09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Lyft upp ryggen genom att trycka under magen har jag naturligtvis gjort innan. Han förändras väldigt lite i sin överlinje även när han drar upp sig. Han blir förstås aningen rakare, men rakare sadel vill han inte gå med. Min Childeric som inte direkt r rak-men rakare än Prestigen vill han inte röra sig i alls. Otrolig skillnad i bjudningen när jag bytte sadel!

På vilket vis tycker du han är toppig i korset? För mig är ett toppigt kors helt tomt på sidorna-men Juno är helt utfylld och rund. Mer muskler i hela bakdelen behövs såklart. Klättring och galopp i skogen är det han gör allra mest (klättringen dessutom endast som handhäst så han inte behöver ha mig på ryggen). På banan går han bara en dag i veckan och inte heller gör jag något arbete i nedsittning. Det är han långt ifrån klart för.

*kl*

Igår fick han då gå sin debut på klubbisen. Han var het super på framridningen och bjöd på en underbar ridkänsla! Bråkade litegrann när ett ridskolebarn rejsade runt på en ponny vilket han är ursäktad för. Tyvärr var tiden mkt svårberäknad då det tog lååååång tid/ekipage (typ 10 min i program som ska ta 4 min...). Så framridningen blev för lång och inne på banan tackade Juno för sig och ville inte vara med längre. Samtidigt blev han förstås spänd och då blir han väldigt opåverkbar. Gick inte att fatta galopp och han var inte direkt framme för skänkeln. Men han skötte sig ändå väldigt bra tycker jag och tittade varken på staket eller bokstäver.

Känslan på framridningen kommer jag leva länge på-himmel vad fin han var:love:! Nästa klubbis är om två veckor och då ska det minsann filmas på framridningen:p.

598920_10201416967738040_836960076_n.jpg

Toppig i korset har ingenting alls med muskler att göra. Ett toppigt kors på en unghäst avslöjar att hästen inte bär upp sin ländrygg som den skall som färdig och visar just att hästen är ofärdig i sin rygglinje.
Om han inte lyfter sig ordentligt på provokation skulle jag plocka ut en equi/kiro som kollade igenom ryggen på honom för då har han nog en låsning där för den rygglinjen borde komma upp rejält i ländryggen vid provokation.

Childericen vs Prestigen handlar nog inte om rakheten iom att båda är svängda bommar det som däremot skiljer på dessa två är att Childericen har djupaste punkten och därmed sin svängning långt bak medans Prestigen har den mkt längre fram. En unghäst som är svag i ländryggen påverkas naturligtvis mer negativt av en sadel som lägger tyngdpunkten längre bak mot ländryggen.

Så du menar att hästen förändrar sin exteriör över korset efter utbildningens gång oberoende av hur muskulaturen utvecklas? Kan du visa bilder hur du menar? Har faktiskt aldrig hört eller sett detta. Jag skrev heller inte att han inte reagerar vid provokation att lyfta-det gör han nog så mycket. Men rygglinjen blir ändock allt annat än rak.

Som du säger har troligen sittpunktens position över hästen i Childericen stor betydelse. Min sadel är dock ganska rakt byggd i jämförelse med Prestigen dessutom.

Så här ser rumpan ut i olika vinklar för dagen:
1377601_10201425268385551_560841258_n.jpg

995527_10201425268825562_646585870_n.jpg

1381292_10201425271865638_468155689_n.jpg

...och detta är den nyaste helkroppsbilden jag har. Han har ett rätt tråkigt kors som är kort och väldigt sluttande. Det lär väl knappast ändras.
968898_10200652603989424_854096810_n.jpg

Senast ändrad:

Alla unghästar har kort toppigt kors under perioder av sin tillväxt av överlinjen. Om du tittar på sidobilden så ser du hur det toppiga korset påverkas av den svaga ländryggen, just överlinjen är det som förändras allra mest på unghästar och ofta är de inte färdiga där förrän i 5 års åldern (halvblod) så ponnyer är säker ännu senare. Och jo de kan förändras massor inte alls ovanligt med fullständigt olika kritik tex vid visning som 3 resp 4 åring.
Han är väldigt öppen i sin ländrygg och har varit så länge du visat bilder på honom. Och jag har faktiskt länge gissat att det är där ert problem med arbetsviljan och bjudningen väldigt mkt har suttit och också anledningen till att jag har tyckt att du är för stor för honom för han har en riktig svaghet i sin rygg där än så länge. Och jag har sett mer än en förstärka just öppna ländryggar genom att lura sig och lägga på en för svängd sadel därav att jag säger ifrån för det är ett surt misstag att göra.
Tömkör du honom något ? Han skulle nog må väldigt bra av att jobba mkt i riktigt låg form utan ryttare gärna över cavalettiserier för han behöver verkligen stärka det partiet.

Har tömkört lite grann-men eftersom bjudningen är ännu mer obefntlig på töm och jag måste jaga ihjä honom är jag helt enkelt för lat för att gör det:o.

Även om jag inte tycker att jag är för stor för honom så är jag ändå försiktig med hur mycket jag sitter på honom. Att han kan gå med som handhäst i skog och mark uppför och nerför känns väldigt värdefullt av den anledningen. Jag sitter själv bara på honom 3-4 dagar i veckan. På alla sätt behöver han förstås stärka hela sin överlinje-vilket jag iofs tycker är något man arbetar på alltid med alla hästar.

Svängd eller inte så är han extremt kort i sin rygg vilket jag också tycker talar för Jaguar. Men du tror alltså att Jaguar skulle vara för svängt oavsett? Tror du på ngn av Amerigos modeller? Funderar på att ta med honom på utprovning med ST från Amerigo nästa vecka när hon kommer upp.

Knepigt att han är så seg att tömköra tycker man brukar få bra tryck tom i den lataste på töm. Jag har det omvända problemet med Knatte som är den som egentligen också behöver mkt arbete från marken efter hans sista 4 cm tillväxt under vintern så är han också för svag i sin ländrygg. Men han eldar upp sig så in i helsike så det blir mest träning i lite väl hög samlingsgrad iofs jobbar han ju mkt med ryggen men det är lite väl hög belastning på bakkärran, till det så är han allergisk mot tömmarna och slår så in i helsike mot dem med jämna mellanrum om de rör honom för långt ner på skinkorna så svårt att göra mkt annat än typ tömkörningslongera honom vilket ju inte precis dämpar ner honom. Har i alla fall konstaterat att körhäst är han nog inte lämplig till, det är wincent däremot så extremt stabil redan från första gången han blev tömkörd det var som att tömköra en inkörd häst. Verkligen natt och dag att tömköra de två.

Hur är han att lina ? Tror han skulle må väldigt bra av att jobba inspänd i riktigt låg form så att han verkligen får upp ryggen utan belastning, blir väl gärna att han går på i hög form när du har honom som handhäst eller ?

Är ju skitsvårt att råda om sadlar när man inte har sett hästen. Hur ser tex rygglinjen ut just om du spänner in honom lågt och longerar honom. Det gäller ju på unghästarna att hitta deras optimala rygglinje och det är den sadeln skall passa för att inte motverka dem när de börjar komma till rätt arbete med ryggen.

Jaguaren tycker inte jag är särskilt kort. Jag har inte hundra koll på alla nya dressyrmodeller amerigo har nu och de har ju även ändrat lite på vissa av de gamla. Har faktiskt inte koll på om dj dressyr har samma anläggning som dj hopp den har ju i alla fall i hoppen en väldigt kort anläggningsyta, lätt svängd och rundbossor. Alton är ju ändrad har haft en sådan tidigare men den nya ser annorlunda ut och det står nu att den är bra till korta överbyggda ryggar (vilket den gamla modellen inte var), själv tycker jag den nya väldigt starkt påminner om den gamla cc, den modell jag köpte nu till Knatte. Den nya cc ser extremt låg ut bak. Snurrigt när de ändrar redan befintliga modeller bättre då att de gör helt nya modeller för det blir ju rätt klurigt på begagnatmarknaden sen.

Juno är överlag av ytterst bekväm karaktär. Han har tydligen alltid varit det och fick även kritik för det på sitt treårstest. Hade han varit mer engagerad hade han fåt 10or istället för 9or på hoppningen:p. Så longeringen är lite samma, oengagerad de lux. Det effektivaste sättet att få fart på honom är antingen piskförare när man rider alt att det finns andra hästar på banan när man rider-han gillar att stajla:D.

När han går som handhäst har han fri huvudpostion och går som vanligt-alltså inte i ngn form. De senaste ridpassen är dom första där jag hittat en jättefin låg form med bra takt i honom. Allt eftersom kommer väl den formen att befästas och då kommer han kunna stärka sig mer och mer. Saken är bara att det överlag går ganska långsamt att utveckla honom. Jag har börjat acceptera att han ä rite som jag och processar allt ganska långsamt så det får ta den tid det tar helt enkelt. Stor fördel med ponny att det inte på ngt sätt är bråttom att ta fram dom:).

Jaja, får se hur det blir med sadel. Är inte på något sätt bråttom även om jag är rätt trött på Prestigen. Ska prova en Jaguar av en vän häruppe när jag hinner såsmåningom. Det är en XKC och den var verkligen jättekort och ligger kalas på deras welsh cob som påminner mkt om Junos rygg.

Jaha då var vi tillbaka i fullständigt åsnestadie igen. Suck. Red ut i skogen med tanke att galoppera våra vanliga sträckor. På vägen dit stannade han och bråkade ett par ggr för att det fanns diverse farligheter. I skogen var stenarna livsfarliga och efter att ha kastat sig ett antal gånger stannade han till slut och vägrade gå. Blåste upp sig och frustade som en vildhingst och v ar spänd som en stålvajer. Tror att det kanske var en älg i närheten. Fick sitta av och gå en bit och han blåste som tusan. Satt upp och travade iväg med honom-tokspänd, frustandes och med svansen i vädret.

Första gången han blåser runt på det viset men tror det berodde på nåt djur. Idag var han billig.

Litte uppdate om min fuling! ^^

Han börjar förstå det här med att inte springa från arbete och stressa, så han söker numer en bättre kontakt med bettet och har lugnat ner sig i ridningen. TOPPEN! Tränaren var helt klart nöjd med första veckans arbete. Han har även skött sig något fantastiskt i hantering och allt annat, hon sa att det är den enklaste hästen hon någonsin fått in på tillridning/inridning. Kul å höra ;) Sååå så är läget iaf och jag hoppas hon kommer långt med honom på resterande tre veckor! :D

Lux och jag var iväg på hoppträning i tisdags.
Först så var det lite problematiskt att gå på rak linje mellan hindrena, men efter ett par (ganska många, hehe :P ) försök fick vi till de.
Han är så känslig för min position, och jag är inte snabb och tydlig nog alltid...

men här är en film från sista rundan, första gången (första försöket oxå) vi hoppar mur :D

http://youtu.be/8IEVqFuJtc8K

Feedback, kritik o sånt tages gärna emot, allt för att vi ska bli bättre :)

edit: kommentaren mot lilla muren baserade tränaren på att han smet förbi de andra hindrena tidigare ;)

// Niikon92

Senast ändrad:

Idag har gulingen varit iväg på sin första pay and jump!
0 fel på 70 cm!
Han skötte sig alldeles ypperligt med alla andra hästar och stoj runt ikring :)

null_zps4413082e.jpg
[/IMG]

Vad duktiga era hästar är!! Är så kul att komma igång att träna och tävla med dom:).

*kl*

Juno är lite rolig och det vänder fort här. I torsdags var han bättre när jag var ute och galoppade. Så fick han vila och ikväll fick han gå på banan. Han var helt super! Jättefin bjudning och var riktigt pigg på ett perfekt sätt:). Första gången vi öht kunnat tänka på form i galoppen eftersom han bjöd till så fint. Äntligen börjar han glimta till med härlig ridkänsla:).

Det låter jätte härligt Fiorano! Som en extra ljusglimt i tunneln ni haft, härligt att han bjuder till mer nu! :)
Väldigt roligt att läsa om alla er, men jag får sådan förbaskad ridabstinens! Har inte fått hem 21åringens boots ännu så ingen ridning för mig inte nu när 09.an är borta :/ DET KLIAR I FINGRARNA! haha

Tackar tackar :)

Hehe, vi var nog inte dom mest graciösa inne på banan men det spelar ingen roll, bara han hoppar och det gjorde han!

Banpersonalen döpte om honom till Masken Max pga allt slingrande :D
Vi har kommit till det här stadiet i hoppningen nu där han själv har börjat "leta hinder" och fått en bjudning på hinder, men, han har inte riktigt förstått att stanna kvar i sin galopp utan vill gärna ge sig iväg.
När jag då håller kvar honom så blir det lite " nehe, skulle vi inte hoppa, eeehh, jo det skulle vi men jag vet inte om jag vågar men jo det gör jag nog" :p
Därav allt slingrigt ;)

Men men, det går framåt iaf!

Kul att Juno också bjuder till lite!
Det kan vara svårt med dom unga när man vill ha en bjudning utan att det ska gå fort!
Har fortfarande lite samma problem med den gule i galoppen för han har så väldigt stor och rund galopp. Och eftersom jag rider ut mina hästar till 90% så fattas dom ju lite "ridbanemuskler" och att bära sig i svängar och på volter.
Men ute går det riktigt bra med tempoväxlingar nu så det är bara att traggla på!
Har ju hela hösten/vintern på oss att bygga muskler och finslipa tekniken :)

Haha, ja klart det är slingrigt. Han är väl ganska stor också den gule? Det blir ju alltid lite svårt för dom också när man sätter samman hjälperna och vill bromsa lite men ändåbehålla styrning och galopp liksom.

Juno får gärna springa fort. Vårt problem har ju varit att han inte vill springa alls:D. Men igår var han så himla fin att jag kan genomlida många åsnepass bara för att jag nu VET att det finns där:). Har verkligen haft mina tvivel...

Nja, den gule är nog högst normal i storleken, tror att han ligger på 166-167 nu men sen är han lite lång i sin kropp och har en väldigt stor galopp så han måste liksom komma på tekniken att vinkla sitt bakparti och använda det till att samla sig på istället för att bara fösa framåt ;)

Fina Gulingen! duktigt!

"Min" 09 sprang idag lopp för första ggn på 3 månader.
Han slutade femma och tog en liten peng till stallet.
Ingen imponerande placeringen MEN vad nöjd jag var med loppet, jockeyn och hästen.
Hästen ska backas ner i fältet för att "hitta benen" och detta gjordes. Han fick dock en hel del stötar/knuffar under resan (som gick över 2000 m) och detta tog ut sin rätt.
Han gick med 66 kg ( nej, inte mkt för en ridhäst, men i löp för en galoppör=ganska mkt) och svarade superfint så fort jockeyn bad honom "gå" på upploppet.
Tror han går fram mkt på detta och gläds åt att jockeyn verkligen gillade honom

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1235105_413249028798531_1449740212_n.jpg

påväg till start :love:

Fin han är!
Synd man inte var nere och tittade ;)

Har han varit skadad eftersom han inte startat eller han har bara haft en paus?
Och ja, 66 kg var ju "mycket" så det var bra kämpat :)

KL

Var ett tag sen vi uppdaterade nu :) I fredags tränade vi för vår tränare igen med lillis. Syftet var att få henne låg och släppa igenom i ryggen men inte att hon fick bli framtung. I höger varv gick det jätte bra men i vänster varv var det lite knivigare. Lurar på om en tand är på gång då hon är lite kinkig i den sidan just nu. Hon släppte efter tillslut iaf. Diskuterade om detta med dommarnas kommentarer om att hon viker in sin näsa på tävling. Vi kom fram till att när jag sätter mig ner bromsar hon och därför får jag lite sämre poäng. Vi ska sträva efter mera framåtbjudning då blir poängen lite högre även om näsan är lite bakom. Tränaren tyckte att en så ung häst gör det inget på om näsan går lite bakom. Vilket jag faktiskt håller med om.

Till söndagen är det hennes sista start för i år. Sen får hon lite vinter vila :) Det är hon värd :)

http://www.youtube.com/watch?v=J75gtEQQaMs

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama