Sv: 09rna del 2
KL*
Har varit ute på en tur igen, mina tider blir bara märkligare och märkligare
Jag har stött på ett litet problem och tänkte höra om någon här har något tips
Jag försöker ju jobba lång och låg med Fille för att stärka ryggen på honom, han har verkligen noll ryggmuskler. I skritten går det numera riktigt hyffsat, och han släpper upp ryggen ordentligt, ökar skritten och ryggen rör sig rejält!
Men traven... Han är ju lite tittig, så han går som en stjärnkikare om jag inte gör nåt åt det. Det blir lite sågande i munnen för att få ner näsan liiiite, men enda sättet jag faktiskt har kommit "hela vägen" är att sitta ner och jobba ner honom med sätet. Och han är ju alldeles för omusklad för att sitta ner på egentligen. Jag kan driva och få ner huvudet på honom, men det blir snabbt galopp. I galoppen är han dock lättare att få ner huvudet på. Och det är verkligen bara få ner huvudet vi kämpar med i dagsläget, han är väldigt bra balanserad av sig själv ändå, går aldrig på bogarna, även om han givetvis kopplar bort ryggen totalt när han höjer huvudet.
Hade han varit en mer riden häst så hade jag sysselsatt huvudet mer, gjort öppnor, slutor, flyttat lite här och där osv osv, men vi har ju inte kommit dit än, och han orkar inte flytta sig heller, så jag kan nog inte börja med det än på länge. Mer än nåt steg här o där bara för att se att han fattar såklart.
I ridhuset är det inget större problem, där funkar han och springer inte o glor på allt och inget.
Idag funkade det den sista kilometern, men då var han trött! Och det känns lite vanskligt att rida honom trött varje pass. Men då gick han självmant lång och låg. Enda problemet då är att han ökar helatiden och bromsen funkar sådär, men det tror jag beror på tänderna, så det ska kollas.
Pigg som satan är han iaf, och det är en skön omväxling! Det blir kul att jobba med när han har mer än 2 gram muskler på kroppen.