09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Där håller jag med Kimmis, bättre att lösa problemet när du först märker det ist för att strunta i det och blunda för det. Hur ska de gå på en tävling med massor av hästar? osv osv. Bättre att träna bort det där först :)

Jag hade gjort som du planerar, ta in den andra hästen, själv blir jag irriterad på att hästar i hagarna runtomkring busar och far när jag ska rida. En unghäst som dessutom stått mycket och nu ska sättas igång kan ha lite problem med koncentrationen, helt normalt tycker jag.

Kan tänka mig att storebror tyckte det var jättekul, -bockar jag lite här nu så kanske hon flyger av en gång till :D

Visst är det viktigt att ledarskapet fungerar. Hon är ju dåligt hanterad i och med sin bakgrund så jag har jobbat mycket med henne innan hon släpptes på bete vilket gått bra utifrån förutsättningarna både från marken och i ridningen, och hon har när hon ridits ensam i ridhus inte reagerat när duvorna levde rövare på taken eller annat utan är väldigt cool. Dock har hon gått mycket tillsammans med honom både riden och som handhäst ute i skogen och annat så de är helt klart väldigt fästa vid varandra.

Efter 1,5 månad på bete är dock bägge hästar lite förvildade och lite FÖR sammansvetsade, så de behöver nog en del påminnelser bägge två. Den äldre har en gammal skada som inte vill läka så han får egentligen inte springa, så han ska spärras in i vilket fall. Men 09:an och jag ska gå en promenad idag och titta på kor och annat intressant.

Problem med koncentrationen, ja, absolut. Kasta av någon 3 ggr? Totalt oacceptabelt i min värld, om det inte är något fel på hästen förstås, jag antar att hästen i fråga är frisk :)

Elin_B: Hur mkt har du ridit ut med andra? Kan du bli omriden av andra?
Redan 3 e turen så övade jag min kille på det. Min medryttare red ett sto som travade om och travade iväg. Inga som helst problem.

Och faktiskt så tycker jag att det är väldigt viktigt. Dels kommer man stöta på det på tävlingsbanan, och ev redan på träning. Dessutom så kan man inte anta att alla tar hänsyn, och det är då bra att veta att man rer ut situationen.

Jag vet att jag är något extrem i detta. Men har man varit med om folk som går fram till en och drämmer till ens häst i huvudet med en skidstav, folk som trillar av vars hästar sedan springer runt i full kareta överallt så vill man gärna ha kontroll på hästen oxå.

Du gör ju givetvis som du vill, men det är betydligt lättare att mota olle i grind, framförallt innan hästarna har hunnit få så mkt muskler att de orkar hålla på så länge.

Jag står själv med mina hästar så tyvärr har det inte blivit så mycket, framför allt inte sedan den andre blev sämre och jag inte kunde ta med vänner på honom ut i skogen. Det är stor skillnad på henne när man rider ut med "främmande" hästar eller min gamle. Med den gamle kan hon gå bakom, framför osv. dock har jag inte provat att skicka iväg honom någon längre bit och jag tvivlar på att vi är "där" än. Rider jag ut med främmande hästar är hon stökigare. Inte dum, men klart mer osäker. Men man ska alltså tänka på att den här hästen i princip är riden 2 månader så hon ligger ju långt efter normala fyraåringar.

Har utbildat den andre också och han blev bra, men det blev många luftturer på vägen dit. Jag upplever dock ofta att även han som nu är 11 år är lite mer "förvildad" direkt efter betet. Han vill ogärna gå från flocken osv. Efter några dagars ridning är det dock borta.

Den här är ju inte hundra på hjälperna än och hon vill gärna gå iväg och blir irriterad när man tar i henne. Och nej jag blir inte hängande med hård hand. Vi övar mycket övergångar för att befästa hjälperna för att hon ska lyssna bättre på röst och sits så att hon slipper bli irriterad, men att göra det med den andre som skenar intill staketet och försvinner utom synhåll stup i kvarten känns som att göra det lite väl svårt för sig...

Hon har god balans och mycket självförtroende och en hel del humör. Som veterinären sa; det finns en anledning till att man vill rida in dom vid 3 års ålder...

Så du menar att hästen bara är i 2 månader skulle vara nån ursäkt? Min häst klarade detta 3:e gången han hade ryttare på ryggen som sagt, och han är absolut inte någon superhäst av något slag, utan ganska normal i sitt temperament.

13:e gången han hade ryttare så red jag "lektion" tillsammans med 4 andra hästar, och då är min häst hingst... Inga problem alls, han tittade på den ena hästen när den kom in i ridhuset bara, jag harklade mig och så var den "situationen" över.

Jag vet att araber är smartare än andra hästar, men seriöst, tyglarnas funktion lär de sig väl på några min? Det har iaf alla mina hästar gjort, oftast så har det funkat direkt mer eller mindre.
Jag brukar inte hoppa upp på dem innan de kan stanna på kommando, både med rösten och tyglarna.

Jag hade också gjort som du sa från början och flyttat på den andre tills fyraåringen har lite mer koll på vad det är du vill att den ska göra! :)

KL

Idag red vi en LB:3 :) Tyvärr inte alls resultatet jag väntade mig. Landade på 52 :confused: . Hon gjorde allt hon skulle lite ostabil här och där. Men jag är ändå super duper nöjd med lill skruttan . Hon sköter sig så himla bra ute. Lite skrik är allt sen är det bra. :)

Häftigt att vara ute och tävla :) det känns långt bort i nuläget. Men en extern träning har vi hunnit med iallafall ;)

Har bara snabb läst lite men din är väl ganska nyligen "inriden" om jag fattat rätt :)? Det får ta tid med dessa små liven . Tycker inte man ska skynda :)

Jadå, hon får ta den tid det krävs :) Har inte bråttom. Vore kul att visa henne på kvalitén, men om det ens är tänkbart får de kommande veckorna utvisa.

Nu har vi invigt utebanan! Gick mycket bättre än förväntningarna:) Första dagen kändes han helt okej lite spänd men ridbar. Andra dagen bomb delux, någon som gick i skogen och plockade svamp lät som en älg! Förstår honom om det va lite läskigt. Och nu dem två senaste dagarna har han varit jätte duktig, känns som att han börjat mogna och lugna ner sig. I dag ska vi rida i ridhuset igen, ridbanan är mycket hårdare så gångarterna blir inte alls lika runda och fina. Så då kan en dag i ridhuset behövas:) Känns ändå som vi tar oss några steg framåt. Mycket fokus på tempoväxlingar och övergångar nu, och en del förvändgalopp. Snart tror jag vi kan börja introducera lite "skänkelvikningar" också.

4.png

1.png

5.png

Så roligt för er som kommit ut på tävlingsbanorna och att det går så bra!:D Blir riktigt avundsjuk här ;)

Hur kommer det sig att du inte rider ut?

*kl*

Juno är dyyyr idag:D! Hältan var ju borta redan innan jag for till Skåne och iom min rea fick han vila lite extra dessutom vilket nog inte var en nackdel. Igår longerade jag lite lätt och idag fick han komma ut i skogen. Min hjälpreda som ridit min andra ponny har fått en egen ponny så vi skulle sällskapa med henne på deras första skogstur tillsammans.

Juno var verkligen en klippa:love:! Gick förbi en motorsåg som kördes på ca fem meters avstånd och trots att den andra ponnyn steppade till det gick han helt lugnt förbi:). Travade i skogen med jättefin bjudning (red först) och gjorde även två jättefina galoppfattningar. Så himla nöjd med honom idag:).

KL :)

Vi gick ner till utebanan idag och löshoppade. Hon är bara löshoppad ett par ggr innan varav en gång som föl efter mamma över någon pinne typ. Hon gör det väl hellre än bra men verkar tycka att det är roligt :)

La upp samma linje som de använder vid kvalitén men hon ville gå på studs mellan hjälphindren (7 meter). La ut en bom som hon inte brydde sig om och sedan ett hinder till så att det blev en trestuds. Sedan tog hon de 7.30 till oxern på studs istället. Hon är tokigt storgalopperad och gasade väl lite mycket.

Sista vändan fick vi dock till alla språng som de skulle, då hade hon coolat ner lite :) Imorgon ska jag rida igen. Hoppas att jag sitter kvar :)

Är det gamla löshoppningssystemet kvar på kvalitén el blir det samma som på treårs med tre hinder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama