09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Han snubblar just nu i högre farter också ;) Men jag ska ta ut honom på "morösrundan" så han får lyfta på benen ordentligt ^^ Han har lugnat ner sig endel, men skulle ni säga att han blir kokko av fodret kanske? För han har aldrig varit tittig i hela sitt liv och jag tror inte på någon konstig mesig 5års fas. Det är bullshit, men något är det som får honom så uppskruvad och jag funderar på att det kan vara fodret. Vad bör jag byta till? Han behöver nämligen massa extra för att han ens ska kunna bygga muskler, för han håller sig i normal hull nu på fritillgång, men behöver extra som sagt.

Har Krafft's Mussli nu, den blå utan havre. Tips?
Funderar på krafft muskel?

Det gjorde min med, men det fungerade iaf. Hans mor var likadan, att galoppera på en helt plan grusväg var ruskigt läskigt :nailbiting:

Hon tömkörde honom, och snubblade han så bytte hon varv DIREKT, och väldigt snävt och "osjysst" oxå. Men det fungerade, nu håller han ordning på sina fötter.

Jag ger ju inte mina hästar kraftfoder, så jag skulle ju ta bort det och lägga till lusern istället om du behöver bygga muskler, eller kanske soja eller potatisprotein. Jag kör med "rena" foder, och blandar själv om det behövs. Köper aldrig "färdigblandat" eftersom det aldrig innehåller exakt det man behöver iaf. Samma med mineraler, jag blandar hellre själv så det blir optimalt med mitt grovfoder.

ja jo kan ju testa med något liknande, "morösrundan" har dock alltid fungerat på alla våra hästar, då de får tänka till var de sätter fötterna ordentligt då vissa delar av rundan är stigar bland mycket sten, nedfallna träd osv. Vi hade en häst som var så extremt snubblig att han knappt gick att rida. Han gick alltså omkull i princip. Tog ut honom på denna rundan och detta är ju bara i skritt, men tror han gick ner på knä 5 gånger. Hemskt, men det var inte i några farter i alla fall och skrapade knäna. Men efter den rundan så är han än idag väldigt noga med att lyfta ordentligt på benen när han vet att det behövs :) Så det hjälpte i alla fall att få hästen att tänka till. ^^

Okej, jag är väldigt dålig med sånt där, mineraler ger jag extra av jag med, men kan inget om att göra eget osv. Vad ger du potatisproteinet med? Min pålle är fruktansvärt kräsen och går inte att få i vad som helst x) Han gillar inte "blött" foder heller. Hopplös pojk, imorgon blir det paddock ridning! YAY ;D

KL
Lite nya bilder på Knatte som nu äntligen har fått rätt på låsningar och spänningar han skaffade sig när han låg fast. Just nu håller han iofs på och både byter sista hörntänderna och får sina hingstbetar varav den ena vägrar att komma igenom tandköttet så det är till att hålla sig till mjukt gummibett och utan snokrem. Hoppas den envisa tanden kan bryta sig igenom annars får nog vet göra en insats och snitta lite i tandköttet, dock är ju denna grabben inte så överförtjust i vet så kan vi slippa gör vi ju gärna det. Är det någon som vet något bra videoprogram liknande moviemaker men som även klarar MP4 går inte att köra senaste moviemaker som klarar det med xp och jag giter inte ändra operativsystem så sitter här med filmer på MP4 från nya kameran och kan inte fixa dem för visning.....

a11_zpsf041ca11.jpg

a21_zps889e376f.jpg

a25_zpsff996d7b.jpg

a13_zpsb2219441.jpg

a29_zps10eece52.jpg

Den andra killen har bevisat att det faktiskt ligger någonting i att hingstar har hjärnan i andra delar än huvudet, för det verkar som att han har förlorat sin tillsammans med kulorna, han hävdar bestämt att han inte kommer ihåg någonting från tidigare, vadå har jag kunnat detta innan nääää, känns som en totalt grön unghäst det lustiga är att han aldrig kändes sådan när han faktiskt var en grön unghäst utan var en de mest okomplicerade jag ridit in tidigare och kändes stabil som en gammal ridhäst från start. Så blev minst sagt snopet att han skulle ta ett sådant jättekliv bakåt. Så det är bara att lalla på med honom just nu så får vi hoppas att amnesin släpper och minnet återvänder utan att behöva göra om hela utbildningen.

Min 07a blev EXAKT så som du beskriver din när jag kastrerade honom!
Jag kastrerade tidigt som 4 åring och han blev som förbytt :(
Och tyvärr är han såld nu för vi kom aldrig tillbaka till det där speciella som vi hade när han var hingst..

Jag pratade med rätt många angående detta när vi hade problem hela våren efter kastreringen och det var många som sa samma sak.

Jag passar mig noga för att kastrera en "äldre" häst nu om det inte är tvunget (vilket det var på min 07a)
Så detta är en stor anledning till varför min fortfarande är hingst, jag älskar att rida honom, älskar hans psyke och hans små egenheter och får helt enkelt ta att det är lite besverligare att ha hingst än valak ;)

Och vad fin knatte ser ut! :P

Senast ändrad:

Vilken fin häst!

*knapplån*

Har ju tömkört och gått på promenad med Galishimo på utepromenader under lång tid, men aldrig RIDIT på honom ute. Ridträningen har vi alltid skött på bana eller i ridhus. Det är ju en väldans energi i unghästen och jag har inte velat dö, helt enkelt.

Men nu fann vi en perfekt läromästare som kunde följa oss. En kanonlugn herre som inte vickar på öronen i onödan, och gärna lullar fram i sin egen långsamma takt, så då tänkte jag att detta är ett erbjudande jag inte kan motstå. Galishimo var väldigt snäll och höll sig i position bredvid läromästaren, men drog in rumpan och skuttade på stället upp och ned (lydigt bredvid herren) i ungefär 20 minuter, innan han gav sig, och fann gångarten "skritt". Men det blev jag stolt över, kan jag lova! :bump:

Vi hamnade nästan i diket två gånger, då han blev skrämd, men han lugnade ned sig själv direkt. På slutet kunde jag till och med länga tyglarna och då var jag verkligen toknöjd.

Han fick hemlängtan och laddade dock upp igen, när det var en kilometer kvar, så då klev jag av och ledde honom för att avsluta ridningen utan bråk eller rusning. När jag började leda honom slappnade han genast av.

Tjejen som följde oss var -trots detta sprattlande- imponerad för hon tyckte att han var lydig och tyckte att jag gjort ett bra jobb med honom. Han må ha mycket energi, men han gick aldrig emot handen och det märktes att han gjorde sitt bästa. Det var bara... lite spännande. O_o

Tänk vilka långa härliga turer vi kommer att kunna göra i framtiden. Jag kommer att kunna galoppera honom kilometer... efter kilometer... efter kilometer.

IMG_0421.JPG

.

Gud vad härligt!!
Hoppas att ni får fortsätta att ta er ut och iväg nu så att ni kan träna :)

(Och så blir jag ju så klar LIIIIITE :cautious: avis på snön!)
Även om vi har fantastiskt väder i dag med strålande sol ganska vindstilla och fingrarna grusvägar så är det inte roligt alls med 1/2 m lera i hagarna och överallt annars också för den delen

Ehm... Efter det du och gylle har skrivit så ska jag nog aldrig skära min häst :eek: Vill väldigt gärna ha "hela" honom kvar.

Har aldrig varit med om det innan så blev väldigt förbryllad, vist har man hört om en del som blir lite mesiga och tappar lite självförtroende men det är ju mest ännu äldre hingstar. Han är fortfarande utåt i alla fall självsäker och fortfarande hingstkaxig mot andra hästar med väldigt mkt pondus. Jag har mest själv gått och väntat på att han skulle bli lite vekare på dem bitarna eftersom det ännu inte fungerat att släppa ihop honom med Knatte då han fortfarande försvarar stona och ger sig på knatte.
Har hela tiden tänkt att det är inte hela världen att det dragit ut på tiden att sätta igång honom igen han har så lätt för sig och har hela tiden varit stadig och stabil så han hinner snabbt ikapp efter några veckors ridning igen, ja eller hur. Än har jag inte gett upp hoppet om att poletten skall trilla ner och att det bara är tillfällig sinnesförvirring och att pausen blev för lång. Han har hela tiden varit väldigt lik sin mamma att rida, väldigt okomplicerad med mkt bjudning och alltid på hugget och därmed lätt att jobba med. Henne red jag in och red några månader sen ställdes hon av i nästan ett år för att hon var dräktig/fick honom, och där var det bara att sitta upp och hon var tom ännu mer okomplicerad att rida då hon mognat mer under tiden. Så trodde väl att sonen skulle fortsätta på samma sätt inte ta ett jättekliv bakåt. Det svåra är också hur man skall hantera det, skall man backa tillbaka och ta det väldigt lugnt som om han verkligen var helt grön eller skall man låtsas som ingenting köra på där han egentligen var innan i hopp om att poletten ramlar ner när han ställs inför lite mer arbetsuppgifter som han inser att han faktiskt kan även om det inte verkar som det nu. Man vet liksom inte riktigt hur mkt krav man kan ställa på honom utan att få det i baknacken sen. Just nu har jag mest bara travat omkring lite för att han skall slappna av och hitta sig själv men tycker inte det hänt någonting utan jag kliar mig i håret lite och vet inte riktigt hur jag skall gå vidare, och tvärtom din erfarenhet så verkar ingen jag pratat med som är vana unghästutbildare ha stött på detta fenomen innan.

KL

Java har en tid varit lite o känslig i munnen och nästan "stum". Har länge grunnat på vad det ha kunnat bero på. Min hand ? Tänder ? Bettet? ... Men i lördags tänkte jag prova ta av nosgrimman på tränset. Vips annan häst. Den där J**la buffliga nosgrimman var alltså boven i dramat. Den funkade med det andra bettet men just nu har vi ett D-rings bett som jag tycker hon verkar trivas bättre med. Så antingen får jag gräva fram en gammal nosgrimma någonstans eller ev prova en remont kanske. Synd eftersom tränset i helhet är så fint men. Förstår inte varför de ska göra dom så tjocka.

Kan trösta dig med att Juno böev väldigt väldigt mycket trevligare som valack. Innanvar det så mycket hingst att man aldrig riktigt kom åt hans personlighet sas. Som valack är han en riktig myspropp och supertrevlig i all hantering. Ridmässigt blev han också mycket bättre även om det blir maktkamper nu också-skillhanden är att han ger sig fortare nu vilket är mycket skönt.

Juno vilar nu och har gjort det i en vecka. Är hopplöst underlag nu och det känns helt meningslöst att bara sitta och skritta. På slutet har han iaf varit trevlig och det verkar som om galoppfattningar satt sig igen:).

Gylle: Vad han har biffat på sig och börjat skimla av! Ska du ut och tävla lite dressyr med honom kanske? ...och vad gör du med vänsterhanden på tredje bilden:p?

Oh Really: Vad härligt att ni kommit ut och ridit och så mysigt med snön! Tänkte sätta igång Juno igen när snön kommer här också:).

Jag märker enorm skillnad på Barbie ebroende på vilken nosgrimma jag har. Funkar inte nåt vidare på engelsk så jag rider båda enbart på remont. Sen gillar jag iofs remonten bäst också, tycker den ligger trevligast för hästen.

Ja det bettet blir ju "friare" med en remont upplever jag. Har aldrig provat men det kan det vara värt att göra. Kostar ju bara 150 spänn på hööks för provningens skull. Funkar det bra får ja väl senare kosta på riktigt snygga med stenar i kanske :)

Tänk bara på att du inte får ha dekoration på den om du tävlar dressyr;). Jag har dels en Ariel från Glengordon som är som i en båge uppåt och så har jag en sån här:
1380811_675912775769565_1983935331_n.jpg

rebeckasff: Haha jag har perfekta kombinationen, vi lever på naturlig grusbacke. kanske 2cm lera nu när det varit så torrt idag. Inte alls farligt och det fina vädret var härligt att rida i! :D

Galopperna sitter bättre nu, inte lika stressande för honom och jag har idag helt plockat bort det förbaskade mussli fodret. Minskade igår och vilken skillnad i sinnet bara till idag. Han slappnade av och var så mjuk i kroppen! Även om jag hade lämnat min balans hemma eller något. Har varit trött i kroppen idag så kan vara något med att jag kanske börjar bli sjuk.. Vi får se, ska dessutom byta sadel nu känner jag verkligen! Den är för smal för honom, så in i sadeldjungeln om mina andra inte passar :D

Senast ändrad:

Fille är ju inte speciellt hingstig av sig, så jag har inte det problemet. I dagsläget så går han i en hage med ett sto och en unghingst och det fungerar superbra. Hur många hingstar klarar det liksom?? :D

Några direkta maktkamper har vi inte direkt, det är mer när han inte förstår varför han ska göra nåt som han kan sätta sig på tvären. Som med vattenpölen, det var ca 4 meter på sidan om den, så där var mkt lättare att gå. Då fick jag "slåss" lite med honom en stund, men det tror jag inte skulle försvinna om jag skulle skära honom, eller vad tror ni andra som har mer erfarenhet?
Trots att jag verkligen pressade honom i det läget så fanns inte minsta tendens att ställa sig på bakbenen alls. Det tycker jag är lite imponerande, för han har ju väldigt lätt för att gå upp på bakdelen, i hagen då alltså, han gör det i regel aldrig i hanteringen, förutom på sista utställningen med tränaren. Men hon gav så dubbla signaler så jag tycker inte att det är hans "fel".

Annars är han ju lugn och trevlig, bryr sig inte nämnvärt om andra hästar även om han spänner upp sig lite om han är omotionerad när vi rider förbi en hage o så.

Nej, det med vattepölen låter inte som ett "hingstbråk", snarare "hjälp, jag är en araaaab, jag är för fin för blöta fötter":D:p;)!

Som tur var är det i stort sett bara skimmelfläckarna vid huvudvinklarna som dykt upp får se om han är som den mörka av stona att han bara har det i vinterpälsen några år först innan han verkligen skimlar huvudet. Tror det var 2 år hon hade det bara i vinterpälsen innan huvudet faktiskt började skimla även i sommarpälsen även om hon fortfarande är mkt mörk i huvudet i sommarpälsen hon är ju fortfarande svart med vita fläckar bara på kroppen så hoppas att han också kommer vara svart i många år till, väldigt mkt enklare när skiten inte syns på dem. Lite lustigt är att han fick stjärn (hade bara ett par enstaka vita hår i pannan som liten) ganska tidigt trodde han skulle börja skimla då men sen hände inte mer på några år till nu. De skimlar helt klart lite lustigt Joys avkommor.

Han har ju börjat lägga på sig en hel del muskler men han är fortfarande en gazell i kroppen han är som en ponny breddmässigt att sitta på (avslöjas lite av var mina ben är trots att jag har väldigt korta ben) trots att han är 170 hög nu. Som 3 åringar skiljde det 200 kg i vikt på de två grabbarna trots att det inte skiljde så mkt i höjd. Måste bla köpa ny gjord nu iom att den nya dressyrsadeln kommer ner ordentligt på honom så blev 55 cm för lång även i översta hålen uppe vid schabraket. Får skaffa ponnysaker igen.

Det tjatas friskt från vissa håll om att han skall tävla dressyr det är ju dock inte precis min favoritsysselsättning ;) men känns skönt iom att han har sitt trampskadade bakben att han har en alternativ karriär om det skulle bli problem med det med hoppning. Jag utbildar alltid mina högt även i dressyr det är ju det man sysslar med majoriteten av tiden även om de inte tävlar i dressyr.
Vi får väl se om jag tvingar mig att plocka ut honom på några dressyrtävlingar.

Vad jag gör på bild tre är ett bra exempel på att jag inte är dressyrryttare, effektivitet går före utseende, han gör sin första öppna på bilden behövde öka ställningen lite och med lite för långa tyglar som han rids med just nu iom att han är lite kinkig i munnen pga tandbytet så blev lösningen att höja handen för att få rätt kontakt. Fungerar utmärkt med sådana lösningar även om det inte är så vackert om man skall granska det med dressyrögon. Sånt gör ju jag utan att tänka på det en dressyrdomare skulle ju få dåndimpen och jag skulle ju mkt väl få för mig att göra en sådan sak utan att tänka på det även på en dressyrbana om jag hamnade i ett sådant läge, det är svårt att lära gamla hundar att sitta.......

Kl

Igår var jag i ridhuset med Savant.
Han har vilat hela helgen pga att han vaccinerats så han var ju milt sagt lite piggelin i går :)

Men det gick ändå bra. Har börjat träna dressyr för en ny tränare (eller rättare sagt, vi har börjat träna dressyr FÖR en tränare)
Och det har visat sig vara effektfullt :D
Trots att vi bara tränat en gång änsålänge så är det stor skillnad på honom i hur han trivs med att jag har fått order om att rida honom nu :)
Litegrann tillbaka till basic, koncentrera sig på att övergångarna ska bli bra, lägre form, lite högre tempo och mer driv i bakbenen!

Tyvärr är det väl så iaf för mig att jag har suttit och tjuvhållt i honom för att han är så pigg och därav glömt mina ben! :cautious:
Nu när jag fått mig en påminnelse om att han måste gå fram för skänklen trots att han springer så lugnar han sig ändå fortare O_o
Jag får ständigt sitta och påminna mig själv om benen benen benen och att hålla ner handen och bli starkare i mitt säte och förekomma honom med benen hela tiden...
Pust, blir ju helt slut ;)

Hoppas vi kan få det här lite mer befäst innan vintervilan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt