09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Förstår hur du känner, vi har också fått en fnurra på tråden vad gäller hoppningen nu. Det har ju alltid varit vår starka sida men nu känns det inte alls bra.

Ne visst känns de inte bra, men jag hoppas ni kommer över det där snart. Jag ska rida idag igen, efter jobbet så får vi se hur det går :)

Oh_really: Han ser jätte nöjd och fin ut, jag hoppas allt ska gå bra för er trotts oturen som var framme :/

Oh really: Kul att han är hemma! Måste vara jätte skönt!

Jag har oxå fått hem min prins och tog lite bilder igår faktiskt när vi busade... På tal om djurens rätt och att arabutställningar är sånt himla djurplågeri, visst ser han verkligen livrädd ut för spöt med plastpåse på?? ;)

Och den sista bara för att han var så söt på den!

Det är så skönt att ha honom hemma! Ska försöka komma upp på ryggen på honom så småningom med, men då lär jag inte ha nån som fotar tyvärr.

Hej och tack alla, för ert stöd! Kimmis: Din häst är superfin! Jag hoppas på ridbilder.

79C8200B-E6D8-4F77-AB99-64339CCD5813.JPG

Jag är bara så sjukt trött och ledsen och vill bara vräka ur mig. Ni som följt med ett tag vet ju att Galishimo var svår innan inridningen och att han blev världens raraste så snart jag lyckats rida in honom. Jag har ju bara, sedan ett halvår tillbaka, satt ut stolta inlägg om hur fin han är och hur bra vi har det, och hur söt han är.

Nu har han stått på boxvila ett par dagar efter olyckan och han är fullkomligt vidrig! Han är helt rabiat. :arghh: Jag måste hela tiden ha spö med mig och att rehab-skritta honom i grimskaft är en fullständig mardröm. Han exploderar ständigt, skyggar, sliter, drar, går på, biter, sparkar, vevar med framfötterna -you name it. :rage: Jag kan knappt rykta honom! Han klättrar nästan på väggarna... Jag känner mig helt knäckt av tanken på att han kanske är så här flera veckor framöver.:banghead:

Längtar så sjukt mycket efter att få jobba honom ordentligt igen så han blir glad och harmonisk igen.:(

Jag vill inte ha en massa råd och tips nu utan jag vill bara vräka ur mig att det är sjukt tungt just nu. Jag ger honom bara 8 kg hö så han är inte överfodrad, osv osv. Han har inte ont mer än det uppenbara osv osv osv. Jag har kontakt med veterinärkliniken för råd osv osv.

Han är bara sig själv. Han älskar att jobba.

Han hatar att stå stilla.

Han är bara så sjukt jobbig nu. :(

.

Du är inte ensam... jag har haft en häst på boxvila i 4 dgr som skall promeneras med som är fullkomligt rabiat.

Jag har gett honom räddningsdroppar så nu är han så lugn och snäll att promenera med och kan stå i sjukhage utomhus utan problem. Jag vet att många inte tror på räddningsdroppar men dom funkar ;)

Tack FIO! Ska kolla upp det där!

Jamen kolla bara blicken på honom...

"Va händer? Va händer? Va Händer? Va? Va? Va? Kolla där!? Va? Va?! Ser du?! Va?!"

galo11.jpg

Ett tips prova att ösa på honom hö istället så att han blir mätt och lite jäst så har han sysselsättning hela tiden också så går kanske inte hjärnan på högvarv. Gå i ridhuset i början när där inte är någon annan häst närvarande varken inne eller utanför. Skit trist att gå där jepp men säkerheten behöver gå först både för din del och för hans skadas del. Många får ju även trycka lugnande i dem när de skall promeneras så det är ju en utväg också.

*kl*

Oh happy day för Juno börjar bli riktigt ridbar:D! Red på banan idag och äntligen var det helt okomplicerat att bara skritta trav OCH galoppera. Visserligen kan han då bara fatta höger galopp-men dom fattningarna gör han jättebra och istället för att bråka om vänsterfattningarna för dagen fick han slippa det och få ett enkelt okomplicerat pass utan bråk:). Galopperade även över ett litet litet hinder på två dm utan konstigheter-det går framåt här!

Har som vagt mål att rida nån liten klubbhoppning i höst på 40-50cm:).

Tillskillnad från dig har jag problem med att få ner farten i galoppen.. Vet dock inte vilket som skulle vara enklast, att ha något man måste jobba fram galoppen med eller ta ner den i fart. Eller vad man ska säga x) Tog en tur i skogen idag, går dock bara fortare och fortare tycker jag, men nu går det i alla fall att säga till honom ute i skogen att det ska gå långsammare och han lyssnar oftast utan att bråka då. Känns rätt bra och det går att trava nu, nu vill han inte bara galoppera och det är toppen! :D

Håller med gylle, öka högivan. Det kan defenitivt göra honom lugnare och mer avslappnad. Skulle han bli något rundare gör det väl inget just nu?
Håller tummarna för er :)

Hopptränade min lilla stjärna igår!

Han överraskade oss alla med att vara snäll som ett lamm, inte alls spänd eller särskilt tittig. Han var faktiskt lat!! :O
Så nästa vecka åker sporrarna på, hehe :)

Vi fick (tyvärr) bara travhoppa, då tränaren tyckte vi behövde mer framåtbjudning innan vi hoppar i galopp... nästa gång ska vi visa att vi är redo för galopphoppning :)

FILM

photo.php

// Niikon92

KL

Ett varv i förvänd galopp igår. Hon klarade det helt galant :)
Man vill inte sluta rida man vill bara fortsätta :)

Nu till en fundering. 30 är det ju kval dags. Detta har jag aldrig gjort förut. Har ju varit med om X antal 3 års test men det är väl inte samma sak. Man rider ju enligt domarens anvisning, men är det något extra ni tycker man ska tänka på ? Börjar bli nervös inför detta nu :nailbiting:

Han ser ju nästan ut som min med den minen. Hon ser antingen ut så eller lite lätt högfärdig ut ;).

Idag vart det inte så mkt men det tog löjligt lång tid att gå till ridbanan. ALLT var läskigt mer lr mindre. Korna, grannens hästar, en sten osv osv. Så fick gå före ofta då hon bara stannar upp och blir spännd som en fjäder. Gick sen vid bogen och det är då hon stannade konstant. Frammåt, beröm då och så kom det nått som hon tyckte var obehagligt. Masserade henne lite, tveksamt om det hjälpte ;).

Vissa dagar alltså... Men hon gör ju inget. Blir bara spänd och ofokuserad. Lyckades fokusera på mig mellan varven iaf. Hon skulle behöva gå med min andra och flockledaren. Nu är hon ofta spännd hela tiden. I hagen med. Men kanske växer hon lite med uppgiften att ta hand om treåringarna.

Jaja. Sakta men säkert går det väl frammåt.

*kl*

Juno har varit med i skogen som handhäst två dagar i rad. Är verkligen mycket enjel motionering:p. Märkte dock när vi galopperade idag att han själv hela tiden väljer höger galopp. Brukar dom vara så ensidiga eller ska jag börja undra om nåt är fel på honom? På lina när jag longerar fattar han enkelt vänster galopp i vänster varv. Men som sagt-rakt fram i skogen och under ryttare vill han bara galoppera i höger.

Imorgonkväll ska han få gå sin första dressyrträning. Tänkte att vi skulle ta honom i lina då för att få igenom några vänsterfattningar med hjälp från marken.

Men alltså det där med att rida på kvällen efter att de gått ute hela dagen på gräs är inte ett vinnande koncept-himmel vad trötta dom är:D. Imorgon blir det att ha dom inne ett par timmar innan träningen så att de får sova lite.

Senast ändrad:

Jag märker själv att min häst är väldigt mycket mjukare i höger varv än vänster och tar därför även hellre högre galopp än vänster, speciellt ute i skogen. Nu funkar båda galopperna i paddocken igen, men när han varit osäker på vänster galopp ett tag nu har det blivit kaos när jag bett om vänster och han vill ta höger/känner sig osäker på vänster ute. Och han är igenom kollad av veterinär för inte alls länge sedan, så tror inte det är något fel på Juno :) det kanske är naturligt? precis som vi är höger eller vänsterhänta? ;) haha en tanke bara

Spelar det någon roll vilken hand/sida du har honom på?
Kanske skulle vara värt att prova att byta?

För övrigt så tar jag oftast in mina och låter dom stå ett tag innan jag rider :)
Man behöver ju inte gå länge än till sig själv, jag är inte så rysligt glad för att motionera om jag har legat ute i solen i så många timmar som dom är ute i hagen.. Så dom brukar alltid få komma in och dricka lite kallt vatten, kissa och vila sig en halvtimme minst innan jag rider :)

Ja, jag brukar också ta in dom så att de får vara inne innan arbete, men i veckan har jag jobbat lite tokigt så det har varit att rida direkt efter intag. Idag fick dom dock stå inne en stund innan det var dags för Junos första dressyrträning. Egentligen inte så mycket till träning eftersom vi inte kommit så långt att det börjar bli riktig ridning. Det handlar mest om att hitta bjudning och takt.

Men vi fick iaf hjälp från marken med vänsterfattngarna. det var lite som jag trodde att han "fastnat" i att fatta höger. När han väl förstod att det gick att fatta vänstar gjorde han jättefina fattningar där också:). Hade tränaren på backen med långpisken som hjälp och de första fattningarna blev det höger-men inom ett galoppsprång bytte han rent till vänster innan han kom på att det gick att fatta vänster direkt:p. Så himla söt och jag är jättenöjd med honom!

Tröttast i stan:D
487922_10201035770488347_1791499746_n.jpg

20209_10201035774528448_678565002_n.jpg

KL

På torsdag åker Lille pooh med till min tränare. Första gången för henne :) Ska bli riktigt roligt att få visa upp henne. Nu in emellan så kommer det en sån hiimla bra känsla. I vissa moment känner jag verkligen hur jag får henne på bakbenen. Så häftig känsla. Försöker jobba mycket med övergångar i galoppen nu så hon blir kvickare och starkare. Hon är ju bara för go den lille plutten. Mätte henne idag. Inte växt en ynka cm :banghead: . mäter fortfarande 157 :crazy:

1002334_10151601442238753_1703901847_n.jpg

*kl*

Nu har jag anmält båda pojkarna till kvaliteten!:nailbiting:

Lite smånervös är jag nog allt då jag hade tänkt att ha dom på olika bedömningar för att kunna koncentrera mig på en i taget och det vr tanken att den ena skulle löshoppa.
Men nu blev det fullt i raketfart i bollerup från den ena dagen till den andra så nu får jag snällt ta med båda till plönninge!

Båda ska hoppas uppsuttet, måste ha dubbla medhjälpare, fixa dubbla bilar med släp, allt dubbelt och mycket mer planering..!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur