09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Och tack för det fina berömmet Fiorano. Hälsa det till de som kommer och rider och tycker att hästen är för pigg och på. :angel:

Jag tycker att du gjort det jobbet bra:). Tycker också att det är hemskt synd att du ska sälja som sagt då jag tror på er som ekipage. Hade varit roligt att se er nu när ni kan börja jobba på riktigt. Du har ju gjort hela den "tråkiga" biten med att befästa en grund-nu är det dags att börja med det roliga och jobba tillsammans och komma ut och träna och tävla:). Men det är ju kul att du har hittat en potentiellt riktigt bra köpare!

Att skritta betyder inte per automatik att man bromsar, men man gasar ju inte heller. Och det syns på bilderna, sänkt överlinje och långa bakben. Lite avskrittningsmode liksom, inget illa ment. Det är lättare att få igång rumpan på en häst som vill gå på och tycker det är kul och spännande.

1. Det är därför jag tömkör som huvudarbete. Han tömkörs mycket mer än han rids. Och då tömkörs han i rätt form.

2. Han har inga problem att få igång rumpan.

3. Han tycker det är kul och spännande med tömkörning.

Jag är supernöjd med min unghäst. Jag är otroligt nöjd och stolt med hans framåtbjudning, det finns andra unghästar på stallet och när jag jämfört honom med andra unghästar, så tycker jag att min häst har snäppet mer framåtanda och working moral, utan att för den skull vara spänd.

Jag älskar att tömköra honom, vi har jobbat med remontformen och han har så härligt mycket "go!" i sig. Vi har tömkört för en instruktör som tävlat på SM-nivå, flera gånger, och han tyckte att vi är duktiga och att hästen har en bra och bärig form vid töm, både i skritt och trav. Framför allt har jag fått beröm för att min häst är lydig och uppmärksam.

Tömkörningen ligger mig generellt varmt om hjärtat då jag verkligen njuter av att titta på min häst. Det finns så otroligt mycket man kan göra och det är fantastiskt att se hur hästen utvecklas muskelärt.

Jag har inga som helst planer på att bli duktig i dressyr eller hoppning med min häst. Jag har inga inplanerade kvalitetstest. Jag har ingen plan på att sälja honom vidare. Hästen är köpt för 20.000 som nöjeshäst. Jag hade definitvt råd att köpa en prestationshäst för 60-90.000 kr men jag vill inte prestera på den nivån.

Angående inridningen tycker jag inte den är lika rolig som tömkörningen, men jag sitter regelbundet på hästen. I skritt. Eftersom jag inte vill rida honom ensam så brukar alltid någon annan kunnig ryttare vara i närheten när jag sitter upp, som ger mig feedback och råd. Jag får oftast väldigt positiva reaktioner.

Det finns en f.d. professionell inridare i stallet som ridit hästar inför breeders trophy och som gärna tar sig an min häst mot ersättning. Så han skulle inte ens behöva byta stall, eller ens hage, om jag ville få honom inriden eller tillriden. Men nu vill jag inte det, för jag vill gärna fortsätta som jag gör. Han är skitkul att hänga med, och tömköra, helt enkelt. Om jag ändrar mig så vet jag precis vem eller vilka jag ska ringa.

Tråkigt att det är så många som ser framtida problem och begränsningar med mitt förhållningssätt till hästen. Själv tycker jag att han är awsome. Jag tycker att det är helt okej att vara försiktig. Så länge hästen gör sitt bästa. Så länge vi har trevligt tillsammans.

Alla vill inte bli bäst. Vissa vill faktiskt bara ha trevligt, på sin fritid.

galo6.jpg

Senast ändrad:

Hej Intressant detta och jag håller med dig i sak, hoppas det är okej att ställa dumma frågor utan att bli dumförklarad men jag vill faktiskt veta; Om man rider en ung häst med för mycket bjudning, hur rider du då för att inte tjuvhålla och gå misste om bjudningen?

Det finns många sätt att inte tjuvhålla en häst som har mkt bjudning :P Haha fast det beror helt klart på vad man tycker är att tjuvhålla ;)
Jag kan vara sån att jag utnyttjar hästens egna bjudning, eller låter det vara, men jag sitter inte och stenhåller min häst helatiden, skrittar den så gör den och börjar den då trava så tar jag tag lite lätt i tyglarna och säger mitt kommando, inget bråk om saken, vill jag inte att han ska trava så gör han inte det och de lyssnar han på direkt utan att behöva tjuvhålla honom, som jag ser det :) Även om min häst numer endast lyssnar på rösten så använde jag självklart tyglarna lite grann i början med och om ni kallar det att döda en hästs bjudning genom att tjuvhålla måste jag verkligen säga att jag inte håller med x)

Jag har ridit en riktigt tjuvhållen häst som fått dubbelbudskap hela livet, hon reste sig så fort man tog henne i munnen nästan för att hon fått lära sig att man ska vara energirik och stilla samtidigt, ända utvägen är då upp. Hon hade altså blivit sliten i munnen så fort hon tagit ett travsteg eller bara gått framåt. Ägaren har hållit henne hårt hela tiden under hela ridturen, blivit förbannad på henne så fort hästen visat lite framåt anda, det är ett extremt fall, men de kallar jag tjuvhålla.

När man helatiden håller i hästen i något utöver en normal elastisk kontakt med munnen. Och som jag sett på bilderna verkar Oh_really ha väldigt fin eftergift och hästen ser lugn och trygg ut. Lägger mig i lite (A) men tycker det besvarar din fråga ganska bra jklirla, bara säg till om något är oklart ^^

Jag är supernöjd med min unghäst. Jag är otroligt nöjd och stolt med hans framåtbjudning, det finns andra unghästar på stallet och när jag jämfört honom med andra unghästar, så tycker jag att min häst har snäppet mer framåtanda och working moral, utan att för den skull vara spänd.

galo6.jpg

Håller med dig, han ser fantastisk ut, han kanske är väldigt energi rik, men han ser lugn och trygg ut i det han gör och en häst som är stressad är det värsta jag vet! Bättre att ta det i er takt tycker jag :)

Funderar själv på att gå ut och ta en tömkörningsrunda idag, men så förbaskat dåligt väder, med regn, blask, snö och is överallt x(
Men man får väl dra på sig en massa kläder och vara nöjd ändå, kanske bara blir en promenad ist, beror på hur paddocken ser ut, men förväntar mig ingen härlig syn :(

Hej Intressant detta och jag håller med dig i sak, hoppas det är okej att ställa dumma frågor utan att bli dumförklarad men jag vill faktiskt veta; Om man rider en ung häst med för mycket bjudning, hur rider du då för att inte tjuvhålla och gå misste om bjudningen?

Hej! SKITBRA fråga! Jag tänker så här, och andra tänker garanterat annorlunda:

Begreppet att "ha god bjudning" för mig är att hästen är ivrig att gå framåt. För mig innebär det också att hästen inte går kort och trippande. Med framåtbjudning anser jag att hästen "matar på" lite med ordentliga ben-kliv, (utifrån sin förutsättning). Om jag duttar den lätt med skänklarna ska den svara prompt och genast börja röra sig i rask takt utan tvekan. Den får gärna ha huvudet och nosen långt framsträckt och söka sig framåt med hela kroppen. (= bjudning = inte samma sak som samling)

Jag skiljer också på bjudning och ett uppskruvad state of mind hos hästen. Om hästen är uppskruvad och hela tiden trycker på bettet, ofta kombinerad med hög urholkad form, så ser jag det mer som att hästen "flyr" mer än att den "bjuder".

Jag skiljer också på bjudning och olydnad. Dvs jag tycker hästen är olydig (eller missförstår mig) om han går från skritt till trav utan min signal. Jag kopplar inte byte av gångart som ett tecken på bjudning.

Så utifrån den definitionen av framåtbjudning så försöker jag ha så långa tyglar som jag vågar och ett mjukt stöd. Det jag har försökt att göra när han traskar iväg alldeles för entusiastiskt är att lägga honom på en större volt och böja eller ställa lite. Jag har också lärt honom att stanna på sits och röst så det inte blir så mycket "tjuvhåll".

Men nu tycker många andra säkert annorlunda... och jag är som sagt ingen expert.

Håller med dig, han ser fantastisk ut, han kanske är väldigt energi rik, men han ser lugn och trygg ut i det han gör och en häst som är stressad är det värsta jag vet! Bättre att ta det i er takt tycker jag :)

Funderar själv på att gå ut och ta en tömkörningsrunda idag, men så förbaskat dåligt väder, med regn, blask, snö och is överallt x(
Men man får väl dra på sig en massa kläder och vara nöjd ändå, kanske bara blir en promenad ist, beror på hur paddocken ser ut, men förväntar mig ingen härlig syn :(

Tack! Ja, jag tror "flera vägar bär till rom" och jag tror inte på att det bara finns ett rätt sätt att hantera en häst på. Han skulle nog passa utmärkt med en kaxig ryttare också. Men nu är han min. :love:

Åh, riktigt tufft att orka ta sig ut i detta väder! Det krävs lite extra tåga för att ta sig ut en tisdagkväll under denna årstid. Hoppas ni får det trevligt!

Du måste först och främst skilja på att "springa fort framåt" och bjudning. En häst kan jagas på att springa fort men så fort ryttaren släpper den framåtdrivande hjälpen stannar hästen-då finns ingen bjudning. Bjudning är när hästen hela tiden har ett sug framåt oavsett du skrittar, galopperar eller ryggar.

I min värld finns inte en häst med för mycket bjudning. Om unghästen däremot är springig och vill fara iväg låter jag den göra det under den första tiden när man befäster start, stopp och styrning. När hästen sen ska börja jobbas i form börjar man jobba med enkla halvhalter och korta förhållningar och är i det arbetet mycket nogrann med eftergift på handen så fort hästen svarar-och förstås att hästen ALDRIG börjar tänka bakåt! Det får inte bli att ryttaren fastnar i handen i en konstant förhållning. Jag vill att hästen i denna punkt av utbildningen ska trava rätt långsamt för att hitta sin takt.

Min sexåring är en typisk häst med massor av energi och bjudning och genom att rida långsamt har vi hittat takten utan att för den delen tagit bort bjudning. Nu när hon är starkare och kan bära sig är det plättlätt att be henne gå framåt eftersom hon hela tiden har haft en välbehållen bjudning trots att vi jobbat i en långsammare takt.

Här är en viseo på Floricello (gdk hingst) när han endast är riden i två veckor (av ett superproffs iosf:p). Men som du ser finns det fin bjudning även om ryttaren rider honom i en rätt moderat arbetstrav:).
http://www.youtube.com/watch?v=igboI7Q8ULg

Samma häst nu som femåring. Samma bjudning-men mycket mer tryck!
http://www.youtube.com/watch?v=zgwyH67ZfhY

Hej! SKITBRA fråga! Jag tänker så här, och andra tänker garanterat annorlunda:

Begreppet att "ha god bjudning" för mig är att hästen är ivrig att gå framåt. För mig innebär det också att hästen inte går kort och trippande. Med framåtbjudning anser jag att hästen "matar på" lite med ordentliga ben-kliv, (utifrån sin förutsättning). Om jag duttar den lätt med skänklarna ska den svara prompt och genast börja röra sig i rask takt utan tvekan. Den får gärna ha huvudet och nosen långt framsträckt och söka sig framåt med hela kroppen. (= bjudning = inte samma sak som samling)

Okej, nu förstår jag varför vi inte förstår varandra:D. Bjudning har inget som helst att göra med steglängd eller tempo. Bjudning är känslan av ett sug fra,åt och att du har "något att rida på". Det är i princip stört omöjligt att jobba en häst i ändamålsenlig form (oavsett disciplin) utan det suget.

Steglängd som du nämner som kort och trippande är ofta ett problem med takten vilket iofs kan ha att göra med ojämn bjudning-med det är inte ett primärt problem som kommer med brist på bjudning. Snarare är det rätt heta hästar som förstås ofta har en falsk bjudning (att vilja springa fort och springa från arbete är inte heller en korrekt bjudning), som då också får problem med takten.

Bjudningen har heller inte med vilken form du rider i eller var du väljer att placera näsan på hästen. För utan bjudning kan du inte placera näsan någonstans eftersom du inte kan få hästen i en korrekt form.

Sen tycker jag att du har helt rätt tänk med att du ska ha roligt med din häst! Självklart finns många vägar till Rom (och alla vill kanske inte heller till Rom:p). Men oavsett vad man gör med sin häst är bjudning det alra mest primära.

För att vara Operfekta bilder så tycker jag din pönny ser otroligt fin och arbetsvillig ut och jag tror inte det blir några problem för dig om du arbetar honom mycket från backen och låter honom ta ut lopp för sin energi på så sätt :)

Du blir ju tryggare med hästen ju mer du arbetar med honom, så jag tror inte det blir några problem för dig om du tar dig an hästen i trav osv senare.
Personligen har jag alltid varit tuff som tusan när det gäller hästar, men jag vet att alla inte är det, men för det betyder det inte att man inte kan rida in sin egen unghäst enligt mig. Dessutom tror jag verkligen inte hästen lider av att skritta runt tills du är trygg, eftersom jag tror på dig när du säger att du inte sitter med handbromsen i, vilket det heller inte ser ut som du gör på bilderna, det är vad jag tycker är sant och ärligt sagt.
Fortsätt med det du gör i din och hästens takt, det är då det blir som bäst, enligt mig :)

(...)

...han har endast försökt sticka i väg lite en ända gång och tusan vilken snabb galopp det blev innan jag bestämde mig för att stanna honom, blev en förvånad tvärnit från hans sida, lite som att han glömt bort mig för en sekund xD

Hihi. Min häst fick panik när jag satte mig upp, en gång. Hans bakben touchade uppsittningspallen när vi skulle gå, och då gällde det tydligen att fly för livet. Full galopp. Jag hade ju så tur att jag befann mig i ridhuset så jag styrde mot en vägg. Då tog det ju stopp naturligt. Sedan gick han som om inget hänt. Men han tittade misstänksamt på stolen efteråt. Så i praktiken har vi galopperat vi med. :angel:

Tusen tack för ditt stöd!! Han blir tryggare för varje månad. Nu är dock värsta årstiden. Det är för mycket snö ute i hagen för att han ska kunna rejsa av sig sin överskottsenergi, och minusgraderna gör honom lite extra elektrisk. Det märks i hanteringen. Till våren planerar jag att avancera! :cool:

Ok, tack för tydligt svar och för bra filmer, jag ska läsa igenom det ni alla skrivit och tänka lite.
Men jag undrar också, hur gör du/ni för att "få" framåtbjudning och tryck i lagom mängd hos en ung häst som "dör" på ridbanan?

Okej, nu förstår jag varför vi inte förstår varandra:D. Bjudning har inget som helst att göra med steglängd eller tempo. Bjudning är känslan av ett sug fra,åt och att du har "något att rida på". Det är i princip stört omöjligt att jobba en häst i ändamålsenlig form (oavsett disciplin) utan det suget.

Steglängd som du nämner som kort och trippande är ofta ett problem med takten vilket iofs kan ha att göra med ojämn bjudning-med det är inte ett primärt problem som kommer med brist på bjudning. Snarare är det rätt heta hästar som förstås ofta har en falsk bjudning (att vilja springa fort och springa från arbete är inte heller en korrekt bjudning), som då också får problem med takten.

Bjudningen har heller inte med vilken form du rider i eller var du väljer att placera näsan på hästen. För utan bjudning kan du inte placera näsan någonstans eftersom du inte kan få hästen i en korrekt form.

Sen tycker jag att du har helt rätt tänk med att du ska ha roligt med din häst! Självklart finns många vägar till Rom (och alla vill kanske inte heller till Rom:p). Men oavsett vad man gör med sin häst är bjudning det alra mest primära.

Jag ser ingen egentlig skillnad mellan våra beskrivningar förutom att du använder andra ord och låter mer tillrättavisande. Jag tror inte vi skulle vara oense om vi såg en film på en häst med bra bjudning.

Men jag undrar också, hur gör du/ni för att "få" framåtbjudning och tryck i lagom mängd hos en ung häst som "dör" på ridbanan?

Ja du, det är det jag brottas med nu:p. Min är väldigt väldigt svårmotiverad att gå framåt på banan. Därför rider jag helt enkelt ut i skogen istället. Mycket bjudning och där kan vi börja rida i antydan till form också. Han ger en så underbar ridkänsla de stunderna han har fokus och jobbar på:love:. De stunderna har dock varit få, men jag tror det blir bättre nu när han kastreras.

Tja, jag har lagt in två filmer på Floricello som jag tycker illustrera mycket väl vad jag vill ha sagt. Jag håller inte alls med dig om att bjudningen är likvärdig med hästens steglängd-eller var näsan är i formen.

Tja, jag har lagt in två filmer på Floricello som jag tycker illustrera mycket väl vad jag vill ha sagt. Jag håller inte alls med dig om att bjudningen är likvärdig med hästens steglängd-eller var näsan är i formen.

Du överanalyserar lite. Vi är inte särskilt oense. Ta ett djupt andetag och släpp det. :D

Hihi. Min häst fick panik när jag satte mig upp, en gång. Hans bakben touchade uppsittningspallen när vi skulle gå, och då gällde det tydligen att fly för livet. Full galopp. Jag hade ju så tur att jag befann mig i ridhuset så jag styrde mot en vägg. Då tog det ju stopp naturligt. Sedan gick han som om inget hänt. Men han tittade misstänksamt på stolen efteråt. Så i praktiken har vi galopperat vi med. :angel:

Tusen tack för ditt stöd!! Han blir tryggare för varje månad. Nu är dock värsta årstiden. Det är för mycket snö ute i hagen för att han ska kunna rejsa av sig sin överskottsenergi, och minusgraderna gör honom lite extra elektrisk. Det märks i hanteringen. Till våren planerar jag att avancera! :cool:

Haha låter egentligen inte som en rolig galopp upplevelse, var som när jag red ut, min häst har aldrig varit fjantig, helt plötsligt flyger han i luften för att han kliver på en gren ;) Härligt, första gången och hittills sista gången jag åkt av min bäbis x)

Gick ut tillslut, men det tog tid. Och jag tror det dåliga vädret smittade mitt humör till hästen för han var inte på humör idag, alls, så tränade bara lite grann, försökte bygga positiv energi osv, sen la jag av :) Får se om alla hästar blir lite piggare när nya bäbisen kommer på torsdag ^^

Känner inte att jag är inkompetent inom ridningen, men förstår trotts allt inte det där med bjudning ändå, ser heller inte varför man ska sitta och mana och mana på en häst helatiden, är inte riktigt så jag rider, som personen du skickade länkar på. Rider dressyr på mitt egna lilla vis och har nog aldrig haft något problem med bjudning så har nog aldrig reflekterat över detta :P haha
eller så har mina hästar ingen bjudning alls, har ingen aning, men har aldrig haft problem på ridbanan eller i skogen med mina hästar, unghästen går på fint, han har dock ganska dålig fokus, allt annat är ju så mkt roligare att kolla på, så de är väl vad jag jobbar med i paddocken när jag väl rider där :P

Känner inte att jag är inkompetent inom ridningen, men förstår trotts allt inte det där med bjudning ändå, ser heller inte varför man ska sitta och mana och mana på en häst helatiden, är inte riktigt så jag rider, som personen du skickade länkar på. Rider dressyr på mitt egna lilla vis och har nog aldrig haft något problem med bjudning så har nog aldrig reflekterat över detta :P haha
eller så har mina hästar ingen bjudning alls, har ingen aning, men har aldrig haft problem på ridbanan eller i skogen med mina hästar, unghästen går på fint, han har dock ganska dålig fokus, allt annat är ju så mkt roligare att kolla på, så de är väl vad jag jobbar med i paddocken när jag väl rider där :P

Å andra sidan hade du en tråd för nån vecka sen med problemet att din häst slåss med bettet. Det är ett typproblem när bjudninhen är oärlig. Och, nej man ska inte jaga-springa fort är inte samma sak som att bjuda framåt. Om du menar att MJ som rider på den andra filmen jagar Floricello ser du inte samma som jag ser-det han gör är att han sätter tryck och länger hästen. Som du ser på första filmen är just den hästen väldigt luftig och hög i sin frambensaktion och jobbet där ligger då förstås att få hästen att ta fram och ut steget ist för att den bara ska var luftig uppåt. Men jagar gör han knappast:).

Men men, nu gör jag som Oh Really föreslår och släpper ämnet:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat