Sv: 09rna del 2
Hej Fiorano!
Jag läser ju din blogg och hur du gärna vill ha positiv och negativ feedback för att utvecklas, och att du uppskattar kritik, så jag kommer med lite feedback här på Juno.
Apropå kortryggade hästar och att få till ett undertramp:
Galishimo är ju kort i ryggen, här på bilden har han 125-täcket precis som Juno. Han är typ... 148 cm. Jag börjar misstänka att han är "liten häst" snart.
Jag tror att det är otroligt viktigt att lära en kortryggad häst att gå lång och låg på ALLVAR för att få ett undertramp. Du kan tilllfälligt sätta en kortryggad häst i ett "framtungt läge" inledningsvis för att uppmuntra hästen att pendla ordentligt med bakbenen för att fånga upp bakvagnen. Jag har nött i ett år på den långa låga formen. Det tog flera månader för Galishimo att finna rätt balans för detta. Man får inga skönhetspoäng av att träna lång och låg, och det kan se lite tarvligt ut på ridbanan, men bakvagnen följer slutligen stadigt med!
Så mitt tips till dig är att jobba ordentligt på Junos långa och låga form. Han ska gå lågt med huvudet, ganska lång hals, och balansera sig själv utan att vara det minsta tung i handen.
Som det ser ut på dina bilder och din film så får man känslan av att Juno skulle tappa formen helt om du länger tyglarna, så du kan behöva jobba mer med sökningen till bettet. Du har en tendens att "dra in näsan" när du rider honom, och då lär du honom undvika bettet genom att dra in näsan, i stället för att söka sig till det.
Den här formen tog ca 8 månaders regelbunden träning att få till. Han är inte tung i handen, han bär sig själv, och måste pendla in ordentligt med bakbenen för att få balans. När han kunde gå på detta sätt stadigt så började jag FÖRSIKTIGT ta tyglarna och nå en väldigt försiktig och låg form av samling, och det gjorde jag bara i mitten av ridpasset. Så fort han började "holka ur" eller tappa baken så längde jag honom igen tills jag kände "bumpet" som man får vid ett bra undertramp.
Och det är ju det som är tjusningen med kortryggade hästar! Man känner ju verkligen BUMP:et när de trampar under sig. En långryggad häst med naturligt långa kliv, kan man nästan behöva en ridspegel för att försäkra sig om att det blev rätt...