Det är ju inte riktigt som en riktig tävling, lite annan stämning och du kan ju rida över bommar på marken om man vill.

Nu kommer jag visserligen inte åka ut något med min förren till hösten trots att han är väl framme för sin ålder men det beror enbart på att han kommer visas på avelsvärdering och göra bruksprov nu i april samt 4 års test för Morganhästar i början av juni. Sen får han vila resten av sommaren och så kör vi igång till hösten och satsar på någon klubbtävling i dressyr bara för att prova på tävlingsammanhang. Tycker det räcker med 4 års och bruksprov under våren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka