09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Tänka sig vad olika det kan vara!

Alla de araber jag har ridit in har jag hoppat upp och ridit ut på själv direkt. De har gått fram överallt, och gjort sitt jobb som ridhästar mer eller mindre direkt.

Visst toleranstränar jag mina hästar mer än de flesta andra, men så har jag oxå högre krav än de flesta härikring. Många halvblod (Utbildade, äldre, väl inridna...) tar 15-20 min på sig att ta sig förbi min gård eftersom den tydligen är läskig.

Om min häst ens stannar så tycker jag att vi har något stort att jobba på. Skulle det ta mig 15 min att komma förbi en gård så skulle jag skämmas ögonen ur mig! :eek:

Ang att skicka en arab på proffesionell träning så kan det vara problem, jag har själv upplevt det. Många araber är enmanshästar, att bara skicka iväg på inridning där tränaren inte gör nåt annat än att rida in hästen kan bli jätte fel. Framförallt som araber ofta är känsligare för kroppspråk och sånt än tex de flesta halvblod. Skickar man däremot dem på allmän hanteringsträning som sedan fortlöper till inridning så upplever jag att det brukar fungera bättre.

Här har du oxå en anledning till att välridna araber inte finns på annons speciellt mkt. Folk håller hårt på dem eftersom man ofta får ett väldigt bra band med hästen, hästen blir mer som en hund än som en häst. De har ju bott tillsammans men människan i tält i över 2000 år, det sätter sina spår på deras mentalitet. De måste klara av att läsa av en hel familj, barn som springer runt benen på dem och skriker osv. En häst som inte klarade det avlivades helt enkelt.
Mina araber skulle klara det allihop, utan minsta problem, även fölet som bara är 6 månader.

Kan ju som ex säga att ingen av de araber jag har haft har jag kunnat sätta upp vem som helst och så lyssnade hästen. Tvärtom! Människorna ska godkännas först o främst, eller så kommer de inte dit. Innan de är godkända så travar och stannar de förvisso på kommando, men inte ett dugg mer. Gärna med huvudet rakt upp och öronen platt bakåt för att visa sitt missnöje.

Däremot så kan alla i familjen göra vad de vill med hästarna.

+Tiinis och IsabellStolt

Nu är min lilla häst valack. Det gick mycket smidigt och snabbt med kastrationen. Det som egentligen tar tid är att vänta på att drogerna och bedövningen ska sitta ordentligt. Måste säga att veterinäre doserade otroligt bra! När det var klart hjälptes vi åt att stötta honom och leda in honom i boxen. På knappt fem minuter var han pigg igen:).

644307_4791518917783_1394037987_n.jpg

Han ser lite snopen ut:p

Kl
Min 09:a får nog skor på sig imorrn, för här töade snön bort under veckan och fram kom isen:(
Vi kör annars på mot vårt mål att vara med på första riktiga hoppträningen om en månad. Har provat lite hinder utan problem men orken brister väldigt snabbt.

Blir lite orolig när folk säger att de ska stärkas innan fyra, min är såjättestor att det är en svår balansgång mellan att rida för mkt och stärka tillräckligt!

Blir lite orolig när folk säger att de ska stärkas innan fyra, min är såjättestor att det är en svår balansgång mellan att rida för mkt och stärka tillräckligt!

Det är väl alltid en balanskonst med unghästarna? ;)
Det är ju just det som i af jag ser som tjusningen med dom små.

Vad jag menade med att de bör stärkas innan de är 4 är mest att de ska ha utsatts för den påfrestning man tänker kräva av den senare i livet. Helt enkelt att de blivit ridna i alla gångarter åtminstone någon gång i månaden de vid 3-4 år. Så skelettet när det fortfarande växer har en chans att bli så starkt att det klara påfrestningen att ha en ryttare i alla gångarter. Man får ju inte glömma att hästar faktiskt inte är gjorde för att ha någon på ryggen vi måste alltså påverkar muskler, leder och skelett för att hästens kropp ska klara det.

Du kanske är lite sen tycker jag.Min stod i egen box nattetid fr 4 mån.Är insutten tidigt samt inkörd. Löshoppad 1 m för testet nu i vår.Rids 15-20 min 2-3 dagar i veckan i alla gångarter dock inte stabil ännu.

januari94.jpg

När man talar om trollet så har trollet lugnat ned sig avsevärt denna vecka. Ingen aning om varför, men det är ju klart varmare i ridhuset. Kan det vara vinterkylan som han piggnar till på...?

nawe , lillepöjken då ;)

Hoppas att du kommer få mer glädje av honom nu och att allt blir lite mer "avslappnat".

Ja jag hoppas att han släpper den där hingstiga udden snabbt. Är rädd för att det kommer att ta sin lilla tid dock. Men längtar faktiskt efter att kunna rida utan att behöva vara brydd på hästar runt ikring oss. Sen kommer han förstås fortsätta vara en unghäst, men det kan jag leva med:p.

Det kan säkert vara kylan som gjort honom piggare. Vi har haft +4 idag! I helgen var den -20, är verkligen snabba omslag.

Jag trodde han var större. Då ju det en liten busponny du har :)
Lexus är 154 cm där bak. En bushäst alltså :P

Ja galopp skänkeln brukar ju bara vara att lägga till och smacka lite så har dem fattat grejen:)
Detta är inte något jag gör på hästar som redan går med framåt bjudning. Så jag antar att din äldre häst bjöd eftersom du inte behövde göra så. På detta sätt gör man ju hästen känslig för hjälperna. Sen räcker det ju med att bara lägga till skänkeln, då har den ju fattat vad man vill för man har varit tydlig;)

Nej varför skulle man kicka till en häst som är så känslig för hjälperna direkt, dem brukar ju då också ha framåtbjudning från början. Detta var ju för en häst som inte bjuder framåt:) Alla hästar är ju olika och man måste se till individen, men det jag skrev om var en häst som inte bjuder :)
Inte en jätte känslig häst som märker minsta lilla rörelse, då blir det lite skillnad:)

Håller med dig!
Är såå trött på detta trista underlag som varit i vinter. Just idag verkar det ha tinat så mkt att man faktiskt kan använda vår grusväg för kondionsträning. Det är just den biten jag saknar också.
Min rids nog en dag mindre än din men får dessutom gå ut och skritta som handhäst 1-2 ggr/vecka.

Hon lyckades gå omkull rejält i hagen förra veckan när hon busade och råkade landa på en berghäll. Kändes inte riktigt bra därefter men nu har hon fått en behandling med kraniosakral terapi så vi får se hur hon känns idag när hon haft ett par dagar på sig att få bort spänningar och trötthet.

Nästa vecka sätter vi igång med den uppsuttna hoppningen. Ska verkligen försöka filma då om hon hoppar. Kan vara att det bara blir bomträning i första tillfället. Lite spänd är jag allt även om det inte är jag som hoppar henne :p

*kl*
Måste bara säga att jag tycker Fiorano gett väldigt goda råd i den här tråden, sedan kan man välja själv om man vill ta åt sig eller inte. Själv har jag sysslat en hel del med både araber och halvblod, och ridit in båda delar. Visst är araberna ofta känsligare och reagerar på ett annat sätt än halvblod, men alla de araber jag träffat som ridits in av "arabmänniskor" har krävt ett enormt arbete innan de fungerar i dressyren, trots att de upplevs som känsliga när man bara "lullat runt" på dem.

Har fått för mig att jag skall börja hoppträna med min lille, vi får förhoppningsvis ihop en unghästgrupp, ska bli buskul (tycker även en dressyrnisse som jag)! :D

Kan inte det bero på att de flesta arabmänniskor inte är speciellt bra på att rida så att de lär hästen fel? :angel:

Tar längre tid att lära om än att lära rätt från början ;)

Jag tycker också att du har rätt Fiorano.

Ja jisses. När jag var nere och red unghästar så fick vi inte ens skritta på dom.
Utan det var longering och sen upp och trav eller galopp med det samma! Att hästen skulle gå fram, fram, fram var det absolut viktigaste.

Har man lite fart så blir det lättare att styra utan en massa vingel också. Lättare för hästen att snabbare använda sina bakben korrekt.

Jag funderar på samma! Men det beror på när körkortet blir klart, för det tar alla mina extrapengar just nu. Samt huruvida jag kommer bo kvar här eller ej. Men tänkte försöka få ut tränare åtminstone en gång denna månad.

kl
Mina perfekta spekulanter har ev hittat en annan ponny. Men jag sätter P nu, det har varit flera ute och provat och hon har fått gå lite för enformigt. Så nu är hon nerplockad från annonssidorna, får hon vara under-cover-till-salu ett tag. Det är den här familjen som är aktuell just nu bara. Hon ska mätas den 13e så vi får tävla lite i år. Sen får vi se vad det blir av det hela, förhoppningsvis är hon attraktivare på marknaden till sommaren/hösten. Känns rätt okej, även om körkortet inte kommer kunna tas så snart jag önskat. Men får vi komma iväg på lite hoppträningar kommer hon kunna utveckla mig en del, finns ingen ärligare häst. Att matte klantar sig ibland struntar hon i.

55133101.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka