09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Näe vilket jäkla elände! Men han är hysteriskt söt ändå :love:.

Kl. Väntar fortfarande på att nya sadeln ska komma. Använder en annan så länge som funkar helt ok. Blivit väldigt korta turer men hon är duktig. Blir lite spänd såfort nått dyker upp. Gick förbi korna och hon vart så rädd att hon sket tre ggr och satte sig nästan å skakade. Lilla gumman men lyssnade bra ändå. Jag vet inte vad korna pusslade men de skuttade å hade sig :D.

Sen igår skritta vi förbi grannen och han hade satt på vattenspridaren. Hon var mkt tveksam men lyssnade bra på matte. Hon har alltid varit lite småharig men när hon märker att det är lugnt blir hon mer intresserad. Lilla hjärtat.

Java har nu haft lite semester eftersom vi har haft fullt upp med att köra in årets hö skörd :) Har ju även varit så sjukt varmt så det har nog bara varit skönt att slippa jobba.
Kvalet närmar sig med storm steg. Fortfarande mycket att jobba på speciellt bärigheten. Men jag tycker hon ändå gör framsteg för varje dag. Skrittade en mini runda i skogen helt ensam i början av veckan. det berörde henne inget alls. Så himla skönt att äntligen ha en häst som inte exploderar för minsta lilla som den andra damen gör :d Lägger med lite kort som togs för några veckor sen :)
Rider tyvär med för korta stigläder. Men var helt enkelt för lat för att ändra.

Tror jag ska börja rida med slöja. kan inte förstå varför man ska göra massa med konstiga miner. Ser ju nästan nödig ut :D

1075009_10151559270516232_945543201_n.jpg

1075205_10151559270481232_650735430_n.jpg

1080212_10151559270231232_799211419_n.jpg

1080747_10151559270371232_18066874_n.jpg

Lånar delvis knapp.

"Min" 09 har börjat bli varm i knäet han har haft chip i, väntar spänt på prognos på måndag. Nu. När det äntligen verkade uppåt och han verkade gilla det här med tävling så ska naturligtvis något gå fel. Suck.

Oh_really: hoppas allt går bra med din karismatiska kille!

Hoppade min Lux igår.

Egentligen en ganska lättövning, räcke, 18m till oxer. Det som gjordet der krångligt var att det var kort anridning och kort efter hindret, pga. storleken på ridbanan.

Lux visade att han tycket det var skoj och busade lite i anridningen, men lyssnade super! Red på 5 språng, utan att det blev kort. Och då är han endå att halvblod på 163cm :) Skulle prova att rida på 4 istället, men fick inte till det... så då var det säkrare att sitta upp och rida på fem :)
Låga hinder oxå, typ 50cm =)

På torsdag har vi vår första riktiga hoppträning :D :D

// Niikon92

Åh vad kul kul att komma iväg och träna!

Vi lyckades galoppera på banan igår i ett helt varv (med lite bråk vid utgången...). Han gör likadant i galoppen nu som han gjorde med traven i vintras-dvs stannar, slår och försöker resa sig (att gå upp har jag dock tagit ur honom). När han sen inser att jag inte ger mig så galopperar han fint. Inser ju att problemen kommer för att jag varit alldeles för mjuk med honom och han är otroligt hård och bjuder inte till öht om han inte måste. Traven är dock väldigt fin nu, men det kommer alltid vara ett jobb med att hålla honom framför skänkeln.

Vad skönt att höra att nån annan gåt igenom samma sak! Tror att Juno ommer att bli väldigt fin när det bara tas igenom ordentligt:). Ute i skogen är han helt underbar ju. Vill att han ska bli ridbar i alla gångarter på banan så han får lov att börja hoppa. Inser mer och mer att han inte alls är en dressyrponny:p.

Jag håller på med samma sak här hemma med den ena...
Har sedan ett tag tillbaka kunna klippa ner den ena hagen så att den är som en gräsutebana nu :)
Men det är inte helt populärt hos polle som nu ska behöva svänga, lyssna, bli inramad och gå fram och bära sig på ett helt annat sätt än vid ute ritt..
Polle han nu kommit på att "det går inte att galoppera" på detta lilla (ca 70*70m) utrymme och så fort det kommer till galoppen så blir det bråk... :/
Antar att detta är en dust vi måste ta oss igenom..
Det är dock inget kul men det går framåt, nu kan vi iaf skritta och trava ordentligt utan bråk.
Galoppen lär nog ta sin lilla tid, men skam den som ger sig ;)

Gäller ju att "överlista" dem, haha :)

Lux hade med för sig att inte galoppera på ridbanan, så min tränare sa åt mig att ge honom tyglarna. Så längde ut tyglarna fullt ut och galopperade. DÅ blev Lux nöjd... även om jag tyckte det var läskigt :P

Gjorde så ett par ridpass och började sedan korta upp tyglarna lite i sänder. Nu går det att rida i alla gångarter med korta tyglar :)

Bara ett tips, fungrade iallafall för mig och Lux :)

//Niikon92

Ja, det är ju ett bra tips!
Men funkar bara om man har staket ;) vilket jag inte har då det är nedplockat för att det ska bytas runt den hagen ( därför jag kan använda den som " utebana" nu)

Ute galopperar polle, inga problem.
Tror att det är växfas på G igen så det är därför det är jobbigt just nu..

Om man har en häst som vill galoppera tror jag också på att länga ut tygeln och bara låta dom gå-även om det känns obalanserat och lite för fort. För oss har det dock gått lättare när jag kortat tygeln för att hinna rama in honom när han börjar konstra och därmed snabbt kan korrigera.

Idag ska vi ut i skogen och galoppa iaf:)!

kl

Vi löshoppade i helgen igen. Första två vändorna när hon rejsade järnet tog hon de 7m mellan hjälphindren på studs, men sedan satt alla språng där de skulle. Höjde upp till en meter innan vi gav oss för dagen :)

Igår red jag på banan men det märks att hon kör slut på energin första dagen. Det gick seeeegt... Hon var duktig iallafall. Lite stretig i traven men efter galoppen bara släpper det och hon blir jättefin. Tror att jag rider bättre då också, måste driva som ett djur i galoppen så då släpper jag handbromsen och då blir hon genast jättefin ;)

Idag ska jag skritta på storebror och hon får följa med som handhäst.

Här har vi en till som varit lite för mjuk mot hästen, så nu fick han åka till tränaren ett par dagar för att ta igenom nästa steg. Blir spännande att sitta upp sedan :)

Börjar oroa mig lite för kvaliteten, ffa hoppningen. Det känns tufft att hoppa efter att han förhoppningsvis kört järnet med gångarterna. Speciellt för en häst som är lite mjäkig i hoppningen och lätt tappar lusten om han kommit fel på hinder en gång.. Häromdagen brakade han rejält in i en oxer under löshoppningen när han först tvekat och sedan hoppade från stillastående. Trist att självförtroendet skulle få sig en törn så här nära inpå kvaliteten.

Senast ändrad:

Om du känner dig tveksam så vänta ett år att visa? Känns som att det är en stor fördel med ponny att man hela tiden har ett extraår på sig:). Deras championat är hela tiden ett snäpp under hästarnas och då finns ingen anledning att stressa om man har minsta tveksamhet att hästen är redo. Det är iaf vad jag intalar mig och dessutom lugnar mig en hel del:p.

Juno gick som en klocka i skogen i skogen:). Han tar fattningarna direkt, nu är nästa steg att fatta rätt galopp:p. Han vill bara galoppera i höger. Hans syster ville bara galoppera i vänster när jag började med henne:D.

OOooo måste erkänna att jag är rätt nöjd över att vi hade ett perfekt pass i förre går! :'D
ALLA problem vi har haft nu under en tid, att han vägrat ta vänster galopp rent och att han ska ruuusa i traven, det var som bortblåst nästan. Härligt, han tog en klockren vänstergalopp, men en lite snabbare höger. Dock så gick han super bra i traven tycker jag, tog ner tempot och gick stadigare i formen än normalt. Även om vänster varm fortfarande är lite problematiskt så gick han super fint i det varvet med efter två varv av rusande. Efter de två varven gick han som en klocka i vänster varv också :'D Känns bra faktiskt!

Förstår hur du känner, vi har också fått en fnurra på tråden vad gäller hoppningen nu. Det har ju alltid varit vår starka sida men nu känns det inte alls bra.

kl
Jag har dessutom låtit henne vila senaste veckan då jag helt enkelt inte orkat rida. Imorgon bör jag få hem en ny sadel som kanske kan pigga upp om den får stanna. Och en gjord som bör funka bättre till gräsmagen. Men kvaliten känns väldigt avlägsen, jag saknar dessutom driv att jobba ditåt nu. Istället ränner jag till och från stallet för att ta in och ta ut henne, med regnskurarna som varit. Hon kan inte gå ute utan täcke så har hon väl blivit blöt är det bara att ta in och lägga på täcke tills hon torkat. Lite körigt med jobbet, tog in henne en bra stund efter midnatt senast :p

D3B49BE6-AB83-4035-95AA-4549C60E42B6.JPG

Nu är Galishimo tillbaka efter operationen. Han fick stanna på kliniken en vecka innan han fick följa med de 50 milen tillbaka till Västerbotten. Väldigt lättlastad häst, måste jag säga. Man märkte inte ens av honom när man körde transporten. :)

Fast om ett år blir det svårt att visa på kvaliteten om vi inte tar öppen klass och det är jag inte intresserad av.. Kan se väl på plats, uppnår han inga diplompoäng för gångarterna eller verkar helt slut i skallen får vi väl strunta i hoppningen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt