09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Haha ja det blir ju tjusigt med klänning och såna skor förstås :)
Det händer att jag har lite "finare" skor när jag visar hästar innan lopp osv, men då ska det vara väldigt väldigt snälla hästar. Min Marius kan vara lite jiddrig och han har klivit mig på tassarna ett par ggr redan :)

Jobbigt med junos insektsrusningar :(

juli2013+020.JPG

Jag och Galishimo ligger lite efter som vanligt, men vi har på allvar börjat träna galoppfattningar. Han tycker att det är aproligt. Han har dock inte fattat att han ska vänta på de fysiska hjälperna utan går enbart på gissningar.
"På den här platsen ska vi galoppera, va?!" eller
"Sa du Galopp, eller?! Va? Va? Va?"

Jättesöt nöt. :laugh:

Med lite repetitioner så sitter det nog. :love:

Åh men är dom så härligt ambitiösa då går det lätt:)! Juno kräver rätt mycket övertalning...

kl

Här har vi lasttränat och duschat idag! Hon har börjat bli kinkig antingen på väg bort eller hem med lastningen, backar och går åt sidan. Det tar inte många minuter trots lite tjorv men jag är ju inte nöjd med det. Så idag övade vi på just lastning. "Tyvärr" började hon inte slingra sig utan gick rätt in gång på gång och tiggde godis. Hon fick stå inne själv medan jag gick runt och backade ut henne bakifrån. Så snart vi kan träna mer vill jag kunna lasta henne själv så man kan åka iväg ensam. Sedan in i stallet och schamponera bort ingrodd smuts. Stod som ett ljus, lite orolig när jag försvann utom synhåll bara. Guldstjärna idag :D

KL

Såg igår att anmälan till Kvalet nu var öppen. Så nu laddar vi för fulla muggar. Huvudet har blivit så mycket bättre på henne. Fortfarande lite tendenser till att vika in nosen men inte mycket alls. På Fredag ska vi prova lång bana. Vi rider då en LB:3 .

Näsan kommer alltid fram med styrkan:). Barbie var ju kraftigt bakom hel första året hon reds, och jag rider väl iofs henne väldigt rund fortfarande på träning. Men på tävling är det aldrig problem att ta upp och fram formen. Så det kommer för din lilla fuxfia också:)!

*kl*

Jag sitter hundra mil från hästarna och är sjukt ridsugen! Vill verkligen komma igång på riktigt med Juno nu och få till honom att bli så fin som jag vet att han kan bli. Tänkte komma igång med hoppningen nu också. Under hela våren har han varit igång väldigt halvhjärtat och så fick han tre veckors vila nu iom hältan och min resa. Så planen är att han ska vara fullt igång hela hösten tills det inte är ridbart ute.

Fick mig dock (än igen) en dänga i en annan tråd att jag är alldeles för stor öfr honom och att det är därför han inte vill galoppera. Även om jag inte köper det eller håller med är det svårt att inte ta åt sig. Jag kan inte riktigt tycka att 58kg skulle vara för mycket för en D-ponny?

946530_10200769582873823_1176766334_n.jpg

(jag hör inte hemma i tråden men kan inte hålla tyst)

Jag tycker absolut inte att du är för stor för honom, det du fick höra i den andra tråden var ett rent påhopp och hittepå. Jag förstår mycket väl att det blir som en smäll på käften när man får höra det gång på gång men stå på dig! Du rider dina ponnyer jättefint och jag tycker du verkar vara en väldigt vettig person. :)

Ja självklart :D Det märks ju på henne att hon blivit mycke starkare. Har varit lite mera skogsridning nu vilket ger fina resultat med balansen :)
För stor ? Det tycker då iaf inte jag du är.

Brukar inte skriva här så ofta men jag kan inte heller hålla tyst. Finns inte på kartan att du skulle vara förstår! Bara skaka av dig det (lättare sagt än gjort, jag vet:)).
Tycker ni är jättefina ihop! Jag håller själv på att rida in min Fellponny -09, jag är 159 cm och väger ca 50 kg och min tös är endast 133 cm hög. Ingen som tycker att jag är stor på henne ( vad jag vet ;)).

Jag tycker heller inte att du är för stor!!

Personligen ser jag hellre, oavsett storlek på hästen att det är en "för stor ryttare" enligt dom här "10-15% " dom snackar om i dom andra trådarna, och att ryttaren kan rida och utbilda hästen rätt.
Att hästen/ponnyn lär sig grunderna korrekt och bär sig själv balanserat och använder sin kropp på det bästa sättet än att det är en "lagom" eller liten ryttare som sitter på som inte kan rida.

Jag får själv två st föl blivande ponnyer i år som jag tänkte behålla och utbilda till dottern och jag är längre än vad du är ;)

Jag tycker inte heller du är för stor, inte i närheten. Det finns ju många längre/tyngre som rider in och utbildar ponnys, vad jag vet. Så varför skulle det vara skillnad med dig?

Jag väger 65kg och ingen ponny jag ridit har haft problem med detta :)
Visserligen har ingen av dem varit underutbildning, men du ska se att galoppen kommer den med snart.
Jag tycker du är super duktig och försök om det går att inte tänka på de där påhoppen, visa att de har fel :)

KL

Tror inte att jag har uppdaterat här om min 09a på väldigt länge.. Men är inne och läser regelbundet om hur det går för er andra.

Hon har vilat i ett par månader, men nu är vi på gång igen. Var iväg på vår första P&J idag. Hon tyckte att det var superkul och jag kan inte vara mer nöjd med vår prestation. Vi tyckte båda att det var jättekul!

DSC_3843_zps1ff4255d.jpg

Och en bild från markarbetet häromdagen. (Vrid om händerna för bövelen!!!!! :banghead:)

1044196_10151727332816265_1953472986_n_zps3a3c0fa3.jpg

:)

Dt var supertajming när den tog då det kom en annan häst förbi så han blev väldigt snygg:D.

Vad duktiga och skitsnygga du och din gigantiska fuxdam är!

*kl*

Tack alla för de fina orden:)!

Tack Fiorano!! Vad glad jag blir! Haha, ja, hon är STOOR och det värsta är att jag tycker att vi ser väldigt proportionerliga ut tillsammans... Vilket får mig att också känna mig som en jätte! Buuhuu!
;)

*KL* Vad kul att hitta en 09-tråd :) Jag köpte min i våras. Hon blev insutten som treåring men har sedan dess bara stått i hage och lagt sig till med olater tyvärr. Jag satte igång direkt med att rida och det gick fort framåt! Innan jag släppte på bete red vi i alla gångarter, även om galoppfattningarna går sådär.

Nu har hon gått på bete i 1,5 månad och i ett svagt ögonblick anmälde jag till kvalitén. Får se om det är otänkbart. Idag skulle vara första ridpasset efter betet, men eftersom storebror gick i hagen brevid banan och skrek och rejsade fick jag käka grus tre gånger innan jag gav upp :( Inte det bästa passet. Nästa gång ska storebror spärras in och så hoppas jag att det blir bättre.

Hon fick bakskor på för första gången idag. Gick finemang :)

Hon är e. Don Primero - Carano. Brun med bara en liten vit bakkota och jag skulle tippa på omkring 170 i mkh.

No offense, men är det inte bättre att du tränar ledarskap och fokus på dig på marken först istället?? Jag tycker att hästar ska kunna rejsa i hagen utan att man ska åka i backen för det.

Min hingst reagerar inte alls på sånt, stona kan rejsa runt hur mkt som helst.

Ett tips är att inte ens låta hästen titta på andra hästar, inte ens snegla pytte lite på andra hästar när ni jobbar. Så tränar jag mina hästar och det har fungerat väldigt bra!

Tränar du inte bort detta utan bara maskerar problemet så kan det ju bli jobbigt när du rider ut och rider förbi andra hagar, eller på tävlingsplatser om någon häst gör något.

Bättre att ta itu med problemet nu tycker jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama