09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Jag rår inte för det när det är den här veckan :o
Jag blir tokig på folk som beter sig som översittare, framförallt när de inte kommer med något själva! Det är verkligen den värsta sorten!

Ska ge mig ut o pussa på djuren o se om jag blir på bättre humör sen.

Gylle: Jag säger inte någonstans att ditt inlägg är dåligt, tvärtom tycker jag det är bra. Men det känns inte som att Cheran kan använda det i det syftet h*n gör.

Tycket den här bilden är härlig och klockren!

364__ArguingOnTheInternet-Special_20Olympics_zpsf664e17e.jpg

Det blir så mycket onödiga disskutioner för att vissa hakar upp sig på små saker och tolkar det på sitt eget sätt.

Vi är alla olika, har olika utbildning, preferenser och erfarenheter. Och utifrån det tolka vi vad andra skriver = det blir fel och vissa tror sig veta och kunna så mycket bättre än andra...

Min 09a heter Mascot och kallas för "Kotten". Fungerar ju på en "Castro" också :)

Hm ja jag ska tänka på saken :') Cash har fastnat lite dock, och Kotten låter som en liten häst (A) I mina öron, vilket inte kommer passa in riktigt på Castro då han blir ganska stor skulle jag tro ;D

*knapplån*

Dagens anekdot: Var skitsur när jag skulle åka till stallet igår. Det var 12 minusgrader och kolsvart. Var sjukt omotiverad.

Jag har en dag i veckan då jag tränar cavaletti för töm, och har ett litet "hinder" för att lära hästen att hålla koll på fossingarna. Jag drar också runt på en liten vit "sockerbit" (hinderstöd) i ridhuset en vända, som jag vill att han ska intressera sig för. Släpar den i en lina. Jag vill att han ska lära sig att släpa på ljudliga saker framöver (däck!), ifall det blir någon inkörning längre fram. Men först måste han ju få titta och lyssna på denna märkliga företeelse.

Nåja. Kul att göra när man är inspirerad och vill leka. Skitjobbigt en onsdagkväll när man vill vara hemma under en filt.

Hursomhelst: Släpa bomar och hinderstöd och grejer huller om buller. Muttra och svära. Springa med bomar för att det är sent på kvällen och man vill ju komma sig hem någon gång. Bli skitig om handskar och overallen av all ridhus-sand. Muttra och sura. Hämta hästen från hagen i svinkylan. Gorma på hagkompisen som också vill in i stallet. Klampa och greja och rykta och feja.

In i ridhuset och genomföra alla övningar enligt rutinen. Framsteg hela vägen. Han travar cavalettibomar som en klocka. På nästan lösa tömar nu, han behöver inte "styras in" på bomserien utan vet vad han ska göra. Han är avspänd och lugn och visar hela tiden nya nyanser av framsteg, och de spetsade öronen och den nyfikna blicken skvallrar om att han har ett stort intresse av att klara övningarna.

Man kommer på sig själv att sätta huvudet på sned och tänka förundrat:
"Hur gick det till att denna lilla pellefant blev en så klok gentleman?"

När jag går därifrån så har jag skrattat och skämtat med de andra i ridhuset. Ler och berättar. Klappar och pussar bortskämd unghäst. Skillnaden på mitt humör är enorm, jämfört med mitt humör när jag åkte dit. Det har inte hänt något märkvärdigt idag men man känner sig ändå så tillfredsställd. När jag åker hem tänker jag att detta var dagens höjdpunkt. :love:

Någon som känner igen sig? :grin:

Känner igen mig till viss del. I synnerhet från onsdagkvälen. Det var fullständig snöstorm här. Trots det red jag först Barbie en kortis på ridbanan, hon var superpigg men fin och när vi kom tillbaka i stallet såg vi ut som snögubbar:p. Sen skulle Juno longeras och jag var inte så pepp för på mprgonen hade han varit seg som kola och jag fick kämpa mig svettig för att han skulle lyssna framåt. Men, halleluja hade mitt kämpande med att få snabba reaktioner framåt gett resultat och han lyssnade super och gick med fin framåtbjudning! Yey!

(Att jag sen i princip började gråta när jag skulle hem för att fet hade kommit ca två dm nysnö vilket min Volvo inte alls uppskattade. Fick skotta mig loss och det innebar tio miinuters skitjobbigt snöskottande för att kunna köra 800 meter hem.)

*kl*

Igårkväll var Juno också dyr. Longerade med två linor och hade som mål att få snabba reaktioner i skritt-tarvövergångarna. Gick väldigt bra och han bjöd till en rätt fin form dessutom. Tänkte mig vara lite ordentlig med tömkörningen nu för att få bättre ordning på grundarbetet.

Ja gud vad jag känner igen mig i det där, vad glad man blir och självklart speciellt på onsdags eftermiddagarna/kvällarna, de känner jag igen ;)
Och äntligen ska jag snart komma igång med min numera STORA 4åring. Han har nog växt 5cm vid det här laget, härligt!
Ser dessutom ut som om han växt ikapp med manken nu också, så nu ser han jämn och fin ut, börjar mer och mer likna ett halvblod tycker jag, men man får ju aldrig veta vem som är hans pappa ändå, så inget att grubbla över egentligen. Tänkte ta några bilder snart igen, förhoppningsvis när all snön har försvunnit :D

KL

Hur, när och vid vilken tidpunkt man ska starta sin 4-åring går ju aldrig att bedöma här? Hur ska vi kunna veta vilken träning Nightwish häst har fått? Tittar man på videon så är den ju så klar som en unghäst kan bli över sin uppgift, ryttaren lotsar runt hästen lugnt o trevligt.

Likaså har jag sett video med rebeckasff på flera hästar, hennes är garanterat klara för sin uppgift medan för en annan bukefalist är det första gången man tar fram en unghäst o är då inte lika rutinerad osv osv.

kimmis87: Otroligt vacker arab du har o vilken gång!:love::love: Jag har ridit ett gäng araber genom åren vara 1 var lika bra som din, ljuvlig häst. Och jag måste nog hålla med dig att det inte är helt lätt att kunna genomföra en utställning. Men skillnaden mot vanlig tävling är ju att det faktiskt är ngt lättare att vara på marken än på ryggen...

Men normalt sett är det ju tidigt att tävla en 4-åring i januari men jag tycker inte man ska kasta sig över folk här utan att känna till mer om bakgrunden.

Tack så mkt! Jag är väldigt nöjd med honom! :D Min första uppfödning och jösses vad bra han blev :love:

Kan tilläggas att han visades inte av mig på utställningen, utan av en helt främmande människa ;) Det ändrar ju prestationen något ;)

Jag tycker inte det är för tidigt med tävlingsplatsträning någon gång egentligen. Det tycker jag man kan göra när de är 1 år gamla. Däremot den fysiska träningen som krävs för att hoppa en bana på 80 cm... Och egentligen inte ens det, utan snarare träningen som krävs för att kunna göra det på ett bra sätt, om någon förstår hur jag menar?

Men jag har inte halvblod, så jag vet inte. De hästarna kanske blir färdiga så mkt tidigare? Min kille har ju typ nyss börjat bredda och går barfota, så det blir ju inte alls mkt ridning av flera anledningar.

Vad var det för arab som hade lika bra gång? Jag har faktiskt aldrig sett någon annan med liknande gång som honom någon gång så nu är jag jätte nyfiken! :D Vore kul att se att rasen inte håller på att gå totalt åt :devil:

En 2,5åring då? Är det okej, kan det på någon planet öht vara mogen ( inte enbart i knoppen utan även fysiskt ) för att ta sig sig runt en bana på ett bra sätt? Har så svårt att se hur man kan ha hållbarheten i fokus i en sådan situation, eller vad det skulle kunna ge hästen. Nej, barn ska vara barn.

En 2,5åring då? Är det okej, kan det på någon planet öht vara mogen ( inte enbart i knoppen utan även fysiskt ) för att ta sig sig runt en bana på ett bra sätt? Har så svårt att se hur man kan ha hållbarheten i fokus i en sådan situation, eller vad det skulle kunna ge hästen. Nej, barn ska vara barn.

Ursäkat mig men vem har sagt att det är en 2 1/2 åring?!?!?!
Det var min häst, jag vet nog hur gammal hon va och hon var 3 år fyllda.

Jag är långt ifrån den ända som har varit med på våra P&J med en 3 åring som alltid hålls vid denna tidpungten på sesongen, med både kända och mindre kända namn som ridit.
Mycket varierande resultat, kan säga att långt i från hälften har varit mogna för det, men att förutsätta att det är fel tror jag inte är upp till någon internet-diskution att avgöra.

Som jag skrivit innan, min häst var redo för det, finns på film på hur duktig hon var.
Detta var ett beslut som togs tillsammans med ägaren och det föll mycket väl ut.
Hade hon som sagt inte skött sig så hade jag inte ens gått in på banan.
Jag red fram för mig själv på parkeringen, var inte ens nere och hoppade fram för det behövdes inte på den höjden och för att hon inte skulle hoppa så många språng.
Så totalt 8 språng på en bliven 3 åring innan sommarbetet tycker inte jag (på denna hästen ) var för mycket.

Långt ifrån alla är redo för att hoppas som 3 åringar, mina nuvarande -09or är inte ens inhoppade.
Man får se till individen helt enkelt.

???

En häst som alltså knappt fyllt tre år som är inhoppad? Många hästar rids in i den åldern och lär sig att gå rakt fram i alla gångarter, men den var alltså så väldigt mogen och klar att den kunde gå en bana på 60 cm i tävlingssammanhang? Det låter övermäktigt i mina öron. Okej att råka snubbla över en liggande liten stock i skogen när man är ute och låter hästen galoppera, men att ställa upp på P&J med en 2,5 åring fattar jag verkligen inte vitsen med öht. Vare sig den är "mogen" eller inte.

För de försra så anordnas faktisk p&j i utbildningssyfte, de va så de började.
De är väldigt bra då de kommer in lite rutiner, kanske måste lasta för att åka iväg, andra hästar, mm.
De är ju inte så att man någonsin startar en p&j för att hoppa högt?
De är inte meningen att hindrerna ska vara de läskiga, utan att hästar ska få komma ut och som sagt skapa rutiner och se sig om, om de sen i själva verket rör sig om en tävlingshäst i fråga så anser jag att detta är en mycket bra sak att göra, även för hästar som kanske inte kommer få några jätte höjder.

Varför skulle detta vara övermäktigt?
Självfallet får man ju se över om jästen är redo eller inte.
Se de som en kul grej i utbildningssyfte!

I övrigt är jag HELT överrens med Rebeckasff ;)

Lite hela grejen med mitt inlägg va det uppstod en liten diskussion att överhuvudtaget dra ut unghästar på p&j

Du skrev innan treårstesten, här uppe har vi treårs omkring mars så hästarna har väldigt sällan hunnit fylla 3. Huruvida det är stora ryttare eller inte som väljer att hoppa banor på så unga hästar får mig inte att ändra åsikt. Jag har jobbat åt en utav våra största, och hästarnas väl och ve var ju sannerligen inte det centrala. Jag har fortfarande svårt att se syftet och kommer inte tycka att det finns skäl att ge sig iväg med en 3åring på tävling. Inte ens "träningstävling". Jag tror att individen, hur mogen den än må vara, mår bättre av att utbildas i samma tempo som de allra flesta andra, i längden.

Det är för övrigt ganska många som väljer att prova nya höjder på en PJ till att börja med, så visst fyller de ett syfte för att prova på höjd också. :) Och unghästar ska absolut ut på sånt, men inte när de precis introducerats till belastningen från en ryttare.

Jag ser inte alls samma som du på videon vi har uppenbarligen väldigt olika referenser på hur en unghäst skall se ut..... Jag ser en unghäst med en otroligt dåligt musklad överlinje som har massor av uppbyggnadsarbete kvar innan den ens skulle ha börjat hoppa ens enstaka hinder den bär sig inte överhuvudtaget och det sliter något enormt på en häst att ridas på det viset. Det är inte konstigt att de sedan inte håller om man skiter i hela grunduppbyggnaden innan man utsätter dem för mer påfrestningar.

En treåring har aldrig någonsin på en tävlingsplats att göra över huvudtaget, likadant hoppar man aldrig någonsin en treåring uppsuttet på våren, de är inte färdiga kroppsligt för det ens om de växer tidigt, tillväxtzonerna i knäna är inte slutna vilket de skall vara innan de belastas med uppsutten hoppning som tar rejält på knäna. Det finns liksom vissa fysologiska saker man måste ta hänsyn till om de skall bli hållbara i längden och där brister det tyvärr rejält hos vissa. Inte ens hingstarna som skall prestera tidigt på året som 4 åringar skulle någon ens drömma om att hoppa uppsuttet på våren som 3 åringar, de får börja på senhösten framåt november vilket är i tidigaste laget vilket alla kunniga är helt överens om och därför får de en lång vila efter bruksprovet.

En bra tumregel på en tidig häst är att hästen skall vara 4år när den börjar tävla och då inte 4 år efter kalender år utan 4 år enligt dess eget födelsedatum. Finns ingen som helst anledning att släpa ut en 4 åring i januari, tvärtom det är enbart negativt ur alla synvinklar. Lagom för en 4 åring är att göra max 10 starter under året en 4 åring skall inte tävla mer. Iom att de bara får gå 1m så får du annars en häst som helt tappar intresset när det inte sker någon utveckling alls i svårighetsgrad.

Är man så tävlingskåt så får man helt enkelt låta bli att ha unghästar och hålla sig till äldre hästar.

KL

Har inte skrivit om java här på ett litet tag nu :)
Men nu går hon ca 2 gånger i veckan bara. De äldre tävlings hästarna är just nu prio 1. Gah det är för många i stallet nu :cry: Man hinner ju inte med alla.
Iaf hon är ju helt otrolig. Står ju länge mellan varven men är ändå super snäll och bara går :) Visst lite bus släng/vrid i huvudet kommer ju men det är ju rätt okej för hennes ålder :) Planer nu då? Nja inte så stora planer. Försöka få igång henne lite mera. Undrar liite på om man ska våga nosa på 4 års ?

pic_509992b1ddf2b364c30011a5.jpg

Du skrev innan treårstesten, här uppe har vi treårs omkring mars så hästarna har väldigt sällan hunnit fylla 3. Huruvida det är stora ryttare eller inte som väljer att hoppa banor på så unga hästar får mig inte att ändra åsikt. Jag har jobbat åt en utav våra största, och hästarnas väl och ve var ju sannerligen inte det centrala. Jag har fortfarande svårt att se syftet och kommer inte tycka att det finns skäl att ge sig iväg med en 3åring på tävling. Inte ens "träningstävling". Jag tror att individen, hur mogen den än må vara, mår bättre av att utbildas i samma tempo som de allra flesta andra, i längden.

Nja, treårs går i maj här. Eller ja, har gjort det de senaste tre åren vilket hela tiden gör att jag missar dom eftersom vår hemmaklubb alltid har sina dressyrtävlingar samma helg.

Vem är det du har jobbat hos:)?

*kl*

Här intet nytt. Juno läker fint och är endast svullen lite framme vid skapet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka