09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Delvis KL

Min lillskit har vilat sedan Norge vid midsommar men kommit igång igen nu och vi laddar för Breeders och Kvalitén som jag börjar bli nervös över :crazy:

Red en 90-fälttävlan i helgen samtidigt som vi hade lag-SM. Han har skött sig utmärkt och även passat på att träna på breedersbanan innan. Slog till med 43 straff i dressyren (71%) och ett nedslag i hoppningen. Sedan felfri med lite straff för tiden i terrängen, som trots allt var lite svårare än vanligt med nedhopp och stock upp ur vatten mm. Slutade 5e placerad.

Nu laddar vi för kvalitén i helgen som jag börjar bli nervös över. Har aldrig visat på kvalitén förut så det är okänd terräng för mig. Har kollat programmet för både dressyr och hoppningen och vi känner oss väl förberedda men ändå :crazy:
Hur är det med framridningen? Jag behöver nog max 5-10 min.
Är det att räkna med så lång tid mellan dressyr och hoppning som ni skriver? Eller kan man lita på deras program? Dvs hinner man tillbaka till transporterna och vila lite eller är det bättre att de skrittas och rör sig.
Hur är det med utrustningen/klädsel, vad ska/bör man ha och vad är tillåtet med tex sporrar mm? Visningen för hand sker väl direkt efter dressyr och då kan man ha ridklädsel eller förväntas någon annan visa den för hand? Annat att tänka på?

Jag ska också visa på kvalitén för första gången:nailbiting:
Enligt tidsschemat så har jag 35 minuter mellan gångarts- och exteriörbedömningen och löshoppningen. Det står ju att det är viktigt att tiderna följs exakt så man får väl räkna med att de håller schemat hyfsat iaf.
Tänker nog sadla av och leda runt hästen lite innan hoppningen.
När det gäller klädsel o s v så tror jag allt står i "bedömningsreglemente för kvalitetsbedömning"
Min medhjälpare visar hästen vid exteriörbedömningen men jag tror man hinner byta skor och ev kavajen mot en mörk tröja om man behöver.

När det gäller klädsel o s v så tror jag allt står i "bedömningsreglemente för kvalitetsbedömning"
Min medhjälpare visar hästen vid exteriörbedömningen men jag tror man hinner byta skor och ev kavajen mot en mörk tröja om man behöver.

Jag visade min -08 förra året. Det var inte tid för ombyte mellan ridprov och visning för hand (jag red + visade), utan bara sadla av (medhjälpare behövs för detta) och sedan visa hästen. Jag hade av den anledningen inte ridstövlar utan skor & shortchaps för att kunna springa. Kavaj, ridbyxor som vanligt.

Jag visade min -08 förra året. Det var inte tid för ombyte mellan ridprov och visning för hand (jag red + visade), utan bara sadla av (medhjälpare behövs för detta) och sedan visa hästen. Jag hade av den anledningen inte ridstövlar utan skor & shortchaps för att kunna springa. Kavaj, ridbyxor som vanligt.

Aha, tur att medhjälparen gärna vill visa då så jag slipper springa i ridstövlar ;)

Jag trodde det inte visningen för hand var jättestor/viktig. Utan att det sadlades av direkt efter gångarter och att man visade och ev sprang med hästen.
Jag har mamma med men hon kommer antagligen stå på läktaren, låter som att det är nödvändigt för mig och ragga medhjälpare också?! :crazy:
Men även om jag har medhjälpare kommer jag antagligen få springa själv, i ridstövlar.... :cautious:

Jag kommer visa min uppsutten hoppning fö.

Jag uttryckte mig kanske dåligt för jag menade att gångarts- och exteriörbedöminngen är precis efter varandra, man sadlar bara av emellan om jag förstått det rätt, och sen är det 35 minuter till hoppningen.
Egentligen tror jag det står att man ska ha en medhjälpare med för att någon ska kunna ta emot sadeln. Det funkar säkert att springa i stövlar, man kanske får lite speciell löpteknik men det är väl hästen de ska titta på...:p

Vad gäller exteriören så är det just bara det alltså de tre exteriör poängen som sätts där, att man springer en vända med dem är bara för att de skall bedömma benstället så man behöver alltså inte kuta för kung och fosterland för att visa fram en fin trav, gångarterna bedöms enbart under ryttare.
Behov av medhjälpare eller inte beror ju helt på vad för häst man har och hur rädd man är om sadeln. Har man okomplicerad häst går det naturligtvis att bara sadla av och dumpa sadel på marken i ridhuset är det ute så finns ju dessutom oftast ett staket man kan hänga den på, sen är det ju bara att ta sadeln på armen när man går ut och då har man ju inget behov av medhjälpare.

Vad gäller tiden mellan gång och hopp så brukar löshoppning ofta i stort sett hålla sina tider men har nog aldrig varit med om att den uppsuttna hoppningen håller tiden, det är helt klart för snålt tilltagen tid på den biten. Beror ju också mkt på hur tidigt man visar hur sena de kan ha hunnit bli. Enkelt att kolla när man kommer dit, bara att kolla vem som håller på med hoppningen och när denna egentligen skulle hoppat så får man ju en indikation på hur mkt efter i tid de är redan då sen är det ju att rekommendera att skicka dit medhjälparen direkt efter gångarterna så att man mer exakt vet hur mkt tid man har att pausa vilket ju också avgör vad man hittar på även beroende på vad för häst man har.

Allt bra med mig och hästen, men att han är ute på försäljning är ett faktum nu. Vi trivs inte ihop även om han går bättre och bättre för varje pass vi tar ihop. Är rätt stolt över honom ändå, han jobbar på jätte fint nu och idag har vi haft det bästa ridpasset hittils! Han satte under sig super fint, var inte rädd för att ta stöd i bettet, höll en jätte fin takt och balans! Inget upp ner upp ner med huvudet utan gick mycket stadigare i sin form idag. Något sa helt enkelt pling idag och poff allt fungerade. Han gick även väldigt fint i galoppen idag vilket han inte gjort på länge. Toppen, hoppas han är lika fin på provridningen på torsdag :)

Det är på Strömsholm så förutsätter att det är i deras ridhus (dock vet jag ev var framridningen skulle vara?)
Jag har startnummer ca 30 så då hinner det antagligen hinna bli lite försenat.
Han är visserligen väldigt snäll och cool men hur är det, står medhjälparen inne i ridhuset hela tiden eller skulle mamma kunna gå ner och ta sadeln när det är dags?

Jag visar också min "själv" så kommer också springa i ridstövlar om jag inte hinner byta... Löshoppar dock så är där på söndagen, så jag ser väl inte dig.

Men Kryckan får njuta av min springteknik :)

Börjar få ångest nu. Känner mig inte alls redo för detta. Får ta det för lite miljöträning helt enkelt.

KL

Ojoj idag har jag en dyr häst, vi går sakta men säkert framåt nu under Juli plus tre veckor har hon fått vila för att få ikapp knoppen vilket gjorde otroligt mycket inte alls lika motsträvig som innan vilan.

Men idag iaf red vi ut med häst sällskap vi brukar oftast ha pojkvän som sällskap. Hon var riktigt pigg men skönt med framåtdriv utan att jag behöver tjata på henne. Tog en sväng på ca 45 minuter bara skritt dock då det hälften var skog med icke travbar stig. Bilar och en kross har vi fått möta första bilen hoppade hon till något alla andra bilar inte en reaktion förutom att hon gärna stannade för att hålla koll. Vi mötte två löpare. Sen mitt ute i skogen så sköt dom säkert en bock för de sköt inget mer efter vårat stall ligger inte allt för långt ifrån en skjutbana. Hon hoppade till något kollade läget sen kunde vi fortsätta.

Men till det värsta vid ett hus på vägen hem så åkte det runt en person på en åkgräsklippare och klippte gräset de har dessutom två stora svarat hundar som är lösa på gården, så de kom farandes och skällde trodde inte att hon skulle vara kvar men hon vart lite rädd hoppade lite men stannade kollade på hundarna och klipparen så hon fick stå en liten stund när jag sen drev framåt gick hon förbi lite fundersam men hon gick ändå förbi först dessutom kanske jag ska skriva den äldre hästen gick där bakom på ett rätt bar avstånd. :love::love::love:

Trodde inte att hon skulle fixa hundarna så bra so hon gjorde speciellt när de kommer springades emot oss och dessutom skäller. Idag ska hon ha den största stjärnan

Senast ändrad:

Vad härligt att hon mognat så mycket av vilan:). Det brukar verkligen göra under med en lång vila så dom får smälta allt som hänt.

*kl*

Juno blir bara bättre och bättre:). Bjudningen är jättefin i traven nu och den kommer mer och mer i galoppen också. Är vänsterfattningarna som är svåra annars så går han som en klocka just nu. Är så himla skönt att det äntligen känns som om det går framåt utbildningsmässigt nu.

Haha om jag startar ganska tidigt men det kanske är värt att vara kvar för att se dig springa elegant i ridstövlar :D

Jag känner mig inte heller redo, hade behövt minst en månad till att träna. Men det får gå som det går, och det kan bli hur som helst...

Jag visade min 07.a på Strömsholm. Framridningen skedde på stora utebanan vid sjukhuset, några red bland transporterna vid ridhusen.

Din mamma hinner ner från läktaren för att ta sadeln men eftersom hon då anses som medhjälpare så är det hjälm som gäller för henne.

Det kan ju ha ändrat sig lite de senaste 2 åren men Strömsholm ser ju ut som det ser ut :D

Min 08.a, hon har haft föl, ska visas på Grevagården imorgon av sin 18åriga fodervärd. Kommer nog gå sådär:D

KL

Java tävlade igen i söndags. Super fin på framridning. Bjuder bra. Och väl inne på banan..... död :banghead: . Hon blev sååå slö. Gick inte fram för skänkel alls. Fick jobba ihjäl mig kändes det som. Trots detta så fick vi ändå 61% :) Duktig lite plutt. Det är jobbigt detta med att vara tävlings häst.
https://www.youtube.com/watch?v=9Fe4tHdysho

Och i morgon gäller det :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

En kompis skulle tydligen dit och titta så hoppas jag lyckats övertala henne att hon ska hjälpa mig, måste bara få henne att ta med hjälm och kläder då ;)
Visade där på 3-års förra året och då var parkeringen vid ridbanan vid kliniken.
Tänkte åka dit i tid så hinner jag se hur det är upplagt och några innan mig :)

Delvis kl

Sitter och tittar igenom bedömningsreglementet och det står ju att "ridbyxor och/eller ridstövlar bör inte användas vid visning för hand"... Men även om jag hinner kasta av mig stövlarna och hoppa i ett par skor så hinner jag ju knappast byta byxor...

Det är gammal text från när exteriören var separat som hänger kvar, inget att bry sig om. De är inte så bra på att uppdatera all text som berörs av ändringar, tar många år innan de upptäcker sådant.

Bättre att springa i stövlar än att rida i gympaskor som jag lyckades med en gång ;) insåg inte att jag missat byta på fötterna efter att ha visat exteriör vid hand på den tiden det var separat och man dessutom satt upp inne i ridhuset. Kavajen hade jag kommit på att ta på mig men byta på fötterna hade jag inte en tanke på förrän jag väl satt i sadeln och insåg att det var något som var fel. Domaren bara skrattade och jag fick genomföra ridprovet i gympaskor, var riktigt snyggt med tävlingskavaj och gympaskor på fötterna ;)

Lycka till ni alla som ska visa!

Min lille plutt (som var störst på kvaliteten..:cautious:) har fått vila sen dess och ska vila hela nästa vecka också innan han sätts igång igen för att förhoppningsvis hållas igång och komma ut på några tävlingar så länge vädret "tillåter".

Den andra fyra åringen har haft två v vila nu och är alldeles salig av att ha fått skritta i två dagar nu!
Han vill inte ens gå hem när han har "valmöjligheter" på två vägar, då tar han hellst en sväng till :D
Han ska skritta och jogga nästa vecka också och sen sättas igång på riktigt och förhoppningsvis komma ut på några pay and jumps i höst.

Siktet är inställt på KM i dressyr och hoppning i slutet av sep för dom båda på hemma plan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama