09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag kan ju bara svara utifrån mig själv, men jag tycker att du kan ge det ett försök!
Som du säger själv så kanske han tycker att det är jätte kul och taggar till lite grann, om inte så har du ju iaf gett det ett försök och konstaterat att det inte gick :)
Tycker han att det är roligt att löshoppa?
Har du någon möjlighet att skutta över någon stock i skogen?
Draghjälp?

Eftersom jag inte har någon utebana eller ridhus i närheten så blir det väldigt lite av den varan för mina unghästar, men i gengäld så brukar dom hitta en egen bjudning i ridningen ganska snabbt.
Även om när dom sen går i ridhus eller på bana tycker att det är lite trångt och läskigt i början så brukar man ändå snabbt hitta tillbaka till deras normala bjudning ganska snabbt.

Men det är bara att "inse fakta" att alla har bara inte samma bjudning på banan som dom har ute i naturen.

Men hur som hells så hade jag gett det ett försök ;)
Det är ju ändå inte så att man sättet upp värsta hindret från början utan börja med kavaletti, små kryss osv så ska du nog se att det går :)

Lycka till :)

Hihi samma här :P Har ingen aning om hur sådant här går till men får göra det bästa av det hela :)

Var ett tag sedan jag kollade tråden.
Roligt att läsa om alla fina -09:or och spännande nu med kvalitets!
(Ni måste skriva stam! ;) )

Fester: Jättefin unghäst du har! Vad är det för stam?

Myfair: Superfin unghäst och stammen är ju :d

Lux: Ser jättepositiv ut och med bättre bjudning 2:a hoppträningen

Isabelle: FIN!

Fiorano: Din Juno är supersöt! Hur kommer det sig att du rider ponny?

Tråkigt Gylle att du inte ska visa någon av dina!

Kommer inte visa min -09, tyvärr.
Han är alldeles för oförberedd i hoppningen. Hoppad uppsuttet 4-5 ggr men har inte riktigt fattat vad det handlar om, så bjudningen på hinder fattas än så länge.
Han är inte heller löshoppad sedan 3-års, så det är inte heller något alternativ.

Han har precis kommit tillbaks från sommarbete på 6-7 veckor och håller på att ridas igång.
Bjuder på en film från innan betet, där han precis fick prova på sina första 'längningar'. Det är en stor kille på 170 +
e.Cartier ue.Chess-Electro-Maraton

Har blivit ponnyryttare för att jag tröttnade på halvbloden plus att man får mycket mer talang för pengarna:).

*kl*

Red på banan igår och minsann att det börjar ta sig:). Lät honom trava ganska långsamt för att hitta takt och balans och allteftersom bjöd han till mer och mer och fann lite naturlig bjudning med sug fram till handen. Galoppfattningarna var okej och bjudningen satt som ett smäck i vänstergaloppen. Så det tar sig här iaf!

*kl*

En bild på mig och min grabb;
1f88.jpg

Mitt i ett väldigt ledande tygeltag, inte helt lätt att ratta hans galopp runt ridbanan alltid..

Senast ändrad:

Stammen på min pålle är Florencio I -Jetset D- Rosenkavalier :D

Jätte söt "liten" häst du har :) Är det tanken att han ska va hopp eller dressyrpålle? :)

Det går framåt för min och Dono´s del. Vi har hunnit rida ut i skogen, dock bara i skritt än men han verkar trivas där. Han skötte sig super första gången och blev bara rädd för ett älgtorn som dem flesta hästar brukar reagera på. Jätte nöjd med honom och jag är glad att jag väntat med att rida ut tills nu, så han tycker det är kul och inte känner sig rädd.

Vi har också varit iväg och ridit på annan anläggning för första gången. Det åskade och regnade så jag trodde ridhuset skulle rasa, och oj vilken duktig häst jag hade. Brydde sig ingenting om åskan som var precis över oss, jag skvatt flera gånger för att det dundrade så.

Och nu har jag suttit upp på honom själv tre gånger, lite läskigt tycker Dono om man ser när mamman hoppar upp. Lite känsligt dressyrblod som slår igenom på sådana saker, men vi tar det i Dono´s takt jag vet att det blir bättre.

Film från när vi var iväg till annan anläggning för första gången.
http://www.youtube.com/watch?v=0fM-8tfvHxs&feature=c4-overview&list=UUZwufkxw0G2bo1J3ax5amrg

*kl*
Nu har jag varit hopp gympahoppat lite för sista gången inför kvaliteten!
OMG, jag börjar bli nervös! ;)

Idag red vi först fram över kavaletti, 5 st hyfsat korta, det gick efter några gånger ganska bra.

Sen red vi i galopp över två bommar med 15m mellanrum och skulle där få in 4 galoppsprång vilket vi hade vääääldigt svårt för... :cautious:
Just detta är det jag har absolut svårast för, att hålla ihopa hans låååånga galopp på långsidorna...

Efter det hoppade vi en 5 1/2 några gånger, slutade på typ 90 cm i utsprånget. Då gjorde han ett riktigt fint språng där han backade av och hoppade upp sig fint!

Det jag har mest bekymmer med är ju hans stora galopp.. Det där avståndet i hoppningen där man ska få in 5 galoppsprång på 21,5m känns oövervinneligt.. Men men, skam den som ger sig!!

I morgon blir det vila, tisdag dressyr i ridhuset och sen på onsdag blir det nog en kort travtur med cykeln så han får jogga lite innan han åker i badet!

Loppan tävlade i fredags, 0.90 och 1.00.. hon gjorde två fina rundor och var felfri i båda klasserna. Och skötte sig kanonbra - guldstjärna!!!

En bild från i fredags, hindret är ca 90 cm högt.. :angel:
1185677_420458281396620_1326227420_n.jpg

Idag så var det tävling igen och hon gjorde ännu en felfri ritt, nu har hon gjort två felfria rundor i 1 meter. Sätter hon en till så är hon kvalad till semifinalen i 4-års championatet...

På onsdag så bär det av till Grevagården för mina 3 tjejer, Escalona HQS, Buffy HQS och Despoina HQS.. http://online.equipe.com/sv/competitions/7480

Oj vilket språng!:p
Med den där marginalen känns det väl kanske inte så långt borta att kvala ? ;)

Jag har löst deltagarbevis för S också, men eftersom vi inte har varit ute och tävlar så är kvaliteten vår ända chans (risk) att komma med till semifinalerna.

Men vi får väl se vad som händer, han är ju inte alls så välutbildad och långtframme i hoppningen som många andra verkar vara. Där är ju jättemånga som redan har kvalat in :)

hihi ja hon har lite marginal :D fast igår var hon faktiskt i ett hinder, det sa klonk... var nog första gången någonsin.. :p hon rättade sig väldigt bra på nästa hinder om man säger så.

hoppas på att nästa nolla kommer på onsdag :)

igår blev min andra 09a riden av en kompis och hennes dotter på 13 år, shit va snäll han är alltså... mina barn (3 och 7 år) sprang runt på gården och busade, körde tre-hjuling/sparkcykel, skrek, jagade katterna etc... det var fullt ös och han var hur cool som helst. :) Funderar starkt på att inte sälja honom utan sälja hans lillebrorsa i stället. Han är iofs säkert lika snäll :)

Det är så skönt när dom är så snälla!

Det måste jag faktiskt säga om mina också, har också småbarn som springer i stallet och kan ju föra ett fasligt oväsen och hålla på med diverse saker som hon vet att hon inte får göra i stallet. Men alla hästarna är så vana vid sånt nu så det är ingen som bryr sig.

Mina pollar får gärna vara pigga, busiga, heta eller vad som, men jag hatar när dom är "skvättiga" för minsta lilla små sak!

Lycka till på onsdag, håller tummarna :)

kl

Jag märks inte särskilt i tråden men tänkte åtminstone meddela mitt avhopp. Min fröken är såld, lite oväntat sådär. En vän sökte ytterliggare en häst till familjen och efter flera ridturer i skogen och på bana är det klart. Min prinsessa flyttar i slutet på månaden till det bästa hem jag kunde önska. Jag kommer träffa henne, hjälpa nya matte och även rida henne litegrann för att teama ihop dem. Nya ryttaren rider henne riktigt bra och tycker om henne som en ponny som hon förtjänas att bli omtyckt! Smärtsamt men ändå så bra.

a6mq.png

Nawe, fina poooonyn!

Hoppas dig och nya ryttaren all lycka till och hoppas att det kommer att gå bra!!
Alltid svårt att göra sig av med sin ögonsten!

Ska du köpa ny eller ska du inte rida mer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama