09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Oh my vilket hinder!

Längesen jag skrev men kan i alla fall berätta att min 09:a är inkörd i sommar och nu i höst åkte han på inridning/tillridning (han var riden rakt fram i skogen i skritt och trav ett par gånger innan han åkte) till en liten elitponnyryttare som gjort ett fantastiskt jobb med honom!

Ikväll åkte han till en ridskola för att successivt skolas in där och jag hoppas verkligen det ska gå bra och han ska trivas med sitt jobb.

Han är inte såld utan utlånad till att börja med. Eftersom jag är för stor för att rida själv så skulle han annars bara stått i hagen hos mig hela vintern, vilket är slöseri på en ung och fin ponny!

:)

*kl*

Varning för bildbomb :D

null_zps48cd9b24.jpg
[/IMG]

null_zps977ca5e9.jpg
[/IMG]

null_zpsdea5567f.jpg
[/IMG]

null_zps46fb30bf.jpg
[/IMG]

null_zpsfc47a9ac.jpg
[/IMG]

Fortsättning ;)

null_zps6c4126df.jpg
[/IMG]

null_zps95c2fa1d.jpg
[/IMG]

null_zps7daf583c.jpg
[/IMG]

Avslutar med drickpaus ;)
null_zps6e3d3fe5.jpg
[/IMG]

Avslutar med en bonusbild på våra fina miner, ser stabilt ut när både häst och ryttare blundar...
null_zps459ee6b9.jpg
[/IMG]

Oh så fina bilder. Diggar framförallt den sista!

Min 09:a Coal har bestämt sig för att tappa alla skor utom en och fick därför en liten veckovila tills hovis kan komma ut. Sedan är han tänkt att få två månaders stärkande jobb innan ca 2 månaders vintervila. Hur lägger ni upp det med vintervila för era 09:or?

Haha klart det är en Pönny! ;) Meeeeeeen det är en guuuuuuuuuuuling :love:
Han ser super duktig ut! Väldigt fina bilder :D

Haha, möjligtvis söt som en ponny med sin lockiga man och pannlugg men tyvärr 2 dm för stor ;)

Men tack :) han skötte sig kanon och fick vara draghäst till den vita faran som inte alls vågade hoppa några läskiga fasta hinder!! :o

Oh så fina bilder. Diggar framförallt den sista!

Min 09:a Coal har bestämt sig för att tappa alla skor utom en och fick därför en liten veckovila tills hovis kan komma ut. Sedan är han tänkt att få två månaders stärkande jobb innan ca 2 månaders vintervila. Hur lägger ni upp det med vintervila för era 09:or?

det där man tappskor :mad:

jag tänkte att Lux ska få jobba på 4-5 dagar i veckan november ut. Sedan ridvila
december till januari, och därefter ridas igång igen.

Under december och januari kommer jag ägna 1-3 dgar i veckan åt markträning, allt beroende på väderlek och hur Lux är i huvudet ;)

// Niikon92

Haha, möjligtvis söt som en ponny med sin lockiga man och pannlugg men tyvärr 2 dm för stor ;)

Men tack :) han skötte sig kanon och fick vara draghäst till den vita faran som inte alls vågade hoppa några läskiga fasta hinder!! :o

De var ju inte så jätte mkt för stor ;) haha men ja söt som en ponny är han!

Oja han ser jätte säker ut! Väldigt härligt att se, och jag måste bara säga att jag avgudar de där snälla ögonen han har <3
Kul att han kunde hjälpa den vita faran på vägen, visst är det skönt när ens pålle är trygg och orädd! :)

Idag fick jag till slut hem Knattes dressyrsadel och jag kan lugnt säga att jag blev positivt överraskad. De dåliga bilderna på auktionen visade vad jag tolkade det som en ganska sliten kalvskinnssadel vilket jag räknat med att behöva byta kalvskinnet ganska snart. Just nu undrar jag mest hur man kan vara så korkad som säljare att lägga in sådana bilder för sadlen är inte ett dugg sliten eller skabbig, oputsad var den och därmed lite flammig. En snabbputs senare så var den i lika fint skick som mina andra tipp topp amerigo. Till på köpet har den helt nya stroppar runt om.
Vad som var ännu bättre var att den passade killen som är så knepig att hitta sadel till som om den vore måttbeställd till honom och inte nog med det jag bara älskar sadeln den känns precis som min hoppsadel i samma modell fast den har andra kåpor att den sen har små mjuka knästöd så att mina knäna kan smyga iväg är kanske inte det allra bästa för dressyrsitsen men oj vad jag kände mig hemtam i den med en gång vilket jag inte brukar göra i dressyrsadlar. Varför har jag aldrig tänkt på att skaffa en flatback även till dressyr tidigare.

Behöver jag tillägga att jag är väldigt nöjd med den affären inte varje dag man köper en amerigo med de måtten och skicket för den enorma summan av 5.800 inkl utlandsfrakt. Jag behöver ju inte precis vara rädd för att förlora pengar om jag en dag skulle få för mig att sälja den :D

Nu skall vi bara lyckas få rätt på det sista med mannen också så att han får nytta av sin sadel, han gäckar oss ordentligt. Allt de har kunnat hitta sen fastrullningen är åtgärdat ändå är där någonting som inte är som det skall, från att vara rejält på hugget med mkt bjudning innan han rullade fast så är han nu helt ren och inget avslöjar sig i rörelsen men han går med handbromsen i hela tiden något är helt klart inte hundra men vi hittar icke vad.

Haha, aja, jag får väl gå med på det ;)

(Han tror själv också att han är en väldigt lite pöööny som kan sitta i knäet och pussas hela dagarna...:cautious: )

Haha myyyysigt med pönnys ju :D haha

Idag har jag lämnat min 09.a på utbildning. Var jätte orolig då han är hemsk att köra i transport sen tidigare erfarenheter x) Men som vanligt gick han på direkt, absolut inte det som är problemet då det känns som om han litar på mig. Han är lugn där inne så länge jag står där..... Han fick 1ml av något lugnande med innan vi åkte så han skulle hålla sig lugn. Han stegrade sig inte inne i transporten idag vilket är framsteg, utan han slog med frambenet i golvet kanske 1mil lite mindre, sedan tröttnade han och började slänga runt höet ist och var tyst resten av hela vägen x) Såå jag är rätt nöjd, tror hemvägen blir ännu bättre, känns som om han börjar acceptera att man kommer inte ut så länge det rör på sig.. Han är ju hur lugn som helst att lasta av med, så han har inte direkt bråttom ut, de är något annat. Verkar som om han är ganska otålig lix ;P

Superhärliga bilder! Hade också velat prova hoppa terränghinder!

Juno har vilat två veckor i samband med att jag varit på "semester" i Turkiet (det är inte semester att ligga och kräkas. Faktiskt). Kom hem igårkväll och red en sväng på banan idag. Han kändes faktiskt jättefin och jag kunde bla rida tempoväxlingar. Bäst var att det gick en häst förbi banan och då får han alltid mer bjudning att rida på:p. Galoppen kändes bra med helt okej bjudning. Behövs fortfarande mer för att få ett bättre jobb och ska ta hjälp från marken igen med piskförare. På slutet hittade vi en kalasfin trav med härlig takt och gung, då blir det dock extrajobbigt och han vill helst stanna-men med piskförare i det läget också tror jag vi kommer en bit til på väg. Det finns därinne iaf:).

Måste säga ändå att det känns så himla skönt att kunna låta honom vila två veckor och sen är det ändå bara att sitta upp utanför stallet och rida iväg utan problem:). Värt mycket för mig!

539748_10201412376463261_185876943_n.jpg

...och just det; imorgon ska vi styra runt en L:C1 på en dressyrklubbis:D.

Fö vill jag som nämnt ha en dressyrsadel till Jun. Såhär ser han ut från sidan, som synes mkt kort:
1383053_10201412591948648_530107129_n.jpg

Så här ligger Prestigen han går med nu. Det är en 17" och deras vidaste vidd 37. Ser smal ut på bilden men den kommer ner när man sitter i sadeln.
1379327_10201412591148628_77734937_n.jpg

Min idé är att skaffa en Jaguar, nån som har en annan idé:)?

Dra en hovkrats (spetsen) från skapet och framåt mitt under magen, vad händer då med hans rygg ? Den rygglinjen du får då är det vettigare att du köper sadel till, på bilderna bär han inte alls upp sin rygg och köper du en sadel som passar den svängningen kommer han heller aldrig att vilja bära upp sin rygg för sadeln kommer att motarbeta honom. Han är typiskt unghästsvag i överlinjen och det toppiga korset avslöjar att han inte alls är färdig i sin rygglinje.
Knatte tex är nog tom mer svängd än honom när han står i gången han giter inte alls bära upp sin rygg men när han arbetar optimalt då är han tom konvex i rygglinjen speciellt i galoppen, och följdaktligen så går han med spikraka sadlar som ger honom utrymme att verkligen komma upp och jobba med ryggen, nu är han tydligheten själv så går inte att rida med fel sadel på honom för då gör han helt enkelt inte ett skit, han accepterar inte ens en så lite svängd sadel som Amerigo DJ.
Det är bara massor av stärkande jobb som gäller när de är så svaga i överlinjen mkt cavaletti arbete, klättring, mala på i galopp i låg form och lättsits mm och framförallt INTE sitta ner och jobba dem de behöver inte ytterligare tyngd neråt.

*kl*
Gylle, har du inga bilder på dina fina killar? Jag har ju gillat dem så länge så jag är så sugen på utvecklingen.

Fiorano: förstår att junos rygg är svår att hitta sadel till, hoppas du hittar något bra snart...annars får du häda och köpa galoppsadel, detbrukar de älska ;)

*kl*

Idag har vi hoppat på banan på klubben för första gången :)
Guling skötte sig utmärkt och det första han gör när jag skrittar fram (han har bara varit på utebanan på klubben en gång tidigare) var att smyga sig ner i pulvermangraven :)
Den är efter regnet nu fylld med vatten så det blev en riktig vattengrav :)

Men han hoppade så glatt, både den och banken upp och ned och alla andra hinder som var uppe.

En lite film på länken när vi hoppar graven barbacka :)

http://i1138.photobucket.com/albums...715C007-3417-000000FAB27F2C3C_zps86e08031.mp4

Kul att Gulingen skötte sig så bra :) Verkar vara en super härlig häst!

Själv kunde jag inte Timeat bättre än att skicka iväg min 09.a nu. Fick ju hem min ny opererade 11.a som står på boxvila och tar mycket av min tid dagligen med medicinering, matning, mockning, ut och skritta osv osv x)

Tränaren har dessutom nämnt att han är super duktig och inte direkt verkar ha så stora problem(Vilket enligt mig betyder bara att jag är en värdelös ryttare) Haha men eftersom han ändå är duktig måste jag ju gjort något rätt, även om jag inte rider perfekt I guesse ;P
Hon sa att hade han varit 170cm hög så hade hon köpt honom av mig (A) haha men hon är ca 182cm lång så en häst på 157cm är inget hon är intresserad av tyvärr, men han är nog superfin när han kommer hem! Så får vi se om han blir såld nu om 3veckor eller om jag får hem honom och behöver lära mig rida ordentligt igen :D haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama