09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Å andra sidan hade du en tråd för nån vecka sen med problemet att din häst slåss med bettet. Det är ett typproblem när bjudninhen är oärlig. Och, nej man ska inte jaga-springa fort är inte samma sak som att bjuda framåt. Om du menar att MJ som rider på den andra filmen jagar Floricello ser du inte samma som jag ser-det han gör är att han sätter tryck och länger hästen. Som du ser på första filmen är just den hästen väldigt luftig och hög i sin frambensaktion och jobbet där ligger då förstås att få hästen att ta fram och ut steget ist för att den bara ska var luftig uppåt. Men jagar gör han knappast:).

Men men, nu gör jag som Oh Really föreslår och släpper ämnet:p.

Yes det gör han, sista passet i paddocken innan vilan så gick det mkt bättre dock, rider ju inte just nu så kan inte säga så mkt mer om saken, jobbar med fokusen från backen ist tills han växt klart denna växtperiod så att säga.

Lugnt för mig att fortsätta disskutera ämnet, väldigt intressant tkr jag, men om ni vill sluta så visst x) Var inte så jag menade riktigt, ser att han inte jagar hästen, självklart, förstår vad du menar att han får hästen att använda steget framåt ist, syns tydligt på andra filmen. Menade nog mer eller mindre att det inte är så jag vill rida dressyr, att helatiden behöva påminna hästen så ofta med skänkel hjälper för att få den att gå på ett speciellt vis, inte rätt väg för mig. Men visst går hästen fint, ser inte alls jagad ut så de va inte de jag menade :)

Måste säga att filmerna var fina men det är nästan omöjligt för mig att dra lärdom av arbetet med en avelshingst, av europeisk toppklass med gångartsmekanik utöver det vanliga, när mitt eget arbete handlar om en liten grå, billig ponny, med söta små öron och nyfiken blick. Det är så svårt att liksom applicera och tänka "JAHAAA, är det sådär han ska se ut!" :P

Ser bara framför mig hur jag visar filmerna för min lilla ponny och han bryter ihop i prestationsångest... :P

Hahahahah jag kan nästan se samma sak om jag skulle visa filmerna för mina pållar xD
Tror Knut skulle ge mig bilcken, LET'S TRY IT!
Medans unghästen skulle typ va va jag såg inget? xD
eller något haha för gamlingen är så putt på mig nu, men vill inte över anstränga honom,
det räcker med att han är ute varannan vecka enligt mig pga hans stackars bakben :/

Jag jobbar med att rida unghästar och vi vill ha hästar med bjudning och mycket energi. Vi skrittar inte våra unghästar uppsuttet det görs från backen, skritt är en gångart som lätt blir bakåttänkande. Och många rider sönder skritten på sin häst vilket kan leda till att hästen börjar passa istället..

Och för att få framåtbjudningen måste man vara konsekvent och tydlig, hästen förstår inte skänkeln från början. Så extra hjälp från marken kan vara bra att ha. Vi travar och direkt man känner att hästen inte går själv så lägger du till skänkeln, i början får man ju "kicka" till hästen för att den ska förstå vad skänkeln är och sammtidigt smacka. Trycker du endast med skänkeln kommer hästen gå ännu saktare.
När du då kickar till hästen ska det vara reaktion direkt, det ska va en tydlig skillnad att hästen travar på, går fram i galopp eller ibland kommer ett bocksprång och sen piper hästen i väg i full fart! Men allt detta är reaktioner från hästen sida och det är just vad man vill ha, en reaktion. Sen går man ner till trav igen och sen får man upprepa. Dem lär sig detta väldigt fort och om man ger det ett par dagar så har hästen egen framåtbjudning sen. Men det gäller att vara konsekvent.
Många hästar reagerar ofta bra på spöet också, det brukar räcka med att bara nudda rumpan så sätter dem in bakbenen.
Om man har som mål att någon gång i framtiden börja samla hästen måste den ha egen bjudning. Du kommer aldrig kunna samla hästen om den inte går framåt. För samling är inte att rida sakta...
Den ska hela tiden gå framåt och du ska bara behöva sitta där. När dem bjuder framåt sedan börjar man med tempoväxlingar och då får du ännu mer bjudning och energi. Och vi vill inte ha tryck i lagom mängd dock utan i massor! Explosivitet! :D

Så gör vi!:p

Jag jobbar med att rida unghästar och vi vill ha hästar med bjudning och mycket energi. Vi skrittar inte våra unghästar uppsuttet det görs från backen, skritt är en gångart som lätt blir bakåttänkande. Och många rider sönder skritten på sin häst vilket kan leda till att hästen börjar passa istället..

Och för att få framåtbjudningen måste man vara konsekvent och tydlig, hästen förstår inte skänkeln från början. Så extra hjälp från marken kan vara bra att ha. Vi travar och direkt man känner att hästen inte går själv så lägger du till skänkeln, i början får man ju "kicka" till hästen för att den ska förstå vad skänkeln är och sammtidigt smacka. Trycker du endast med skänkeln kommer hästen gå ännu saktare.
När du då kickar till hästen ska det vara reaktion direkt, det ska va en tydlig skillnad att hästen travar på, går fram i galopp eller ibland kommer ett bocksprång och sen piper hästen i väg i full fart! Men allt detta är reaktioner från hästen sida och det är just vad man vill ha, en reaktion. Sen går man ner till trav igen och sen får man upprepa. Dem lär sig detta väldigt fort och om man ger det ett par dagar så har hästen egen framåtbjudning sen. Men det gäller att vara konsekvent.
Många hästar reagerar ofta bra på spöet också, det brukar räcka med att bara nudda rumpan så sätter dem in bakbenen.
Om man har som mål att någon gång i framtiden börja samla hästen måste den ha egen bjudning. Du kommer aldrig kunna samla hästen om den inte går framåt. För samling är inte att rida sakta...
Den ska hela tiden gå framåt och du ska bara behöva sitta där. När dem bjuder framåt sedan börjar man med tempoväxlingar och då får du ännu mer bjudning och energi. Och vi vill inte ha tryck i lagom mängd dock utan i massor! Explosivitet! :D

Så gör vi!:p

Kul att läsa vad andra gör och hur osv, respekterar helt vad och hur ni gör.
Själv lärde jag min häst galopp genom en smackning, var inte direkt svårt eftersom jag tränat röst kommandon sedan jag fick honom i september, så sen var det bara att lägga till galopp skänklen, klart. Tycker inte jag någonsin behövt den sortens reaktion för att få bjudning, inte iaf med min äldre häst, men de kanske inte var äkta bjudning, men det dög alldeles utmärkt för mig att jobba med ^^ behövde aldrig be om mer en extra gång, men det är så jag vill ha det, enkelt och en häst med motor, använder heller aldrig skänklarna för att få hästen i trav osv, vill använda så lite tryck som möjligt utöver det jag redan ger hästen genom att sitta på den :)

Kul att läsa vad andra gör och hur osv, respekterar helt vad och hur ni gör.
Själv lärde jag min häst galopp genom en smackning, var inte direkt svårt eftersom jag tränat röst kommandon sedan jag fick honom i september, så sen var det bara att lägga till galopp skänklen, klart. Tycker inte jag någonsin behövt den sortens reaktion för att få bjudning, inte iaf med min äldre häst, men de kanske inte var äkta bjudning, men det dög alldeles utmärkt för mig att jobba med ^^ behövde aldrig be om mer en extra gång, men det är så jag vill ha det, enkelt och en häst med motor, använder heller aldrig skänklarna för att få hästen i trav osv, vill använda så lite tryck som möjligt utöver det jag redan ger hästen genom att sitta på den :)

Jag håller med dig, som vanligt. :p känner att det där säkert passar bäst på svenska halvblod. Skulle inte direkt tipsa någon att kicka till min häst och smacka. Min är ett typiskt arabiskt fullblod och jag fick jobba ett tag med att han inte skulle vara rädd för skänklarna. Dutta lite försiktigt och sedan lugna. Det räcker fortfarande med att ändra vinkel på hälen för att han ska hajja till... Smackningar har vi helt tagit bort för han går i gasen om någon annan i ridhuset (eller i stallet!) smackar sin häst. Nu "sssjh!"ar vi som ceasar Milan för trav. Nu kan han koppla av när andra smackar. Men han travar lydigt om någon nyser. Sötnötet.

Jag håller med dig, som vanligt. :p känner att det där säkert passar bäst på svenska halvblod. Skulle inte direkt tipsa någon att kicka till min häst och smacka. Min är ett typiskt arabiskt fullblod och jag fick jobba ett tag med att han inte skulle vara rädd för skänklarna. Dutta lite försiktigt och sedan lugna. Det räcker fortfarande med att ändra vinkel på hälen för att han ska hajja till... Smackningar har vi helt tagit bort för han går i gasen om någon annan i ridhuset (eller i stallet!) smackar sin häst. Nu "sssjh!"ar vi som ceasar Milan för trav. Nu kan han koppla av när andra smackar. Men han travar lydigt om någon nyser. Sötnötet.

Vi får starta en klubb du och jag, du har härlig inställning, min -12 som kommer om typ 48timmar OMG är faktiskt fullstammat halvblod egentligen, men vafan, ska köra mitt egna rejs med honom ändå, siktar på att tävla med båda två, men som jag alltid sett dressyr förut så har jag alltid försökt eftersträva så ytterst små och några hjälper som möjligt för att få hästen att VILJA göra det man vill, inte bara lyda för att komma undan trycket och den feta eftergiften som kommer när människan låter hästen vara, öm hoppas ingen tar illa upp i tråden för pikar absolut inte emot något, men de finns många hästmänniskor som i min mening inte behandlar sina hästar rätt bara :)

Roligt dock att våra hästar är så olika samtidigt :D
För min häst visar när han blir förvirrad/inte förstår och blir smått pissed off som jag kallar det. Blir sur, tvär och vrång. I början kunde jag inte nudda honom med skänklarna för han la öronen tvär bakåt, gjorde inget mer dock, men det var ett tydligt tecken. Jag tog allt från marken ist, gick längs hans sida och började använda mina kommandon, som jag gjorde på hästryggen med, men han kopplade bättre från backen och använde stigläderna för att nudda honom i sidan med samtidigt, var på backen och ute i skogen så de tog bara en promenad innan han fattade att fötterna var inte till för att bli sur på xD härlig häst, älskar hur han visar när han inte förstår, de gör de så enkelt för mig att veta när något är fel ;D

Härligt att jag inte använde några punkter nästan i hela första stycket jag skrev x')

Senast ändrad:

Håller med dig. Jag upplever iaf med de hästar jag ridit in att skritten är den gångart som är svårast att komma till korrekt arbete på. Mycket eftersom unghästen ofta kan vara lite vinglig och lätt tappar bjudningen framåt. Min egen -09 körde jag in innan jag red in honom vilket gjorde att allt utom skänkel var befäst innan jag satt upp. Han hade dessutom hunnit muskla sig och blivit så pass stabil att han aldrig upplevdes som "unghäst vinglig" Nu red jag ändå in honom som 2½ åring.

En annan orsak till att jag personligen inte skulle skritta hästen så länge uppsuttet har egentligen inget med skrittande i sig att göra. Jag har fullförståelse för att man vill jobba hästen från marken först men det är under den här tiden mellan 1 och 4 år som hästarna växer mest och det är under denna period som hållbarheten fastställs. Jag sitter exemplevis in mina hästar redan när dom är knappt två (alltså sitter på dom i boxen någon minut i veckan) För att stärka skelettet som utvecklas under denna tid. Jag vill oavsett om jag tänker tävla eller bara ha en mullehäst, en häst som håller. För att hästen ska hålla måste man utsätta skelett, leder och ligament för den påfrestning man i framtiden kommer kräva av dem. Så om jag då bara skrittar min häst fram tills den är 4 är längre så är skelettet färdigt och kommer då klara påfrestningen att ha en ryttare på ryggen i skritt, när man då börjar jobba på trav och galopp blir det en helt annan påfrestning på skelettet och risken finns att i det långa loppet får man skador. Det spelar ingen roll om jag jobbat hästen massor från marken innan och den är välmusklad och fin är inte skelettet och lederna uppbyggda att klara en ryttare på ryggen i alla gångarter så går den sönder iaf.

Det är min erfarenhet och det jag jobbar efter. Sen jobbar jag väldigt mycket med min häst från marken också och är noga med att ta det i hästens takt, men jag travar och galopperar uppsuttet tidigt även om det bara är korta korta bitar och utan att kräva jobb sen kan jag jobba den i skritt ordentligt innan jag jobbar den i trav.

Bjuder på en film från början av december på min lilla hingst.

Det är 3 gången tjejen som rider sitter på honom. http://www.youtube.com/watch?v=PlWjXItjLXI

Hur många araber har du ridit in? ;)
Har ridit in några st nu och inte haft det problemet med nån av dem. Däremot har jag bara behövt klämma om så har de börjat trava ganska omgående redan första gången med ryttare.

Kan vara vettigt att träna in att h?n ska ignorera andra människor. Sjukt irriterade om de sneglar massor på vad andra människor håller på med om man tävlar dressyr tex.

Min 05 skickade jag på inkörning när hon var 2, efter 3 dagar så sattes det på vagn då tränaren hade gjort alla övningar med henne och hon inte hade reagerat på någonting...

Tanken är att skicka 09:an på inkörning med när ekonomin tillåter.

Du överanalyserar lite. Vi är inte särskilt oense. Ta ett djupt andetag och släpp det. :D

Jo, det är ni. Ni talar om helt olika saker. Och det beror på att ni ligger på olika kunskaps- och erfarenhetsnivåer. Det gör också att du nog inte kommer att inse nu att ni pratar om olika saker. Men kanske i framtiden! :)

Jag håller med Fiorano fullt ut i hennes resonemang. MEN å andra sidan tycker jag inte att du verkar sträva efter att rida din häst i så stor utsträckning, utan mer ha fokus på andra saker ni tycker är roligt samt "skogsmullerida" efter behov. Därför tror jag inte att du kommer ha så stort behov av att ta till dig råden. Förhoppningsvis kommer han även att lugna sig med åldern och att det då kommer att fungera att rida på den nivå ni strävar efter.

Han är väldigt söt din häst!

Även om inte just du vill ha Fioranos råd, och kanske heller inte har behov av dem, tycker jag det är klokt av henne att komma med kommentarerna för att andra, med en annan ambitionsnivå med ridningen, ska få sig en tankeställare.

Hur många araber har du ridit in? ;)

Jag har ridit in ett svenskt halvblod (fätlttävlansstam) och två kallblod. Jag har jobbat heltid med 4-5 åringar i ett tävlingsstall för hopphästar när jag var 20.

Jag har också följt inridningen på andra araber i min bekantskapskrets. Närmaste kompisens häst har också ett klart större behov av toleransträning. I somras åkte en kompis arab på professionell tillridning (med väldigt goda referenser) och kom tillbaka helt oridbar med pengarna tillbaka. Så den går bara i hagen numer.

Min hästs arab-hagkompis går det jättebra för utan några som helst problem. De har ridit in sin arab bettlöst. Men de tar det till och med ännu långsammare och försiktigare än vad jag gör.

Tittar man på h*stnet så ser man ju att det är ganska få annonser på arabiska fullblod där de går i fin form, är inridna med tävlingsmeriter, jämförelsevis med exempelvis connemaror. Så jag tror att de kan vara lite klurigare.

Senast ändrad:

Tittar man på h*stnet så ser man ju att det är ganska få annonser på arabiska fullblod där de går i fin form, är inridna med tävlingsmeriter, jämförelsevis med exempelvis connemaror. Så jag tror att de kan vara lite klurigare.

Jag har också märkt det, har inte personligen ridit in en arab, men har gjort stora förarbeten på 2-3st och detta då med mina tekniker som jag lärt mig, mkt klickerträning och det har fungerat super bra på dem, på olika sätt.

De reds in bettlöst också och det fungerar superbra och formen har inte varit några problem med. Så det var ju kul att få den erfarenheten, men som sagt har också sätt väldigt mkt araber som inte går i någon härlig form :/ De är lite kluriga tycker jag, de håller jag med om, väldigt speciella hästar, positivt som negativt :)

*kl*

Kappar tråden här lite i allt diskuterande som jag inte orkar blanda mig i för som ovanstående skriver pratar ni om lite olika saker och har olika referenser och utbildning i bakfickan.

Idag har underlaget varit helt fantastiskt så jag har jobbat båda mina pojkar på lina med longeringssystem på.
Båda skötte sig alldeles utmärkt, pigga och glada med spring i benen :)
Men båda fick jobba av sig överskottsenergin och kom till arbete fint :)

Hoppas nu att det kan hålla i sig med plus grader så man kan ut och konditionsträna ordentligt!
Är då trött på detta duttande efter vad underlag/väder tillåter och sen ha en bomb att sitta på för att dom inte får röra sig ordentligt i varken hage eller vid ridning.

Planen om det håller i sig är:
1 dag i veckan arbete utan ryttare
1 dag ridhus med markarbete/bommar
1-2 dagar rida ut och konditionsträna ev byta ut en av dessa dagarna mot löshoppning när tillfälle ges :)

*kl*

Planen om det håller i sig är:
1 dag i veckan arbete utan ryttare
1 dag ridhus med markarbete/bommar
1-2 dagar rida ut och konditionsträna ev byta ut en av dessa dagarna mot löshoppning när tillfälle ges :)

Ser ut som ett härligt schema!
Tänkte börja igen själv i mitten av februari, kan knappt vänta nu när de redan börjat smälta :D Hoppas bara att snön håller sig borta nu :/

+Tiinis och IsabellStolt

Känns skönt att jag inte är ensam om tankegången med bjudning. För mig är det det mest basic och klassiska som dessutom är en grundprincip inom alla discipliner. Om sen Oh Really och Mattiz inte köper resonemanget är det förstås upp till dom att göra som de tycker fungerar bäst med sina hästar:).

*kl*

Nu är min lilla häst valack. Det gick mycket smidigt och snabbt med kastrationen. Det som egentligen tar tid är att vänta på att drogerna och bedövningen ska sitta ordentligt. Måste säga att veterinäre doserade otroligt bra! När det var klart hjälptes vi åt att stötta honom och leda in honom i boxen. På knappt fem minuter var han pigg igen:).

644307_4791518917783_1394037987_n.jpg

nawe , lillepöjken då ;)

Hoppas att du kommer få mer glädje av honom nu och att allt blir lite mer "avslappnat".

Och jag håller också med dig fullt ut angående bjudningen.
Det är A och O alltid.
Det e därför jag typ mest rider ut mina unghästar och intruduserar alla gångarterna innom dom 5 första "ridpassen", och jag sätter "" tecken för att jag anser knappt det som ridning dom första gångerna man sitter på dom, men att det går framåt är som sagt det viktigaste.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka