09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Nej jag tror inte den växer över. Med dagens mätregler får den vara 149,9 cm (med skor) och blir då mätt som 148 cm. Mm avrundas neråt och en hel cm dras för skorna.

What?! Får dom bli så stora numer?! Ja, jag tänkte
"Ponnyn 'växer' ju en centimeter till om den är oskodd och får skor."
Nu lärde jag mig något nytt...

HURSOMHELST så gjorde jag en liten filmsnutt av gårdagens träningspass. Eftersom jag hade en filmare med mig så provade jag även in ryggning och sidoförflyttning för allra första gången. :)

http://www.youtube.com/watch?v=I-SRqLUsF3g

KL*

Har varit ute på en tur igen, mina tider blir bara märkligare och märkligare ;)

Jag har stött på ett litet problem och tänkte höra om någon här har något tips :)

Jag försöker ju jobba lång och låg med Fille för att stärka ryggen på honom, han har verkligen noll ryggmuskler. I skritten går det numera riktigt hyffsat, och han släpper upp ryggen ordentligt, ökar skritten och ryggen rör sig rejält!

Men traven... Han är ju lite tittig, så han går som en stjärnkikare om jag inte gör nåt åt det. Det blir lite sågande i munnen för att få ner näsan liiiite, men enda sättet jag faktiskt har kommit "hela vägen" är att sitta ner och jobba ner honom med sätet. Och han är ju alldeles för omusklad för att sitta ner på egentligen. Jag kan driva och få ner huvudet på honom, men det blir snabbt galopp. I galoppen är han dock lättare att få ner huvudet på. Och det är verkligen bara få ner huvudet vi kämpar med i dagsläget, han är väldigt bra balanserad av sig själv ändå, går aldrig på bogarna, även om han givetvis kopplar bort ryggen totalt när han höjer huvudet.

Hade han varit en mer riden häst så hade jag sysselsatt huvudet mer, gjort öppnor, slutor, flyttat lite här och där osv osv, men vi har ju inte kommit dit än, och han orkar inte flytta sig heller, så jag kan nog inte börja med det än på länge. Mer än nåt steg här o där bara för att se att han fattar såklart.

I ridhuset är det inget större problem, där funkar han och springer inte o glor på allt och inget.

Idag funkade det den sista kilometern, men då var han trött! Och det känns lite vanskligt att rida honom trött varje pass. Men då gick han självmant lång och låg. Enda problemet då är att han ökar helatiden och bromsen funkar sådär, men det tror jag beror på tänderna, så det ska kollas.

Pigg som satan är han iaf, och det är en skön omväxling! Det blir kul att jobba med när han har mer än 2 gram muskler på kroppen.

Nej jag tror inte den växer över. Med dagens mätregler får den vara 149,9 cm (med skor) och blir då mätt som 148 cm. Mm avrundas neråt och en hel cm dras för skorna.

Det var såhär jag tänkte men så visste jag inte riktigt hur mycket de växer från de är 5. Kanske också ska kolla nuvarande höjd ordentligt :).

Knapplån

Galishimoooo :banana:

working1.jpg

Happyrider, nu blir man allt lite nyfiken;)! Tror dom är "snällare" nu, mäter noga och drar som sagt av för skorna. Vår 08 mätte innan vi köpte honom 146,5. Hade en kompis med ponny som tidigare av distriktsveterinären mättes till 152cm i mkh. Men iom försäljning gjorde dom en mätning nu och hon vart ponny!

kl

Jag nöjer mig inte med att bara rida Fioranos Juno ibland så jag köpte en egen :D Gör mao en comeback i tråden. Hämtade nyförvärvet idag, ett sto på 170 som är född 09. Kommer ursprungligen från England tror jag. Men ridning får vänta, nu ska hon äta upp sig och bli inriden på nytt litegrann.

Ella!
36hd.jpg

Grattis och välkommen tillbaka Bluefish! Ella verkar ju jättefin. Och stooor säger jag som har ponny fortfarande.

Du kommer väl ihåg mig och Galishimo?

123galo3.jpg

Kimmis - ett tips är att kliva av unghästen och börja longera honom med schambonlina ett par veckor. Då tränar han sig att ha nacken sänkt och nosen framme. Hör av dig om du är intresserad och vill komma igång med det. Det är lite grejer man behöver tänka på, om det ska bli bra.

Jag tror inte riktigt på att ha spänningar på honom faktiskt. Han gick med det hos trutställningstränaren och det var då han lärde sig att koppla bort ryggen och bara vika in näsan, eller att bara spjärna emot... Han var hård i munnen och svår att påverka rent allmänt.

En chambon är väl ändå självklart att föredra istället för att du måste såga med händerna? Att såga är väl ändå aldrig någonsin en lösning? Chambon är en jättesnäll och trevlig inspäning som inte drar dom i munnen.

Blåfisken: Fin jättekossa:D!

Kimmis, jobbar du i paddock eller i skogen med honom när du är ute? Oavsett så kan du ju istället träna på tittigheten så kanske du slipper såga honom och han kanske slappnar av mer lättare?

Nu vet ju inte jag hur mycket du redan tränat honom, men eftersom han hade varit borta ett tag kan jag tänka mig att han behöver gå på promenader i skogen samma rundor som du rider. Så han vänjer sig igen. Tömkör gärna i skogen med så bygger han självförtroendet :) I paddocken om han fjantar där kan du släppa honom i paddocken ett tag innan du tar in honom för att borsta, lägga sadel på osv. Så han ser allt innan ni arbetar där.

Gå även på promenader där du vet att det finns massor av läskiga saker att kolla på, lugnt och en sak i taget.

MEN om du vill arbeta upp musklerna i longering exempelvis utan hjälptygel föreslår jag klickerträning. Det är smidigt, de flesta hästar förstår det jätte fort, vissa inte. Men det är väldigt roligt och smidigt. Gud ja jag har många uppslagsverk av tips till fjantiga hästar. haha jag hade ju en 1åring som flög i taket så fort man hostade. Så det har varit mycket olika sorters träning med honom :)

Hahaha, visst är det de ;) Fullblod å fullblod. Min travare är väldigt fjantig, men han har inte svårt för att slappna av heller. Men efter 10år tsm så tycker man ju att han ska sluta fjanta över saker som flyttar lite på sig eller som en ny sten på vägen ;) haha

Jag vet inte det... Inspänningar orsakade problemet, då har jag svårt att se att inspänningar skulle vara lösningen.
Jag tar i tyglarna 3-4 ggr och då sänker han huvudet, så det funkar hyfsat, men inte hela vägen. Men han släpper efter iaf, vilket han inte gör med inspänningar.

Mattiz: Han spanar mest, med huvudet rakt upp och kollar efter saker. Han slutar inte med det förens jag verkligen talar om på skarpen att nu, jag funderar på om jag skulle jobba mer ledarskap eller nåt.

Och just det, när jag rider ut så rider jag UT ;) Hade jag varit på bana så hade det varit lättare, då hade jag kunnat jobba mer med volter, ställningar hit och dit osv. Men jag rider ut, och det är ju svårare, rakt fram är ju nästan det enda som går med utbildningen han har i dagsläget, och jag känner att jag inte direkt kan begära mer heller som läget är nu.

Blir smått tokig... Han hade mer muskler innan jag skickade iväg honom :banghead:

Jag rider samma rundor om och om igen, har 2 standardrundor som jag har tagit sen sen han var 3, så det är inte att han inte känner till dem som är problemet. Jag misstänker att han har betydligt bättre kondition än vad han har muskler, och det är lite av problemet, och att det är därför energin tar så totalslut när han blir trött.

Tack! Tyckte jag med, men man vande sig fort ;) Min förra var ju också ponny. Såg Galishimo på annons när jag själv sökte, men nu kunde du behålla honom?

kl
Ella är exceptionellt snäll att ha att göra med. Hon ha blivit skodd och fått en hagkompis, nu är hon mycket finare i kroppen också. Resan tog nog rätt mycket. Men orolig när hon ska vara själv. Det blir en del tömkörning och longering innan jag börjar försöka mig på någon ridning. Hon ska vara inriden men hm, vi får se. Hon förstår inte att gå undan för tryck och kan varken backa eller äta kraftfoder ordentligt. Om en månad tror jag hon är en helt annan häst!

Tack! Tyckte jag med, men man vande sig fort ;) Min förra var ju också ponny. Såg Galishimo på annons när jag själv sökte, men nu kunde du behålla honom?

Ja! Jag separerade och insåg att det blev för mycket att åka fyra mil per dag och ha honom på ett dyrt stall. Så jag satte ut honom på annons men sökte samtidigt stallplatser. Jag fick sådan tur att jag fick en stallplats 4 km hemifrån, som är avsevärt billigare.

Idag red vi ute och red lite "ospårat" rakt ut i skogen. Över stock och sten. Galishimo, som är jättekänslig, blev väldigt upprörd över att behöva snubbla runt och få en massa kvistar mot kroppen, men det var nog precis vad han behövde. Han fick ett litet utbrott över kvistarna men det blev ingen rodeo. Jag kände mig så nöjd över turen!
"Han kommer att bli jätteduktig på det där så snart han vant sig!" sa mitt ridsällskap. :)

999281_10202663755985298_1174205442_n.jpg

Kimmis: Ja men då förstår jag, jag har nästan samma problem, men tvärt om. Remii har helt enkelt kopplat ganska starkt till att på banan är man stressad och det gör ont i ryggen. Inte längre han reagerar inte alls när man känner igenom ryggen sedan ett bra tag sedan, men jag tror ändå det sitter mentalt där inne. För nu när vi rider mkt i skogen så går han sååååååå mkt bättre, har jätte bra fokus, travar långsammare och går i jätte fin form. I paddocken är det mer stress som vi tacklar med och tempot. Tråkigt nog.

Men ja jag skulle väl tömköra endel, samt gå promenader, eftersom det även bygger "ledarskap" Eller tillit som jag brukar kalla det istället :) Gå runt i skogen rakt fram, vänd tillbaka, stanna, ja du vett sånt där grund artat. Trava för hand, se till att han inte går framför. Ja sånt du säkert redan har koll på, men det går ju att göra tempoväxlingar för hand med. Aktivera hans lilla hjärna mycket så han inte hinner kolla på annat ;) haha men för hand då. Som sagt bygger tillit även att du visar "läskiga" saker för honom, vad jag upplevt som vissa saker märkte jag Remii var lite spooked av och annat inte. Så då visade jag t.ex gräsklipparen för honom. På och av, klappade på den och nöjde mig med att visa saker så fort han nosade på dem. Massa sånt. Det är iaf vad jag kallar ledarskap, sen finns det ju miljoner olika sätt att tolka ordet Ledarskap :)

Ja, det är nog bara att sysselsätta huvudet som hjälper tror jag. Det är ju lite jobbigt när de är så gröna, annars finns det ju massor man kan hitta på. Jag har ju ridit tvärs över kalhyggen och låtit honom bestämma gångart, det har blivit mkt galopp, men då sänker han ju nacken och jobbar med hela ryggen riktigt ordentligt, men det är ju ingen "snygg" ridning direkt :D

Tömkörningen tycker jag är så fruktansvärt svår. Att få en hög fin form på en redan musklad, stadig häst är inte supersvårt. Men att få en fladdrig häst att ta ner huvudet långt när denne har en ganska fladdrig människa... Ja... det blir svårt. Jag skulle behöva öva på en stadig häst. Förra hästen jag tömkörde regelbundet gick jag liksom bakom i gå tempo, oavsett gångart. Vi hade ju kommit så långt att vi gjorde både passage, halva steg, byten och i princip galopp på stället.

Det är ett ganska så stort hopp till Fille :P Framförallt när hästen ovan avlivades för 6 år sedan...

Ledarskapet på så sätt har jag. Han går bara före mig och jag ber honom, och det gör jag iofs rätt ofta. Han är ganska lat vid hand nämligen. Han går aldrig på mig, även om det står brunstiga ston på andra sidan om mig ;)
När vi går spanar har inte lika mkt, inte ens i närheten faktiskt... Hm... Då är frågan, varför får jag inte med mig ledarskapet när jag hoppar upp?

Mkt funderingar... Jag har aldrig riktigt haft det här problemet förut. Att de spanar har löst sig efter 3-5 uteritter själva innan. Men han är ju hingst, så jag antar att han "ska" spana och hålla koll.

Haha han är som min 2,5åring jag håller på att rida in nu. Han är som en dödfisk i hanteringen, gör inte en fluga förnäm, kollar aldrig på något annat än på mig och går inte att trava med i grimskaft. Utan då måste jag lägga det över halsen och springa iväg innan han orkar komma ikapp ;) hahaha När man sitter på är han en dunderkanon dock och ruskigt fjantig. Jag tror det kan vara för att din är hingst, en hingst är ju i verkligheten inte sedd att leda utan att beskydda. Så han kanske känner att han måste hålla koll för din skull? :) För så verkar det nästan vara med min, han är inte hingst längre, men kastrerades ju i september så. Han lix lägger över allt ansvar på mig så fort jag inte sitter på ryggen :P Kan vara något sånt.

Ja men då är det inte lätt, det är ju ett stort hopp som du säger med tömkörningen. Men gör en massa övningar ute i skogen då, det behöver ju inte vara snygg ridning ;) han behöver ju bygga sina muskler och då får de se hemskt ut. Zickzack mellan träden är ju en bra tänka övning utan att det är krävande för kroppen så att säga. Du får låta fantasin flöda :D hah

Jag har ju haft det problemet med min 21åring då. Alltså när jag var yngre och vi var nya med varandra. Han har den uppgiften i flocken helt enkelt. Att hålla koll. Han kan stå ensam i timmar i ena delen av hagen och spana på bonden långt nere på åkern t.ex. För att han håller koll. Väldigt enmanshäst så, men han ska alltid ha koll på det som händer runt omkring och det tar han med sig vart vi än åker :) Så det tog ju långtid innan han fattade när jag bad om arbete att det betydde fokus på mig bara mig och inget annat. Så jag skulle ändå försöka träna mycket för hand och kortare skogsrundor där du tar samma tills det blir bättre osv. Gör mycket halt, se till att han är lugn avslappnad och sedan be om arbetet :) Du kanske har något ord, läte, något du gör när du ber honom skärpa sig? Det kan ju hjälpa dig att få honom att förstå att det är nu du vill ha hans fokus osv? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar