09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag själv bestraffar inte mina alls på något sätt heller vid bus i hoppningen.
Jag tycker bara att det är kul att dom tycker att det är kul :)

Men "bestraffar" kan man göra på 1000 olika sätt, allt från att säga till dom med spöet till att rida ihopa dom och kräva koncentration och jobba...

Det sistnämnda fick jag tips om till den röde när han har slagit bakut i galoppfattningarna. Det började han med "på skoj" när han började förstå galoppskänklen och jag la ingen vikt vid det. Men det blev liksom mer och mer med påföljd att kan du inte få till en korrekt galoppfattning så blir galoppen inte heller bra. Galoppfattningarna sätter ju grunden för hur galoppen ska bli :)

Min tränare sa då till mig att det är helt ok att han är busig när man märker att det är bus för att han är glad och sprallig, MEN, när han gör det mot en hjälp eller en drivning så ska jag tex ta ett ledande tygeltag och arbeta igenom honom på en mindre volt= det ska vara jobbigare att INTE lyda än att göra rätt.
Detta tog inte många gånger innan han slutade slå i fattningarna :)
Visst kan han flyga i luften e man rider it fortfarande och man känner att han verkligen laddar av överskottsenergi, men det gör inget, det påverkar ju inte arbetet i samma grad som när man rider på banan och "trimmar".

Senast ändrad:

Jag hade varit noggran med att få koncentration och arbete i hästen. Det är nog så gulligt när de är små och lattjar runt-men när dom fortfarande gör det i 1.30 så är det inte så gulligt längre. En vän hade just det problemet att hästen brallade som en hel galning inne på banan och det blev väldigt svårt att rida ordentligt. Så att låta hästen lattja och bocka hade jag inte gjort.

Jo, men det är lite så jag känner också. Det går bra nu med små hinder (dock vingligt där emellan med bus).

Men hur gjorde din kompis för att få sin att sluta?
Tappade hästen bjudningen då och tyckte det var mindre roligt?

På träningar så efter hon hoppade linjer med höjd på och hästen började bocka så red hon den på ett litet litet hinder tills hon fick koncentration och jobb i den igen. Fanns inget som hette tappa bjudning med den hästen-hon var en outtröttlig stridsvagn..

*kl*

Imorgon ska Juno träffa Amerigos sadelutprovare och få testa lite olika sadlar:). Ska bli intressant vad som kan tänkas ligga bra på honom.

Mmm, låter ju intressant...
Det låter ju ungefär så som jag sa med den lilla volten bara det att man är beroende av det lilla hindret..

"Bestraffningen" ska ju komma i rätt ögonblick också och det är inte alltid man har det lilla hindret innom räckhåll.

Just Savant busar ju gärna när man kommer upp i svängen, men jag fortsätter alltid att galoppera uppe på volten tills han slutat.
Han gör det framför allt i början av hoppningen.

I onsdags på träningen så hoppade han en längre serie för första gången. Jag har som mest hoppat 3 studds i rad med honom innan.
Denna gången hade vi travbom, 2 st studds, 1 galoppsprång till räcke, 1 galoppsprång till räcke, 1 galoppsprång till oxer ut.
Började med bara bommarna på marken och rullade över och då försökte han lägga in ett bocksprång per galoppsprång, men det räknade han ju ut ganska snabbt att det inte funkade när det blev hinder. ;)
Så han är liksom inte dum i huvudet på något sätt, han lär av sina misstag :)

Det är mest när man har relaterade avstånd, typ 4-5 galoppsprång som det blir knepigt, för då får han inte plats att busa och få in dom sprången man ska.

Nej det är ju just linjerna som blir svårare. Allteftersom brukar dom ju lära sig att ha koll på nästa hinder och leta själv efter det dessutom. Tror faktiskt att det är ganska övergående med din kuse om du bara skolar honom nu:).

La på Childericen på Juno ikväll för att se hur det ser ut. Han har inte haft den på sen i början av sommaren och det händer mycket i kroppen hela tiden. Den ser helt okej ut på honom. Så då blev jag nyfiken på hur han skulle kännas att rida förstås. Så bort till ridbanan (i mjukisbyxor:o) red vi och där fanns det tre andra hästar också. Så det bev fin miljöträning av det hela också.

Ridmässigt kändes han faktiskt väldigt fin och jag sitter såååå mycket bättre i dressyrsadeln. Mycket lättare att hålla honom framför mig. Galopperade bra i höger galopp och än igen så var det att vi snusade på formen även i galoppen:). Men vänstergaloppen`går det troll i sen klubbtävlingen:(. Går att fatta med hjälp från marken men annars stoppar han helst och vill inte. Han trycker in vänsterbogen och när jag har den på plats och vill fatta så stoppar han. I traven går det att trycka till bogen och han blir rak. Jag tror att problemet ligger i att det blir jobbigt för honom att vara rak och fatta galopp och då surar han ihop. Det är liksom aldrig hans grej att vilja ta i mer än nödvändigt. I övrigt utvecklas han så pass bra att jag inte tror det beror på att nåt är fel iaf.

Jo, jag tror också att det löser sig på honom med lite mer skolning :)
Han är ändå inte hoppad särskillt mycket så det är nog lite nyhetens behag i det hela. Men han får mycket beröm på träningarna för även om han är en stolle så slutar han så fort han får upp ögonen för nästa hinder och han tar sig ALLTID över hur fel vi än kommer så jobbar han med hindren :) sen är det nog inte så graciöst och snyggt att titta på alltid, men tränaren tycker ändå att jag gör rätt som låter honom jobba med hinderna själv och lära av sina misstag!
Änsålänge har han ju aldrig surat ihopa och blivit less dör att han rivit utan han försöker hela tiden komma på nya lösningar om det inte går första gången :)

Men vi har också en såndär sida som är svårare än den andra..!
Men det är nog lika för alla hästar och speciellt unghästar att man märker stor skillnad i sidorna. Savant blir ganska sur när jag sitter och rättar honom HELA TIDEN, för han vill alltid gå med rumpan åt höger och trampa under sig mer med vänster bak.
Han är starkare i den och det är bara att jobba med det.
Han vill hellst galoppera i v galopp och han går bäst i v varv när man travar.
I h galopp så vill han inte runda sig för inner skänklen utan försvarar sig med att antingen kasta sig utåt i volten eller bara bli allmänt tung och dryg.

Likadant i skolan öppna, där är han jätte fin att flytta undan för v skänkel men i h varv så flyter han gärna bara inåt och lyssnar liksom bara lite halvt eller försöker gå i en sluta istället.

Men, det är bara att nöta på så är vi väl också där snart :)

Kl

Nu tänkte jag kolla lite med er vad ni har för tankar.

Jag har tagit det väldigt lugnt med min 09:à så många av er ligger en bra bit före. Innan sommaren så började vi lite smått med galoppen känner inte att vi har bråttom fram.

Så här ligger det till nu i söndags löshoppade vi för första gången sen i mars, gick riktig bra dock slog hon i rätt hårt två gånger på 110 men rättade sig bra efter den gången och vi slutade efter det. Måndag skritt avsuttet, tisdag vila onsdag var vi ute en kortare sväng med sällskap det blåste en del så hon var väldigt spänd endast skritt. Torsdag ner och träna för tränare i vänster longerar en kort stund för att få ur den värsta energin men hon håller sig lugn, så de rörs sig bara om 10 tal varv innan vi byter till höger går ok men när volten blir lite mindre och hon tappar fart så nickar hon lite ser alltså inte helt fräsch ut får ut henne på större volt och det försvinner i princip. Tränare vill att vi springer med henne och hon visar ingen hälta på rakt spår, tränaren tycker att vi provar rida men ser hon någon som helst hälta avbryter vi. Ingen hälta under passet men tränaren tycker att hon tappat lite av sin runda gång alltså lite stel.

Prata med veterinär som tycker att jag skall avvakta då hon fortfarande är liten, red en kort sväng idag för att motverka att hon blir stel efter träningen. Nu har dock hjärnspöken satt sig bekvämt och jag tror att hon är halt så fort hon rör på sig. Trots att jag inte ser/kände något som utmärkte sig.

Men så till frågorna, hur skulle ni göra? Avvakta? Hur länge? Vila helt eller hålla igång i skritt? Kan det vara så att hon växer som gör att hon är lite stelare? Något ni varit med om? Kan den lilla rörelsestörningen ha och göra med att hon just är unghäst att kroppen växer, att de inte alltid har den bästa kollen på sina ben osv? Kan det vara så att det hänger kvar träningsvärk/sträckning efter hoppningen? Vet att det är jätte svårt så här över forum att uttala sig men ibland behöver man höra hur andra tänker och hur de skulle göra. Kanske till och med är så att det är lika bra att ta sig till veterinär på en gång istället för att vänta?

Skall tillägga att hon hade hel vila i somras från juni-slutet på augusti.

Senast ändrad:

Hade åkt till klinik för utredning. Möjligen avvaktat en vecka eller två med bara skritt för att se om hon blir bättre/sämre/oförändrad.

*kl*

Sadelprovning idag resulterade i att Juno vill ha en Alto. Provade även DJ, men han gick kalas i Alton. Travade fint även om han surade lite när jag tryckte in vänsterbogen. Det var dock mkt värre i DJn. Ska ha Alton ett tag och känna hur han utvecklas men blir nog att köpa en sån.

Dålig bild av sadeln på Juno:
1393169_10201497179063273_1759481093_n.jpg

Bättre bild av sadeln, men på fel ponny:
1378028_10201497179423282_1495145403_n.jpg

Skönt att ha hittat en sadel som båda trivs i!

Jag skulle också behöva ta mig i kragen och ha ut en sadelutprovare för att hitta en som passar optimalt.
Dock ligger min Paris väldigt bra på honom, jag tror dock att den skulle kunna breddas lite i bommen nu när krallat till sig lite ;)

Men jag hoppas att han klarar sig ett tag till! Så länge han inte klagar så får jag ju utgå ifrån att den funkar för honom :)

Någon som har förslag på märken som är väldigt korta?
Min et har ju hjälpt mig att kolla på sadeln när den ligger på Savant och den passar men den får INTE komma längre bak!
Trots sin storlek så har han ett extremt kort sadelläge!
Och det måste vara ett märke med modeller med "franskt säte" alltså att man sitter ganska långt fram i sadeln om jag får vara petig ;)

Fast jag är inte så himla jättepepp på Alton. Älskar min Childeric där man har stöd på alla håll och kanter och den är supermjuk och underbar. Men men om båda kusarna gillar en Alto så får det väl blir så. Är Cerviastöd på den här så dom är större än Altons orginalstöd.

Jag är rätt dålig på hoppsadlar faktiskt så har inte mycket att komma med:p.

Har ridit Juno på klubbmästerskapet idag, iofs utom tävlan, men han har fått trava runt L:C1. Eftersom vänstergaloppen inte funkat alls sen förra klubbisen så ville jag inte ens försöka trava. Tycker han gjorde det ganska bra idag faktiskt även om han var jättetrött. Fjärde dagen på raken han går vilket aldrig har hänt förut.. Nu ska han få vila åtminstone två dagar och så ska jag börja med vithavren igen. Han har fått svarthavre en vecka och energin har bara blivit mindre och mindre...

KL

Red en LC:2 med lillis idag. Är jätte nöjd över plutten. Hon har varit lite tjurig nu senaste tiden och vart svår att få igenom i vänster sidan. Men idag kändes hon helt okej där. Mycket som händer nu , pälsen, brunst, tänder byts. Iaf så blev jag helt ärligt ganska förvånad över resultatet. Jag trodde inte det skulle vara så strikt dömt på en LC O_o . Och så blev jag faktiskt aningen arg under ritten. Kommer mot läktaren som för övrigt var lite "skum" precis när jag kommer mot hörnet så reser sig två personen och går. Mitt i programmet!!! . Jag tycker att man kan faktiskt gott sitta still tills programmet är slut eller gå när jag vart i nedre änden. Inte precis när jag kommer mot dem. Java stannar upp och tittar på dom, jag suckar och säger ironiskt tack till dom. Dock såg inte dommaren det stoppet :d Men sen var det snabbt glömt och full fokus på vad vi gjorde sen. Detta var då hennes sista tävling för året. Nu väntar vila :)

1377268_10151733502008753_1267248365_n.jpg

kl

Hoppar in här och har en fråga till er.
Hur har ni tänkt i kring vila i höst/vinter/vår..
När ska dom vila och hur länge?

Juno började året med rätt mycket vila i samband med kastration och sen skulle all snö försvinna. Kom inte i gång att ridas med bättre regelbundenhet förrän i maj. Sen dess har han vilat tre veckor i sommar och ytterligare två veckor nu i höst. Planen för höst/vinter är att han ska gå tills det fryser på och blir hårt. Sen ställer jag av en månad och förhoppningsvis är ridhuset färdigt tills han ska igång igen. Eller ja, han får vila tills det är klart helt enkelt:p.

Då får du väl träna upp din bålstabilitet, för du har en helt annan häst i den sadeln. Nu kommer precis det där jag pratade om att han börjar lyfta sin rygg, trampar in helt annorlunda bak, och ja de blir skittrötta av det den första tiden. Brukar gå att rida typ en kvart första tiden de verkligen börjar försöka jobba rätt och man skall heller inte rida längre i början utan alltid bryta vid trötthet symtom för annars blir de bara slitna och ömma i ryggmusklerna, det är som natt och dag hur han rör sig men det syns också på filmen att han redan passerat trötthetsankomsten och är mör på filmen.
Det är bara ett rent ofog det här med extremt uppbyggda dressyrsadlar så att ryttaren slipper lära sig att vara stark i sin egen sits, när man dessutom sitter på ponny som inte har extremt stor svårsutten gång finns inga ursäkter att behöva en sådan sadel se till att lägga manken till och arbeta med din egen sits istället för att ta genvägar.

Jag rider ju min lille kille lite nu, har äntligen en sadel som ligger hjälpligt. Den är för vid, men det går ju att råda bot på ganska så enkelt.
Tanken är en wow-sadel till våren, men än har jag inte pengarna så vi varvar med avsuttet/uppsuttet en del.

Det du skriver om att man ska sluta när man känner att hästen är trött håller jag med om. Men hur gör man när man rider ut? Jag rider ju bara ut, och det är ju lite svårt att planera när han blir trött. Dels beror det ju mkt på fokus just för den dagen osv. Ja, jag har ju inte kommit hälften så långt som er andra här.

Är det bara att hoppa av och skritta hem tycker du?

Min vilade hela juni och sedan två veckor efter kvalitén. Nu ska han gå två tävlingar till och sedan får han vila från halva november - nya året :)

Jag hoppar in med liten fundering! :) Kan du ge lite tips på hur man tränar upp sin bålstabilitet både i sadeln och på marken? :)

Situps (både raka och sneda)
plankan (jättebra, var noga bara att hela du är rak, många putar med rumpan)
Ligg på sidan med armbågen och fötterna i marken, lyft sedan höften upp och ner. Samma sak åt båda hållen.
Flygplanet
Ligg på rygg med händerna bakom huvet och nudda höger armbåde med vänster knä och tvärt om.
Ligg på rygg och håll i något med händerna strax ovan huvudet. Lyft sedan benen (raka) ca 45 grader och sen ner igen men inte ända till golvet, repetera.

Där har du några exempel, glöm inte strecha! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama