09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Vet inte om det är en ras längre. Men de hade tydligen en häst som hette Ölandshäst förr och den vart nästan utdöd men de hittade gener i många ponnysar i estländerna så de har typ återfött rasen, finns många på Öland som avlar fram dessa hästar som är ponnyer oftast då för att få tillbaka rasen :) Rolig ras, har några bilder.

Absolut inte de bästa bilderna exteriörmesigt och sedan är de tjocka som bara den på bilderna. Sök annars på Ölandshäst å kika runt lite på internet ;)

Den ljust gulbruna är ett sto, 145cm hög. Tjockast och med lite sto attityd. Men modig och orädd för det mesta. ^^
DSC_0023_zpsf03ef431.jpg

DSC_0018_zpsd9dd56b2.jpg

Den mörkare gulbruna är 147cm, en 09.a så han platsar väl i tråden kan man säga ;D
Härlig attityd och inställning till allt! Lite mesig ibland, men lyssnar alltid bra och har en toppen inställning till arbete.

DSC_0062_zpsdaa95005.jpg

Kär i den gula (eller ja, båda de gula iofs ;) ) den lilla är nog dock lite liten åt mig... Hur stora är de båda? :)

Den med lila grimma är 147 och den ljust gulbruna("vita" säger vi) är ca 145 :) Valacken där som är 147 trodde jag dock var en bit över 150, för när man har honom utanför hagen eller rider osv så har han en extremt högrest hållning. Han känns med andra ord stor! Och det känns även på deras gångarter, den ljusaste utan grimma har mer kort trav och galopp, den med lila grimma har stora fina gångarter. Så de är väldigt olika även om de är lika xD

Hehe, aaa, mina gulingar :love:

Lillfisen är 115 cm och den stora är 166 cm :)

Här ser man storleksskillnaden lite mer ;)

Toyen7.jpg
[/IMG]

Inte världens bästa kort på den stora, han är ju inte så hingstig av sig så han står bara och myser trots att den lille hellst vill bita honom i näsan.. :cautious:
(Det var så där lätt att ta ett "fint" kort på dom tillsammans :banghead: )

Det är ju sådär de ska vara!! :love:

Hingstar som är hingstiga, som låter och spänner upp nacken i tid och otid tycker jag man kan kastrera. Som din (och min) är tycker jag är bra hingstar. Varför hingsta till sig när det inte finns någon anledning liksom??

KL

Gud vad kul att läsa om allas hästar igen! Jag slänger väl in lite jag men när jag har mer tid, bered er på mkt bilder från varje år, samt på hans bebisar. Sen får ni faktiskt acceptera att det kommer dyka upp nya bilder på de 3 bebisarna som kommer i vår med ;)

Kl igen?

Jag provade chambonen igår, och i ena varvet gick det hyffsat, han sökte sig neråt efter ett tag och gick helt ok. I andra varvet så skulle han ha huvudet rakt upp tyckte han, att bettet hamnade lååååångt upp i munnen störde honom inte nämnvärt :cautious: Så där fick vi köra skritt där jag var nääääära honom, men han verkade inte koppla riktigt ändå, så där behövs det lite träning helt klart. I andra varvet sökte han sig neråt i alla gångarter.

Härligt, det är ju stora framsteg! Tror det ger sig i andra varvet också, de där hjärnhalvorna ska bara koppla ihop ;)

kl
Jag hängde lite på Ellabella igår. Eller jag stod på en pall och avancerade slutligen till att hänga över och borsta andra sidan. Lite skum idé tyckte hon men stod ändå cool och stilla. Ska fortsätta med det, så hon vänjer sig vid tyngden. Fick rida en sväng på Juno också så nu är dagen gjord. Han skötte sig super, väldigt lyhörd och mjuk med lite rävar bakom öronen!

Ja... Det är ju trots allt en karl, så jag får inte ha för stora krav ;)

Jag tänker att jag rider inte med chambonen innan han verkligen har fattat poängen med den. Jag tycker dessutom att den är lite läskig... När han verkligen tar ner huvudet så finns ju risken att han kan fastna med ett framben om han gör något glädjeskutt... Eller vad tycker ni andra? Oroar jag mig i onödan? Han är inte så mkt tränad med att sitta fast med benen...

Tycker det låter vettigt. Men om du är orolig att han ska trassla in sig så trä ett stigläder om halsen och trä in chambonen. Lite som en martingal, så snörena inte kan hänga så långt ner.

Smart idé! Tack så mkt!

Ska väl ta tag i träningen med att låta spännen o remmar vara runt benen med. Han är ju mkt bättre i huvudet nu så nu vågar jag nog gå lite längre i det. Det värsta jag vet är hästar som får frambenen mellan tygeln och får panik och skuttar tills tyglarna går av. Stå still, släpp efter och vänta på hjälp ska de kunna :D
Lite sån träning har vi gjort, men inte i närheten av så mkt att jag känner mig trygg med det.

Idag har vi ridit massor, är mer eller mindre nöjd så nöjd jag kan vara. Jag har bara inte riktigt kommit underfund med hur man får bort den där lilla stressen som är kvar. Eller så är han bara het, jag skiljer inte riktigt längre kanske. I vilket fall det än är gillar jag det inte x)

Löshoppning imorgon så han slipper mig på ryggen i alla fall :) Även hoppträning imorgon(med annan häst) För min del. Väldigt roligt måste jag säga och den hästen har verkligen hjälpt mig att bli bättre med Remii, så det är bara att fortsätta träna antar jag :)

Kanske skulle du kontakta en westerntränare? De brukar ju få hästar lugna och fina väldigt snabbt, enligt min erfarenhet iaf. Iomed att hästarna ska vara lugna på banan :D

Jag har tränat för westerntränare i perioder när jag har haft riktigt heta hästar. Det har funkat riktigt bra! Explosiviteten har funnits där om jag har bett om den, men däremellan har hästarna varit luuuuugna o fina :)

Låter ju faktiskt som något som skulle kunna fungera. Vet du någon i Kalmar län får du gärna tipsa om det ;)

Jag vet dock inte om det är så lätt att fixa dock, jag vet åtminstone inte hur längre. Känns som om jag kommit så långt jag kan med mina metoder. Han står stilla i gången nu, när man sitter upp och kan vara ensam i stallet utan att bryta sig ut, meeeen man ser att han är orolig i boxen ändå.. Så tråkigt bara, min underbara filbunke.. Hade lite tillits övningar i öm förrgår då så testade idag med och han litar bättre på mig från backen nu, så får väl tjöta de tills jag blir blå i ansiktet så kanske mitt lugn smittar av mig på honom tillslut ^^

I kalmar län har jag ingen koll faktiskt. Fille lämnades ju till en westernryttare senaste gången han var iväg, och det är ju där jag är mest nöjd.

http://www.cbstraining.se/ I åtvidaberg, det är ju en rejäl bit från kalmar, men många tränare vill gärna ha hästen i träning en vecka eller 2 innan de instruerar ryttaren när det gäller sådana problem. Mkt för att avgöra om det är ett ryttarproblem eller om det är ett hästproblem gissar jag.

Men WRAS borde ju precis som ridsportsförbundet ha en lista över tränare??

Jag tränar ju för väldigt olika typer av tränare, det tycker jag känns bäst för mig. Då kan man plocka lite valda delar här o var från de olika träningssätten utefter vad som passar en själv och ens häst bäst :p

Senast ändrad:

Jag hittade dock ingen lista på tränare på WRAS.. Får leta vidare :)

BARA SÅÅÅ GAAAA att jag blir så arg bara. Jag har betalat pengar för detta, och visst fick jag hem en utbildad häst, men i mina ögon en förstörd sådan också.. Blir gråtfärdig ibland. För känns hemskt att jag ska behöva jobba med det, lägga ner pengar på det, sälja hästen och kanske göra det innan han är redo för det. Men det känns som om att om jag inte får det gjort snart tappar jag själva drivkraften snart. Alltså jag förstår inte ens hur jag orkar ibland .... Blir tokig snart *sliter av hår från huvudet* Puhhhh... x(

Ja det är ju det när man lämnar iväg dem. Man undrar ju liksom hur svårt det ska vara att inte första ens häst liksom?! Uppenbarligen jätte svårt!

Lägg upp en fråga på westernforumet och fråga om det finns något ställe med listor på tränare? Något måste ju finnas tycker jag.

JAAAA hur lätt är det lix. Jag som verkligen inte upplevde min häst som nervvrak, nu vet jag inte vart jag står i fråga om honom... Men antar att det är lätt att förstöra dem när de är så pass unga, lätt påverkade då juh.

Låter som en bra idé! Jag ska göra det senare! ^^

så skoj att se alla är igång med sina hästar, träna och rider!

För Luxens del är det träning från marken som gäller, ska börja rida om en vecka.
Var ute och promenerade på ridbanan igår (kolsvart ute, tur att det finns belysning!! :D) Lux tyckte jag var tråkig, helst ville han galoppera och busa som bara den, men det fick han inte ;) Idag ska han longeras, få busa av sig utan inspänningar och så, han brukar vara bra på att sänka nacken och jobba igenom hela kroppen :)

// Niikon92

Och här ska vi snart hänga på inspänningarna :D

kl
Idag har Ella varit från gården för första gången sedan hon kom hit! Hittills har hon bara fått bo in sig, äta upp sig och fått vänja sig vid borstning och dylikt. En stallkamrat skulle rida ner till förening ikväll när det var tomt så jag slängde på tränset lite fort och promenerade med. När hon insåg att hon skulle få sällskap blev hon väldigt tam. Stum i munnen men hyfsat lättmanövrerad. Var så cool efter ett par varv på ridbanan så jag lät henne skritta på volt i linan. Tom några travsteg på eget initiativ. Ingen energiexplosion eller något. Sedan stod jag och värmde händerna under täcket medan kamraten red klart. Mycket nöjd med henne idag! Nu ska vi väl komma igång lite med mer än vardagshantering!

n9e0.jpg

Nu är isen här :yuck: och med lite snö ikväll ska det väl bli jättehalt. Ingen ridning idag, men jag passade på att träna Novisen på att gå in i trånga utrymmen. Hon hatar nämligen det. Transporter är äckliga, duschspiltan ska vi inte tala om och när jag ledde ut henne på den nersläckta logen så frustade hon och trumpetade så det ekade :D Men hon är rätt go, för även om det är läskigt så följer hon med. Nu ska jag påbörja träningen att gå in själv i utrymmena bara. målet är att hon ska lasta sig själv.:)
Nåt måste man ju sysselsätta sig med när det är kallt och tråkigt ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama