09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag kommer använda gouge när jag börjar longera. Senast hade jag inställningen att hästen minsann inte skulle behöva några inspänningar, och det gick som det gick. Det blev en lång omväg att gå när man skulle komma till arbete. Nya är för stor för att jag ska vilja chansa, jag vill ha henne balanserad redan från början.

kl
Slänger upp ett par bilder här med från hagen idag. Stackarn blev lite misstänksam när jag smackade på dem, det var snälla ord och långsamma rörelser för att få komma fram och klappa sedan.

en2k.jpg

7uo4.jpg

Vilka fina bilder! Syns att ni trivs i varandras sällskap :).

*kl
För oss går det skit just nu men hoppas att det ändras snart. Förstår inte varför jag alltid dras till självständiga och envisa hästar med massa humör O_o.

Men hade fotograf igår, tyvärr blev nästan alla bilder suddiga men några lite mindre suddiga än andra.

Sen en bild på humöret med haha

Bluefish: Jag är likadan, gillar inte inspänningar men jag har löst det på annat sätt än med inspänningar. Löslongerar ju ist och klickertränar så först börja man med väldigt lång och låg form och rundar den efter tiden så hästen hittar rätt balans själv. Jätte roligt är det, gick dock inte jätte mkt med min 09.a han blir alldeles för frustrerad av klickerträning, men 12.an går det bra med. Så han kommer nog vara välmusklad, blanserad och fin när han ska ridas in sen :D men jag kan tänka mig att på rätt sätt kan även inspänningar vara bra!

Ella är väldigt fin tycker jag, hon har samma färg som en Tinker jag red några år. Jag gillar skimmelskäckar, en härlig färg :)

Om du måste sitta ner på honom för att få honom avspänd i nacken så är det bättre att du helt enkelt sitter ner och får igenom det du vill, även om han inte har så mkt muskler just nu. Det är bättre han förstår vad du menar. Halvblodet jag hade var en sån om kastade huvudet rätt bakåt, jag gjorde så att jag satt ner på honom, speciellt i svängar, för att orka rama in honom och när han kom i balans, så lättade jag av och red lätt. Varje gång han sänkte huvudet eller valde att ha det stilla fick han en klapp med inner hand. När jag red lätt hela tiden så fanns risken att jag blev knockad och det kändes inte riktigt säkert. När han fattat vad jag ville av honom så var det lättare att gå över till lättridningen igen. När han var som värst kopplade jag på en thidemantygel på honom, jag hade den kanske 8 ggr, bara för att visa att huvudet skulle vara stilla. Det handlade mest bara om att han skulle förstå vad jag ville. Har nästan aldrig ridit han på inspänning annars. Så inspänning kan vara bra just i syftet att vägleda lite. Bara man har en inspänning som inte blir "farlig" för just den hästen. Dvs, jag skulle inte valt thideman om hästen samtidigt var en som som stod på bakbenen.

Ja, jag får nog helt enkelt göra det faktiskt.

Nu har han dock musklat sig en hel del över ryggen, som det ser ut iaf. Vi har jobbat mkt med galoppfattningar och mkt ute i skogen där de har skördat. Även om formen inte är snygg under dessa förhållanden så MÅSTE han jobba med hela kroppen, det funkar liksom inte annars. Riktigt duktig börjar han bli, och vi kan galoppera fram överallt. Inte riktigt mitt val, men jag vågar inte riktigt ta i honom när terrängen ser ut som den gör, för då kommer han garanterat snubbla, men detta har gjort att han numera kan ta galopp direkt från skritt.

Så bak i ryggen är han fin, men fronten, alltså vid manken och lite bakom, där är han lite tom på musklatur än så länge, men han har alltid sett ut så. Jag hoppas verkligen att han börjar bredda snart... Det skulle nog göra mkt för ridningen med.

Sedan har han ju nu fått fri tillgång på grovfoder "på riktigt" och är faktiskt lite tjock. Han smäller i sig 20-30 kilo grovfoder utan problem, ingen risk för magsår här inte iaf... Jag är väldigt glad att jag har hittat billigt hösilage, 250 kr för en rundbal, min bonde behövde bli av med dem.

Jag är inte det minsta orolig för att han ska ställa sig upp faktiskt. Jag var det i början, han har ju extremt lätt för att studsa på bakbenen med sin exteriör, det har jag ju sett prov på i hagen, skutta på bakbenen utan att sätta ner framdelen emellan... Men även när vi har varit riktigt riktigt osams (Stor vattenpöl...) så har det inte funnits en enda tendens till att ställa sig upp, och det är rätt skönt! Jag har innan haft häst som ställde sig upp både nu och då.

Han kommer säkert bli bättre på hela sin muskulatur och överlinje när formen kommer :) När dom väl förstår hur dom ska göra så kommer snart musklerna falla på plats bättre.

Åh andra sidan tror jag tänket "ska fixa allt utan inspänningar" många gånger är att göra hästen mer en otjänst. En gouge eller en chambon är supersnälla och vägleder bara utan att spänna fast dom. Har sett måååånga unghästar som absolut hade gynnats av att först lära sig bära sig själv avspänt på lina eller töm med en sådan inspänning innan det öht kommer upp en ryttare.

Det tråkiga är ju att han kunde detta innan utställningsträningen... Då jobbade han fram till bettet, lång och låg gick utan större problem.
Och han gick även så när han longerades innan... Så det känns ju jätte tråkigt att behöva lära om...

Jag har svårt att se hur chambonen skulle få honom att jobba ärligare fram till bettet, men det kanske kommer automatiskt när han har mer muskler.

KL på mig själv

Var ute o red idag, och även om inte själva ridningen var mkt att hurra över alls (han var som en orm idag, noll styrsel i kroppen!!) så är jag ändå riktigt nöjd. 4 ggr så smällde folk av raketer, visserligen en bra bit ifrån, men ändå. Där var vi ensamma i mörkret, och visst ryckte han till när det smällde, men större reaktion än så blev det inte, och det var väldigt skönt. Han är ändå den mest flyktiga unghäst jag någonsin har haft, mina andra har typ ställt sig och kollat på det som är farligt, hans mor travade jämt fram till det farliga och bet i det eller buffade på det med mulen. Bet det inte tillbaks så var det inte farligt, bra logik tycker jag!

Den här är ju karl, så det tar ju av naturliga skäl lite längre tid för huvudet att komma ikapp :angel:

Kul för dig, Kimmis!

Idag blev det en kort ridtur som inte alls kändes särskilt bra, för mig. Det kan ha varit nyårs-smällarna som gjorde att Galishimo kändes som dynamit att rida. Jag märker att jag har en tendens att bli fruktansvärt besviken när ridningen inte går som jag tänkt. Jag blir irriterad, frustrerad och arg på mig själv och på mina brister.

I stället för att bara vara "här och nu" och tänka
"Fine, det blev ett dåligt pass idag, det blir ett bättre i morgon." så spinner tankarna runt och jag blir väldigt självkritisk.

Känner någon av er igen er?
Om ja, har ni i sådana fall något knep för att inte bli så "känslomässigt engagerade" i varje pass?

klapp.jpg

Jag har ju inte alls hängt med i tråden på senaste tiden men varför tror du han kopplar paddocken till smärta ?

Min lilla tjej är ju super cool i psyket vilket jag avgudar då de andra har väldigt mycket nerv så för mig känns det helt underbart med denna yngling som bara går :)

Jag är säker på att det var på tillridningen, han var inte stressad i paddocken när jag lämnade honom. Så det känns som om det är så. Han var ju öm i ryggen, vilket är kollat och det är inte så längre så han blir lugnare och lugnare för varje pass tycker jag, men det verkar ju ta tid. Han var ju där i Oktober :/

Det var nog väldigt intensivt för honom att börja arbeta korrekt i princip 6dagar i veckan i 1månad. Han var ju inriden sent med så jag red ju inte mer än 4dagar i veckan på honom innan. Tråkigt att det ska vara så, men sista passet vi hade nu kändes ruskigt bra i traven, så nu ska vi sätta igång ordentligt igen. Han har fått vila i 1mån nästan. Så det kanske blir bättre nu :)

Dåliga pass har alla. Jag tröstar mig med att Patrik Kittel på en clinic berättade att ibland kändes det inte alls bra för honom heller och då får man acceptera det och sänka kraven. För hans del kunde det vara att skippa piaffjobbet och istället trava runt i lättridning och träna hörnpasseringar. För oss vanliga dödliga kan det vara att nöja sig med att bara skritta rakr fram en dålig dag.

jag brukar tänka att hästen åtminstone fått motion:).

Jag gör likadant, går det dåligt i allt annat går jag tillbaka några steg och gör rätt i skritten ist :) Sedan nöjer jag mig med det när det går bra och slutar. Jag är rätt självkritisk och det påverkar verkligen mitt humör i ridningen, men jag tvingar mig själv att endast öppna munnen när det är något bra hästen gjort och då en positiv attityd. För även om jag bara blir arg på mig själv när jag gör fel så tolkar ju hästen det som att jag är arg på honom = bara mer krångel. x) Så jag jobbar med självdisciplinen ;)

Det beror lite på. Känner jag att det är mitt fel, att jag har dåligt tålamod just den dagen så hoppar jag av och går/joggar brevid istället. För min del är det ofta PMS då, och det vet jag blir väldigt mkt bättre om jag får ur mig alla stresshormoner, och motion är väldigt bra på det.

Känner jag att hästen är ofokuserad eller så så sänker jag kraven, tar det i skritt, kanske skrittar 2 timmar istället, eller rider runt på långa tyglar och låter hästen hitta sin egen balans istället. Funkar inte riktigt på Fille dock, han är alldeles för pigg och det lär gå skapligt fort innan han bekymrar sig om att sakta ner... Men med tiden så lär han klara av det med. Måste bara distansträna honom lite först.

Hahaha... "Skritta fram på långa tyglar..." hehe... Tack för era tips. Vi har väldigt olika hästar hör jag... :banghead:

Skritt var inte på agendan igår, det var helt omöjligt. Det blev spontan piaff och någon slags terre á terre för han var laddad som ett vapen. Jag tragglade ett tag men det var omöjligt att finna en fyrtaktig skritt.

Så vi fick återgå till "vanlig longering", "stå stilla och bli klappad", "uppsittning på pall" samt "klia på manken och känna lugnet". :meh:

Jag var skitsur efteråt. Jag vet ju att jag har en verklig diamant som är så känslig, energisk och alert, men i går sög det verkligen. :yuck:

.

(Och nej, han är varken sjuk, skadad eller missförstådd. Jag behöver inte kiropraktor, veterinär, tandläkare, sadelutprovare, tränare, beridare eller psykolog. Jag behöver bara tålamod... vilket -som sagt- inte är min främsta egenskap...)

Haha jag förstår precis vad du menar med överladdade hästar ;) Min häst går alltid att skritta, på lång som kort tygel för då slappnar han av och tittar gräna på allt annat än att ha fokus på mig. Men så fort vi kommer upp i någon som helst annan fart så är det som att sätta en raket i röven på honom ibland. Idag var han väldigt duktig dock och vi dansade verkligen fram till och från, men galoppen är lite stressig igen, antagligen för att han stått ett tag nu, men efter ½ - 1 varv av stress rus så går han lugnt, fint och i from efter så jag får helt enkelt jobba med det också. Jag behöver likt som du också öva på mitt tålamod, men det går framåt för mig :D det gäller bara att påminna sig själv ständigt om att inte tappa humöret och andas ut en extra gång eller sådär :)

Med en så laddad häst är det öht rätt jobbigt att komma till vettigt arbete. Hade heller inte ens försökt skritta utan då är det väl bara att trav på? Finns väl ingen anledning att bråka med honom? Mitt exempel var att man måste lägga nivån på något som är enkelt, då väljer man såklart inte skrittjobb på en häst där just skrittjobb är det svåra.

Då är det kanske att hoppa av och träna lite lydnad på marken som gäller. Ingen idé att börja bråka om man inte tror att man verkligen kan vinna striden.

KL

Kort fråga från en som aldrig har använt hjälptyglar... Köpte en chambon idag och fick visat i butik om hur den ska användas. Min fråga är, kan den användas när jag rider med? Eller är det bara för longering?

Några andra små tips eller knep när det gäller chambon??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama