09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Tycker det ser trevligt ut! Taggad är bra, de ska fram :D Nu blir jag jättesugen att rida, och kanske komma ut på någon LC.. :d Du har väl startat Java några gånger, hur ser planeringen ut 2014?

Ja hon är riktigt trevlig att rida :) ja hon har startat några gånger både LC och LB samt ett kval försök till 4-års där hon fick 65%. Planen för detta året kommer vara 5 års om hon känns bra . Vi försöker iaf . Sedan strövar vi efter mer tävlings rutin . Vilka klasser tar vi beroende på dags formen :) kul att du blir sugen :) tycker absolut du ska ut och starta lite :)

Hej
Hittade denna tråden. Har inte varit inne på forumet på ett tag så jag har inte följt med något, men är det ok att komma in så här långt senare och diskutera med er om våra små troll?:)

Självklart är det okej att bara hoppa in! :) Alltid kul med fler, då jag tycker vi är rätt få i denna tråd nu som uppdaterar, även om tråden vaknat till liv lite nu igen tkr jag ^^

kl

Jag har faktiskt hoppat min lilla 09.a i paddocken idag! I skogen har han ju ingenstans att tag vägen på stigen så han tyckte det var jätte konstigt att jag ville få honom över hindret och inte ta den enkla vägen förbi ;) haha men det var bara ett kryss på 50cm, så blev inte mycket till hopp. Men han lyfte fint på benen och när han väl hoppade blev det bra. Han har lätt för avstånd och jag är skit nöjd. Nästa gång blir det lite mer avancerat, men tar det i trav tills jag vet att han har balans nog :)

Haha, ja från oss finns inte så mycket att rapportera. Jag har inte suttit på Juno på två månader. Är bara Blåfisken som ridit honom några gånger. Han får dock följa med ut som handhäst till den andra några dagar i veckan. Idag körde han full arabshow med svansen i vädret och balanstrav för att det kom en joggare med dubbskor som lät bakom oss. Det är ungefär det mest dramatiska som hänt här de senaste två månaderna.

Är utan tvekan sämsta vintern ever att bo här upp. Är bara is is is och lite mer is överallt. Jag har till slut fått svälja stoltheten och köpt kärringbroddar till mina skor så att jag ska kunna ta mig fram öht. Suck.

Och i veckan blir det mer rida :d Stallägarna ringde och berättade att Ella gått omkull rejält i hagen idag på isen, full fart tydligen. Kollade igenom henne och hittar inget ömt/varmt men tar det säkra före det osäkra och avvaktar några dagar. Juno it is mao :D

Haha stackare! Vintern är snart över får man väl hoppas så du slipper kärringbroddar på skorna och du får nöjet att sätta igång Juno igen :) Men du broddade skor kan bitas, klart man måste dansa då ;) Jag tycker lite synd om er där uppe i norr, jag som kan rida precis som vanligt utan varken is eller knappt lera. Jag känner mig bortskämd av vädret även om vi haft tre dagar i rad med regn. :P

Du får hojta till när du har kolla på ditt schema. Är ju bra mycket roligare att ha sällskap när man änå bara sitter och skrittar:D. Attan att hon gått omkull, men än mer anledning att ta ut et om nån vecka när det kanske kommer nån sn så att det går att göra ngt med henne ändå.

MattiZ: Denna vintern saknar jag verkligen Skåne! På nyårsdagen hade jag vänner som åkte och tränade terräng!! Liksom va??

Hahaha ja men precis, det bästa med att bo i Småland är dessutom att man slipper Skåne blåsten ;) Jag måste erkänna att jag inte riktigt någonsin kommer vilja flytta från Smålands djupaste skogar x)

Hos oss är det perfekt väder och min tös som fått mogna till sig ett år har jag satt igång nu i vinter. Ingen snö och ingen is vilket är jättekonstigt. Vi har annars is från november till mars i normala fall.
Jag har testat att löshoppa henne och målet var 40 cm i lina men jag har fått sänka till " ta sig över markbommen utan att dö" . Helt tydligt att det inte är hoppstam.
Idag red vi ut fö första gången på ett år och hon var jätteduktig. Lite orolig men annars stadig. Hon är även för lat för att sticka så det känns skönt :-D

kl
Kanske jag också får vara med ? flyttade hem en liten kille till mej I höstas

Senast ändrad:

Vad har ni för hästar? är det hobby eller tävling och vilken diciplin i såfall? Jag skulle kanske kunna läsa igenom hela tråden istälet, men berätta gärna.
:)

Alla är givetvis välkomna! Vi har alla möjliga typer av hästar och ägare i tråden! Och jag tror att det är det som gör dessa trådar så speciella! Man kan få utbyte av så himla många, från så himla många olika ställen.

Superbra!

Ja jag kan ju berätta om min fjant. Som jag haft i lite mer än 1år nu. Vi passar inte riktigt ihop och ska därmed säljas till våren. Men vi har gjort mycket ihop ändå. Han kom till mig när han var 3,5år, nykastrerad och ohanterad. Dock ingen vilde direkt och har varit lätt med det mesta även om han hade åsikter om saker i början som att lyfta på benen osv. Allt har väl gått framåt sedan dess, men jämfört med hästar som rids in vid 2,5år ligger vi ganska rejält efter kan jag tänka mig.

Han går i form i alla gångarter numer, rätt så stabilt emot tidigare vad jag känner. Han börjar släppa på stressen och inhoppning är numer påbörjad vilket han tar med absolut ro och lär sig fruktansvärt fort :) Ska bli jätte kul att komma igång ordentligt med det. Blir någon klubbtävling i hoppning med innan han ska säljas, sedan förhoppningsvis är det nog för mig i denna tråden ;)

Berätta gärna om era hästar, ni två som är nya i tråden! Fråga Kimmis med, hon behöver skryta lite om sin sjukt snygga Arabhingst! ;)

Kimmis; Hur går det för er förresten? Några mer förbättringar? :)

Jag har ridit ut med min mor en hel del nu, och då blir det 99% skritt och dessutom utomhus. Hon är lite rädd av sig och hennes häst är betydligt mindre riden än Fille dessutom, så då lägger jag ner mkt energi på att vända hennes tankar rätt, pusha henne när det behövs osv osv. Då är inte rätt läge att prova inspänningar :D

På senaste ridturen vann jag en seger dock! Han har ju varit larvigt rädd för diken, vi kom till ett dike som är ganska rejält, djupt med lite vatten i. Han ville inte hoppa över, istället för att göra en affär av det så hoppade jag av, och gick före, jag hann inte ens be honom följa efter innan han var över. Sedan hoppade jag upp och bad honom gå över igen, han tvekade inte ens.

Jag tänker att jag ska ta honom till ridhuset nu i veckan och jobba igenom honom lite mer. Jag tror att det kommer gå bättre om jag rider mer i ridhuset där vi kan fokusera helt på att jobba och inget annat. Så det blir nog att försöka åka dit iaf 1-2 ggr/vecka. Nu är ju dragkroken på bilen utdömd för tillfället, men den fixas i övermorgon, så då blir det att åka iväg sen!!!

Vad skönt det ska bli när han är så vältränad att jag kan skritta till ridhuset och rida och sen skritta tillbaks. Det är lite väl för herren idag. Iofs så gör det väl inget om man bara rider 15 min i ridhuset kanske...
Vad tror du?? Och då jobbar riktigt ordentligt just de minutrarna...

Nä, jag behöver inte skryta om min vackra arabhingst, han är så snygg ändå ;) Han vet om det med... Han är en riktig fjäskare... :cautious:

Hahaha det märks verkligen när de vet om det, jag har en plutt som inte är så plutt längre snart 2år ju. Född 2012. Och han vet om när man tycker han är snygg, då spänner han upp sig ännu mer och börjar dansa runt som en tok ;) Han är inte hingst så det är ju lite kul att han gör så ändå.

Ja men jag tror det kan funka om du skrittar dit och hem och tar ett kort pass i ridhuset tills du märker att han orkar mer! :) Det är alltid bra att ha en anledning och motivation till att ha korta pass, annars glömmer man lätt bort tiden ;) Alltid bra med korta pass när man bygger upp dem igen ju, sluta när det går som bäst är ju också ett gammalt hederligt tips, även om det gått 10min och du kanske inte hunnit gå igenom allt du vill, ta det nästa gång isf :)

Jag tror inte det tar så långtid egentligen för att få tillbaka honom! Han förstår snart vad det handlar om och att rida i ridhuset tror jag kan hjälpa för att få honom att lägga mer fokus på arbete :) Och låt sedan skogen vara skogen och se till att ha mer roligt där ^^ Vilket jag tycker du redan gör genom att låta honom ta sig över svåra områden osv, verkar som han gillar en utmaning ;)

+till er andra som är nya i tråden. Klart ni får vara med! Är bara kul med ännu fler som har hästar i samma ålder:)!

Jag har en connemara e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Han hoppade till sig diplom på treårs med 9-9 i hoppningen och jag köpte honom förra sommaren som tänkt hingstämne. Det smög sig när hormonerna tog överhanden och han kunde inte bete sig. Eftersom det är en ponny så känner jag att hanterbarheten är a och o så kulorna rök.

Har själv ridit in honom men utbildningen går ganska trögt. Bjudningen har saknats och han är inte så lätt att förstå sig på. Han är väldigt hård i huvet och bjuder rätt ofta till maktkamp, samtidigt som han är känslig och spänner sig lätt. När han spänner sig slutar han dessutom helt att gå fram. Så målet för i år är att sätta grundridningen ännu mer och hitta lösningar som fungerar.

Jag har även hans helsyster som är en riktig dressyrprinsessa och med henne tävlar jag MsvC. Så småningom ska väl Juno också komma dit även om han även ska tävla hoppning. Har en liten förhoppning att hitta nån riktigt käck ponnyryttare att tävla honom:).

1378592_10201506941067317_1396291242_n.jpg

943513_10200769581753795_1405980328_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama