09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Lovade dessutom att lägga upp bilder på min 09.as nya sällskap som kom idag ;)
Lät den nya gå endast med min gamla häst när de kom, gick jätte bra först, men sedan vet jag inte vad som hände. Vi fick iaf dela på dem och jag lät 09.an gå med bäbisen ist, de har gått super bra och de är mer eller mindre bästisar nu.

De beter sig som hingstar båda två, även om Remii är kastrerad sen i september, haha gulliga är dem iaf, stegrar och har sig x)

Två små bilder blev de iaf ^^

DSC_0017_zpseef647ac.jpg

DSC_0039_zpsea009844.jpg

Vad är det för en lite krabat? Antar att du skrivit det innan men jag har nog missat det..:/

*kl*

Nu har jag varit ute en runda i mörkret på Savant. Vårt sällskap hade vilat i tre dagar och betedde dig där efter och sulade i väg i galoppen konstant med lillpojken skötte sig utmärkt när jag sa till honom att han inte fick springa efter :)
Var bara en gång som han verkligen tog rumpan in under sig och försökte pipa iväg, men som sagt, ändå inga problem att hålla honom.

Han var iaf mycket nöjd och avslappnad när vi kom hem och gäspade och mös när jag borstade av honom i boxen ;)

han e vanligt svenskt halvblod, fin fin plutt :)
Nu ca 9mån gammal och 140 i manken ^^

Någon som har tips på bra/söta smeknamn som liknar namnet Castro? x)

Pappan är inte godkänd så han har vanligt pass, öm men pappan är iaf efter Donnerhall vad jag fick veta :)
Är inte så intresserad av stam så frågade ju aldrig vad mamman heter egentligen, men tror hon är efter Uttini, eller om de va morfar.
Känns som om jag har dålig koll, men spelar ingen roll för mig iaf x)

*kl*

Än så länge verkar allt bra med Juno. Finns viss svullnad men det är inte särskilt mycket, det blöder som det ska och jag måste tvätta bakbenen imorgon. Ser lite risiht ut med en massa intorlat blod:p. Longerade imorse och även ikväll. Omorse var han som vanligt och lallade runt i traven. Nu ikväll var han superpigg och brallade och bockade som jag aldrig sett förr! Är väldigt förvånad över hur opåverkad han verkar vara. Sprutade penicillin också ikväll och fick göra det ensam-var heller inga problem. Idag är han rätt dyr:).

482038_4799946088457_579199030_n.jpg

kl

Här finns ännu en dyr ponny. Red över två små kryss på diagonalen, timglasform alltså. I galopp. Men först fick jag lägga lite tid på att lugna ner nippertippan. Hon var så himla pigg idag, nästan för taggad. Pep iväg i vilda krumelurer ett par gånger i traven. Har problem med att hon blir springig och inte tar ut steget och slappnar av i traven, så idag var det konsekvent ridning som gällde. Vilket gav resultat, fick en helt fantastisk trav med mer uppåt-känsla. Superfint stöd i handen och eftergiven, helt underbar. Tog både galopperna och skuttade sina två varv utan knussel. Bara bjuder och bjuder och bjuder. :love: Familjen kärade ner sig i den andra ponnyn, så hon blir kvar här ett tag. Hoppas jag kan utveckla henne åt det här hållet nu.

Jo, men det vågade jag inte skriva ;)
Trist på en för övrigt trevlig ras att det finns så få välridna.

Haha, jag är lite modigare ;) Men jag kan ju tala om att jag är hatad av en hel del människor i arabvärlden :p

Men de flesta arabmänniskorna letar väl snarare efter en skogsmulle, en familjemedlem som de kan ta med ut på äventyr, och araben passar ju verkligen bra till det. Men ofta så är man då kanske inte så intresserad av att rida korrekt dressyr, eller hoppa mer än pay and jump osv.

Sedan är det svårt för "vanliga" ryttare att uppskatta en välriden distanshäst tex. Den sporten är ju så olik all vanlig ridning som den bara kan bli! Det är klart att det blir lite fel utåt då när andra ryttare tittar. Det ser ju ut som att man bara lullar på ute i skogen, men sanningen är ju att det är bra mkt mer avancerat!

Nu kan jag dessvärre inte utbilda hästar särskilt långt. Mitt bäcken samarbetar inte riktigt med mig och då är det ruskigt svårt att få till ridningen bra, framförallt om hästen har riktigt jobbiga gångarter att sitta ner i, som min 05:a har.
09:an är lättare tack o lov. Jag hoppas att mitt bäcken ska samarbeta mer med hans rörelser så att jag kan få till de där riktigt snygga flyttningarna genom att bara sänka hälen en cm igen! Men det är ju helt klart en bra bit tills dess!

Varför får han pencillin?

Min lille var helt oberörd efter kastration, han fick finadyne två gånger per dag i 10 dagar tror jag det var. Inte en enda dag hade han feber heller (tempade två gånger dag också).

Men han var ju inte jobbad med någonting så jag gick ut i hagen med en långpisk 2-3 gånger om dagen och viftade runt honom och Zinzano för att han skulle röra på sig och motionera som veterinären sagt :)

Samma här när vi kasstrerade..
Bara smärtstillande och jagande i hagen så dom rör på sig.

Får man fråga varför vet skrev ut pencillin direkt till honom?

Varför ge sig ut på tävling med en 4 åring i januari månad ? Man förstår mer och mer varför de numera har satt tidsperiod att kvalen inte får räknas förrän tidigast 1 mars vilket är för tidigt även det för en 4 åring. Suckar djupt........

kl

Passar på att skriva lite om dagen medan gulaschen står på spisen. Har lagt in en riddag till i veckan, hittills har det rört sig om 1-3 dagars ridning/tömkörning i veckan. Men det har känts ett tag nu som att hon skulle behöva röra på sig mer för att inte bli helt prillig. Fått upp en bra grundkondis och styrka så vi ska skritta en dag. Försöker hinna rida varannan dag i dagsläget, men jobb kommer ofta ivägen. Nåväl, skritt idag. Gjorde massvis med halter och ömsom kortade ömsom längde henne. Tycker det är jäkligt svårt att ha henne rakriktad, och är hon inte det tappar vi en hel del kroppsdelar. Mycket störningsmoment idag, såsom skotrar, pulkor, bilar och barnfamiljer. Men är nöjd! Hon tuffade på och gjorde sitt bästa för att förstå och vara till lags. Slutade försöka slå över till trav efter första kvarten. Sista biten la jag till skänkeln och började få henne att flytta sig för den. Ett steg sedan eftergift och beröm. Fungerade toppenbra, fick en väldigt direkt reaktion utan att hon tappade framåtandan. Långa tyglar på nöjd och frustande kuse sista 10 min.

Tycker väl också att det är väl tidigt att debutera med småttingarna, men det såg fint ut. Lite tuff vid stoppet kanske, men annars tjusigt. Den hoppar trevligt :)

+rebeckasff

Det verkar som om alla veterinärer har sitt sätt att sköta eftervården vid en kastration. En del ger smärtstillanda, andra inte och en del ge antibiotika och andra inte. Fick inte någon förklaring till varför han skulle ha penicillin mer än för att förebygga infektion. Han går däremot inte på något smärtstillande.

Såret ser fint ut och han rör sig ganska mycket i hagen plus att jag longerar två gånger om dagen. Han är aningen svullen, men inte särskilt mycket.

Huvudsaken är ju att det funkar :)

Blev bara förvånad, dom flesta jag vet iaf ger smärtstillande, ordinerar att röra på sig, hålla koll på tempen i första hand och om den visar något så sätter man in pencillin vara för att inte behandla i onödan sas.

Men men, det finns som sagt säkert många variationer ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka