09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

När jag rider ute så gjorde jag så att vi bara skrittade hem när jag märkte att han blev trött. Han var trotts det väldigt pigg och glad i skogen om han fick skritta hem så blev aldrig något dåligt av att bli trött i skogen. Så hoppa av brukar inte jag göra, men jag skulle inte skritta längre än nödvändigt utan ta kortaste vägen hem lix :)

Situps (både raka och sneda)
plankan (jättebra, var noga bara att hela du är rak, många putar med rumpan)
Ligg på sidan med armbågen och fötterna i marken, lyft sedan höften upp och ner. Samma sak åt båda hållen.
Flygplanet
Ligg på rygg med händerna bakom huvet och nudda höger armbåde med vänster knä och tvärt om.
Ligg på rygg och håll i något med händerna strax ovan huvudet. Lyft sedan benen (raka) ca 45 grader och sen ner igen men inte ända till golvet, repetera.

Där har du några exempel, glöm inte strecha! ;)

Tusen tack! :bow: Jisses, provade nyss enligt schema, sambon är fd idrottare så han visade hur alla övningar gick till. Döööh, nu är magen död. :p Haha! :D

Jo, klart att min bålstabilitet behöver bli bättre. Och ja, han går mkt bättre i Alton det känner jag också. Han var väldigt väldigt trött från första början igår så innan jag red in på banan hade jag endast travat fram i fem minuter. Så tro inte att jag jobbar ihjäl honom.

Känner mig aningen förtvivlad över eventuell försäljning av Childericen. Jag älskar verkligen att rida i den sadeln:(. Får se om jag kan fynda en Alto på samma vis du fyndade CCn;). Amerigo går nu att bomändra här i Sverige så är det inte rätt vidd, men bra pris kan det nog funka ändå.

Tänk på att alton är ändrad vet dock inte vilket år den ändrades. Hade en alto innan den classic jag haft nu och den var väldigt annorlunda än Alton ser ut nu. Jag tycker den nya alton ser extremt mkt ut som den gamla cc som jag köpte nu lite lägre bakvalv på cc bara, den nya cc är ju helt annorlunda än den gamla.
Skulle vara intressant att veta om den nya alton har F-bom (vilket de gamla cc har).
Lite enklare att hitta gamla cc för lite mer hyffsade pengar även om de ligger betydligt högre än vad jag gav ;) lite kul att sadelmagasinet hade en likadan strax efter som både var äldre än den jag köpte och i betydligt sämre skick ändå begärde de 19 för den alltså liiite mer än jag fick ge.
Skall du kika efter de gamla cc så är de väldigt nätta betydligt kortare i anläggningsytan jämfört med tex classic och mindre även i sitsen. Min 17,5 cc är lagom stor att ha ponnyschabrak på som jag hade till en gammal 16,5 county tidigare.

kl

Hoppar in här och har en fråga till er.
Hur har ni tänkt i kring vila i höst/vinter/vår..
När ska dom vila och hur länge?

Jag satte igång min ena i slutet av mars detta året. Han hoppades in, gjorde en pay and jump och fick sen ett par veckors vila.
Sen sattes han igång med siktet på kvaliteten och efter den fick han två veckors vila.
Nu är han igång igen efter det och jag har planerat att hålla igång tills dec ungefär. Faktiskt precis som Fiorano att vädret får också vara med och bestämma.

Jag har varken utebana eller tillgång till ridhus utan att köra iväg så när det blir minusgrader och fruset så får dom påbörja sin vintervila.

Sen hoppas jag att det ska bli snö så man kan ut och rida i den :d
Men hur lång vilan blir beror på hur vintern ser ut, men jag hade tänkt att han ska stå i minst 1 månad iaf.
Det blir kanske liiite aktivering under tiden, beroende på hur han tar vilan mentalt.
Om det behövs så blir det kanske lite tömkörning, löshoppning eller bara åka till ridhuset för att släppa honom lös så han kan göra av med egergi när det är fruset och knöligt i hagarna...

CC kommer med all sannolikhet inte att fungera eftersom den är för rak i sin bom. DJ funkade inte alls trots att det är den som skulle funka bäst i teorin. Sen tycker jag att CC, DJ och Alto ala ser väldigt lika ut när man bara ser sadlarna. Tom ST fick kontrollera vilken modell det verkligen var:p. Sen blir alla väldigt olika när man väl lägger dom på häst.

Men ska absolut kolla med ST ang huruvida Altons bom sklijer sig från någon specifik årsmodell. Jag tror dock inte att den gör det.

Den gamla alton var i alla fall väldigt mkt rakare än den cc jag har nu. Den gamla alton var lika rak som classic. CC (den gamla i alla fall) är betydligt mer svängd än classic. I hopp är cc rak men inte i den gamla dressyren, har aldrig sett någon av de nya i verkligheten bara sett dem på bild och nu är de ju extrem låga bak. Även DJ är ju betydligt lägre bak än cc och alto. Jämför jag bara min DJ hopp med min CC dressyr så är DJ mer så att säga svängd hela vägen medans CC är snäppet rakare men svänger av mer baktill just så som man får uppfattningen att nya alton också gör, gamla alton gjorde inte det utan var rak hela vägen precis som classic. Tycker för övrigt inte alls det är svårt att skilja dem åt ens på bild men nu har jag ju hunnit med att ha de flesta av dem genom åren och alla har sina speciella saker som är lätta att skilja från varandra tom på bild. DJ har ju ett helt eget utseende såväl i hopp som dressyr så den är ju ingen risk att blanda ihop med möjligen med nya cc som har lite samma stuk.
Däremot ser som sagt gamla cc och nya alton förbryllande lika ut bara ett aningen mer uppdraget bakvalv på alton. Den gamla cc har precis samma skärning fram som nya alton (vilket inte nya cc har och för övrigt inte den gamla alton hade heller). Jag har fått en känsla när jag letat runt och därmed kollat många att det skedde en stor ändring vid ett tillfälle, det tillkom en hel hög med modeller i samma veva tror jag den nya cc kom och i samma veva också den nya alton, och ser man på sadlarna så är som sagt den gamla cc förbryllande lik den nya alton men den är inte ett dugg lik den nya cc. Den gamla cc ligger precis så som de marknadsför alton nu. Jag skulle inte bli förvånad om det är i stort sett samma sadel.

Du kan inte jämföra hopp och dressyrmodellerna alls med varandra då även om de heter samma inte ligger på samma hästar. I helgen provade vi tex ut en Classic till en häst som gick med en CC hopp.

Jag tycker då att modellerna visuellt är mycket lika varandra:
280_Amerigo-Dressage-Alto1.jpg

0798cea224813ef3c5c8c19d9f9e46e1.jpg

dj.jpg

CC hopp kontra classic dressyr var den vanligaste kombinationen att ha förr när det inte fanns så många modeller. Har själv haft den kombinationen till samma hästar i många år. De är som sagt mkt raka sadlar båda två. Nu finns ju ett par lika eller tom rakare modeller till i dressyrsadlarna.

DJ längst ner är ju enkel att utskilja från de andra är ju inte ens lik de andra i utformningen.

Att de två översta är lika varandra är ju precis det jag skriver för det är en ny alto och en gammal cc på dina bilder.

Så här ser nya cc ut, som du ser mkt mer åt DJ hållet, liggande på häst är den väldigt låg bak och kräver en häst som kan lyfta upp den ordentligt bak för att inte hamna i bakvikt.
am20dr20cc20320copy_4520408.jpg

*KL* Galishimo är nu frisk efter olyckan från i somras. Dessvärre så har han varit övertänd under ridningen efter olyckan, så jag har inte tyckt att det varit särskilt kul att rida längre. Särskilt inte när han kör sin "kanin-galopp". Men nu ska en utbildad beridare hjälpa oss vidare (till "kompispris") och det var verkligen jättekul att se henne rida honom! Det tar ungefär en kvart med henne, så blir han jättefin.

Ingen stilbedömning på beridaren, tack, som hon själv sa: "Nu måste vi strunta i stilpoäng och form. Det viktiga är att kontrollera hans energi."

http://www.youtube.com/watch?v=k90VOpmD6pE&feature=c4-overview&list=UUVBZIRif6H21sZTAsT-6n5A

Underbart att han är igång igen!!

Ett lite tips, som brukar fungera bra på min piggelin, longera innan du sitter upp. Trav, Galopp, Trav, Galopp, så han får springa av sig, sedan bara att hoppa upp, göra dagens jobb och hoppa av.

Lux vilade för ett tag sedan 4 dagar i rad, samband med vaccination, första ridpasset efter det började jag med longering, han for runt som en tok där ute, lät honom busa av sig och när han lyssnade fint sp hoppade jag upp och red :)

Här är film från hoppträningen i tisdags. Det går bättre och bättre, vi börjar hitta varandra och hindrena nu :) :)

// Niikon92

Du rider verkligen väldigt trevligt:). Men jag gillar inte att knixa till med såna linjer på en ung häst som inte har hittat sin egen balans:o. Hade velat se den galoppera på lite framåt och hoppa runt på stora vägar.

Underbart att han är igång igen!!

Ett lite tips, som brukar fungera bra på min piggelin, longera innan du sitter upp. Trav, Galopp, Trav, Galopp, så han får springa av sig, sedan bara att hoppa upp, göra dagens jobb och hoppa av.

Han är troligen en av sveriges mest vällongerade unghästar. Vi har till och med skippat linan. He knows this. :p

http://www.youtube.com/watch?v=9CxhaZPILF0&feature=c4-overview&list=UUVBZIRif6H21sZTAsT-6n5A

Kul att se att Galishimo mår bra igen! En väldigt härlig häst måste jag erkänna, han e super fin! ^^
Härligt att se lite mer frihetsdressyr eller löslongering som jag säger med, alltid kul att se fler som pysslar med sånt :)

Själv ska jag åka till min pålle i helgen och rida honom lite själv med min tränare innan han kommer hem igen. Har varit några intresserade, men det är bara en som kommer och kollar, nu på fredag tror jag. Men är inte säker på om det blir affär ;P Så jag förbereder mig på hemfärd! :)

Av ren nyfikenhet måste jag fråga var denna beridare är utbildad?

Oj, nu när du säger det började jag tänka efter. Hon har betyg och utbildning på sin ridning, men om det finns någon flerårig "beridarutbildning" vet jag inte.

Hon har i alla fall jobbat som beridare, på elitstall (hoppning). Jag menade att hon kan sina grejer, bara.

Så min lilla pajas är bara en söt liten parentes som hon pysslar med när hon får tid över. Jag kan inte bli mer tacksam. :bow:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25