09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Novabetten är himla trevliga:).

*kl*

Jag är så himla nöjd med Juno! Känns som om det äntligen börjar släppa med honom och han jobbar med mig nu istället för att bara ifrågasätta. Han har gått på töm idag igen och det är nog väldigt nyttigt. Får igenom och kan jobba med formen och kan själv dessutom se bättre när han spänner av och det blir därmed lättare för mig att bli exakt i hjälpgivningen. Och han funkar super med att jag satt upp nosgrimman, syns riktigt hur han tar tag i bettet och går och suger på det med stängd mun.

Blåfisken ska rida honom på banan i helgen och jag tror faktiskt det blir rätt bra om jag står på marken och kan se honom ist för att jag rider själv. Hursom så tror jag han har vuxit till sig lite i huvudet nu:).

Just det, vad gäller tömsättning så har jag Juno (och Barbie) med direkt tömsättning från handen genom gjorden (högt) till bettet. Det är i teorin inte alls rätt för att få dom att länga ut halsen, men otroligt nog det som tydligt funkar bäst på mina. Tror inte man ska fastna i hur det"ska" vara utan prova sigq fram för att hitta vad som funkar bäst. Jag gillar den enkla tömsättningen också eftersom det blir så enkelt att byta varv och amn kan jobba just med varvbytena.

Senast ändrad:

Tack Rebecca!

Ja, jag måste coacha mig själv i bland för att hålla motivationen uppe med honom. Men vilket monster till häst du har!?! (Säger jag som rider ponny)
Vilken mankhöjd?!

Idag behövde jag dock INTE coacha mig själv för att hålla motivationen uppe. Trots att det var -20 grader här i västerbotten. Han var en riktig raring!

22jan95.jpg

1601128_10202886761440295_1483374332_n.jpg

Ja bettet verkar toppen! Han ville inte släppa det ur munnen när jag tränsade av honom, så bettet var han nog nöjd med. Jag däremot är inte hel nöjd med hans temperament och hade han inte haft det extremt HETA så hade jag nog inte sålt honom. Men jag har upptäckt att hans stora akilles häl är att stressen kommer fram när han känner att han inte orkar eller klarar av det man ber honom om, så jag har trappat ner lite och kräver inte lika mycket längre. Vilket fungerar bättre. Men det är fortfarande svårt att få honom att fatta att det är inte farligt att man tar i bettet ute i skogen i galoppen. = har man inte långa tyglar kör han huvudet i vädret och det går fort som tusan.... Blubb. I paddocken är det dock inge svårt att ha kontakt med munnen i alla gångarter.

Hehe, aaa, han är ganska stor..
174 cm sist jag mätte honom innan vintern... :cautious:
Och nu har han blivit bra mycket mer häst över vintern, hans vila har gjort honom gått!

kl

Här blev det ridning idag! Väldigt nöjd med min lilla sprätt. Har suttit upp 3 gånger, varav första på stallplan. Spänd och mycket pigg i kylan. Kickade någon gång, skyggade och taktade. När hon gör så och känner att jag rör på mig blir hon lite skärrad, så valde att sitta av när vi skrittat 100 meter. Longerade innan jag satt upp på ridbanan, sedan hade vi ledare medan stopp och start kollades av. Sista stunden red jag lös, inga problem! Hon verkar inte ha nära till bus och bock utan backar av istället när det blir vingligt. När jag kände mig nöjd tog vi en odramatisk uppsittning till innan vi knatade hemöver. Det blev en filmsnutt! Absolut inget fancy, men jag är så nöjd över att jag kan trava henne utan att skrämma henne redan.

http://www.youtube.com/watch?v=A6Mj-YyJWxU&feature=youtu.be

Åh vad kul med film! Hoppas man kan följa hela utvecklingen i regelbundna youtube-klipp nu. Hon var ju stencool!:D

Ser super härligt, men mina öron vrider sig när jag hör hur kallt ni har det ;) haha här nere har vi knappt snö (A)

Igår var det ju bara 15! Jag och Fiorano skulle rida ut idag men med -25 får det bli en annan dag. Det var 30 när jag tog ut hästarna imorse, då var det minst sagt friskt. Extra kul med kallstall. :meh:

KL

Idag fick fuxfia följa med ut på en lång tur i skogen :) Jag tog den äldre sprättiga damen och en vän fick ta trygga bäbisen :) Men hon blev trött för på hemvägen gick det sakta för henne. Men jag tror de upskattade turen :)

20140124-134211.jpg

Idag red jag barbacka på mitt yrväder! Det var kul, intressant och lärorikt för både honom och mig! Jag har tydligen börjat spänna mig mycket så idag har jag lärt mig att slappna av igen, samt han har fått lära sig hur man tar galoppen ordentligt utan rus eller stress för då rycker matte lite för mkt i munnen tyvärr. Haha Men han blev jätte duktig och lärde sig fort så han slapp rycken ;) smart stackars häst.. Blir ridning med sadel imorgon ist :)

känns som jag hittade hit lite sent men antar att det är okej om jag skriver ett litet inlägg om min lilla 09:a? :)

Lennon heter han och han blev inriden i somras, han kan inte så jättemycket men han lär sig superfort, och hoppa är nog det bästa han vet! nu har han dock fått stå senaste veckorna pga broddsparkar av annan häst i hagen (arg!!) och ska väl börja rida som vanligt igen om någon vecka. Han är världens mysigaste och snällaste häst som idag upptäckte att klippmaskinen veterinären hade med sig var oerhört läskig ;) Jag har haft han i knappt två månader så tänkte att det kunde vara kul att följe eran utveckling med era hästar och om ni vill hänga med i min och Lennons utveckling? elle rär jag kanske lite sent ute haha? ber då om ursäkt för att jag ''sabbar'' tråden lite såhär! :/

lennon blev tagen sent då han i 1-2 år stod i en hage med sin syster och blev bortglömd, fick inte tillräckligt med mat och motion, såhär såg han ut för ca ett år sedan..

e.Lasandos u.Maniema xx

(han är ca 163 i mkh)

och såhär ser han ut nu!

haha bjuder starkt på denna!!

supermatchat också som ni ser!

så vad tycker ni??

vad jag har läst av tråden iallafall så måste jag säga att ni har så himla fina hästar allihopa och ni verkar som vettiga hästmänniskor också!

Tycker han ser väldigt sympatisk och klok ut! Lite ponnylook på porträttbilderna :D Hänt mycket på kort tid på din, när tänkte du lägga in vilor? Min är ju lite likadan, inte utbildad och i fas med sin ålder, så det är alltid kul att höra hur andra resonerar. Men det var nog lika bra för vår del, så hon fått växa i sin kropp litegrann. Sen är du självklart varmt välkommen i tråden! The more the merrier!

Han är som en ponny i storhästformat, man glömmer ofta att han är unghäst med hans temperament! Just nu så går det ju väldigt lugnt, vi skrittar bara ut i skogen några gånger i veckan och tar kanske någon galopp ute om väder och underlag tillåter, men det gör vi Max en gång i veckan. sedan hade väl jag tänkt att om en månad eller två, lägga in en lång vila så han får återhämta sig psykiskt sätt eftersom det händer ganska mycket nu och tänkte väl ha en vila på ca två-tre veckor. Vad har du för någon och hur tänker du angående vilor, träningsschema osv? :)
Känns skönt att det verkar hållas en god stämning här!

Senast ändrad:

Välkommen Nocturne!

Trevlig häst du har! Så fina bilder! Vilken tur att han fick komma ifrån slapparlivet och får aktivera sig nu!

Igår tömkörde jag min 09:a ute i beckmörkret. (Vi står tillfälligtvis utan varken ridhus, paddock eller belysning där han står just nu.) Vi har i alla fall snö här i västerbotten så den ljusade upp marken lite, så man åtminstone såg konturerna på honom. Han var rekordsnäll. Han verkade tycka att det var jättemysigt med en promenad med mig i mörkret. Själv känns det nästan overkligt, att han blivit så fin på sista tiden... :)

Jag tittar på bilderna och kan knappt fatta att han vuxit upp och blivit så fin. Dårfinken...

1598296_10202905385785892_2127573518_n.jpg

Senast ändrad:

Det är så kul att läsa om allas utveckling! Och även se bilder och film på era fina hästar.

Min lilla har nog hamnat i lite 5 år trots, mycket nytt han ska lära sig och det är såklart lite jobbigt. Han har börjat testa endel genom att han sticker, och då är det full fart. Men det är oftast i början av passen och det är lite olika från dag till dag.

Han har börjat göra riktigt fina ökningar/lägningar, förvända sitter nästan alltid numera det som händer annars är att han trillar iväg lite mycket, då gäller det att få igenom halvhalterna. Skänkelvikning snett igenom har vi börjat med och han tar det super bra. Galopp fattningar från skritt funkar så länge energin i skritten är tillräcklig. Början till öppna är påbörjat och det är endast för att det är så himla bra lösgörande. Rider mycket galopp innan för fyrkanten, flyttar framdelen på insidan eller rumpan, det varierar jag jätte mycket då han blir himla fin av detta.

Jag har nog första tävlingen planerad i mitten av Februari, med förhoppning om att bara sitta kvar ;)

Hur ser det ut för er ska ni ut å tävla något? Mål och annat? :)

dsc_9635.jpg

dsc_96501.jpg

dsc_9380.jpg

dsc_92261.jpg

dsc_9702.jpg

Om ni är sugna på fler bilder och uppdatering så finns jag på http://www.isabellestolt.se :D

Kul med en nykomling! Han ser jätte härlig ut! ^^

*kl*
Idag har Remii fått sällskap i paddocken vilket han inte är van vid, men det var super bra träning! Och jag har märkt en helt annan sida av honom nu, han är super mjuk och lugn från början av passet. Spänner sig inte eller stressar alls mycket längre. När han spänner sig och rusar iväg lite tar jag in han på en volt tillbaka och så är han lugn igen. Toppen bra att mönstret/stressen går att bryta så lätt nu :) Galoppfattningen sitter inte helt än utan stress men det blir bättre och bättre för varje pass. Sedan så har vi även hoppat 50cm kryss idag :D haha han är väldigt duktig, har dock inte förstått tjusningen än så allt går i slowmotion. Vägrar inte men är man inte med så vill han gärna gira åt sidan första å andra gången. Men han fattar nog snart :)

känner mig välkommen! Ja han har ju inte direkt bara stått och slappat, kanske beskrev det lite dåligt men han har blivit misskött och bortglömd i en hage med sin syster, ni ser ju här hur han såg ut får ca ett år sedan

och hur han ser ut nu, tog bilden idag faktiskt, eller ja min kompis Hanna, som ville testa sin nya fina kamera (canon eos 70D inte avundsjuk eller så!!)

men jag har ju som sagt bara haft han i två månader så det mesta av jobbet har hon innan gjort helt klart! Tror dock han kommer in i någon sorts trots han med, från att vart cool lugn ute så har han börjat ställa sig, inte jättehögt, men en gång så högt att vi nästan slog över, inte kul :( några tips på att få bort det??

har funderat på att åka på en clear round i mars/april, vet inte om det räknas som tävling, vill mest ta han till en tävlingsplats för att han ska få vänja sig vid omgivningen långsamt och kanske starta en 30 cm ;) om det går att svänga bättre, funkar ju bra i skogen men på ridbanan har han lite svårt att förstå vad en sväng är haha! utan mitt fullcheek så skulle vi bara ta oss rakt fram på banan.. men det är väl positivt att det funkar i naturen iallafall ;)

påtal om något helt annat, ni som har hundar.. min hund äter upp sina bindor i tikskydden och spyr/bajsar ut dem, vi har provat att spraya på sån bitter smak sprej men hon låter inte bli dom :( har någon provat hööks tikskydd, sitter dom bättre än sådana med karborreband?? :(

Hejsan har inga tips kring hundproblemet men det där med att han reser sig låter ju inte jätte härligt. Det kan ju vara något som hänt i hagen, så han har fått ont någonstans? Det viktigaste är väl att inte ge upp om det bara är för att han vill se om han kan slippa arbete. Då är det bara att fortsätta, men jag skulle nog kolla upp honom, behöver ju inte vara något för den delen, men det är ju skönt att veta eller så. :) Han kanske lagt på sig och sadeln inte passar längre eller något annat? Jag personligen är inte en person som tror enbart på trotts, vissa hästar är självklart mer envisa än andra och mer eller mindre arbetsvilliga, men trotts som bara uppkommer är för mig inte naturligt eftersom hästar inte direkt tänker på det sättet. Inte vad jag tror iaf :)

Så här såg min lue ut 1 vecka innan han kom, mycket har hänt! :)
IMG_0086_zps66b48897.jpg

Nu är bilden lite hoptryckt, men jag tycker ändå det är stor skillnad ^^
DSC_0105_zps5898d507.jpg

Jag tänkte köra på ganska intensivt nu ett tag, kanske februari ut. Sedan får hon vila en - två veckor lite här och där, när huvudet behöver det. Eftersom min har sadeltvång vill jag nöta mycket uppsittningar nu och förbättra det så mycket som möjligt. Hon är inte mycket riden innan heller så det blir mycket uteritter varvat med träningar för instruktör. Måste lära mig rida ordentligt :p

Kan ju flika in till Isabellestolt också att det blir inga tävlingar för oss i år direkt. Någon klubbtävling till hösten sådär ska vi väl klara av!

Idag red jag för Fiorano för första gången! Det var väl lika bra att ta tag i allt på en gång typ. Tyvärr lite bakslag i uppsittningarna, tröttade inte ut henne direkt på lina då jag ville ha lite energi kvar till ridningen. Resulterade i spänd häst som for lite när vi skulle skritta iväg. Fick en stark karl i linan dock så efter lite omkringledande gick det bra. Blev ett kort pass med skritt, trav och fokus på min sits och inverkan. Välbehövligt, är helt färdig nu. Men Ella gör sitt bästa! :love:

3v8r.jpg

he7q.jpg

9z7l.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama