09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Aha, missade att han blivit sämre:/. Men eftersom du inte vet hur han tränats så antingen låt honom vila lite nu eller så rid en månad och se om han blir bättre. Se över foderstaten och ge mer protein och ev ngt selenpreparat och e-vitamin. Eftersom han är hingst också så tar det förstås en hel del på kroppen.

Sen är min helt fördomsfulla åsikt att utställningsmänniskor på arabsidan inte är så himla duktiga ryttare:o.

Ehm! Vilka fördomar du häver ur dig!!!

Jag har precis samma fördom tyvärr. Det finns en ryttare inom arabkretsarna som höjs upp till skyarna. Det irriterar mig lite faktiskt, folk skickar dit hästar för träning på löpande band. Hon kanske är jätte duktig, men hennes resultat idag ligger på 60% på La, jag vet inte om det är sådär jätte mkt att hurra för? Visst, det är ju bra, men ja...

Jag känner mest "Ja... Det är ju inte konstigt att halvblodsmänniskor skrattar åt arabryttare..."

Ibland lägger de ut bilder där hästen löshoppar 130... Då känner jag mest att men va fan, halvbloden ska ju hoppa det som 3 åringar om de är bra... Och ärligt talat, vilken häst kan inte löshoppa 130 om den är hyfsat sund och välbyggd?

Det finns bra hästar inom araberna, jag inbillar mig att jag har en iaf :D Jag hoppas på att komma lite längre med honom, sen är jag rätt begränsad av att jag rider ganska klumpigt numera pga röntgenförändringar i ryggen och saccroliit leden. Det är svårt att få riktigt fina hjälper när man mest kämpar med att hålla ihop sig själv.
I värsta fall får jag hitta en riktigt duktig medryttare som vill tävla :p

Jag vill poängtera att jag absolut inte säger att jag skulle vara duktigare än denna människa, utan det är själva attityden jag tycker är lite bakofram. Arabmänniskor verkar tycka att 1 meter hoppning och Lb dressyr är nån jätte grejj... Det tävlade jag när jag var 14 liksom.
Är det en unghäst så är det givetvis en jätte bra bit på vägen, men nu är det inte unghästar eller gröna hästar överhuvudtaget jag pratar om.

Jag har ingen erfarenhet av arabmänniskor överhuvudtaget så jag är inte fördomsfull emot dem (A) haha MEN jag tänkte fråga er kunniga små ryttare här.

Jag antar just nu helt enkelt att min koordination SUGER rätt stenhårt för jag jobbar ju med min häst, men han kan ju det här så jag tränar mig själv kan man säga. Jag över mycket på min yttertygel då och har grymt svårt att få den med jämn och fin kontakt, när jag rider med vänster hand perfekt som yttertygel och höger hand pallar inte det. Den hänger inte med och är elak.. Typ
Tror detta grundar sig i att min andra häst som jag ridit de senaste åren i skogen har lättare för vänster varv för att jag har det och därför har det suttit kvar. Så nu kommer vi till problemet, när jag väl tragglat då med min högerhand som yttertygel ett tag så blir det naturligtvis bättre, men när jag då byter varv för att jag är duktig i det varvet så suger jag i andra varvet ist xD

Hur tränar jag upp min koordination? eller är det bara att traggla vidare? Kanske faller allt hårt jobb tillbaka snart? Galoppen är inte alls samma problem där kommer jag in i det hela efter ett varv eller så. Kan ju ha att göra med min kassa balans också, men jag tycker inte det är så farligt med balansen. Men det är mycket nu, mycket att ta igen kan man säga :P

Senast ändrad:

Fundera på vad du hade gjort med en häst i samma situation.
Troligtvis tagit den till en kiropraktor/et för att utesluta att något är fel, ellerhur? ;)
Gör samma på dig själv! Jag letar en bra kiropraktor, sist jag gick blev jag besviken. "Ja men om 10 behandlingar kan vi nog vara en bit på väg". Eh, tack men nej tack.

Av en bra så ska du väl kunna få bra övningar oxå. Jag vet själv att jag tappar vänster sida helatiden. Det blir gravt mkt värre om jag vrider huvudet åt höger. Då kopplas hela vänstersidan bort totalt. Så prova att vrida huvudet åt olika håll och se om det blir nån skillnad. Jag måste fokusera jätte mkt på att rida "rakt fram" även på volt.

En bra kiropraktor ska kunna få bort det, eller iaf det mesta av det. Men jag har inte fått tummen ur än. Känner ingen annan som går till kiropraktor som kan tipsa heller.

Andra saker som skulle kunna vara värt att prova är en sjukgymast eller personlig tränare. Jag är själv ruskigt sugen på att börja träna "på riktigt" men har ingen att träna med än...

Ja men precis, men jag går ganska regelbundet till kiropraktor, en mycket duktig sådan. Som håller på med både hästar och människor. Han kan sina grejor och är svindyr, men de är det värt. Gick för inte alls länge sedan, kanske 1månad högst eftersom jag knäckte till ryggen på något konstigt vänster (A)

Kan testa att ha huvudet åt något annat håll. Hästen visar normalt extremt tydligt när jag sitter snett, så då brukar jag kunna rätta mig själv. Jag känner själv att jag spänner mig mer i höger sida, antagligen av frustration.. Men det har blivit lite bättre. Kan ha att göra med att jag vänder huvudet åt något håll. Måste testa det imorgon och se om jag gör det. Får väl annars lägga upp en film åt er så ni får klaga på min ridning ;)

Kan det ha att göra med koordinationen då? Alltså jag är högerhänt, men borde de inte vara tvärt om då? Bra i höger yttertygel och dålig i vänster? xD Kan vara något fel på mig dock då jag ända sedan jag varit liten använder vänster hand till vissa saker och inte höger hand. Som att använda sax, tandborste, men jag skriver med höger osv. Jag vet inte, jag ska ringa och prata med min kiropraktor så får vi se vad han säger om saken iaf! :D

En period när jag var sned så red jag faktiskt med korsade tyglar i det varvet jag hade svårt. På så sätt kunde jag ha en bra yttertygel i "fel" hand ändå :D

Annars har jag inga direkt tips, kanske att PT skulle vara något, för är du sned så är du säkert muskulärt sned med, och det kanske blir iaf lite bättre om man får ordning på den biten?

Nä, jag bara snurrar här, ingen aning om vad jag pratar om egentligen, men det känns logiskt iaf :p

Haha så jäkla smart! xD Det säger min tränare att jag ibland ser ut att vilja göra när hon skriker på mig att jag har innertygeln som yttertygeln ska vara och min yttertygel bara är dålig x) haha men iaf, jag får väl börja träna fysiskt mer. Tränar redan rätt hårt. Får helt enkelt bara byta övningar. Men hur egentligen? Tror det ligger något i det du säger helt klart! ;)

Poängen är att jag är ju HÖGERHÄNT, men jag kan inte ha en Höger yttertygel som jag ska. Men eftersom jag är högerhänt så är jag starkare i höger sida. Jag kan t.ex göra en armhävning på höger arm ensam, men absolut inte nära på vänster sida x) Så jag jobbar ju redan med det, men de känns som om de inte är musklerna som stör, utan jag har inte samma Känsla? i högern som vänstern. Vilket suger. De kanske är något fel på mig? :D

Det är helt klart fel på dig. Och mig, och alla andra med, ingen är perfekt :D

Hm... Det är ju lite ologiskt tycker jag... Men kan det kanske vara så att du är så pass mkt svagare i vänster och att du då försöker kompensera upp med högern och därför blir den lite stel och inte riktigt samarbetar?? Gissar hej vilt här.

Man ska ju vara liksidig egentligen, så du borde kanske träna upp vänster, det kaaanske kan hjälpa...

*spekulerar hej vilt*

Haahahah självklart! Det finns ju inget som kan kallas perfekt, men man kan ju gärna sträva efter det ;)

Ja men så kanske det är, jag vet inte riktigt. Jag har iaf väldigt lätt för att rida höger varv eftersom min vänster hamnar på yttern ;) Så jag får väl träna vidare, testa lite övningar för armarna och se om det blir bättre. Vi får väl se, tack för att du spånade vilt här med mig :D

Sätt en så kallas fegis rem i sadeln (snok rem funkar fint) . Så kan du hålla med en hand i den, då blir handen väldigt stadig och bra :) Så är det bara att byta hand när du byter varv :)

Blir man inte väldigt stum i sin kontakt med munnen då? Min häst är väldigt känslig så att låsa sig fast på det viset skulle nog inte fungera. Eller så förstår jag helt enkelt inte hur du menar xD

Men det gick mkt bättre idag i höger varv, även om han var spänd som en fiolsträng de första 20min av passet på grund av att han vart stressad sedan provridningen tyvärr. Men de sista 10minuterna gick jätte bra och han mjuknade rejält och var mycket härlig att rida på slutet :)

Idag var det jätte jobbigt att rida, han var upp över öronen och väldigt eldig. Men vi filmade iaf. Jag funderar på om jag vågar lägga ut filmen eller inte (A) Men vi kör på det, var snälla, ge hellre tips på vad jag kan förbättra än att säga att allt är fel. För jag är väl medveten om att jag inte är någon stjärnryttare :)

http://www.youtube.com/watch?v=UEl77ePgleM&feature=youtu.be

Tänk på att rida lätt låååångsamt så att du får honom att lugna takten- Överlag med en häst som vill springa iväg så mycket som honom hade jag velat lugna tempot och ffa takten väldigt väldigt mycket. Jobba med att få honom att vänta på dig istället för att springa iväg från dig.

Galoppen blir han än mer speedad i och du hade gynnat honom med att bir mer stabil i din hand så att han inte försöker dra dig ur position hela tiden. Isabelles tips om att hålla handen i en snokrem i sadeln tror jag mycket på:).

...och så måste du sitta på rätt sittben i traven-sitt ner när det yttre frambenet är i backen.

Hursom ser det ändå väldigt mycket bättre ut än innan så ni är på rätt spår:)!

Jag tycker inte det ser så illa ut som du verkar tro ;)

Han har ju energi och vilja, det är ju steg 1! Och det är ett viktigt steg, så länge man har energi så kan man jobba med den.

Har du provat att mitt i lättridningen tänka "stopp" i några tiondelars sekund? Att helt enkelt sitta ner 1½ steg och upp igen. Det är inte alls så lätt som det låter, och kan kräva en hel del träning. Men har man lite tur då så gör hästen samma sak, och får då ett långsammare, längre steg.

Prova gärna att inte resa dig så mkt när du rider lätt, det ser ut som att han har ett sånt steg så du nästan studsar upp, stämmer det? Jag upplever att man då gärna rider lätt lite på den "studsen" snarare än sin egen styrka, och det blir lätt lite mer stressat.

KL

Idag var dagen när jag skulle hämta hem min kille! Tyvärr släppte svetsen på stången i mitten så den lossnade från taket på vägen dit, så jag fick inte med mig någon häst hem.
En jävla tur att den lossnade UTAN häst i bara.

När jag kom var det en lugn och tillfreds liten Fille som mötte mig. Den där stora underhalsen han hade när jag lämnade bort honom var mkt mindre. Och han satt ihop bra mkt bättre. Jag känner mig nu bekväm med att lägga ut lite bilder på honom som visar skillnaden...

Första bilden är på honom som 3 åring förvisso, men man ser ju ändå att nåt katastrofalt har hänt mot den 3:a bilden. Man ser tydligt på bild nr 3 att något inte stämmer, att hästen har ont eller något sånt. Mellan bild nr 2 och 3 är det ca en månad... Oxå där en jätte stor skillnad, tycker iaf jag. Vad tycker ni?

579813_314915071969761_1887632626_n.jpg

935956_10151769227829123_1098919761_n.jpg

Nu är han mer tillbaks som bild nummer 2, tackolov. Men ni har kanske förstått min oro när ni ser bilderna??

Tack för alla tips, vi hade ett struligt pass idag, men ska hålla alla tips i åtanke imorgon. Sedan blir det vila i övermorgon så han får smälta lite. Jag var duktigare på att rida lätt långsammare i förregår, men jag blir så lätt spänd när han blir de = ond cirkel x) Där av la jag in ett litet klipp i mitten av filmen i trav i mitt dåliga varv då jag var nöjd för det var typ ända gången jag fick honom lugn och bekväm idag iprincip..

Det här med snokrem, kan ni inte leta upp någon film eller något så jag förstår hur ni menar med det för jag är rädd att jag blir ännu stummare i handen om jag använder de än om jag inte är de? Galoppen är dessutom riktigt hemsk de kan jag erkänna själv just nu. Det var så mkt bättre innan familjen var här och provred honom, som att ta 5 steg tillbaka ungefär :/

Höhö, jag har alltid fått höra det, spelar egentligen inte vilken häst jag rider, jag reser mig alltid för mkt upp säger min tränare iaf. Svårt att fokusera på allt samtidigt, men jag ska försöka ;)

Ne men precis energin är det inget fel på så han är ju ganska lätt att jobba med på så sätt, just för att han blir tiogånger enklare när han är lugn i hjärnan. Då brukar det kännas riktigt bra. Får fortsätta filma, varannan dag eller något. Får tvinga någon helt enkelt. Det är sååååå mycket bättre att filma sig själv, just för att man kan se vad man gör för fel, samt kan andra rätta en. Det är iaf det näst bästa när ens tränare inte kan komma förens på lördag ;D

Om det är svårt att resa sig lite, prova att sitta ner 1 steg och stå upp 2 steg. Då måste du automatiskt fokusera på ståendet, både med musklerna och koordinationen, då kan det bli lättare att inte hamna så högt upp.

Det gör ju inget om du släpper allt fokus på allt annat en stund och bara övar på det. Hästen behöver inte jobbas eller gå perfekt varje sekund, ibland måste man själv tränas mer än hästen.

Fiorano: Tack så mkt :D Du får helt enkelt flytta närmre! För ut på dressyrbanan ska han! Sen är frågan vem som får vara pilot bara ;)

Hm ja jag kan testa det, får ha någon som kan longera mig runt för öm tror inte han lyssnar speciellt bra om jag struntar i vad han gör. Tror det blir race genom paddocken då x) hehe och om jag ska stå upp två steg är det svårt att ändra farten med rumpan ;D Men det lät som en rolig övning. Planen är att ta ut gamlingen idag, så kan ju träna på det i skogen också faktiskt :)

Men duh, han är ju verkligen supersnygg, men som du skriver så har han större underhals på bild nr 3. Men man kan även se i bild nr 2 att han har en del underhals. Vi får hoppas att han snart blir bättre, vad tror du det kan ha varit som fått honom att gå åt helt fel håll? :/

Fel träning?? Roligt att du tycker han är snygg, han är min prins!
Han är liksom född med nacken uppe!

Bildbevis!!!

23987_423796701222_7842115_n.jpg

24567_423797146222_4730981_n.jpg

5008_124953876222_4166320_n.jpg

Han har ju växt i somras, så jag antar att de har låtit honom gå med huvudet rakt upp och inte brytt sig så mkt mer. Kanske slängt på en snodd och longerat. Den typen av träning funkar inte riktigt på honom tyvärr. Han behöver sysselsättas, när jag tömkör så byter jag varv ungefär efter 2-3 varv, ibland kör jag 8or helatiden när han är ofokuserad. Detta ihop med att han har betäckt... Ja, han har väl gått som en stjärnkikare helatiden gissar jag. Och de har väl tillåtit det eftersom han är så snäll i övrigt. Hemma hos mig får man bara hingsta sig NÄR man betäcker, övrig tid ska han vara snäll, lugn och ha huvudet lågt.

Han har ju väldigt lätt för att knäppa av nacken, eller bara höja huvudet pga sin exteriör. Den är ju snygg, men man måste veta hur man ska hantera den för att det ska bli bra. Lång och låg lång tid framöver är receptet vi ska köra på. Hans mor gjorde jag likadant med, och det blev bra.

Senast ändrad:

Ja självklart felridning, men du skrev någonstans att han kanske kunde haft ont också? Inge bra, men låter ju mer troligt att han fått springa runt och hingsta sig en del och då fått gå som en stjärnkikare. Det är ju tråkigt dock, att det ska bli så när man lämnar ut en så snygg hingst ;) Mycket fin som fölis också! Gudabenådat söt! :)

Jag försöker själv rida min pålle i mer lång och låg form, just för att försäkra mig om att han får med sig ryggen ordentligt också. Du får helt enkelt arbeta lite hårdare när han kommer hem! Förhoppningsvis har han inte ont någonstans/spänd/låsning. Man kan ju hoppas iaf! Jag upplever att gummisnodd av vilken sort som helst inte fungerar på någon häst, de spänner sig ju bara. Jag personligen har aldrig använt det, men vet vänner som har det. De stjälper mer än vad det hjälper (Y)

Jag tror snodd kan hjälpa på en häst som kanske har fått gå som stjärnkikare i mååånga år, bara för att få hästen att tänka om. Alltså en häst som är helt omöjlig att få ner skallen på om man inte tvingar den, typ. Jag har själv aldrig råkat ut för någon sådan, men de kanske finns. Men rent muskulärt så gör det nog ingen större skillnad alls, iaf inte åt rätt håll.

Ja, det blev nog inte bättre av att hovslagaren verkade honom fel så att vinkeln i fötterna fram blev tokig. Vilket man oxå ser på bild 3 :angel:
Ont är ju en relativ term, spända muskler tolkar jag som ont :)

Jag tycker det är så kul att jag faktiskt kan se att det är samma häst, oavsett vilken ålder bilderna är tagna ifrån. Man ser även på hans föl att det faktiskt är han som är pappa! Jag trodde inte man gjorde det SÅ tydligt på hästar, men tydligen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25