09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jo... Men jag har ju ca 3 km till ridhuset, så det blir ju iaf 6 km skritt utöver ridhusträningen... Hm... Viss del av sträckan kan vi ta i skogen dock, men inte så jätte mkt, och det går nog inte att hålla högre tempo där för det. Men annars är det asfalt bara :banghead:

Men jag tror du har rätt i att låta honom "leka" i skogen, det finns ingen anledning att ta en strid som jag uppenbarligen inte vinner i dagsläget. När han är mer musklad och vi kanske kan flytta lite för skänkel och därmed kan jobba lite mer med huvudet så kan jag prova igen. Han bär sig ju ändå så pass bra på lång tygel att han lika gärna kan få gå där.

Ska försöka longera lite med, med chambonen, för övrigt står det chambong på lappen på den såg jag nu :P

Och jag dubbelkollade, den sitter rätt i nacken på bilden.

Välkommen till er båda! Jag har nyligen köpt en ny 09a, hade tidigare en ponnykorsning som jag sålde i höstas i samma ålder. Min nya är allt den inte skulle vara, men det blev så ändå liksom :p Holländskt sto, hoppstammad med fin modell imo. Ska bli en trevlig tävlingshäst tom 120 åtminstone tänkte jag. Vill starta dressyr på henne också! Just nu landar hon i sin nya tillvaro, sedan ska vi jobba lite med sadeltvånget innan jag kan rida henne. Inte bråttom, det tar den tid det tar för oss. Har inga mål i år annat än att bli polare.

ktla.jpg

Välkomna!
Min 09:a heter Galishimo och är ett arabiskt fullblod. Han är min första egna häst. Jag har haft honom sedan han var två år och ridit in honom själv.

Min unghäst jobbar just nu på att utveckla sin mattes framåtbjudning och inställning till arbete. ;) Han är en unghäst med många visioner och tycker att matte har utvecklingspotential, men att hon är något motsträvig. Han tror att hans ryttare kommer att utvecklas mer bara hon får fler "timmar i sadeln". :D

123galo3.jpg

traven4.jpg

_DSC0126.JPG

Välkommen!
Ser fram emot lite info om din häst också :)

Jag har två st -09or som jag rider, dock bara en av dom som e min egen.

Båda två är väl blivande hopphästar, dock otroligt olika!

Min egen som fölis:
Savant2.jpg
[/IMG]

2 åring:
savant3.jpg
[/IMG]

3 åring:
Savant2-1_zpsf1b7a0a8.png
[/IMG]

4 åring:
null_zps374858e2.jpg
[/IMG]

Och min lilla extrahäst ;)

3 åring:
FD9D5DAF-3445-4ABB-AA1A-599EDA31A1B4-40122-00002361A892A7DE.jpg
[/IMG]

Toyen5.jpg
[/IMG]

Toyen6.jpg
[/IMG]

4 åring:
null_zps7daf583c.jpg
[/IMG]

Första löshoppningen för i år som 5 åring :)
null_zps7c4c9c51.jpg
[/IMG]

Men jag har ju ingen koll alls på dig! Jag har trott att du haft Savant, som jag antagit är den gula. Visste inget om någon urläcker fux. Stam på den? :d

Om jag inte missminner mig så är det väl din fux som har Steves Friend i sig? Som morfar?

Steves Friend låter ju onekligen som en släkting till en Savant. Får nog krypa tillbaka under min sten jag.. :D

Om det är rätt så minns jag det bara för att min gamling är efter honom, och det kryllar inte av hästar med det blodet i sig.

Savant är väl fuxen (e Heartbeat)? Har för mig att den gula heter Toy Boy EC (och den lilla gula Portofino CJ). Jättefina hästar alla tre!

Välkommen :)

Min fuxfia heter Java är förhoppningsvis stallets nästa dressyr stjärna :love:
sto e:Belamour -ue: kaliber. 155 i mkh ( hoppas hon växer lite till:nailbiting:). Väldigt trygg och stabil i sig. Lättlärd och arbetsvillig . Försökte till 4 års förra året. Startade några LC och LB klasser med 53-65 % . Iår blir siktet på 5 års.

88.jpg

DSC_0500.jpg

20130830-213850.jpg

Kul med fler i tråden :) Jag skriver inte så mycket i den här tråden, händer inte jättemycket med vår 09, en liten welshmountain som är barnens ponny först o främst, dottern rider lite grann och så kör vi också. Nu är hon dräktig och tar det mest lugnt.

jessierider1_zps0065ab14.jpg

UteochkoumlrmedDingla_zps5ca5ffce.jpg

Heeelt rätt ;)

Fuxen heter Savant och är e:Heartbeat ue: Steve's Friend och är min. :love:

Den gula heter Toyboy EC och är e :Lambourghini ue: Magini som jag ridit till uppfödaren sen han var 3 år. Han har dock varit hemma hos ägaren och betäckt emellan också.

Den lilla gula är mycket riktigt Portofino och är en WM hingst som blev nästbästa hopp B- ponny i ungponnyfinalerna förra året.
Och honom har jag själv två st avkommor efter som är födda -13 :)
Han är dock såld nu och ska verka som avelshingst/ tävlingshäst på ett ponnystuteri :)

Kul att se och höra om era hästar!
Min tjej heter Scarlett Supernova och är efter Sierras royal show (e Sierra Scheme) Hon är den första av mina uppfödningar som jag skaffat helt efter vad jag vill ha för häst att åldras ihop med :) Jag kommer inte att tävla henne eller träna någon speciell diciplin utan hon är min gullhäst som ska ridas ut i naturen på och njutas av. Jag är färdig med all intensiv träning i mitt liv, nu ska jag bara njuta av ridningen ;) Dock har jag en plan att träna upp kondisen på henne och rida henne på semestrar då detta är en dröm jag haft i alla år.

Det bästa med att ha en helt egen unghäst som inte ska ha poäng eller visas på bedömningar el. dyl. är att jag kan ta min helt egna takt i träningen och jag känner att det är väldigt annorlunda från de unghästar jag haft tidigare.

Vi tränar mycket fridressyr (fast jag kallar det för vanligt uppförande) och hon är en mycket lydig, men busig unghäst. Idag när vi övade på att stå still i stallgången utan rep passade hon på att kolla vad hönorna skulle få för mat, vilket resuterade i mycket frustande. maten luktade nog inte godis för en häst :yuck:

Här finns bilder

En sån sötnos! Jag har haft ett par welshkorsningar hemma och jag har en tanke att min dotter ska ha welsh när hon blir lite större. De jag haft har varit så otroligt fina i psyket och riktiga barnponnyer. Är din också en trygg barnponny?

Min första ponny var en Welsh mountain. Inte direkt en bra start (Y) hahaha jag gav han ganska snabbt till syrran som fick många år av åkturer, men hon gav sig aldrig. Jag fick en mycket snäll stor häst på 156 istället. Det tog långtid att lära mig rida honom, men det var så värt det ;) Jag har faktiskt mött både bra och hemska Welsh ponnys, vissa har haft väldigt mkt temperament och är de samtidigt sent hanterade så är de hemska.... Hua. Men sedan har jag suttit på guldkorn också. Jag ser det som en speciell ras, som med rätt uppväxt blir fantastiska :) Men så är det väl med alla hästar egentligen, men ska jag jämföra en ohanterad Welsh/eller Welsh korsning mot t.ex en Ölandshäst(de är ponnys xD kanske inte alla?) Så väljer jag ölandshästen alla gånger ;) Svår förklarat, men det är min personliga åsikt i alla fall.

Jag har ett sto också e:Heartbeat (hon är bland annat mamma till en av bebisarna med Portofino) men hon är en -08a så hon hör inte hemma i denna tråden ;)

Ja hon är trygg och snäll mot barnen. Hon står så lugnt o snällt i stall o box och blir ryktad o pysslad med.

Nu är dottern bara snart 5 år så jag är alltid med och leder när hon rider eftersom Dingla är pigg. Sonen som är 7 har dock ridit henne själv lite, men han är inte intresserad längre tyvärr.

Måste säga att jag beundrar din inställning till din unghäst och hur du tänkt lägga upp träningen, eller inte lägga upp den utan ta det lite som du känner.

Det låter faktiskt lockande, dock vet jag att jag gärna känner mig manad att komma ut med hästen på träning/tävling.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama