09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Det är ändrat. Vet inte hur det var innan men nu är det tre hinder :) tror ändringen är från i år om jag läste rätt.

Den enda anledningen är att han nästan inte varit riden. Blev inriden i september red 3 veckor innan han fick vila, vid igångsättningen hade han sedan breddat sig två bomvidder på sadeln. Jag han då få mig en tur i backen och bröt näsan. Vilket resulterade i vila. Sadeln tror jag att jag fick tillbaka i mars. I mellan där gick han omkull i hagen och han behövde då kiropraktor, vilket inte var så lätt att hitta någon. Då våran vanliga var mamma ledig.

Så vi kom i gång med ridningen någon gång igen vid maj-juni. Så han är inte riden mycket. Så med en häst som inte varit helt ryttar van och galet känslig har inte skogen lockat;) Men nu känns det som vi snart kan ta oss ut i skogen också ;)

Kan ju till lägga att han varit tömkörd (även i skogen) en hel del,under tiden jag inte kunnat rida. Så ingen tror jag rider som en tok nu ;)

KL

Idag var vi nere på banan för att rida igen. Longerade lite först i alla gångarter men hon verkade inte speciellt orastad. Planen var skritt och trav men om hon verkar orastad kanske något varv i galopp. Skrittade och travade och hon var duktig om än lite okoncentrerad.

Det var första gången vi red på utebana - annars är hon bara riden i skogen med sällskap och i ridhus ensam och med sällskap så man kan förstå att det var en del att titta på. Det blev ett par varv åt varje håll i galopp då jag kände att hon ångade på lite i traven, sedan var hon hur avspänd och fin som helst.

Tänk att man kan bli så nöjd på 20 minuters ridning ;) avsittningarna i torsdags är som bortglömda nu.

_DSC1134.jpg

_DSC1235.jpg

Skönt att det gick bättre denna gång!! :) :)

Idag ska Luxen joggas lite lätt, han har vilat i en och enhalv vecka nu.
:)

Som vanligt dålig bildkvalitet... ;)

Jag har tränat Galishimo för samma tränare igen och vi tränade denna gång bland annat på galoppfattningar och en rund galopp. Väldigt mycket jobb kvar, men det är helt insane att han kommit så långt, lillfisen.

good3.jpg

good2.jpg

788FD288-8D99-41C4-801D-EED095873A08.JPG

C5E0DA0D-6D30-4F07-9C03-63394EF808F6.JPG

Och bara dagen efter vår jättefina träning så skadar Galishimo sig allvarligt. Han sprang in i en skottkärra i hagen, jag var inte med. En veterinär har konstaterat att han måste opereras på klinik. Vi åker nu i natt. Det gör så ont. Jag vill så gärna att han ska bli bra...

Åååå men gud vad tråkigt :( Hoppas verkligen att allt ska gå bra för er! Håller tummarna här!!

För ett uppdatera er om mig och min pålle har det bara varit sporadisk ridning i skogen, lite i paddocken då och då. Men han står inte stilla så att säga. Dock jobbar vi på att få tillbaka balansen, eller liknande. Hade en kompis som red honom en dag och efter det har han vägrat ta en ren vänster galopp. Jag vet inte vad det är. Ska ta hit en veterinär snart. (detta var inte längesedan) Innan detta hände har jag dock tappat viss smak för att rida honom, jag hittar nämligen ingen tränare och det känns som om jag står och vippar på samma bricka helatiden. Så jag över väger faktiskt tanken att sälja honom. Tyvärr :/

Allt har gått bra med Galishimo! Vi fick skjutsa honom från Skellefteå till hudiksvall, ca 45 mil, innan vi kom till en klinik som kunde söva honom och operera honom på studs. Veterinärvården i Norrland är inte den bästa så..:banghead:.

Jag var inte med men enligt andra så gjorde han något busdrag och sprang in i en skottkärra när de mockade ur lösdriften.

Nu har han vaknat och allt verkar bra. Han har skadat en artär, yttre och djupa böjsenan samt perforerat kotsenbenet, i högerbak.

Jag har åkt hem igen och han står kvar på kliniken i Hudiksvall. Väldigt trevlig personal där borta. Det var bara kvinnor, de var så lugna och glada. Tur att min häst ser väldigt söt ut, jag hoppas de klappar honom lite extra när de går förbi honom.

Han har goda prognoser att bli återställd. :) Jag får väl rehab-promenera honom ett halvår eller så. Vi får se vad de säger. :)

.

Senast ändrad:

åh vad segt när allt gick så bra... men härligt att det "akuta" är över och att operationen gick bra. Jag hoppas ni får en smidig rehab med bra utgång!

Kl

Vad långt en del har kommit med sina hästar :)!
Haft lite otur med senskada, hälta mm. Men nu är inridningen påbörjad igen och hoppas hon håller sig frisk nu *peppar peppar*!
Oh really hoppas hon blir bra igen :(.

Härligt med en bra diagnos iaf:). Känns som att ni kommit väldigt långt den senaste tiden utbildningsmässigt så jag tror inte ni tappar så mycket på ett halvårs konvalscens ändå:).

Skönt att op har gått bra!!

Ska man kolla på den ljusa sidan, så kommer din häst att få en nyttig paus från ridningen, smälta allt nytt och vara ännu bättre senare! :)

Härligt att det gick bra! Nu får du massor med tid att bara pyssla och mysa ;) Det är typ vad jag gör med min.

Ridningen är mest ett nödvändigt ont nu. När det går framåt på en front backar vi på alla andra tydligen. Men vi försöker komma över den här svackan nu. Igår lät jag henne gå utan huva med salva kring ögonen, dumt val. Idag kom hon travandes och ville bli kliad och kramad av matte med ett öga stort som en golfboll. Dags att bunkra luvor igen.

Nu har Galishimo även fått kolik när han vistades på kliniken, så han får dropp nu och de försöker få ordning på honom. Svårt bara då han inte går "promenera" på grund av skadan. Håll tummarna för världens vackraste ponny!

_DSC0208.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama