09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag får bara ta vissa saker då andra grejjer påverkar läkningen :cautious:

Nu sitter jag och väntar på ronden så att jag ska få åka hem. De skulle kommit på förmiddagen, meeeeen det verkar ju inte så lovande.

Så tråkigt. Hoppas verkligen allt läker snabbt och fint. Vad var det som hände egentligen? Drog fille iväg full fart framåt så du föll bakåt, eller gjorde han ett sidokast, eller...?

Sidokast deluxe gjorde han. Jag brukar inte ha några som helst problem med att hänga kvar, har varit med om 180 grader tvärvändning barbacka och suttit kvar. Men Fille är så jävla smidig och explosiv (när han vill...) så jag har inte en chans!

Nu är jag iaf hemma från sjukan, hjälpte till att mocka, tog typ 4 småkluttar för det gjorde ont att mocka, och sedan longerade jag Fille med chambonen och det gick riktigt bra faktiskt. Polletten verkar ha trillat ner och han sökte sig i fin form i alla gångarter i båda varven.

Nu mår jag dock lite illa, troligtvis har jag väl överansträngt kroppen något, så nu sitter jag under min värmefilt och myser :)

Haha, du beter dig verkligen som en riktigt hästmänkiska:D. Liksom vadå frakturer, hästen behöver motion! Ta det lugnt och ta hand om dig:).

Juno har gått på töm idag och varit väldigt fin. Får honom väldigt bra att ta stöd på yttertöm och kunde även galoppera väldigt balanserat några varv. Är väldigt nöjd med honom!

Ja alltså... Det var ju tänkt att min polare skulle longera egentligen... Och hon är jätte duktig på att longera, men hon fäster för mkt vikt vid att han är hingst och är typ lite rädd för honom... "Han är så dominant" sa hon till mig idag.
Jag förklarade för henne att det var den mest förarveka häst jag någonsin ägt... Så jag tog över longeringen rätt fort och visade hur man skulle göra, och vipps så gick han i form :D

När det är ljust ska hon få jobba lite mer med honom. Hon behöver komma över sin hingsträdsla.
Som jag sa till henne, de där bollarna mellan benen ger honom inte magiska krafter, han är fortfarande bara en häst och sprutar inte laser ur ögonen eller liknande.

Hon är jätte bra på att hantera hästar egentligen, men har noll erfarenhet av hingstar, så osäkerheten blir ju ett litet problem. Skulle hon hantera honom som hon hanterar alla andra hästar så skulle det gå jätte bra :D

Men det är trots allt lite speciellt med hingstar. Det blev tyvärr väldigt uppenbart i vårt stall när Juno var hingst. Trots att jag flera gånger sa åt de andra att de var tvungna att säga åt honom ordentligt om han nafsade eller visade andra dominansbeteende. Det gjordes inte och slutade som bekant med att till slut gick på bakbenen och slog ner stallägaren. Jag tycker iofs det är rätt skönt med honom som valack eftersom han som häst är rätt sugen på att ha makten även utan kulor...

Det beror ju på hur man håller på med sin grundhantering tror jag. Sånt beteende skulle jag inte acceptera från någon häst överhuvudtaget. Men jag är ganska "fyrkantig" när jag hanterar mina hästar, de får tydliga regler som de ska följa och inga som helst dominansbeteenden är ok någonsin. Då behöver man ju inte ändra sitt hanteringssätt nämnvärt bara för att hästen är hingst.

Sedan är det ju så att ger du en hingst lillfingret så tar han hela armen, medans ett sto tex kan nöja sig med lillfingret som man gav ;)

Men eftersom hon hanterar hästar på samma sätt som mig så vet jag att hon rer ut det om hon bara slutar tänka på att han är hingst :D

Fille är ju egentligen inte alls speciellt sugen på att ha makten, han tar den givetvis om man ger den till honom, men han och jag har aldrig något tjafs om vem som bestämmer. Nån gång kan jag behöva vifta lite åt honom med några fingrar, mer mer är det sällan som behövs.

Sen vet jag inte om det är skillnad för att jag har haft honom sen han föddes, det är möjligt. Han är ju min första hingst och hade det inte varit för hans resning så hade folk aldrig gissat att han var hingst. Han beter sig ju som en valack tills jag säger att det är ok att bete sig som nåt annat.

KL

Igår tog jag en ridtur i månskenet som började jätte bra och slutade med ambulansfärd.

Fille och jag travade i bra takt, Fille jobbade på bra, hade massor energi och ville springa. Han blev rädd för något som jag inte hann uppfatta och jag åkte i backen.

Resultatet är en fraktur på ländkota 1 och ländkota 2.

Det smärtstillande hjälper knappt. Det får mig dock väldigt illamående och jag kan inte äta eftersom jag mår så illa. Jag är trött och svag i hela kroppen pga de där jäkla pillrena. Jag gillar dem inte alls.

Men jag har full rörlighet i alla lemmar och kommer bli helt återställd, så det är jag väldigt glad över.

Jag är bara trött på att inga mediciner funkar som de ska på mig. Jag har fått prova div olika tabletter mot illamåendet utan resultat. Så fort jag rör på mig så håller jag på att kräkas, det räcker med de få metrarna som det är till toaletten.

Usch! Jag hoppas verkligen du kryar på dig. Det är inget vidare att skada ländryggen, jag vet. Hoppas du får tabletter som funkar så du slipper må så dåligt...

För tillfället så är det bara panodil jag äter faktiskt. Och jag går ganska mkt helt osmärtlindrad (är det ens ett ord?). Men så har jag ju reumatism med, och jag måste säga att min reumatism är många ggr mkt värre än smärtan jag har i ryggen. Håller jag bara huvudet sysselsatt så kan jag hyfsat lätt ignorera smärtan så länge den inte hugger till.

Sållar mig till avramlingsklubben, men jag klarade mig turligt nog från skador. När beräknas du vara återställd?

Ja, satt upp igår och idag. Longerade innan båda dagarna. Helt lugnt igår, men blev då ledd ett par varv i skritt bara. Idag var det 2 andra kusar på banan men vi gör ett försök. Tänkte inte på att flaxa med stigläder och kåpan på högersidan, utan gjorde det bara från uppsittningssidan. Så när jag la över benet for hon i luften och stack iväg i ett cirkusnummer. Hängde kvar ett tag men det var nog lika bra att jag for av, hon blev bara mer panikslagen. Så leda runt, lugna, göra om göra rätt. Kopplade lös oss när vi gjort några halter och travat i lina. Hon är lite vinglig och osäker men gör sitt bästa. Vill dock ha några fler odramatiska uppsittningar innan jag vågar ta rygg på stallkompisen ut i naturen. Allt som allt, supernöjd!

inrs.jpg

Jag har fått väldigt olika bud från samma läkare, allt från 2 veckor till 2-3 månader. Själv känner jag att helt återställd kommer nog vara den senare tiden tyvärr. Det känns nästan som att jag har mer ont i mjukdelar än i själva ryggraden så att säga.

Jag tänkte ringa dem på måndag o höra.
Ska även höra med mitt försäkringsbolag på måndag om jag ev kan få träning av hästen betald, med motivering att jag inte kan sköta den biten själv just nu.

*kl*

Blåfisken och Juno från dagens skogstur. Måste säga att det är himla bra att sätta upp någon annan när det ska galopperas i skogen:D.
1551754_10202209186983026_1374384041_n.jpg

Välkommen till klubben :p . Jag sätter upp min orädde vän som inte alls bryr sig om ifall de skenar iväg (typ) Haha.

KL
"ponnyn" har haft det ganska så "soft" senaste veckan. Men ack så bakskygg hon blivit på senaste tiden. Tror detta kommer från en tävling vi var på när jag höll på att tom ramla av henne pga ett smäll ljud hastigt bakom henne. Hon kan dra riktiga race ibland. Tur man har balans.

Men men nog om det. Hon gillar iaf arbetet och det märks verkligen på henne. Spikade öron hela tiden. Vad ska vi göra nu? Hon är så himla go :D

Idag har jag om min häst galopperat med 1 tygel ;) MYCKET hjärtskärande och intressant hur man reagerar i en sån situation tycker jag ^^ Jag har ingen aning om hur mitt lugn plötsligt slog mig, men ack allt gick så bra. Även med en galopptokig häst som är het som jag vet inte vad idag. Fick stopp på han redan efter 10meter, det är tur hästen och jag är smarta ;)

För övrigt börjar galopparbetet och allt löna sig, i paddocken går allt toppen, i skogen är det lite till och från. Han blir lite halv tokig i skogen så det är mycket att hålla koll på så att säga :) Men vi kämpar vidare! Hästen gillar förövrigt det nya bettet massor och matte med!

Vilken fin bilder på Juno Fiorano, och vad coolt av dig Mattiz, att hantera situationen med din häst!

Just nu tycker jag verkligen Galishimo är en kanonkille, han är verkligen värd sina 20.000 han kostade. Jag har faktiskt fått frågan om vem som har ridit in honom så bra åt mig, på det nya stallet. Och så har de sett förvånade ut när jag sagt
"Ja. Eh. Det har jag faktiskt gjort..."

Hans matte har ett och annat att jobba med... :meh:

galishimo.jpg

Själv stack jag till ridhuset med julskinkan igår!
Tig nog 10 min längre till att köra dit, halt som attans och stora is-partier på vägarna.. Gud vad jag inte tycker om vädret just nu..:rage:

Men men, släppte för honom lös en liten stund medans kompisen gjorde vid sin häst i ryttargången och sen longerade jag lite dör att kolla så han lugnat ner sig efter allt bock och bus.
Sen blev det lite barbacka dressyr och mest bara flytta undan för skänklarna och mjuka upp.
Han var lugn och din och jag tror att han trivs bra på kombinationen eggbett och remontnosgrimma :)

Här är en liten bild tagen av oss själva i spegeln ;)
null_zps947c4630.jpg
[/IMG]

Vi har ett väldigt konstigt fenomen här nu :O Vi har runt -5 hela dagarna och lägre om nätterna och likförbannat har isen försvunnit på vägarna? Förstår inte hur eftersom våran väg varken sandas eller saltas är väl detta inte möjligt när det inte är varmt ute? xD hahaha så våra vägar är fina nu ;)

Modig som rider barbacka!

kl
Har lite sviter efter min avsittning och behöver hjälp nu i början när jag ska rida så idag blev det inget. Tömkörde henne igår dock, med andra kusar på banan. Lite stark i halterna men fin i formen, har dock svårt att få med spirorna baktill. På volt fungerade det mycket bättre, men då orkar hon ingenting istället. Vad använder ni för tömsättning när ni tömkör på volt? Igår hade jag den enklaste, lägsta läget, från handen via gjorden till bettet. Med förra hästen brukade jag ha innertömmen från handen, genom bettringen till gjorden för att kunna leda mer.

Det är för övrigt roligt att rida lilla Juno! Som inte såg så liten ut på bild :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama