09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag ska rida imorgon, riktigt irriterad över att jag fått för mycket förhinder de senaste dagarna. Känns inte bra :( Haha lite ångest, men ska väl inte vara nojjig egentligen. Men känns som om vi kommit framåt så då vill jag hålla mig till "schemat" haha.

Äsch lilla Juno går nog ner i vikt så fort han får mer aktivitet ska du se :) Han är ju fruktansvärt söt i alla fall!

Jag funderar, min 12.a och 09.an leker nästan aldrig längre, de har glidit ifrån kan man säga. Så tänkte fråga tror ni det går att träna 12.an som handhäst med 09.an? lite rädd för att de ska börja busa typ.. 12.an går jätte bra med 92.an men får tusan inte på de där jäkla bootsen..... Krångel x)

Så här dåligt/bra gick det idag. x) Han är mycket mjukare vad jag upplever, men underlaget idag gjorde honom lite osäker så blev lite krångel. Men klippte inte bort dåliga delar idag utan allt finns nästan med. Det jag jobbat mest med är tempot och han är SÅÅÅÅÅ mycket lugnare nu, blir knappt svettig längre så det märks att han inte stressa nu. Härligt tkr jag :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152023003698094&l=5225906771296114104

FINT! :)

Jag gillar din tygellängd! Många ryttare blir ju frestade att 'dra ihop' sina unghästar och fixera dem med kortare tyglar när de grejar på sådär, men jag tror det är bra när man ger dem utrymme att komma till ro och i egen balans och sträcka sig lite framåt.

Härligt!

1459763_10201828899796084_704063667_n.jpg

Fina bilder!

FINT! :)

Jag gillar din tygellängd! Många ryttare blir ju frestade att 'dra ihop' sina unghästar och fixera dem med kortare tyglar när de grejar på sådär, men jag tror det är bra när man ger dem utrymme att komma till ro och i egen balans och sträcka sig lite framåt.

Härligt!

Tack så mycket, framåt går det ju i alla fall! :D Haha

Jag vill inte gärna ha kortare tyglar på honom tills min balans är bättre för känns som om det stjälper mer än det hjälper eftersom jag är den som irriterar honom i munnen. Så känns som om jag är mindre elak i alla fall!

Det går bättre att ha kortare i skogen nu för nu kan jag verkligen reglera tempot i traven även ute och han är stadigare i formen där antagligen för att det är mest rakt framåt och jag slipper tänka på att svänga eller annat strunt ;) haha

Har dessutom bytt till mitt bett som passar honom mkt bättre så han är inte lika tjurig längre. Det andra som tränaren lät mig låna är ju väldigt smalt och för långt för hans lilla mun. Så de känns bättre nu :)

Senast ändrad:

knapplån

skriver inte här ofta men jag red min 09:a idag. (hela 10 minuter) Han har vilat en del sista tiden eftersom jag är gravid i vecka 34 imorgon och har pga foglossning inte ridit så mkt....Men finfin att rida ändå :)

4.jpg

Grattis till bäbisen i magen! Hoppas allt går bra.

Helt otroligt att alla hästar gått från ystra tvååringar som har sadel på sig för första gången, till detta. Helt otroligt att din unghäst kan hantera situationen så bra. :)

Tack inte lång tid kvar nu, pust! ska bli så skönt att få komma igång sedan igen!

Han är toppen, har känt mig så trygg med honom trots att jag varit gravid och han varit såpass ung :)

Haha ja visst är det kul att det har gått fort (A) har visserligen bara haft min sedan han var 3,5år gammal. Men han var ju ohanterad och hingst på den tiden så lite har väl jag fått stå i med också ;) Fast enklare häst går inte att hitta egentligen, märks ju hur lugn han har blivit nu igen och han är lika okomplicerad som förr nu. Känns bra, nu är det bara jag som ska kämpa med min dåliga ridning så blir allt toppen ;D

Idag har Lux haft sista ridpasset innan ridvilan. Nu i två månader (december till januari) ska vi fokusera på markjobbet. Att hitta varandra även där, som jag vet att vi kan :)

Hade fotograf med mig idag, lite bilder:
1475841_365701190241141_686668239_n.jpg

1468527_365701263574467_1194657100_n.jpg

529200_365701283574465_1168323724_n.jpg

1463620_365701426907784_2126496031_n.jpg

kunde inte låta bli att hoppa ett par språng ;) ;)

// Niikon92

jadå, den andra hästen har jag slutat rida helt för att spara på krafterna. Denna red jag när kortet togs i 10 min, men det va ett par veckors sen jag red innan dess :) Vilar mest nu förtiden...gör knappt ngt stalljobb ens. Får hjälp! Ingen idé när foglossningen krånglar. Men attans så rastlös man blir. Tur det är december nu, den månaden brukar gå undan fort med julmys och allt :)

KL
Läser här regelbundet, men är inte så aktiv med att uppdatera själv nuförtiden...
Hos oss rullar det på, vi har skaffat oss en ny sadel som vi nu har ridit in oss i. Och vilken skillnad det har blivit, hästen är supernöjd! Skönt! Så nu känns det precis lagom att lägga in vintervila, så kan vi förhoppningsvis börja med goda förutsättningar sen igen. :)

En liten bild från vår avslutande tur igår. Blev en liten barbackatur i skogen. Nice!
IMG_20131202_104547_zpsc1cd940a.jpg

Kom på att jag har fler bilder från hösten som gått.. Uppdaterar med dem också. :)

DSC_7807_zps52d5b980.jpg

DSC_8083_zps51863771.jpg

DSC_9157_zpsd1b1eb5a.jpg

DSC_9158_zpsfdf70c62.jpg

DSC_9103_zps6f6eff39.jpg

DSC_2319_zpsd7bc1853.jpg

DSC_2559_zps25ba6632.jpg

Vilka härliga bilder! :D

Själv tänkte jag visa skillnaden på mitt monster ;)
Jag har ju haft honom i lite mer än 1år nu, från den 20 september 2012 alltså :D

Detta är en bild på honom 1 vecka innan han kom till mig;
IMG_0086_zps66b48897.jpg

Bild från idag, jag måste erkänna att det är ganska stor skillnad och ändå har han ju växt då jag mäter honom till 159 nu, syns dock inte eftersom han är så tanig på förstabilden så ser han ju ut att ha blivit mindre i höjd xD
DSC_0105_zps5898d507.jpg

KL Jag red vår sista dressyrträning på min 4 åring idag. Det var nog den bästa träning jag ridit på henne. Underbara häst :love: . Efter dagens träning skulle jag säga att galoppfattningarna numera nästan alltid sitter, skänkelvikningarna fungerar bra åt båda håll, svaga embryon till öppnor är introducerade och hon är hoppad små banor på 70 cm. Jag är otroligt glad och tacksam över att ha en så fin bebishäst. Nu väntar minst fyra veckors hagvila innan vi med tillförsikt ser fram emot 2014 och nya utmaningar.

Får man länka till sin blogg för att visa bilder? Här kommer i alla fall de senaste bilderna tagna i fredags:

Bilder på Xzibit AM e. Bocelli-Bugatti Hilltop

+ MattiZ
Tack ska ni ha. :) Ska även framföra berömmet till fotografen (Aida här på buke) som jag brukar tvinga kamera i händerna på när jag får fotoidéer. ;)

Haha, jag kan inte åt mig så mycket utav äran ;)
Det är Peaks kamera, hon fixar inställningarna och säger åt mig vart jag ska stå. Så det är bara att "sikta och skjuta" :D

KL

Jag har precis kommit hem från en ridtur. Fille hade stått i 2 veckor eftersom jag har jobbat fruktansvärt mkt.

Men idag så kändes det precis som det ska! Han rörde sig genom HELA kroppen, han var uppe, lätt och hade framåtbjudning som var helt underbar!

Jag är så sjukt nöjd! Och det är superskönt att inte oroa sig över att nåt är fel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25