09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Min häst hade två i överkäken som veterinären tog bort. Blev betydligt lättare att tömköra efter det, märkte att nåt var fel då han började gå på högersidan av vägen och vara omöjlig få ut på mitten eller till vänster, från att ha varit klockren i styrningen. Dessutom märkte jag ovilja mot att öppna munnen för bettet, från att ha gapat självmant fick jag sticka in fingret i mungipan. Han krånglade inte mer än så, men då kollade jag tänderna och såg två småtänder. :)

Min pojk gick upp och ner i sitt krånglande, ibland var det bättre och ibland inte. Sedan nu efter den långa vilan tyckte jag inte det skulle vara några problem att be om en mer stadig kontakt. Han visade dock en extremt tjurig sida i traven, som jag inte sett tidigare och blev cool lugn i skritten och super duktig, sååå bad veterinären komma igen och bad om den jag brukar ha då, just för att jag kände på mig att den tidigare missat något x)
Vad rätt jag hade och vad glad jag blev när han utbrast; Jaaa, men jo det är nog vargtänder! :D

Märkligt, jag är helt övertygad om att min hade en liten rackare i underkäken. Den rök för den irriterade.

I övrigt går det superbra för oss. Hon är lite på tårna efter en veckas vila men samarbetsvillig till tusen och mjuk i munnen och sidorna. Vet inte vad som hänt, någon kanske förtrollat henne, men hon har verkligen hittat helt rätt nu.

Vargtänder sitter bara i överkäken ;)

Nope de kan även sitta i underkäken även om det är mkt vanligare att de sitter i överkäken. Har genom åren haft 4 hästar som haft i underkäken så inte så ovanligt även om antalet som haft uppe är större.

Vargtänder är väl som mjölktänder som inte åkt bort? För de har ju inga rötter som de andra tänderna har och de är meningen att de inte ska vara kvar egentligen? Eller är jag helt ute och cyklar? ;P

Hej! Ny här, men tänkte det kunde vara kul att hoppa in i tråden för att se vad andra 09:or gör! Snabb presentation av oss då. Valack f.09, 166cm, ädel modell, hoppstammad. Stod skadad i våras så jag red in honom i somras, därefter 8v sommarbete sedan igång för hösten. Red ut 2dgr i veckan, och från oktober började jag rida dressyr 1 pass varannan vecka fram till december då han ställdes av för vintervila igen. Hann även med 4 löshoppningstillfällen. Satte igång efter 6v vila med lite ridning på bana pga dåligt underlag, men nu har uteritterna komma igång igen. Han går nu ca 4 dgr i veckan, 2-3ggr uteritt och dressyrlektion varannan vecka, hopplektion uppsuttet varannan.

Vi ligger väl ett halvår efter, vilket är ganska mycket med tanke på hur fort de små lär sig egentligen. Jobbigaste nu är att han blivit lite unghästseg, har väl med många faktorer att göra: pälsfällning, lösdrift i djupsnö 24/7, högre krav, nya upplevelser iochmed hoppningen o.s.v.

Hur ligger ni till ridmässigt??

molle_5127e706ddf2b33fe7dee9ca.jpg

Han ser fin ut! Tycker det är svårt det där, att känna hur man ligger till. När andra inte ens ridit in sina känns det som att man tagit sin egen på tok för hårt, medan man blir lite stressad när det är åt andra hållet. :p Vi har börjat flytta för skänkeln. Bara förstå och gå undan liksom. Lite ställning, mindre volter än typ stora mittvolten. Hoppar uppsuttet i både trav och galopp. Rider varannan dag, blir flest turer i skogen. Ska komma igång mer med böjda spår, men också noga med att kunna rakrikta. Bra övergångar, öka och minska steget. Känns bra för oss åtminstone. :)

Jag har inte ridit så värst mycket, men vi fick gå tillbaka rätt långt och få lite samspel mellan oss, men efter vila nu så är vi igång har väl ridit på min ett 20 tal gånger. Känner ingen press på att skynda en massa och vi har haft en del "bråk" med bettet men nu verkar vi ha hittat rätt med ett raktbett som hon verkar trivas mycket bättre med.

Red ut nu i lördags för andra gången efter vintervila och hon skötte sig riktigt fint förutom några små hopp och lite bocksprång när vi trava men annars stor stjärna, önskar bara att jag hade en bättre ridkompis att dra med ut. Löshoppade idag och det tar sig även om hon är något stressad men det var stora framsteg så hoppas att det blir ännu bättre nästa gång.

Har dock fått upp ett lite ljus att jag kanske har varit/är lite försiktig med min tror inte att hon skulle dö över att få komma ut med ryttare iaf två gånger i veckan. Då planen länge var tömköra 2 rida 1 men tror nog att jag kan byta tömköra 1 rida 2.

Senast ändrad:

Tycker ni verkar vara alldeles utmärkt framme! Min är inte ens halvvägs dit känns det som. Men som ponny är det ingen katastrof:p.

Hej och välkommen! Du ligger långt före mig i alla fall. Två misslyckade inridningsförsök som urartade till rodeo fick mig att krypa fram väldigt försiktigt. Vi skrittar och travar, och har precis lämnat ridhuset för att komma ut. Trots den dramatiska (och senare långsamma) starten så är jag nog välsignad med en löjligt snäll kille. Han vill alltid vara duktig. :)

Framåtbjudningen funkar i båda gångarterna. Vi jobbar lite lätt med ställning och böjning. Han få även lite lättare sidförande rörelser då jag skänklar ut honom på en större volt, men bara några steg.

westerngalo.jpg

Senast ändrad:

Tack!
Ja min visade rodeo i somras också, första gången vi provade trav. Men gick bak några steg och betedde mig som ett ufo runtom honom så han vande sig med att vad som helst kan hända å röra på sig. Men har ridit in honom ute, på fält/åker så han är väldigt van att vara utanför fyra väggar vilket är skönt för oss som har bra ridterräng.

Ja vi flyttar lite undan skänkel för att öka volten eller sladda av hörnet, annars tror jag ridningen mest är övergångar, kontakt med handen, mellan skänklarna, mkt rakriktning. :)

Tänk att 09orna får tävla i år! Galet!

Vargtänder sitter bara i överkäken ;)

Ja, man brukar vanligtvis bara kalla dem för vargtänder när de sitter i överkäken. Men de kan komma i underkäken också men då är det korrekta benämningen övertalig tand (men vissa väljer att kalla dem vargtand även när de hamnar i underkäken). Det är dock mer ovanligt att de kommer i underkäken.

*Fiorano*

Jo, även när de sitter i överkäken (vilket är det absolut vanligaste) så ger de stora problem.

Man lär sig nått nytt varje dag ;)

Hade jag inte en aning om och aldrig hört talas om heller :)
Har dock varit med om en polle som haft 3 vargtänder, två på ena sidan och en på andra sidan, alla 3 uppe dock :)

Senast ändrad:

Tror inte att någon av mina kan mer än din heller.
Jag har varken utebana eller ridhus så det är ute uteritter som gäller.
Skritt trav och galopp, med eller utan sällskap i varierande terräng.
Tränar övergångar och att flytta undan för skänklen från den ena sidan till den andra på vägen tex. Skritta rakt fram och ställa i halsen i båda varven.
Löshoppas nu i vår och ska hoppas in under ryttare.
Den ena kommer att åka hem till sin ägare nu i veckan och kommer sen tillbaka i vår/sommar och då blir siktet inställt på kvaliteten :)

Härligt, jag har inte direkt heller kommit så långt. Bäst går det ute i skogen, bättre utan sällskap än med, men med sällskap fungerar även bra om han går först. Skritt, trav och galopp fungerade toppen innan hans växtperiod. Nu är även vargtänderna borta så förhoppningsvis blir det mkt lättare att arbeta i paddocken också :)

I våran gräspaddock då som vi har så har jag mest tränat på att böja honom, vika efter skänklen osv i skritt, eftersom han bråkat alldeles för mkt för riktigt arbete i traven. Förhoppningsvis är det löst nu! :D Är så taggad, ska tömköra lite på torsdag, testa och se hur han är i munnen och sedan testa att rida lite i paddocken på lördag, förhoppningsvis är han inte öm i käften längre på lördag :)

Vargtänder är väl som mjölktänder som inte åkt bort? För de har ju inga rötter som de andra tänderna har och de är meningen att de inte ska vara kvar egentligen? Eller är jag helt ute och cyklar? ;P

Nej vargtänder är inte som mjölktänder, det är en riktig tand med rot och allt kan dock skifta markant i storlek allt från en knappnålsstorlek till att vara stor som typ en lillfinger.

Här är de största jag har fått utdragna de tog sin lilla tid att få ut om vi säger så.
DSC_00421.jpg

Nja att generellt säga att dom alltid ger problem stämmer nog inte helt även om de naturligtvis KAN ge problem. Juno känns iaf fin i munnen och så länge han gör det är jag nöjd:).

*kl*

Idag är jag himla nöjd med honom! Inget bråk och travade runt i rätt bra balans. Skrittade en sväng på hemväg och mötte en bil och sen en jättetraktor med skopan högt utan att han blinkade:). Idag är han dyr!

Du borde vara stolt över pållen din! Låter som om han börjar bli riktigt trafikvan :)
Det där med vargtänderna är ju olika för alla hästar, han kanske inte har några eller så stör de honom inte helt enkelt och det är ju bra de :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka