09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Trots minusgrader är ridbanan hyffasd, håller för lättare skritt o lite trav, gummiflis <3

longerade Lux idag och skrittade även en stund, han har vilat från ryttare och sadel i 6 veckor, så nu ska vi komma igång igen :) :)

Här har det också blivit kallt och kommit lite lagom med snö. Red Juno själv för första gången på två månader drygt. Jag har alltid så stora förväntningar på att han ska ha mognat och blivit klokare i samband mex viloperioderna. Tji får jag varje gång. Han var först okej, sen surade han lite, kom igång och satte sig sen helt på tvåren, fick igenom det och då bjuder han på bästa ridkänslan! Sug framåtoch stöd i handen med gung i traven. Sen ut ur det blå kan han bara stoppa och trilskas igen. Då var han iofs ganska lättövertalad.

Men why oh why kan han inte vara mer som sin syster?! Jla åsna.

En mörk suddig bild på åsnan också
1502550_10202156027934083_248467432_n.jpg

Jävla åsna hahaha! ;)

Kl

Jag har börjat sätta igång Savant igen efter 5 veckors vila. Först longerade jag ett par gånger och tänkte lite så där att "tja, det här kan jag ju göra fram till påsk innan han lugnar sig..." O_o
Sen löshoppade vi i förra veckan och då fick han springa lös och göra av med all sin energi :)
Dagen efter det vågade jag mig upp och red ut själv och det gick super bra!
Trilskades lite som vanligt vid uppsittningen ( så fort jag ställer mig på stolen så exploderar han iväg och tycker yasaaaaay nu sticker vi... :banghead:)
Men det gick väldigt bra att rida i övrigt, var väldigt fin i formen och bjudningen var alldeles lagom efter att han fått av sig sin överskottsenergi :)
Några dagar efter det var vi i ridhuset och hade lite lösgörande arbete och även det gick bra med fin trav :D

Nästa uppdatering är att det gule har åkt hem till sig ägare igen då jag tyvärr inte har tid för att hålla igång så många hästar pga ändrat jobb :(
Kommer sakna min pussegurka!
En liten avskedspuss innan han åkte! ( hans favvo sysselsättning btw)
null_zpsa774d4ec.png
[/IMG]

Tittade i mitt bildarkiv och insåg att den lilla Pellefanten blivit så duktig.
Det här är 15 månaders träning.

Då:

%25C3%2596gonblicksbild+1+%25282012-07-05+15-19%2529.png

Nu:

1agalo2.jpg

Någon fler som har Då/Nu-bilder från sin träning? :)

.

Hejdå fin gul! :love:

kl
Jag har ju samma anläggning att tillgå som Fiorano, så här har det också äntligen blivit underlag så man kan ta sig från stallplan! Wiho! Jag red åsnan idag också :D Han är bra, jag måste verkligen tänka på min sits och balans. Men han har nog mer humör än mitt sto, hehe. Hon blir bara lugnare och trevligare för var dag. Jag provade tömköra henne, vilket jag inte tror hon gjort förr om man ska tro säljarens historia. Men antingen så var hon van eller också är hon bara übersnäll. Kunde styra och slänga bäst jag ville med tömmarna, så imorgon ger vi oss ut ensamma! Hon är bara jävligt tung, men det ska vi väl få bukt med. Longerade med full mundering igår, helt cool trots att hon var ensam. Hon brukar ju pipa och spänna upp sig om jag tar ut henne utan sällskap men hon skrek inte en gång. Belysningen är trasig på stora ridbanan också, så fick longera i mörker. Men hon trippade på så snällt så, lite trassel med galoppen sådär men inga explosioner eller något. Idag har vi bara pussats i hagen. Det är inte alltför långt till uppsittning känns det som!

qvvi.png

*kl*

Här har vi ytterligare en med en åsna! :D
Även vi har haft lite kallare väder än vanligt, vilket resulterat i en häst med mer energi än vanligt. Har börjat vänja honom mer och mer vid att traska iväg själv till ridhus och ridbana, vilket har gått bra tills kylan kom.. De senaste dagarna har han varit billig kan jag tala om! Ett tömkörningspass där han mest for omkring och skrek som en vildhingst, och igår dressyrträning som visserligen gick okej tills hagkompisen lämnade ridhuset.. Då blev det tillbaks till ruta ett, helt rabiat. Undrar om han någonsin ska växa upp!? :p

Åh vad jag känner igen mig! Är väl iofs lite skönt att man inte ensam med en tjurig ponnyåsna:p

Idag har dock Juno varit dyr! Har tömkört och hade först tanken att göra detta med tömmen i remonten. Så jag höjde upp den i höjd med en vanlig engelsk och hakade fast tömmen där. Han brjade som vanligt med att bråka lite med var ganska lättövertalad. Är som att han på princip måste kolla hur myclet han egentligen behöver göra.

Hursom var han jättepigg och brallade loss två gånger så jag tappade honom :o. Det där med töm i nosgrimman var tydligen inte en helt lysande idé trots allt. Så bytte o h satte tömmen i bettet. Hade den högt i gjorden och direkt till bettet på båda sidor. Dvs ingen pedagogisk unghästsättning. Men alltså jag vet inte jag, men han gick jättebra! Längde ut halsen tuggade på bettet och skummade till sig ett läppsift tom. Jag hade inte ens pisken i hand efetr att han brallat runt och han gick med fin bjudning. Himla kul med ett bra pass:).

januari2014+007.JPG

Alla har vi dåliga dagar! :)

Min 09:a var i alla fall en liten kaka idag. Matte råkade väl ha PMS och var onödigt kritisk men nu i efterhand kändes det bra :)

Vad härligt att Juno jobbade på fint, kanske kan åsnan försvinna mer och mer, även om den kanske alltid kommer finnas där till och från. Det verkar ändå vara en stor del av hans personlighet, men jag har ju bestämt mig att jag gillar lite lata svår övertalade hästar, nu när jag har ett yrväder själv som tömmer mig på energi helatiden. FRAM TILLS IDAG! :D

Jag har haft två jobbiga veckor nu då jag verkligen rotat ner mig i problemet och ja klurig som jag är så har jag nog snart kommit till en lösning. För idag hade jag en extremt frust glad häst, mjuk och avslappnad, om än lite het men det kommer jag aldrig komma ifrån. Smått förvirrad och svagt stressad över det, men överlag toppen kul att rida både i paddock och i skogen idag. Inga panik rusningar när man fattar galopp eller cp ryck som han brukar få. Problemet med hans mun återkommer alltså fortfarande. Så nu ska jag bara fundera ut vilket bett som passar honom bäst samt rida honom bettlöst tills han glömt bort att stressa :) Jag kan longera och tömköra med bett eftersom stressen inte är ditsatt från marken utan från ryggen. SÅ antagligen blev det mycket för honom när hon satte in ett väldigt smalt bett i munnen på honom och jag måste rida på detta fast jag inte hunnit bli så duktig än. Dessutom är han väldigt känslig i sin mun så jag tycker han behöver ett novabett typ. Samt rider vi i westernsadel eftersom han börjat gå på sig så inga av mina sadlar passar bra vad jag kan se. Kan lägga upp bild på den jag tycker ligger bäst av dem, men det är nog inget alternativ att rida i. Men jag kan leva med westernsadel, det är helmysigt och han ser ut som en riktig westernhäst när man rider i sidepullsamtidigt :D gulligt!

KL

Igår tog jag en ridtur i månskenet som började jätte bra och slutade med ambulansfärd.

Fille och jag travade i bra takt, Fille jobbade på bra, hade massor energi och ville springa. Han blev rädd för något som jag inte hann uppfatta och jag åkte i backen.

Resultatet är en fraktur på ländkota 1 och ländkota 2.

Det smärtstillande hjälper knappt. Det får mig dock väldigt illamående och jag kan inte äta eftersom jag mår så illa. Jag är trött och svag i hela kroppen pga de där jäkla pillrena. Jag gillar dem inte alls.

Men jag har full rörlighet i alla lemmar och kommer bli helt återställd, så det är jag väldigt glad över.

Jag är bara trött på att inga mediciner funkar som de ska på mig. Jag har fått prova div olika tabletter mot illamåendet utan resultat. Så fort jag rör på mig så håller jag på att kräkas, det räcker med de få metrarna som det är till toaletten.

KL

Igår tog jag en ridtur i månskenet som började jätte bra och slutade med ambulansfärd.

Fille och jag travade i bra takt, Fille jobbade på bra, hade massor energi och ville springa. Han blev rädd för något som jag inte hann uppfatta och jag åkte i backen.

Resultatet är en fraktur på ländkota 1 och ländkota 2.

Nämen gud vad tråkigt!! Du som verkligen har kämpat med honom de senaste veckorna!! Så otur! Hur mår du? Hur kan du röra dig? Går det sitta?! :(

Usch det lät verkligen inte alls bra:(. Jag blir väldigt illamående av tabletter om jag inte har nåt annat i magen. Nyponsoppa är min lösning att hälla i mig. Behöver man kräkas kommer det lätt upp dessutom:o. Hoppas du läker fort!

Aww vad tråkigt, usch låter riktigt hemskt. Mitt tips är fil, om man inte gillar nyponsoppa ;)

Låter inge kul att bli sängliggande ett tag, hoppas de blir bra så snart som möjligt! Ni som jobbat så hårt nu, men Fille får helt enkelt vila och du också så får ni fortsätta där ni avslutade sist :)

Det är ingen större fara när jag sitter still nu. Jag är väldigt stel i ryggen och att böja sig framåt gör ont o så, vilket inte är så konstigt med tanke på hur frakturerna ser ut.

Jag kan annars röra mig helt obehindrat, det enda som hindrar mig är smärtan egentligen.

Så jag har haft en himla tur.

Jag var så illamående att jag kräktes vad jag än gjorde ett tag. Men nu är det bättre. Mer smärta eftersom jag bara går på panodil, men smärta är lättare att hantera än illamående eftersom jag iaf kan äta och vara med i huvudet då.
Jag är vid gott mod.

Testat voltaren? Ger det samma effekt av illamående? När jag opererade mig så tog jag två panodil + en 50mg voltaren 3 gånger om dagen, kunde även ta mer panodil emellan efter behov. Det fungerade för mig, men så kanske jag inte är lika känslig som du :/ Låter ändå som om du haft tur i oturen! Något man alltid kan vara glad över när smärtan försvinner :)

Usch och fy!

Det där med illamående av starka smärtstillande har jag också.. Och jag håller fullkomligt med dig om att smärtan är "lättare" att hantera än att må illa och kräkas hela tiden..

Krya på dig och hoppas att du återkommer snart :)

tråkigt att du blivit skadad :( :(

Jag har ett litet problem... min lilla häst har ju vissa svårigheter med lastingen. Tanken har varit att jag skulle lasta nu i helgen, för att kunna åka på träning på tisdag, MEN snön har ju ställt till det! Halt på stallplanen och ner till ridbanan kommer jag inte med släpet, pga snön.
Så lite deppig pga det! Men vi får rida i snön här hemma istället och skjuta på hoppträningen ett tag! :/

Jag får bara ta vissa saker då andra grejjer påverkar läkningen :cautious:

Nu sitter jag och väntar på ronden så att jag ska få åka hem. De skulle kommit på förmiddagen, meeeeen det verkar ju inte så lovande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama