09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Nej faktiskt är det fullt normalt att unghästar plötsligt blir smalare i sadelläget, sadelläget är nästan det sista som blir färdigt på en unghäst, finns gott om unghästar som nästan helt saknar sadelläge vid 3-4 år men sen plötsligt får en tydligt markerad manke. Tittar du på 1-2 åringar så är de oftast nästan helt runda över manken. Ofta ändrar sadelläget form väldigt tydligt i samband med att de breddar ut i bogen vilket de ofta gör i 4-5 års åldern. Och det är inte alls ovanligt om de varit väldigt "oformliga" i sadelläget innan att det blir mkt mer markerat och att de plötsligt kan ha betydligt smalare sadlar än innan.
De kan även vara "sena" med att ändra sig, min hingst var tex sådan han var helt rund och hopplös med sadlar ända upp i 6-7 års åldern innan han började få ett normalt sadelläge och man såg att han faktiskt hade en manke. En av hans döttrar har ärvt exakt hans sadelläge och den sista månaden har jag börjat inse att hon nu genomgår samma förändring och hon är 7 år nu och faktiskt nu ikväll insåg jag att det är dags för sadelbyte för henne. Hans son har också hans sadelläge eller skall man säga avsaknade sadelläge skall bli intressant att se om han ändrar sig lika sent eller tom senare för han är den enda av dem som faktiskt är sen i övriga utvecklingen också.

Usch de där med sadlar är för svårt! Jag var på vippen att byta till min andra sadel som är lite vidare än den andra då han breddat sig rejält och byggt muskler, men det värkar även som om han i samma veva växt en del och fått mer manke på höjden så jag väntar mer och han har mer vila nu så vi får se om det blir något sadelbyte eller inte. Men han är i en sådan period att han förändras så sjukt mycket kroppsligt, då vi äntligen är på rätt spår ;)

Dessutom verkar min sadel ligga bättre än den som tränaren haft på honom, tråkigt nog. Han var ju lite öm i ryggen när han kom hem. Han är mycket "lättare" att sadla nu än när han kom hem = sadeln är inte lika negativ för honom längre? Han fick vila tills idag iaf sedan jag red sist. Så tog ett lugnt pass idag och kände på honom, myyyyyyycket mjuk och fin! Härligt var det, så får han vila imorgon igen, eller kanske bara gå en kortis i skogen. Han är heller inte öm när man borstar längre över ryggen (Y) Så jag väntar nog ut det, har inte fått tag på massören än tråkigt nog. Hon håller sig väl borta nu när de är dåligt väder ;) Haha men får jag inte tag på henne imorgon eller på onsdag hittar jag någon annan :) Så någon känner igenom honom ändå ^^

Alla mina har haft manke redan som föl/åringar så det var lite spännande att höra, aldrig varit med om det själv faktiskt. Jag hoppas verkligen inte att min får mer manke än han redan har, den räcker gott och väl! :D

Det jag kan se så ser det ut som om hon fått mer manke kan få fram bild på det. Men hur gjorde du med dina gylle? det går ju att byta bom tyvärr har jag bara de vidare men de kostar inte många kronor att köpa ett annat järn. För jag får även känslan av att mattes fårskinnspadd inte ger så mycket utfyllnad som vad kanske ett byte av järn gör?

Eller försöka få ut sadelprovaren igen dock var de nyss i mina trakter så tror inte att de skall ut åt vårat håll på ett tag. Visserligen kanske de kan svänga förbi någon kväll när de är ute och åker.

20131105-193243.jpg

Bild från i slutet på mars
20131105-193303.jpg

20131105-193826.jpg

Bilder från idag

Ser ut som om ryggen blivit något mer svängd? dumt att jag ite tagot någon bild på ryggen ovanifrån men det är väl inget som ser konstigt ut? tycker ju snarare att det ser ut som om hon blivit bredare/tjockare. visdare järn kan jag inte ha i iaf för när sadelgjorden är spänd så får jag knappt in 4 fingrar mellan sadel och manke. :crazy: ska utbilda mig själv till sadelutrporvare helt enkelt! känns som om att det är ny sadel som gäller om jag inte skall prova med ett smalare järn.

Man behöver inte få in 4 fingrar, det viktigaste är att sadeln inte går emot manken, så enda sättet att VERKLIGEN veta är att hoppa upp. Jag har haft sadlar där jag knappt har fått in 2, men det har funkat. Det är svårt att bedömma bilderna tycker jag, de är ju så himla olika.

Om du ändå har järnet hemma så är det ju bara att sitta upp och prova o se vad hästen säger. Så gör alltid jag, men min märr har mkt åsikter om saker, och talar om extremt tydligt ifall något inte passar henne :p

Jo, men pälsen är så olika, därför tycker jag det blir jätte svårt, superamatör som jag är :D

Jag har fördelen att ha en hel hög med hästar med snarlika ryggar så finns gott om sadlar med bara små variationer på passform, så blir till att börja gå igenom de jag har och se om någon av dem ligger bättre än den hon haft nu. Dessutom är jag igång i lite sadelbytar mani just nu har haft många sadlar hängande som varit lite sådana jag inte velat släppa trots att de inte varit optimala egentligen till någon just nu samtidigt har jag varit nyfiken på några andra märke som jag gissar kan vara men iom att beg marknaden har varit stendöd så har jag inte vågat chansa och köpa hem på måfå (köper mkt till bra pris i utlandet), men nu verkar beg vänt rejält och bestämde mig för att sakta men säkert sälja iväg en del av de hängande sadlarna och fått sålt varenda en nästan direkt, så nu är än så länge en ny på väg hem från england och har span efter ett par till så får vi se om det är som jag gissar bra till mina annars får jag väl sälja iväg dem också och fortsätta spana (vilket är väldigt kul man blir ju nästan lite sadelshopoholic ;) )

20131105-193243.jpg

Bild från i slutet på mars
20131105-193303.jpg

20131105-193826.jpg

Bilder från idag

Om man tittar i området på sidorna på manken så ser man en tydlig förändring som är vanlig på unghästar från att vara bulliga vid sidorna på manken och nästan se lite ihop tryckta ut så har hon nu mer vuxen manke. Jag tror det hänger samman med att musklerna blir mer utdragna när de breddar ut i bogen och där blir mer plats till muskulaturen utan att den ligger ihopbullad uppe vid manken. (Fin förklaring va ;) )
Man får prova sig fram vad som passar och ligger bäst, kan vara så att man behöver byta sadel helt för att rygglinjen blir annorlunda, det är bara att prova och se.

KL

Idag är Fille DYR!!!
Vi åkte iväg till ridhuset och detta var alltså första passet sen han kom hem från tränaren.
Så jag lastade in den lille herren i släpet och åkte iväg.

Vi hade lite diskussioner om tempot de första 5 minutrarna, han tyckte att en trav nånstans mellan passage och långsam trav räckte för dagen. Jag höll inte med, men efter lite övertalning så gick har riktigt fint, kändes det som iaf, man vet ju aldrig, han kanske luras.
Han gick i stadig form mer eller mindre hela passet, även om han några ggr drog in näsan lite väl mkt för min smak. Han har ju väldigt lätt för att knäppa av nacken med den exteriören han har, men jag upplevde att ryggen kom upp riktigt fint emellanåt!

Galoppen är ju ett kapitel för sig, han är ju så omusklad att han inte kan korta den alls om man ska ha med sig rumpan. Vilket innebär att vi tar en långsida på 5-6 språng :nailbiting: Visst, vi rider ju inte längs med fyrkanten riktigt än, så långsidorna blir ju några meter kortare, men ändå. Jag har aldrig suttit på en sån storgalopperande häst innan.
Men det är kraft i varje språng! Aktiv ridning var det ca 20-25 min (Jag skrittar både fram och av avsuttet), med några små pauser.

Riktigt nöjd med honom är jag, han var positiv och glad helatiden!
Jag lär ha träningsvärk imorgon, så imorgon blir det nog en lång promenad och sedan lite tömkörning :p

Vad kul att det ändå gick så bra med Fille! Du får kämpa med näsan, syns tydligt på bilderna att han har en sådan exteriör. Men i det stora hela verkar han ha varit jätte duktig! Låter som en härlig galopp ändå, även om raksidorna blir ett antal språng för korta ;) Det kommer tillbaka, det tar ju tid och så, men så länge man är på rätt väg så är det ju bra! :D

Jag har arbetat väldigt mycket galopp idag, han har ju fruktansvärd ork och energi den här hästen, så visst han var svettig, antagligen mest pågrund av att han var lite stressad. Vi arbetade dock inte jätte mycket i trav idag, då jag verkligen behöver arbeta mig in i hans galopp för att få någon fason på den. Är mycket nöjd över min vänstergalopp som är hans "svåra" varv, enligt tränaren. Den går lugnare och lugnare för varje träning och han går MYCKET stadigare i formen i det varvet. Höger är mer att vi flänger runt tills jag hittat någon någerlunda tackt och balans, jag måste ju vara helt sne eller något.. Men iaf, det gick ändå bättre idag, då jag galopperade mer och lite längre än vanligt så tillslut fick jag både ner farten och en mer ärlig form från hans sida. Så vi avslutade med två varv i trav åt båda hållen och sedan skrittade vi av.

TROR detta var ett nyttigt pass både för mig och för honom, jag har lärt mig mycket idag! :)

Jo, men jag ser nog hellre att näsan är för mkt in än att den är rakt upp, för det har han ju dessvärre oxå väldigt lätt för.

Red Fille idag igen, det gick bra förutom en stor vattenpöl som Fille INTE skulle gå i sa han. Det tog säkert 10 min innan jag fick halvvägs som jag ville och gav mig där. Rekord för mig tror jag, 10 min för en jävla vattenpöl :meh: Så nu vet jag vad jag ska träna på... Blir att ta på sig gummistövlarna och plaska genom varenda vattenpöl :p

Men vad roligt det är med unghästar, ena sekunden är de fullkomligt fulla med energi, har spänst i steget och allt går super. Sen är det som att nån helt plötsligt lägger i handbromsen och bensinen tar slut, allt på samma gång!

Denna ridturen så var jag dock 20 meter hemifrån när det hände, så det gjorde inte så mkt. Sen när han stod i stallet så var stackaren HELT SLUT. Det är märkligt hur det kan gå så fort, från MASSOR energi, till soppatorsk verkligen. Riktigt så abrupt har det inte hänt på mina hästar jag har haft innan, så jag får nog vara lite försiktig med lillkillen så att jag inte överanstränger honom.

Han bygger upp sig fort och ser redan mkt bättre ut i kroppen, väldigt mkt mindre spänningar. Ska ta hit min ET snart, så får vi se vad hon säger :)

haha jag har aldrig lyckats få slut på min pålles energi verkar det som. Han är ALLTID på alerten och väntar alltid på något nytt vi ska göra osv. Jag är dock alltid försiktig med att inte jobba för länge i paddock, som när jag körde mkt galopp nu sist så var jag inte i paddocken mer än 20min max om inte mindre. Så jag är lite mesig med honom också tror jag. Skogsturerna är långa nu men i lågt tempo då han blivit så fumlig med fötterna. Så vi bygger upp det för stunden så får vi se. Blir nog att åka iväg till ridhuset snart också. Så han får åka lite, samt se ett ridhus för första gången i sitt liv xD

Tränaren jag hade Fille hos hade ett lite annorlunda tillvägagångssätt ang snubblande. Men det har fungerat på Fille iaf, så jag tänkte dela med mig av det. Han var VÄLDIGT snubblig när han kom dit. Hon gjorde så att istället för att sakta ner, ta det lugnt o så som man brukar göra så ökade hon, bytta varv väldigt abrupt och såna saker.

Så när han började snubbla igår när jag red i skogen (kalhygge btw) så kommenderade jag trav rakt över kalhygget. Han var lite spänd innan och ville inte riktigt jobba med hela kroppen. Det tog väl kanske 30 meter, sen jobbade hela kroppen! Utan att jag behövde göra nånting. Och snubblandet? Han snubblade en gång, sen skärpte han till sig och fokuserade på vart han hade fötterna.

Men han har i grunden väldigt bra koordination, han är bara lat. På vintrarna så står han ju på bakbenen, hoppar, skuttar, och tvärnitar på ren is utan att ha det minsta problem. Så nog är han säker på foten alltid, när han själv vill ;)

Det blev en hel del galopp på kalhygget med eftersom han var tvungen att hoppa över endel saker, men det gick bra, och oj vad han jobbade! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25