09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Ändrar och tar bort mitt svar då jag såg din inställning i svaret Oh_really

Fast jag önskar fortfarande att någon hade givit mig Fioranos råd för 12 år sedan.....

Senast ändrad:

Du får hemskt gärna lägga till mig på din ignoreralista. Jag går efter bukeregeln att för att säga ngt ska det uppfylla två av tre krav, dessa är "snällt", "sant" och "nödvändigt". Oavsett du håller med mig är vad jag skrivit båda sant och nödvändigt. Från min sida är det även snällt då jag likt Seabaz har lärt mig den hårda vägen.

Sen får du och alla andra tycka vad ni vill om mina råd. Men jag har ridit mycket unghästar under åren och prio ett är att det måste finnas framåtbjudning. Att rida långsamt och träna broms innan man ridit framåt är att skjuta sig själv i foten.

Jag och Bluefish har haft våra olika åsikter om det ena och det andra, men är det nåt hon har gjort riktigt riktigt bra är det att hennes nogranhet med att hästen ska gå framåt utan att ryttaren tjuvhåller. Utan det tänket hade hennes ponny inte varit hälften så fint framme som hon är.

Både till dig och Seabaz: Varför tycker ni det rådet är så viktigt? Det har ni inte gått in på och det är iaf för mig väldigt mkt lättare att ta till min info om jag vet anledningen bakom :laugh:

Jag själv jobbar ju ännu långsammare, även om jag både travar och ibland galopperar när jag väl sitter på hästen. Men nu har han inte haft ryttare på flera månader, utan vi jobbar på galoppfattningar på marken för att stärka rumpan lite innan jag hoppar upp igen.

Framåtbjudning är a och o i all ridning. Du kan inte dressyra på en häst som knte går feamåt och har handbromsen i. Du kan inte hoppa med en häst som inte bjuder, du kommer inte till ngn vettig ridning alls oavsett disciplin utan framåtbjudning i din häst. Om man då börjar utbildning med att bromsa och därmed bestraffa ist för att främja hästens vilja att gå fram själv ger man sig själv ett onödigt och mycket beståendes problem.

Det är svårare att sitta kvar på en unghäst som går bakåt/uppåt än en som går framåt/uppåt. Det är dessutom farligt om de börjar gå uppåt. Att tro att unghästen kommer att vara mindre unghäst ocv inte busa till det för att man rider långsamt är också lite naivt.

Jag vill inte under några omständigheter förekomma i en diskussion där mitt arbete förknippas med att ha "handbromsen i", att min häst saknar naturlig framåtbjudning, att jag inte främjar min hästs vilja att gå fram, att min unghäst går uppåt bakåt, och att jag hanterar min häst på ett dåligt sätt.

Anledningen till att jag inte tar till mig rådet att sluta rida med handbromsen i, är att jag inte håller med om att jag gör det!

Jag sätter ut dessa bilder för att visa att min unghäst varken bestraffas eller begränsas när jag rider honom.

Jag tycker att skribenter i forumet ska vara noggranna med att inte peka ut enskilda individer, eller föra diskussioner på ett sådant sätt att jag blir associerad till inlägget.

Jag tycker att Fiorano ska sluta vara blyg med sina egna prestationer och sätta ut goda bildexempel på hennes arbete med Juno i stället.

harmoni7.jpg

galo1.jpg

namnl%C3%B6s2.jpg

Namnl%C3%B6s.jpg

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png

Fast nu har ju "skribenterna" enbart utgått från vad du själv skrivit.

Det är kul att se bilder men faktum är att bilder säger ju ingenting egentligen?
Jag brukar säga att "av 100 bilder brukar åtminstone EN bli bra" :rofl:

Fast nu har ju "skribenterna" enbart utgått från vad du själv skrivit.

Det är kul att se bilder men faktum är att bilder säger ju ingenting egentligen?
Jag brukar säga att "av 100 bilder brukar åtminstone EN bli bra" :rofl:

Nej det har dom inte. Jag har skrivit att jag inte vill ha råd. Jag har skrivit att jag är nöjd med min häst. Jag har skrivit att han är pigg och att jag är försiktig.

Att sedan -utifrån detta- bedriva något märkligt drev på den dåliga ridningen utifrån EXTREMT lite information, och sedan dessutom dissa alla bilder är ju under all kritik.

Sätt ut egna bilder på era egna fina hästar i stället! Sluta dissa folk som inte är lika förträffliga som ni är!

.

Men herregud vilken överdriven reaktion. Jag har lagt ut både bilder och film när jag rider. Senaste passen har vi bara varit i skigen så då är det svårt att filma.

Jag säger inte att du hanterar din häst dåligt? Var fick du det ifrån? "Bestraffning" i sammanhanget menar jag med att du bromsar ist för att utnyttja din fina ponnys vilja att gå framåt. Jag säger inte att din häst går uppåt/bakåt jag säger att det är en risk när hästen knte går framåt.

Med Juno är bjudningen ett j-la meck rent ut sagt. I skogen har han varit riktigt fin och vi kan galoppera där. På banan är han bekväm som sjutton och när han inte bjuder framåt är det stört omöjlugt att komma till arbete. Hade jag baea skritrat omkring hade han nog tyckt att livet var toppen, men inte hade jag riktigt vetat om det fanns nåt att rida på eller ej.

Jag förstår inte heller varför det är hemskt att föreslå att ngn annan rider in hästen åt en lm man anser sig vara försiktig? Hade jag inte fått till galoppen på Juno ute i skogen nu hade jag fixat en annan ryttare att göra det åt mig. Kan jag inte själv är det ju bara att be om hjälp.

Lång historia :p kombinationen mellan sjukt energisk och känslig unghäst - och försiktig ryttare. Då får man låta saker ta sin egen tid. Men vi har ingen tid att passa. :)

Det är detta som jag reagerade på.

Ingenstans står något om dålig ridning, hantering eller what so ever, det är det du själv som skrivit bara.

Jag tolkar skrivningen som att hästen har myror i brallan och ryttaren är osäker.
En osäker ryttare på en energisk unghäst är en dålig kombo rent allmänt, been there done that!
Men visst, tycker du det fungerar bra så kör på. Men risken finns att du sitter här om 10 år och tänker så som jag tänker nu "varför tog jag inte hjälp tidigare".

Det är lättare att påverka hästarna i den här åldern än när dom är äldre.

När det kommer till min egen 09:a så är jag för stor för att rida in honom själv och jag har således fixat en liten vuxen på 42kg (!) som ev kan ta sig an jobbet först i sensommar/höst. Må så vara!

Tills dess ska jag arbeta ponnyn för töm och köra in honom, något jag betalar tränare för att hjälpa mig med, då detta är ny mark för mig och jag vill inte göra om några misstag. Och visst kan jag bjuda på några bilder :)

61660_10151294566495552_102865094_n.jpg

PB249583.jpg

PB249588.jpg

kottepeppe.jpg

DSC_0409.jpg

kz1.jpg

Kul! Vad fint! Jag har också tömkört ett par gånger för en tränare. :) Det är verkligen skitroligt. Jag tror det är all tömkörning som gör att min häst tänker framåt hela tiden. I morgon har vi cavalettiträning för töm och det tycker han är jättekul. Stora killen... :D Hittar bara gamla (operfekta) bilder från starten, dock.:p

galo3.jpg

galo1.jpg

ljusglimt5.jpg

För att vara Operfekta bilder så tycker jag din pönny ser otroligt fin och arbetsvillig ut och jag tror inte det blir några problem för dig om du arbetar honom mycket från backen och låter honom ta ut lopp för sin energi på så sätt :)

Du blir ju tryggare med hästen ju mer du arbetar med honom, så jag tror inte det blir några problem för dig om du tar dig an hästen i trav osv senare.
Personligen har jag alltid varit tuff som tusan när det gäller hästar, men jag vet att alla inte är det, men för det betyder det inte att man inte kan rida in sin egen unghäst enligt mig. Dessutom tror jag verkligen inte hästen lider av att skritta runt tills du är trygg, eftersom jag tror på dig när du säger att du inte sitter med handbromsen i, vilket det heller inte ser ut som du gör på bilderna, det är vad jag tycker är sant och ärligt sagt.
Fortsätt med det du gör i din och hästens takt, det är då det blir som bäst, enligt mig :)

Förstår inte riktigt varför ni här gått emot varandra, förstår rådet, men att anta att hästen automatiskt inte har någon framåtbjudning på grund av att hon sktittar fortfarande är väl lite väl förhastat?

Jag älskar tokiga energi knippen, hur kul som helst, var osäker med min bäbis först, men tusan vad fort det gick över, han har endast försökt sticka i väg lite en ända gång och tusan vilken snabb galopp det blev innan jag bestämde mig för att stanna honom, blev en förvånad tvärnit från hans sida, lite som att han glömt bort mig för en sekund xD Dock har det aldrig hänt igen, han tog super fina långsamma galopper med mig sista skogsturen, super härligt, kan knappt vänta tills jag får sitta upp igen med tanke på vad fina galopper han tar nu i paddocken, på stora och små volter, högre och super långsamt tempo, är säker på att det kommer vara bästa upplevelsen på länge! :D

Fast att man bara skrittar betyder ju inte att man sitter och bromsar!

Dessutom vet i tusan om jag håller med om att det skulle vara lättare att sitta kvar på en häst som går uppåtframåt än uppåtbakåt. Jag AVSKYR bockningar! Jag lyckas ALLTID landa helt sjukt illa av bockningar. 7 hjärnskakningar och alla när hästen gått framåt uppåt!

Trots detta så jobbar jag mkt på att hästen ska framåt, för det går ju som sagt inte att jobba dem annars. Just nu är det dock lite svårt eftersom det är så halt ute och killen är barfota.

KL

Var ute idag och jobbade lite med huvudet på honom. Sadel och träns på, sedan promenad. Hängde och slängde lite på honom, hoppade upp, red kanske 200 meter (Enda stället där det inte var halt...) hoppade av och promenerade hemåt.
Fast besluten om att göra skallen trött på honom så tog jag fram badbollen, en gammal lusernpåse och började veva runt honom. Kastade badbollen högt upp i luften och lät den landa på honom.

Då tittade han på mig med blicken: Jaha, du har en såndär dag? Väck mig när du är klar med att vara dum i huvudet! :cool:

Efter ett tag tröttnade han på att vänta och började äta. Så jag tog sedan fram utställningstränset och övade uppställning, samt viftade med pisken med påse på överallt runt, över och på honom. Ingen reaktion.

Tog sedan ut honom och vi lekte följa pisken med näsan. Gick himla bra och han galopperade runt mig och bet tag i pisken ett par gånger! Morot fick han varje gång! Övade även inkallning och han kom travandes väldigt fint, och stannade på bra avstånd efter 2 tillsägningar! Han vill gärna vara i mattes knä annars...

Tänka sig att han darrade av skräck vid prassel för inte så länge sen! Nu vet att att prassel betyder morot!!

Så imorgon blir det nog en tur till ridhuset, förhoppningsvis är huvudet tillfredsställt tills dess iaf.

Att skritta betyder inte per automatik att man bromsar, men man gasar ju inte heller. Och det syns på bilderna, sänkt överlinje och långa bakben. Lite avskrittningsmode liksom, inget illa ment. Det är lättare att få igång rumpan på en häst som vill gå på och tycker det är kul och spännande. Åtminstone min ponny taggar igång rejält först i högre växlar, har ett jäkla undertramp i galoppen. Sedan har jag bara ramlat av när hon rest sig och således gått omkull, aldrig i någon bock. Men det är ju olika, du lär ju sitta som klistrad när jag flyger som en vante :D

Och tack för det fina berömmet Fiorano. Hälsa det till de som kommer och rider och tycker att hästen är för pigg och på. :angel:

Oavsett om ryttaren är mer trygg på ryggen efter att ha suttit och skrittat länge innan man börjar trava, så kommer dagen som man ska börja trava. När det är nytt med ryttare kommer hästen reagera med att vara lite fundersam på vad som händer och det är rätt sällan som dom busar till det där i början eftersom de inte riktigt kan balansera upp sig. Men när hästen är mer trygg med ryttare på ryggen-det är DÅ det börjar hända grejer. Så är man lite försiktig och har en pigg unghäst är det oftast lite tryggare att komma igång i högre gångart ganska snarast. Men LIDER gör hästen verkligen inte-och det har jag aldrig nånsin påstått. Oh Reallys ponny ser mycket fin och välmående ut:).

Jag har heller inte saht att sagda användares ponny inte HAR någon framåtbjudning. Men om hon bara fortsätter sitta och skritta och därmed bromsa när hästen vill börja trav för att ryttaren är försiktig, ja då tar man rätt effektivt bort viljan att gå framåt. Och just viljan att gå framåt är något man ska vårda mycket ömt hos sin unghäst.

Som Blåfisken säger betyder skrittande heller inte att man öht jobbar med ngn bjudning. Skrittarbete med korrekt bjudning börjar jag inte på förrän samma arbete är befäst i traven. Helt enkelt för att skritten är så lätt att försöra och risken är stor att hästen börjar backa av.

Uppåt/bakåt för mig är när dom börjar resa sig och risken är då stor att dom går över. Jag åker helre i backen för att hästen bockar än att jag får en häst över mig. Om hästen svarar framåt i en bockserie och du får upp huvudet på den kan du häva kalaset-men när den reser sig och tappar balansen-då är du körd. I synnerhet när det handlar om en unghäst med kass balans som dessutom helt plötsligt har en ryttare på ryggen som den också ska baansera är risken stor att det går bakåt.

Vi tränar ju helt olika du och jag, men kul att vi iaf är överens om att framåtbjudningen är viktig:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka