09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

En bild af min 09a från dagens helt underbara vinterväder.
Då han hade dragit av sig en dojja blev det tyvärr ingen ridning idag, hade annars sett fram emot en mysig tur i det soliga 'vinterlandskapet' här i skåneland..

74162_10151264728643477_1966026279_n1_zps5d0a22e8.jpg

Senast ändrad:

Det är ett ofodrat regntäcke från Hööks som han har ovanpå sitt vintertäcke av samma märke, även det med hals dock kan den tas av. Det kan det inte på regntäcket.
Orsaken till dubbla täcken är att regntäcket tar all väta och smuts när han är ute, tas av inne och torkar lätt under natten då det är ofodrat ;)

Superbra passform, slitstarkt och håller vätan ute riktigt bra. Dock har jag impregnerat det lite extra.

Det är ett ofodrat regntäcke från Hööks som han har ovanpå sitt vintertäcke av samma märke, även det med hals dock kan den tas av. Det kan det inte på regntäcket.
Orsaken till dubbla täcken är att regntäcket tar all väta och smuts när han är ute, tas av inne och torkar lätt under natten då det är ofodrat ;)

Superbra passform, slitstarkt och håller vätan ute riktigt bra. Dock har jag impregnerat det lite extra.

Just passformen såg verkligen bra ut! Har inte sett det där täcket tidigare även fast jag bläddrar runt på Hööks en del. Har lite funderingar på att köpa mig ett halstäcke fast vinterfodrat för framtida bruk till 10an, men jag är så kräsen på täcken så jag hittar aldrig nåt som duger. :p

Skulle satt igång Lux idag, men hovvis fick ställa in igår, så vi får vänta tills nästa torsdag på skorna! Ska ev. upp till ridhuset på sändag och skritta runt lite. Börjar lugnt med tanke på att han vilat i 3månader! :)

*kl*

Igår var vi i ridhuset igen med Savant och sällskap. Han var mycket lugnare denna gången så det var bara att hoppa upp och komma igång.
Dock hade vi musik på i högtalarna och i början kändes det som han var lite spänd av det och busade lite precis när vi kom under dom ;)
Vi hade även lagt fram lite bommar, en enkel bom och sen två st som låg på kortsidan.
Han tittade lite från början men sen gick det fint i både skritt trav och galopp :) Duktiga pojken ;)
Hoppas att komma igång med lite löshoppning och inhoppning nu så att han kan få en liten vårvila i typ mars sen ;)

KL

Idag har mina brorsbarn åkt snowracer efter lillen och det gick bra trotts att det bara kryper i hela kroppen på ponnyn! Igår var vi ute och pulsade i snön och han levde djävulen första halvan och blev sedan lite spak och traskade snällt bredvid på vägen hem... Så jag trodde han skulle vara lite lugnare idag men icke!

Han är på gång hela tiden som en tickande boll men han tar åtsägningar bra ändå!

Någon mer som har extra livsglad unghäst nu? :crazy: :D

Jag ska även försöka boka tid för tandläkare till lillen och plocka bort vargtänderna, han har blivit lite bufflig med bettet vid tränsning...

En annan sak som jag är väldigt bedrövad över är att han inte alls vill ha svanskappa längre. Efter att han fick allergichock och kliade sönder sig i rumpan så tycker han det är väldigt obehagligt med svanskappan nu... Ska försöka med ludd runt och spänna löst bara så han får bra upplevelse igen med den... Har aldrig varit problem innan men nu visar han tydligt att han inte vill ha den där, så jag fick ta bort den idag... lilla stackaren...

Räcker upp en hand härborta. Min har alltid varit foglig och kunnat hålla sig i skinnet trots myror i brallan. Men efter vintervilan har jag fått en vildhäst light. Hon bockar varje pass och försöker hela tiden pipa iväg i en snabbare gångart. Fick erfara en par-tre stycken bockserier efter hinder. Det ena från marken, för då hade vi en potentiell köpare i sadeln. Ja, enda tills hen drattade i backen :cool: Men det är rätt ok, det är kul att hon är så jäkla sprängfylld av glädje. För det är det, inte smärta ;) Börjar sansa sig nu dock, och galoppfattningarna har plötsligt blivit helt kanon. Heja heja!

48712210151354861189134.jpg

Och jag som startade tråden skrittar fortfarande bara. Men vi börjar bli riktigt duktiga på gångarten, om jag får säga det själv.:p

januari8.jpg

Du det är helt okej, jag och min pålle har lagt ridningen på hyllan för stunden, tränar de tre gångarterna från backen ist genom frihetsdressyr och mycket skoj har vi! Hoppas han blir glad av det nya sällskapet som kommer på torsdag genom en liten pluttig -12a :D

Så olika det kan vara. Jag tycker man gör sin häst en björntjänst om man inte utnyttjar de växande åren till att stärka hästen att bli så bra den kan bli. Lagom påfrestning liksom, så kroppen anpassar sig till ridning och träning. Men då har jag tävling i åtanke också. :)

För övrigt har jag spekulanter på min som är för bra för att vara sann i princip. Gård med hästverksamhet, utbildad massör, svintuff ryttare med unghästvana och höga ambitioner samt hagmöjligheter en annan bara kan drömma om. Har en gemensam vän som kan gå i god för båda parter. Superärliga hittills, provridning till veckan. Idag klappade de endast. Tumhållning :bump:

Lång historia :p kombinationen mellan sjukt energisk och känslig unghäst - och försiktig ryttare. Då får man låta saker ta sin egen tid. Men vi har ingen tid att passa. :)

Usch, jag vill inte låte elak nu, så tolka mig rätt. Men om du är försiktig och pålle är pigg är det inte bättre då att du låter någon annan sköta den initiala inridningen? Så kan du ta över sen när pålle är trygg med ryttare och förstår basic:). Just kombinationen försiktig ryttare och pigg unghäst blir sällan särskilt bra:(. Det viktigaste med en unghäst är att den bjuder framåt (stopp får man alltid:p) och är då ryttaren lite försiktig och börjar bromsa kommer detta bli ett bestående problem.

Tex har en vän till mig också en 09a. Hon har kommit en bit på väg i utbildningen och pålle är en laddad prick. När hon har suttit upp har hon börjat trava med en gång bara för att inte börja bromsa. Han har förstås varit väldigt pigg och hon har lärt sig känna in när han vill busa till det och försöka pipa iväg. Istället för att tänka "broms och kontroll" i de lägena väljer hon att fatta galopp när hon får den känslan. På detta sättet har hon befäst galoppfattningar i hästens naturliga bjudning och dessutom undvikit att han brallat iväg eftersom hon gett honom en uppgift.

Det är detta som för mig är gyllene unghästridning-att utnyttja hästens egna bjudning och påhitt för att befästa och göra det enkelt. Det är också detta som gör unghästridning så himla svårt! För man måste vara tuff, modig och ha lite känsla:).

Naturligtvis menar jag inte att ni ska ha bråttom, men jag tror du gör dig en björntjänst med att bara skritta för länge. På med ett handtah på sadeln och håll i dig;).

Du det är helt okej, jag och min pålle har lagt ridningen på hyllan för stunden, tränar de tre gångarterna från backen ist genom frihetsdressyr och mycket skoj har vi! Hoppas han blir glad av det nya sällskapet som kommer på torsdag genom en liten pluttig -12a :D

Nice! Ja, jag håller helt med! Man måste ju göra det som är roligt. Man kan inte spendera en massa pengar på sin häst om man inte gör det man blir glad av. Jag försöker träna in galoppen just nu på min häst, via töm. Där har vi en hel del att pilla på med. Men det kommer att bli fint till våren eller sommaren. :bump:

Och grattis till 12:an! Är det din häst eller är det bara en hagkompis?!

Oja, helt klart, det ger ju så mycket mer energi och mer arbetsmoral om man gör det båda tycker är kul! De två första gångerna var han kanske lite misstänksam till frihetsdreyssren, men han är det när han inte förstår vad jag vill, så nu när vi förstår varandra tycker han det är skitkul och självklart blir det något bocksprång ibland, men aldrig nära mig längre, så det betyder ju att han har förstått att jag vill ha personligt utrymme när han busar x) Super nöjd!

Låter kul det där med på töm, hoppas det går bra, jag ska nog också tömköra honom lite nu när jag inte rider något, eftersom jag började med det kan man likagärna gå tillbaka till det och fortsätta med det :)

Ja herregud vad nöjd jag är över den lilla svarta plutten! Det är min häst (A) Snart iaf, öm behöver två hästar sedan iaf när gamlingarna inte orkar längre, och vill inte att min 09.a ska bli ensam, plus jag älskar hästar och har helt klart tid med 2st :D

Oja, helt klart, det ger ju så mycket mer energi och mer arbetsmoral om man gör det båda tycker är kul!

Åh, jag håller med dig till varje ord! I allt, och inte bara i det jag citerade här ovan. :D

Att träna tömkörning är det absolut roligaste jag lärt mig. Det är ju samma regler som med ridning, och du kan följa utbildningsskalans första steg lika bra från marken (takt, kontakt, lösgjordhet). Om inte bättre, då du mycket tydligare ser när hästen går rätt. Hästen hittar fram till en naturlig framåtbjudning och du slipper "skänkla fram" hästen när du sedan rider.

För att inte nämna hur fin TOPLINE hästen får. Efter fyra månaders träning är resultaten synbara för ditt öga, efter 8 månaders träning tänker du "Wow!" :love:

Och du som frihetsdressyrar får ju också en häst med bättre voice control. Min häst gör en fin halt på säte och röst. Jag har inte behövt dra honom i munnen för att stanna honom. Ibland räcker det bara med säte...

Grattis till din nya lilla bäbishäst! Så kul!

Senast ändrad:

Haha ja visst är det roligt, men det kommer bli mkt roligare för mig nu när jag lärt min häst vad gå på volt är för något xD Har ju egentligen precis börjat longera honom, men han förstod efter två 15min pass så nu ska det nog gå bra att tömköra osv på volt också, super kul ^^

Håller helt med dig att det är roligare att börja med allt från marken, känns som om man får en annan kontakt med, enligt mig xD Jag jobbar ju så mkt med ledarskap och allt det där så älskar ju att se framstegen speciellt från marken, känns som om jag förstår hästen bättre på backen. hehe (A) Och som sagt vilka resultat det blir! Min som vart nykastrerad när jag började jobba honom fick muskler på bara 1-2mån faktiskt, fin ryggplatta och mer rumpmuskler på ett kick x) tror han har mycket hingsthormoner kvar så är nog därför x)

Är glad att min häst verkligen inte har några problem med framåt andan i ridningen xD Han har snarare svårare för att ta det lugnt i paddocken, tvärt om i skogen, där är han mer avslappnad, går finare, mjukare mer balanserad trav, super fin galopp. Så ska jobba med träningen i paddocken sen ^^

Ja han är väldigt lyhörd så, med tanke på mitt frihetsdressyrandet, men han lyssnar bra på bara säte också faktiskt, men de har nog med att göra vad jag lärt honom av vana, red mycket western förut och då rider man ju väldigt mkt med rumpan och ben, så de är en vane grej tror jag xD

Men låter som din kuse är jätte lyhörd ju! Och bilden du la upp förut tycker jag han ser lugn och trygg ut i det han gör, så små steg är ju aldrig fel enligt mig :)

Ska lägga upp en bild på mina bäbisar tsm sen när de hälsat på torsdag morgon så du får se hur söt den minste är :D

Senast ändrad:

Usch, jag vill inte låte elak nu, så tolka mig rätt. Men om du är försiktig och pålle är pigg är det inte bättre då att du låter någon annan sköta den initiala inridningen? Så kan du ta över sen när pålle är trygg med ryttare och förstår basic:). Just kombinationen försiktig ryttare och pigg unghäst blir sällan särskilt bra:(. Det viktigaste med en unghäst är att den bjuder framåt (stopp får man alltid:p) och är då ryttaren lite försiktig och börjar bromsa kommer detta bli ett bestående problem.

(....)

Hej Fiorano!

Jag vill inte ha dina råd och hoppas du kan respektera detta, även framöver.

Jag är på detta forum för att visa bilder på min fina 09:a och titta på andras fina unghästar och höra deras egna berättelser och upplevelser.

januari92.jpg

Jag är nöjd med min 09:as framåtbjudning.

Visa gärna bilder på dig och Juno!

.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka