09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Som sagt jag har inte alls uppdaterat mig om de sadlarna de sista åren iom att de har fel bom för mina hästar som är raka så mkt möjligt att Cobran inte görs längre, den var ju tvistig iom kriget mellan Menet och Dabbs och tillverkades ju under en period både av Dabbs och av Labelle iom att det var något strul med rättigheterna när Menet slutade hos Dabbs. Jaguaren har ju Cobra bommen vilket inte Dabbs övriga sadlar har,har dock aldrig hört talas om några problem med sneda bommar varken på Cobra eller Jaguar och har ägt ett antal Cobror och Jaguar genom åren.

Hejsan måste få ställa en fråga här! Haha, jag har idag fått höra att man ska rida hästen mellan handen och skänklen. Vet inte riktigt om det är så jag gör, men jag har aldrig haft problem med bjudningen av min häst. Snarare att jag jobbar med tempot nu och det går bra för oss. Men i alla fall, den här personen testade då att rida för att visa hur hon menar, skänklar mycket och öm tar hådare i honom i munnen. Såg det ut som och han mer eller mindre steppar fram i traven, tappar ryggen och går inte fram för fem öre. Jag antar att det är för att jag rider honom utan att heeeeela tiden driva, det behövs ju inte eftersom han trampar under sig så underbart fint när han väl tar ner tempot. Sååå min fråga är då, rider jag helt åt helvete? Eller ja alltså vet inte riktigt, kan någon bara förklara begreppet mellan handen och skänklen, för jag verkar iaf inte förstå varför man ska rida så? hehe.. Känner mig hemskt okunnig nu, men aaa skitsamma ^^

Ja en häst skall naturligtvis ridas mellan hand och skänkel det är det hela grunden bygger på att få dem att jobba mellan hand och skänkel och acceptera det.
Bara för att en häst springer framåt så jobbar den inte korrekt utan tvärtom för det mesta handlar det om att de springer ifrån arbetet. Inte heller kan man bromsa in en häst till korrekt arbete utan de måste jobba för skänklarna. Hela grundutbildningen går ut på att få hästen att arbeta korrekt mellan hand och skänkel, dina skänklar och din sits är det som kontrollerar hela hästen handen är där för att så att säga sätta ramen, hästen skall ridas bakifrån fram till handen aldrig någonsin bromsas med handen bak till skänkeln.
Ju mer de springer ju mer ben behöver användas för att få dem att arbeta korrekt. Det är ett vanligt fel ryttare gör på heta hästar att de slutar rida bakifrån för att hästen springer men det enda man får av det är en häst som bara knäpper av inte en häst som arbetar korrekt.
Hästen skall arbeta med ett lätt stöd på bettet och så snart det inte längre är så är det skänklarna/sitsens uppgift att korrigera detta oavsett om det handlar om att hästen drar för mkt eller att den släpper stödet och kryper bakom så är det ökad aktivitet bakifrån med hjälperna som får hästen tillbaka in i rätt ram igen.
Det är det som är konsten med att rida heta hästar att få dem att dämpa sig och komma till arbete för skänkeln bakifrån istället för att springa iväg och få dem att acceptera att stanna inom ramen även om man ökar ridningen bakifrån tex för att öka samlingen.

Nu har jag inte sett någon nyare video på din vad jag kan minnas utan bara en du la ut för länge sedan i tråden när du travade och galopperade i paddocken och på den sprang hästen bara i alla fall inget korrekt arbete alls då, men nu har jag ju ingen aning om hur den går idag. Vid den tidpunkten hade du ju även problem att hålla hästen vilket är ett mkt tydligt tecken på att hästen inte arbetar korrekt utan springer ifrån arbetet.

*kl*

Idag har vi hoppat ite igen vilket var ömsom vin ömsom vatten. Fick ett riktigt fint språng med mkt rygg och efter det blev han nog lite rädd för sig själv och tyckte det var lite otäckt efter att ha tagit i så mkt:p. Men men, fick till rätt fina språng därefter även om jag fick jobba lite för det. Har överlag tyckt att han varit lite trött den här veckan så han kommer få två veckors vila eftersom jag ändå ska resa bort. Känns lämpligt då han senaste månaden gjort fina framsteg:).

Tittade lite på maskinerna som förbereder för ridhusbygget. Han är hur cool som helst trots att de brummar och kör precis bredvid ridbanan. Det är ärligt talat värt hur mycket som helst för mig!
1175082_10201314266770580_1655814368_n.jpg

Tack Gylle för ett bra svar! Uppskattar det verkligen och jag förstår precis vad du menar nu när du förklarar så bra, vilket den här personen inte gjorde, i alla fall så jag kunde förstå vad denne menar. Det är egentligen vad jag jobbar med nu, jag försöker inte få min häst att ta ner farten med tyglarna så att säga utan med sits och bättre ridning från min sida och det går framåt så att säga. Enligt min mening. Jag ska arbeta mer med att få honom förstå mina skänklar bättre, för tror det är det som får honom mer stressad/het. Men iaf jag jobbar på det! Åter igen tack för ett bra förklarat svar, precis vad jag letade efter!

Ändrar nu för jag glömde skriva att det är precis så det känns med honom! För nu när vi har fina stunder ibland så går det super bra och märks att han tycker det är jobbigt så då går han tillbaka till det där att rusa ifrån arbetet så att säga, sen vet jag inte om han arbetar mer korrekt nu när det går bra eller inte, får försöka lägga upp en film om jag får möjlighet till det!

Senast ändrad:

*kl*

Idag har jag och Savant varit på KM i dressyr :p

Han var riktigt fin att rida fram efter att ha fått av sig det första sprallet. Sen satt jag ner en liten stund, gjorde 4 galoppfattningar, alla bra.
Efter det fick han en skrittpaus innan jag skulle in på banan.
Väl inne på banan var han en heeeelt annan häst, stod emot, stretade med handen och skulle hellst inte gå fram för 5 öre!
Kände verkligen på hela honom hur han tänkte "upp med dig från sadeln! Sitt inte där och driv ihop jag jobbar allt vad jag kan!!"

Han är absolut inte van vid att jag sitter ner på honom mer än någon enstaka gång nått varv på banan så han kändes verkligen kunfundersam över vad jag ville. Höger galopp fattade han inte alls utan fattade fel och skulle braka i väg över hela banan hellst.

Efter programmet red jag ut på framridningen igen och tänkte att vafan, jag ger mig inte! Vi ska fatta höger galopp idag innan vi kör hem!
Rider fram i trav och rider lätt och TADDA! Skitfin eftergift, rund och bärig trav, fattade direkt den bäst höger galopp han någonsin gjort lugnt och fint och stannade kvar i böjningen medans jag kunde klappa honom på halsen med innerhanden...

Så sen fick han bara trava av sig lite lågt och sen var han supernöjd!

Känns som att det nog var jag som hade ridit igenom honom "för bra" på framridningen och därför visste han inte var han skulle ta vägen när jag satt ner.

Träna träna träna så kommer det med styrkan!

I morgon ska vi på en pay and jump, 90 cm en klass :)

Lycka till imorgon!!

KL

Vi är på Breeders/Championatet i fälttävlan och har avklarat den första dagen. Stor guldstjärna till min lillskit som trots obefintlig framridning fick 7,5 på dressyren och la sig på 4e plats av 18 starter. Mest nervös var jag för hoppningen efter min dåliga ridning på kvalitén men han skuttade runt som ingenting och var nolla och fick 7,4 poäng och prel ligger vi 2a inför morgondagens terräng. Spännande värre! :bump:

Så håll en tumme för oss imorgon vid 10:25.

Dessutom leder min andra häst sin klass (öppen klass) och har gjort en fin tävling hittills.

Här är lite snuttar från dagens övningar :D
http://youtu.be/_hW6FV1xhaU

Grattis. .ni är nämligen inte med på resultatet efter hoppningen. .bara dressyren vilket är helkasst :mad:

Varför rider du 100 klass?

Senast ändrad:

Kolla dokumentet istället, där finns allt med.

R behöver en skolrunda och vi håller på att etablera ny bettkonstellation.

Idag fick jag en väldigt dum ide, trött på att använda sadlar som ligger halvdant på den lilla svarta i väntan på hans sadlar så slängde jag idag på en fårskinns barbacka sadel insåg väldigt snabbt efter jag kommit upp varför det är så otroligt svårt att få några sadlar att verkligen komma ner på hans rygg, den är fullkomligt groteskt bred precis i sadelläget så extremt bred att det var fullkomligt omöjligt att rida barbacka på honom om man inte är vanskapt mellan benen eller har extrem fallenhet för att gå ner i spagat, fårskinnet rök av snabbt tänkte att det var det som gjorde att det blev så brett men inte ens utan det gick det att sitta normalt på honom utan om man lyckades komma ner så stod benen rakt ut åt sidorna inte en chans att man kunde hålla om honom för naturligtvis är resten av honom smäcker och smal att hålla om (med sadel när man ju sitter en bit upp är han väldigt smal att sitta på). En sak är säker jag kommer ha träningsvärk delux på insidan av mina lår imorgon, och det kommer ta väldigt lång tid innan jag får för mig att försöka rida barbacka på honom igen........

Besvikelse men är ändå nöjd.
Han glodde på ett skynke som hängde bakom en kombination så fick en förbispringning på b. Fö gick han superfint och fick väldigt bra kritik för sin power i galoppen, de tyckte att han hade mycket kapacitet och bra inställning. Så trots stoppet fick vi höga poäng men såklart drar det ner och vi rasade en del platser.
Så frustrerad eftersom jag vill så mycket mer men ändå mycket bra att ta med hem och jag har en väldigt fin häst (som jag inte riktigt vill sälja längre ;))

Det är klart att man vill "komma långt upp på listan" men ett stopp hit eller dit kan man ju vara väldigt nöjd med iaf!
Ni tog er ju trots allt ända dit!
Jag tyckte att han såg jätte fin ut på din film och jag tänkte "herre jösses, hur orkar hon rida ihopa den galoppen!?!" :wtf:
Jag kämpar själv som en idiot med den enes galopp här hemma..:meh:

Min gjorde det samma på kvaliteten, han orkade inte hänga med i huvudet hela tiden. Men vad gör det om 100 år när han ändå fick väldigt fin muntlig kritik om att han kan gå långt men det var inte riktigt hans dag just den dagen ;)

Fast nä, nöjd med ett stopp är jag inte :p
Han har varit så klar och gjort allt så enkelt hittills och detta var en enklare bana än tidigare men däremot får man väl inse att allt kan hända med dom små ;)

Hehe, han är ganska lätt att samla redan nu och kommer nog ganska snart få ännu enklare. Han är så säker i sin takt och väldigt lätt i uppförsbacke så han måste bara få lite mera styrka och lära sig hur han gör. :)

Det kommer ju ett 5-års championat nästa år också... ;);)

Fick med en blågul rosett hem i alla fall, den store (som Fio pratar om) vann sin klass, dock lite lägre nivå än vi brukar rida eftersom han behöver skolas.. ;)

Fio: Nä, den store vill jag inte sälja! :p
Hans skalle och kapacitet vill jag inte gå miste om och så som jag slitet det här året för att skola, skola och åter skola i terrängen. :meh:
Jag kommer inte orka med allt bara! Har en 7-åring efter Don Romantic hemma också som inte är redo att säljas (om han ska säljas). Och Alga är ju äntligen dräktig. Plugg och jobb och sånt också..

Hmm det är alltid spännande att köpa begagnade sadlar osedda man vet aldrig riktigt vad man får......... Idag kom Knattes Albion Kontact och så mkt kan jag konstatera att den överensstämmer inte med vad den skulle varit enligt säljaren. Vad gäller bomvidd blev det en vinst för min del för det är definitivt ingen medium jag fick hem utan mer troligt minst en wide eller en väldigt ovanligt extrawide tom, har inte hunnit prova den på killen men hans groteska mankmall ligger här inne och det ser ta mig sjutton ut som att koppjärnet håller i stort sett samma extrema vinkel som honom, sen är den groteskt istoppad lustigt nog med både ull och flairkuddar så vist passar nog en medium med allt det istoppat blir till att riva ut stoppningen. Värre är att jag tror inte sitsen heller är korrekt angiven utan en storlek för stor (tur det är på det hållet i alla fall så det inte var på andra hållet då går det i alla fall att använda den).
Den andra som är på väg vet jag i alla fall exakt vad som kommer iom att det är dubbelkollat med Amerigo med hjälp av serienumret.
Men ganska lustigt man har en häst som är hopplös att hitta tillräckligt breda sadlar till och man köper en som är utauktionerad som narrow och en som är utauktionerad som medium och får hem två extravida sadlar det är snitsigt det...........

Xvid är ju inte direkt groteskt :D min ligger nu på xxxxvid!;) det kallar jag mer groteskt för en i övrigt normalbygg liten connemara..

Det beror ju helt på vad man betecknar xvid är ju inte precis något fastslaget mått.
Jag kan nog lova dig att din inte är vidare än honom om du hittat någon bomsadel den kan ha.
Han är vidare än vad de flesta sadlar går att få finns bara en klick som har bommar som går att få så vida.
För övrigt är han väldigt ädel i kroppen och ser ut mer som ett rent fullblod, så det är nog väldigt mkt mer ovanligt att en sådan häst är så bred i anläggningsytan än att en ponny som alltid brukar vara runda i ryggen är det.

Fast han är inte rund, men bred ändå. Har varit i sadel svängen i 6år utan att hitta nått som funkar i orginal. Har sadlar med utbytbara järn där järnen är uttryckta i en hydralpress till cirkus 130 grader. :eek: har aldrig träffat på en sadel som kallas xvid och är i närheten av dom graderna. Men visst, din häst är säkert jätte bred :) dock tror jag ändå inte att problemet är så stort... Man får dock leta lite extra :)

Tja den som jag sitter och väntar på nu är 125 grader i standard xvid och har kapade paneler för att ge ytterligare plats och kommer antagligen behöva laboreras en hel del med stoppningen.
De med utbytbara koppjärn är alltid mkt smalare än de dyra med riktiga laminerade träbommar.
Men förövrigt så är det vidaste järnet till throwgood (som av någon anledning inte hööks har i sitt sortiment men går att köpa från england) 120 grader.
130 grader är ingen xxxxxxvid som du skrev utan bara snäppet vidare än x-vid om du går på kvalitetssadlar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama