09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Tack så mycket! =)

Ja prova det, hoppas du får samma resultat av det som jag :D

MattiZ & Fiorano

Tack, vad kul att ni tycker det! :D
Och jag jag hoppas också jag får behålla honom länge!
Tiden får utvisa hur det blir...

Jättefin utveckling på alla hästar som visats här! :)

Jag har en fråga till er, jag är värdelös när det gäller foder. Så jag köpte ju blint de tränaren använt till honom. MEN jag har märkt att han är extremt stressad sedan han kom hem. Var bättre idag, men det känns som om vi har olika metoder, samt sänkte jag givan kraftfoder eftersom vi har mycket högt proteinrikt hösilage och de gav hö där borta. Så tyckte det var nödvändigt. Han har dock varit dålig i magen där han kom ifrån. Beror de på kraftfodret eller att han är väldigt över stressad när han vill arbeta nu? Jag älskar de hon gjort med honom ridmässigt, inte lika mkt hanteringsmässigt då jag är en sån som är super noga med att hästen ska vara super lugn i allt jag gör med den. Som upp sittning, fixa stigläderna, sadelgjorden, stallgången. Allt det är som en annan häst, mindre kul, men tror att med lite strikt hantering med min lugna hand får honom att landa snart. Men iaf. Kan det bero på fodret han får? Några alternativ som jag kan byta till kanske? Jag ger det extra för att han ska ha något att lägga musklerna till, då han inte är i direkt överhull så han kan ovandla något x) Jag ger öm Kraft müssli just nu, den blå, havrefria. Han har väldigt mkt energi normalt sätt så han behöver inte mer. Men han verkar ändå något HISPIG, han var lugnare här hemma idag än igår, men jag red honom också där borta och han var bokstavligen som en räser bil då. Kunde inte galoppera honom för de gick så fort att jag inte hann med tillslut x) Här hemma gick de bra i galoppen så de är jag inte orolig över. Men gud vad jag skriver. Är bara lite orolig (A) vill ju att han ska kunna bygga muskler men samtidigt inte bli hel tokig!

Är kanske en annan lite mer stressad stallmiljö hos utbildaren och har varit mindre hagvistelse? Är tyvärr inte jätteovanligt att hästar blir stressade hos utbildare:/.

Jag tycker du tänker rätt som sänker kraftfodret och ger mer hö. Tror inte din kuse är typen som hade blivit tjock på fri tillgång ens. Om magen inte blir bättre efter helgen så köp Microbalans eller Kraffts Mag&Tarm. Det stabiliserar och boostar mikrofloran.

Hanteringsmässigt så var bara konsekvent lugn och ditt tänk med att han ska kunna stå still osv är en självklarhet egentligen. Tränaren kan gott hjälpa dig med ridningen men i övrigt tycker jag att du verkar ha en väldigt sund tankegång kring din häst och hur du vill ha det:).

Jag håller med Fiorano!
Bara ös på med hösilage så han har att sysselsätta sig med (stressdämpande för både hans mage och själ) och fortsätt hantera honom så som du alltid har gjort, han kommer snart att falla tillbaka till det han är van vid. :)

Nu menar jag inte alls att oroa dig, men, att han stressar i ridningen/ tramsar vid sadling och uppsittning kan ju tyda på att han har ont någonstans?
Jag menar att han har arbetat mer än vad han har van vid hos utbildaren och i en form som kräver andra muskler än vad han hade när han kom dit.
Har han ovanpå det varit lite stressad så är det mycket möjligt att han har samlat på sig lite spänningar!

Har du själv gått igenom honom och klämt och känt på alla muskler?
Har du möjlighet att ta ut en massör eller ET?

Menar inte att han ska ha gått sönder utan bara har lite träningsverk och spänningar som han kanske behöver lite hjälp att bli av med :)
Det känns iaf högt troligt efter din beskrivning.

Lycka till och uppdatera oss gärna när du klämt igenom honom :)

Ja jo kan ju vara det att jag har mina på lösdrift och hon har han installad och han har väl mest gått och väntat på att hon ska komma dit och rida för att sedan gå in. För han har ju inte haft hagkompisar eller så. Blir kanske rätt stressande för honom?

Du har helt rätt Fiorando, han blir inte tjock på fri tillgång utan håller sig i lagom hull, men behöver kanske lite mer för att bygga muskler som jag ser det. Men han har lugnat sig rätt mycket nu så jag håller mig till så mkt kraftfoder jag har nu så får vi se om magen blir bättre med. Ska köpa det om de inte blir bättre, tack för tipset! :)

Ja jag tycker också det är en ren självklarhet, men det verkade som om att hon trodde att han alltid varit sån. För hon sa att hon hade jobbat mkt med att han ska vara lugn vid sadlingen, men jag hade inte det problemet alls så det är säkert som du rebeckasff skriver. Att han är spänd osv, jag ska absolut fråga en massör nu när jag har möjligheten! Haha

Grannen har en som är inackorderad i hennes lösdrift så går nog att fråga henne om hon kan känna igenom honom lite snabbt någon dag :) Jag har klämt lite på honom och han reagerar inte direkt så, men har blivit lite känsligare för piggborsten över ryggen innan ridningen, efter inga problem så han är säkert öm och har träningsvärk efter en månad av hårdträning.

Tack för tipsen, ni gjorde nog bara mina misstankar om det starkare så jag gör något åt saken, men man vill ju gärna fråga lite också så de inte blir heltokigt även om magkänslan säger att det är så (A)

Kl

Tänkte kolla lite med er, hur kommer ni göra med rakning av era unghästar? Har ni redan rakat eller har ni planer på det? Varför rakar ni? Hel eller halvklippning?

Jag rakar inte alls, blir han svettig får han stå inne ett tag och sedan ut i hagen. Simpelt! ^^ haha

Har ju araber, har aldrig behövt raka ens när de tränades hårt för distans :D
Men de har alltid haft tjocka täcken, så de får inte supermkt päls. Får se hur det går i vinter, men jag täckade ganska tidigt, så han borde inte få supermkt päls :p

Jag halvklippte för ett par veckor sedan. Han kommer få vintervila i december + nån vecka innan och efter det kommer han helklippas :)

kimmis87: Nu tycker jag det däremot har gått för långtid emellan dina uppdateringar, har du inga nya bilder på din snygging? :D

Jag klipper om det behövs!
Helrakade den ena förra året och lär få göra i år också. Den andra har så fjuttlite päls så det behövdes inte förra året men får se vad det blir av denna säsongen.

Här kommer iaf vars en bild på pöjkarna från deras pay and jump i förra veckan :)

null_zpsd1bd3f80.jpg
[/IMG]

null_zpsa637f957.jpg
[/IMG]

Juno är visserligen en fluffig ponny, men han svettas väldigt lite. Så han får behålla pälsen. Kan hända att han börjar svettas mer när vi börjar rida inne-men ridhuset ska först bli klart. Isf halvklipper jag bara.

Juno gick förresten jättebra idag! Supernöjd med honom och fick känsla av att han VILLE vara till lags och göra sitt bästa:). Härlig känsla och duktig ponny. Hoppade några små skutt över ett kryss och provade rida en linje med bom-tre galoppsprång-litet kryss-tre galoppsprång-bom. Han var spikrak och hur duktig som helst!

Senast ändrad:

Jaså det tycker du? :D

Vi gör inte så mkt, eller snarare, jag gör inte så mkt.
Jag har upplevt att han är extremt omogen i huvudet, och jag har inte fått bort lite småproblem som vi hade.

Tex så verkade han inte trygg i släpet alls, men var trots det lättlastad osv osv.

Jag skickade därför iväg honom till en tränare för att se om denne kunde göra något. Jag fick "dommen" i förrgår. Hon tror bara han är väldigt understimulerad, så tji fick jag! Precis tvärtom mot vad jag trodde behövdes var det som behövdes.
Hon skrev "Han är en liten ängel som ställer upp på precis allt man gör med honom" i sitt sms till mig :p

Han är kvar där tills på onsdag och då hämtar jag hem honom. Han är även extremt omusklad av någon outgrundlig anledning, han har ju ändå stått i träning hela sommaren. Så jag funderar på om man skulle åka in till veterinären och ta lite blodprover för att se om man kan hitta nåt, kanske nån fästingsjukdom eller nåt åt det hållet? Han är ju inte tunn eller så, men jag kollar väl tänderna i samma veva. Träckprov ska skickas iväg med.

Han ser alltså fin ut för ögat, men bra jobb orkar han några få minuter, sedan är det som att "bensinen" liksom tar slut på nåt sätt. Han är fortfarande pigg och framåt, men bärigheten försvinner och han blir mer springig.
Han är inte halt, däremot så är vinkeln i hovarna fram fel för honom. Tårna är för långa och han hinner inte alltid undan med frambenen.

Jag har en magkänsla som säger att nåt är tokigt, jag har haft ute ET som egentligen inte hittade mer än det jag själv ser och vet sen innan.

För mig är det typiskt unghästbeteende. Det tar låååång tid och mycket arbete innan dom orkar bära sig konsekvent. Innan dess får man vara glad och nöjd för dom stunder de orkar och ge vilopauser innan bensinen helt tagit slut.

Ja absolut! Men hur kommer det sig att han bär sig BETYDLIGT sämre nu än vad han gjorde innan jag skickade iväg honom på träning i våras?
Första galoppen jag tog på honom när han kom tillbaks så kändes det som att jag satt på en travare litegrann, hängde inte ihop alls. Innan jag skickade iväg honom så kunde jag göra tempoväxlingar på honom och han höll ihop galoppen sååå fint!

Hade han varit såhär jämt så hade jag inte oroat mig, men iomed att han är så pass mkt sämre så blir jag orolig. Men jag har ju ett antal hästar som jag har fått avliva pga div saker, så jag är extremt nojjig! Så det kanske inte är nåt alls. Men jag blir så satans orolig ändå :(

O andra sidan så har de ju utställningstränat honom, de kanske har struntat totalt i vart rumpan är och bara haft huvudet högt på honom och sen bara sprungit... Jag vet inte.

Aha, missade att han blivit sämre:/. Men eftersom du inte vet hur han tränats så antingen låt honom vila lite nu eller så rid en månad och se om han blir bättre. Se över foderstaten och ge mer protein och ev ngt selenpreparat och e-vitamin. Eftersom han är hingst också så tar det förstås en hel del på kroppen.

Sen är min helt fördomsfulla åsikt att utställningsmänniskor på arabsidan inte är så himla duktiga ryttare:o.

Okej, ja jag hade nog också kollat igenom honom, jag är själv väldigt nojjig så förstår dig (A)
Jag hoppas det blir bra med honom iaf och som de skrevs så är han ju en hingst och det tar ju lite mer på dem.

Jag hade en spontanvisning idag av min fjutt, eftersom han är ute till salu. Det tråkiga var att tjejen bara ridit ridskolehästar och satt och klämde honom så fort hon skulle ta trav så min kille ha fått jobba med att ta galoppfattningar från skritt idag x) För det var de han trodde att han skulle göra. Men tja hon skulle kunna klara ut honom för hon var så pass duktig med att inte dra honom i munnen(för mkt) hon lyssnade på kritik väldigt bra, men hade svårt för att sätta fötterna rätt ist för att sitta med fötterna smått framåt ut med tån och ner med hälen. Tråkigt att folk på ridskolor inte kan lära de sitta rätt med ben/fötter ist för att skrika på dem att ta ner hälarna, för bara för att de tar ner hälarna betyder de inte att de sitter rätt juh. Men men vi får satsa på nästa visning ^^

Men sälj inte honom till en ridskoleryttare som förstahäst... Känns som bäddat för katastrof. Inte så roligt om du får tillbaka honom som ett oridbart vrak.

Självklart inte! Jag tyckte bara hon hade potential, men behöver nog ha en egen häst först som är lite lugnare att lära sig ordentligt på först. Jag vill ju helst sälja honom till en som ska gå över till stor häst men som haft ponny länge innan, lättast så eftersom han inte är så stor menar jag. Och som inte bara ridit på ridskola för han behöver en känsligare ryttare än så. Han är så himla fin nu och jag vill självklart inte få tillbaka en sönder riden häst. Har inte fått min ridlektion än heller, men brådskar egentligen inte nu för jag verkar ha hittat honom rätt bra nu, galopperna sitter också fint nu även om första varvet går lite fortare innan jag hittat mig själv... hehe men vi kämpar på och hoppas på att tränaren kommer på onsdag ist! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25