09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

*knapplån*

min ena 09.a gjorde tävlingsdebut i onsdags, lokal tävling - 90 cm. Hon skötte sig galant, en stor guldstjärna till henne :) en felfri ritt, var lugn på tävlingsplatsen, stod bra i lastbilen, gick att komma upp på henne (hon spänner sig). Ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte att hon skulle vara så duktig :angel:

nu blir det ett par stycken till tävlingar i augusti, bland annat upp till Grevagården i slutet på månaden. Som det känns nu så kan hon nog sätta sina nollor så vi kan kvala till semifinalen i 4-års championatet. För en dryg månad sen så kändes det omöjligt. :)

Min andra 09.a rider jag själv här hemma, blir ingen kvalitetsbedömning för honom eller 4-års championatet. Är inte klar för det, plus jag tror inte att han skulle få så höga poäng heller. Har som mål att komma ut på någon liten tävling nu i höst iaf.

*kl

Var längesedan jag skrev något i den här tråden, men följer er andra :).
Kul att se hur långt ni kommit med era fina hästar!

Jag och min ponny tar det lugnt framåt, sent växande ras. Men nu kan vi skritta och trava, börjar hitta en framåtbjudning.
De senaste dagarna har hon dock haft galet mycket energi, tränade från marken igår och han var mer i luften än på backen. Envis dam med hög integritet :o.

Kl

Jag och min 09.a har tagit det lugnt i sommar med då han började växa ännu mer i våras så han fick vila i en och en halv månad. Mätte honom i veckan och han var 172 cm :)

Men nu har vi börjat komma igång igen och i onsdags var han ute på sin andra Pay and jump och skötte sig riktigt bra. Vi hoppade 70 och 80 cm och det tyckte inte han var några problem alls :)
Så nu har jag börjat kolla efter lite lokala tävlingar att åka på.

Älskade lilla häst :love:
DSC_0337_zps6349d8db.jpg

DSC_0319_zps3e3123d6.jpg

DSC_0389_zps195f058b.jpg

DSC_0297_zpsb7f7024a.jpg

Vilken trevlig runda:). Hästen ser väldigt okomplicerad ut? Vad är det för stam på den:)?

*kl*

Min ponny var tillbaka i åsnestadiet igår. Började med att jag fick hoppa av ist för att ta en fajt eftersom vi hamnade i halt gräs och han ville resa sig. Det är som att berätta för honom att "nu får du bete dig som du vill" och så är man tillbaka till en ny maktkamp. Vi var ute en sväng i skogen med nytt sällskap och han kändes superfresh. Tänkte därför rasta av honom lite extra på banan när vi kom tillbaka eftersom det mest blev skritt ute.

Han har nog aldrig varit piggare! Resulterade dock i att han blev sur när jag bad honom att bromsa och när jag sen la till en galoppfattning var vi tillbaka på tvärnitsbeteendet. Suck. Kom igenom det hela och vi galopperade ett par varc med okej bjudning. Men det är en konstant maktkamp kring vad han tycker att han behöver göra och inte. Vet inte vad för barn jag ska sälja honom till så småningom...

tack :) hon har en sån bra inställning till hoppning, vet vad hon ska göra. Har en god balans, har koll på benen, kan komma helt fel och ändå så fixar hon till det. Hon vill inte riva, är otroligt rädd om sig men hon är inte rädd för hindrena. Hemma så har hon dragit järnet mot hindrena, men i onsdags så väntade hon på att hindret skulle komma. Det flyter på bra, jämnt tempo. Jag är mkt nöjd med rundan :)

Hon är e Escudo I - Contender.

Tycker din häst ser jättehärlig ut, min typ av pålle ;)

Här kommer en bild på lilla Dingla, körde en sväng med henne nu för första gången på hela sommaren, en riktig pärla att köra är hon :)
Dinglakoumlrs_zps9b5d1e1b.jpg

Måste säga att det är väldigt kul att följa er duktiga uppfödare och era avkommor här på buke! Man blir så härligt bukepatriotisk när det sen är dags för championaten och Falsterbo:D.

sassiball: Ser kul ut att köra, får kanske byta inriktnng på min åsna:p.

Haha ja det är faktiskt roligt! Junos protester kommer att ge med sig, bara du är tillräckligt envis.

Dingla var extremt envis de första månaderna framför vagn, hon kunde bara inte gå förbi utgången i paddocken utan att krångla (hon ville till stallet) så det var ganska många kamper som utspelades just då :D men nu är hon jättesnäll.

Lilla Dingla fortfarande dräktig på dygn 46. Så spännande med ponnyföl, har bara haft halvblod tidigare.

Ponnyföl är ju olagligt gulligt:D!!

Idag fick Juno rastas på banan igen. Ville ha honom riden innan hovslagaren kom så att han skulle vara snäll. Han uppförde sig betydligt bättre för dagen med några mindre protester i början då han försökte dra mot andra hästar på banan. Provade en ny taktik och istället för att jaga på honom att han ska gå framåt så hittade vi en jamn takt i ett aningen för långsamt tempo (där han heller inte är helt påverkbar), men där han är stadig i formen. Tänkte att han får gå så tt tag och så får jag försöka påverka honom allteftersom. Är ute efter en stadighet där han kan känna sig trygg utan att jag bara behöver jaga. Han är så himla kort i ryggen dessutom att jag tror han får lite svårt att få plats med sig själv när han ska mata på mer med bakkärran.

Gjorde iaf både höger och vänsterfattningar också idag:). Red bara tio minuter på banan eftersom det mest handlade om att checka så att han kunde uppföra sig. Red sen hem en sväng över ängarna (10 minuter) och travade hur fint som helst och gjorde en helt okmplicerad vänsterfattning. Yey! När han skoddes sen stod han som ett ljus:D.

IMG_0058.JPG

Hej Fiorano!

Jag läser ju din blogg och hur du gärna vill ha positiv och negativ feedback för att utvecklas, och att du uppskattar kritik, så jag kommer med lite feedback här på Juno.

Apropå kortryggade hästar och att få till ett undertramp:

Galishimo är ju kort i ryggen, här på bilden har han 125-täcket precis som Juno. Han är typ... 148 cm. Jag börjar misstänka att han är "liten häst" snart.

Jag tror att det är otroligt viktigt att lära en kortryggad häst att gå lång och låg på ALLVAR för att få ett undertramp. Du kan tilllfälligt sätta en kortryggad häst i ett "framtungt läge" inledningsvis för att uppmuntra hästen att pendla ordentligt med bakbenen för att fånga upp bakvagnen. Jag har nött i ett år på den långa låga formen. Det tog flera månader för Galishimo att finna rätt balans för detta. Man får inga skönhetspoäng av att träna lång och låg, och det kan se lite tarvligt ut på ridbanan, men bakvagnen följer slutligen stadigt med!

Så mitt tips till dig är att jobba ordentligt på Junos långa och låga form. Han ska gå lågt med huvudet, ganska lång hals, och balansera sig själv utan att vara det minsta tung i handen.

Som det ser ut på dina bilder och din film så får man känslan av att Juno skulle tappa formen helt om du länger tyglarna, så du kan behöva jobba mer med sökningen till bettet. Du har en tendens att "dra in näsan" när du rider honom, och då lär du honom undvika bettet genom att dra in näsan, i stället för att söka sig till det.

basta3.jpg

Den här formen tog ca 8 månaders regelbunden träning att få till. Han är inte tung i handen, han bär sig själv, och måste pendla in ordentligt med bakbenen för att få balans. När han kunde gå på detta sätt stadigt så började jag FÖRSIKTIGT ta tyglarna och nå en väldigt försiktig och låg form av samling, och det gjorde jag bara i mitten av ridpasset. Så fort han började "holka ur" eller tappa baken så längde jag honom igen tills jag kände "bumpet" som man får vid ett bra undertramp.

Och det är ju det som är tjusningen med kortryggade hästar! Man känner ju verkligen BUMP:et när de trampar under sig. En långryggad häst med naturligt långa kliv, kan man nästan behöva en ridspegel för att försäkra sig om att det blev rätt... ;)

galo3.JPG

Senast ändrad:

Kl

Följer tråden men skriver sällan, är så kul att följa er andra 09: or både i med och motgångar. Jag har också en 09:a som jag gått ganska långsamt fram med dels för att jag hoppades på att hon skulle växa mer och för tidsbrist helt enkelt. Hon var på utbildning i två månader årsskiftet dec/jan och sen riden sporadiskt under våren och sommaren. Nu har min tävlingshäst fått en skada så nu har jag ridit henne mer regelbundet under senaste månaden. Hon är snäll och rida både ute och i ridhuset, pigg och arbetsam.

Slänger in en liten film på henne, ganska dålig kvalité men någorlunda hum får man. Hade velat visa på kavlitéts men har inte hunnit löshoppa så mkt så vi stod över. Vi satsar på att komma ut på någon lokal tävling till våren istället.

e. Black Coffee ue. Master
https://www.youtube.com/watch?v=UUnkAZ2F7X0

Senast ändrad:

Uppskattar absolut åsikter och kritik:). Du har dessutom helt rätt i att han verkligen måste bli längre i formen! Det är absolut min mening och mitt mål att han ska kunna bli riktig låg och rund i formen:). Om du tittar på filmen igen när jag rider förbi filmaren så ser du att jag i princip inte har någonting i handen. Jag rider ändå medvetet med ett visst stöd eftersom jag vill ha det-när stödet är ärligt (och bjudningen likaså) och finns där då går det dessutom också ganska enkelt att börja reglera formen.

Kommer att filma igen i slutet i veckan hade jag tänkt och förhoppningsvis finns liten skillnad på formen redan då:). Tyckte den var betydligt bättre redan igår när jag lät honom gå i ett tempo där han hittade takt och balans.

Jag hade samma problem med hans syster som verkligen riktigt kröp in med näsan och inte alls ville ta fram den. Var väldigt svårt att få henne att ta stöd öht på bettet. Så här illa kunde det se ut (är riden i drygt tre månader här):
395651_2897236201899_2076423167_n.jpg

Idag är hon superenkel att reglera i precis vilken form jag vill ha henne. I L:A3 måste man rida en halvvolt med längning av formen vilket vi alltid får bra poäng på:):
1006241_10200668833515152_2068884948_n.jpg

Hur går det med din kuse? Har han blivit lugnare i stallet:)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat