09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Jahopp, det blev ingen kvalitetsbedömning för oss idag. :( Efter några dagar hos tränaren börjar det hända grejer och då hamnade han istället i en utvecklingsfas, så vi beslutade att inte visa. Det är inte rättvist att maxa gångarterna på visning när han inte hittat sin kropp och vant sig vid det nya än. Långsiktigt känns det förstås som helt rätt beslut, men jag hade verkligen sett fram emot det här så lite surt är det förstås..

Går ett kval till championatet i slutet av september så får se om vi kanske siktar på det istället eller helt enkelt väntar till nästa år! Lite trist att lösa kvallicens till championatet och sedan inte ens försöka kvala :p

Hur stora är chanserna att komma vidare till championatet i hoppning/dressyr egentligen?
Jag har bara löst för fälttävlan eftersom jag inte tänkt att han står sig i konkurrensen bland dressyr- och hopphästar men just nu är han vansinnigt fin i dressyren (tycker jag) så man kanske skulle löst i alla fall...?

Du skall ha snitt 8,0 på skritt, trav, galopp, utvecklingsbarhet/allmänt intryck. Alltså du lägger ihop alla 4 och delar med 4 och den siffran skall vara över 8,0.

I hoppningen skall du ha 8,0 i snitt på de två hoppbetygen för att kvala till semifinal och 9,0 i snitt för att kvala direkt till final.

Kolla med swedehorse om det möjligen går att kvala med deltagarbeviset för fälttävlan, de har nu släppt på kraven vad gäller hopp dressyr i alla fall att det räcker att ha löst ett av dem så får man räknas som att man har löst även för den andra grenen just när det gäller från kvaliteten.

Skulle såklart ha ringt INNAN imorgon när han visas men nu har de antagligen stängt..
Hoppningen blir svår men jag tycker själv att han är härlig i dressyren. Fick genomgående 7:or som 3åring men gör sig väldigt, väldigt mycket bättre under ryttare. Blir "kraven" väldigt mycket högre än från 3års?

Det beror så extremt mkt på vilken domare som dömmer var ribban ligger. Men generellt så brukar de flesta hästar sänka sig från 3 års till kvaliteten. Eller egentligen kan man säga generellt brukar de flesta 4 åringar få lägre poäng uppsuttet jämfört med vid hand, vilket man såg ganska tydligt förr när gångarterna bedömdes både vid hand i exteriören och ridna. Det hänger så klart mkt ihop med hur långt de har kommit i ridningen, din är ju långt framme för sin ålder. Viktigt för att få höga poäng är att kunna visa upp ett stort register nu handlar det ju mer om utvecklingsbarheten som dressyrhäst som bedöms mer än grundgångarterna som de mer tittar på som 3 åring. Därav vinner man många + på att kunna visa upp att hästen har lätt för så väl samling som ökning. En sak har man dock lärt sig genom åren det finns inget som är så svårt som att gissa poängsättningen på kvaliteten iom att olika domare tittar mest på så olika saker och verkar tycka att hästarna skall vara i väldigt olika fas i utbildningen vid denna tid och därav visas fram på väldigt olika sätt.

Jag sitter själv och velar om jag skall visa fram min (blir dock då på de rena kvalen i så fall efter hans sneddragning som inte är helt fixad än) som hade 88 på trav och galopp på treårs dessutom med en massa superlativ i kritiken och jag känner samma att han verkligen har utvecklats under ryttare han är dock sen och har växt 4 cm under vintern och är ännu inte "stark" och har svårt att hålla riktigt samma höga kvalitet hela tiden så velar rejält om det är lönt att visa honom, samtidigt är det lite nu eller aldrig att få hans gång bedömd iom att han ju inte är dressyrhäst egentligen (även om vissa försöker hävda det väldigt bestämt och menar på att det är jag som får sadla om istället, suck).

*knapplån*

Är så stolt över min 09.a - hon var och tävlade på Grevagården i helgen, hennes tredje tävling :) och hon gick nolla i kval 1 och 2 = start i finalen.. I finalen så hoppade hon också felfritt och blev delad etta med 20 andra :) Är så imponerad av henne, hon klarade uppstallningen kanonbra, första meetinget, resan gick bra, hon hoppade allt utan att tveka. Inga problem med ärevarvet. Åt ordentligt, låg och sov på natten. Helt klart en stor guldstjärna :) Nu har hon gjort sina 3 nollor till semifinalen i 4-års championatet så den 14-15 september är det dags för semifinal. Får se vad domarna tycker om henne.. chansen att gå vidare är inte jättestor, men vi provar iaf.

1234993_10151574748119071_126351096_n.jpg

Min andra 09.a som jag själv rider har fått lite vila, jag måste få fatt i en annan sadel O_o har ingen som passar, vill inte att han ska börja dumma sig när jag rider pga att sadeln inte ligger bra. Därför så blir det bara longering och tömkörning just nu...

Grattis!!

KL

Nu är vi hemma efter kvaliten igår. Lite blandat så vet inte riktigt om jag ska vara nöjd eller inte.
Började med totalt kaos hemma på gården så vi kom iväg en timme sent. Vilket gjorde att vi hann bara rida fram i 3 min innan jag fick rida bort. Väl inne skötte han sig utmärkt men det kändes som att jag fortfarande stod på parkeringen och gjorde iordning, var inte alls med. Trots det fick jag väldigt mycket beröm för min ridning av både Jenå och exteriördomaren så det var ju kul =)
777 exteriört, vilket är samma som vid 3 års och helt ok med tanke på att han inte är typiskt sporthäst idag och har lite skavanker.
778 på gång vilket var bättre än förr året så det var kul. Personligen tycker jag att han borde fått 788 eftersom traven är mycket bättre än skritten men ja =)
Sedan hoppningen, herregud, vad jag red dåligt. Jag schabblade bort alltihop, även om han inte hoppar 9-9 så gav honom ingen ärlig chans. Det är ju bara att tugga i sig och komma igen till breeders :cautious:

KL

I fredags var vi iväg på kvalet :) Är jätte nöjd med hästen. Fick 65% .
Hon skötte sig precis som vanligt. Vi var ju lätt minst där borta bland alla stoora hästar :D Dock tyckte de att hon hade ett svagt register ? Vet inte vad jag ska tycka om det eg. De vet väl mer än jag själv. Men jag är ändå väldigt nöjd :) Nu får vi sikta in oss på 5 års nästa år istället :)
Bjuder på både film och bilder. Kommentarerna är i slutet av filmen allt är mer på film så den är väldigt lång.

https://www.youtube.com/watch?v=zCEp7z6pASg

DSC_0005.jpg

DSC_0051.jpg

DSC_0052.jpg

DSC_0122.jpg

Är riktigt avis på er alla som har varit ute på kval och visningar! Vill också komma ut med Juno:p.

Ridningen funkar så himla fint nu:). Har dom senaste passen verkligen önskat att nån hade kunnat filma för han har varit så duktig. Idag fattade han direkt rätt galopp i båda varven och vi har hoppat lite på riktigt för första gången. Helt okomplicerat:). klubben här har haft tävlingar i helgen så vi har ridit runt på tävlingsbanan och tittat på läskiga infångare och grejer-supernyttigt:).

Hindret i bakgrunden var ett av de vi hoppade:p.
1239458_10201228249900212_381180957_n.jpg

KL

Kvalitets igår. Spännande upplevelse och jag är supernöjd med pållan.

Vi hade gott om tid, för det var första gången jag visade så ville hinna titta på någon så att jag visste hur det gick till och plötsligt rann tiden iväg! Hade tänk rida fram lite så att hon fick galoppera ett par varv åt varje håll då hon brukar spänna av bättre efter det men det hanns inte med, fick bara skritta fram utanför ridhuset.

Väl där inne skötte hon sig bra. Vinglig är hon ju, och inte helt stadig. Variationer i steglängd och bärighet finns ju inte riktigt där än.

Hon belönades med 7-6,5-7 på gången och 6,5 på ridbarhet. Det som fattades var bärighet och register och hon slog sig fri i övergångar vilket sänkte ridbarhetsbetyget. Hon är som sagt riden dryga 3 månader nu så detta var ju som vårat treårstest. Jag är övertygad om att med lite träning så kan hon säkert höja trav, galopp och ridbarhetsbetyget en hel poäng.

Exteriört fick hon 887 då hon biljarderar lätt med vänster fram.

Hoppningen var väl dagens stora besvikelse... Hon var helt slut efter ridprovet - åtminstone mentalt. Stod och sov i mina armar. In och skutta och hon kom i sin giganto-galopp och jag såg att det skulle bli trångt. Hon klarade sig upp till 1 meter men sedan blev det plockepinn. Tre försök fick hon på 110 men hon kunde helt enkelt inte backa av så där blev betyget bara 5,5 på både teknik och temperament. Där vet jag att vi klarar minst en 6a, men det var en tuff dag för henne.

Hon skötte sig iallafall jättefint hela dagen bortsett från lastningen...... och jag fick bekräftelse på att det är ett bra råmaterial på häst :)

Grattis till er alla som varit ute!

När jag läser era inlägg så känner jag igen mig så väl!
Det är klart att dom unga hästarna blir mentalt trötta, för min häst var det första gången han var iväg utanför hemma klubben.

Och för mig betyder det igentligen mer att dommarna tyckte om min häst och det muntliga kritiken om att han var en väldigt fin häst med mycket mer att plocka fram ur än vad han visade för dagen.
Även om inte poängen var bra så var dom ändå rätt för vad han visade för dagen. Att tackat i skritten, galoppera i sluta och sätta röven under sig och bralla är ju inte just vad en gångartsdommare vill se ;)
Och i traven försöker han ibland när han ska "showa" gå i passage vilket mest resulterar i en obefintlig takt där hästen sen halt ut... :cautious::p

Hur lång tid hade ni andra till hoppningen?

Jag var klar med dressyren vid 14.50 och hoppningen var satt 15.25 men det var lite försenat så skulle tro att det var ca 45 minuter mellan.

KL

Nu är kvalitén avklarad för oss också och jag är imponerad av att min lilla häst var så cool, han har bara varit hemifrån en gång innan, och jag var inte en cool ryttare igår direkt... har aldrig varit så nervös.

Ridprovet var mycket kortare än jag räknat med och det kändes som att jag inte hann klart innan nästa grej ropades upp! hann inte visa några travlägningar alls egetligen och det bidrog väl lite till betyget.
En lite spänd häst gav betygen 7,5- 6- 7 och 7. Exteriört fick han 8- 7,5- 7,5.
Löshoppningen hade jag inga förväntningar alls på eftersom han hoppat så lite och där fick han 6-6. Domarna tyckte det var en ambtiös och energisk häst men som behöver mer balans och bärighet.

Vad roligt att det gått så bra för alla!:D

Jag red kvalet i fredags och jag är super nöjd med Dono.
Anda gången vi lämnade gården och första gången vi var iväg på "tävling"!

Han var spänd till en början, men blev mycket bättre när det kom till galoppen. Traven efter blev sedan mer avspänd och fin. Och som dom sa, så hade det nog varit till våran fördel om programmet varit längre ;)

Men jag är jätte nöjd och vi slutade på 73,8% och jag vet att det finns mer att hämta när han är avspänd.

Skritt 6,7 ngt kort och spänd
Trav 7,4 rytmisk, svag i bjudningen.
Galopp 8,0 fin rytm och uppförsbacke, rund
Lösgjordhet 7,0 stod emot i början, bättre på slutet
Allmänt intryck 7,8 det finns potential

Men som sagt supernöjd och gick ut från ridhuset med lycka tårar :p

4.jpg

3.jpg

Vad kul! Det kommer säkert att gå toppen! :)

Jag tänkte bege mig till ridklubben i helgen och kika på dressyrstaketet med pojkarna!
S såg ju staketet på kvaliteten men den gulefule har ju aldrig sett ett.

Tänkte vara med på km i dressyr på S nästa helg om han är med pp noterna nu efter sin vila ;)
Har vilat i två veckor nu, har fått en kalaskula på magen ;)
Ska rida honom i morgon för första gången efter vilan, tror det blir helskodda ridbyxor och nysmord sadel på...:p

Idag har jag ridit den gule i en för mig ny dressyrsadel, den var faktiskt riktigt bekväm!
En Morris and Nolan (som jag annars hatar i hopp varianter) men man satt riktigt bra i den och framförallt så låg den riktigt bra :)
Blev en liten busrunda eftersom vårt sällskap var alldeles stolligt, var meningen att det skulle bli en lugn skritt/ trav runda där av sadelvalet ;)

Savant blev longerad med bara en halsförlängare på men det gick inte så jätte bra, han blev bara piggare och piggare och då är det inte toppen att ha bara en lina...
Så jag satte linan som tyglar och hoppade upp och skrittade en sväng barbacka i stället ;)
Får ju ta det lilla lugna när han vilat i två veckor nu ;)

Jag gillar också M&N dressyrsadel. Just att de har stöden högt upp passar mig riktigt bra.

*kl*

Här går det fortsätt bättre och bättre:). Är så himla nöjd med honom och igår fick vi en så himla fin trav med massa rygg ute på ängen-han blev nog förvånad själv över vad som hände:D.

1240487_10201282286651097_485970395_n.jpg

KL

Har faktiskt klippt min lilla lurv nu. Dock bara halsen. Kan inte förstå hur mycket päls hon redan satt :nailbiting: Till helgen rider vi en LB:2 :)

Hejsan igen!

Efter ca sju veckors vila då Galishimo skadat foten och blivit opererad. Jag tycker han känns fin och tänker longera med hjälptygel nu, ca 10-15 minuter per dag, fram tills han blir ridbar. Han blir nog bra så småningom.

rehab4.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama