Sv: 09rna del 2
Själv visar jag ingen av dem på kvaliteten, W kastrerades i april efter att ha blivit ordentligt knepigt hingstig i ridningen, visade sig att han klämt kulorna som var gigantiskt stora enda alternativet att behålla som hingst hade varit att plocka bort en kula och det är ju inget man börjar klydda med om det inte handlar om en super avelshingst, så båda rök. Något han dock var totalt omedveten om när brunstsäsongen satte igång så jag var lat varför ha bry med att hålla på med hingstfasoner med risken att befästa några dumheter på något som ändå kommer att försvinna av sig själv när testosteronnivåerna är ute ur blodet, så det blev sommarbete för hans del denna sommaren så har han fått landa i lugn och ro i att vara valack. Har coolat ner mkt de sista veckorna så är väl dags att sätta igång honom igen.
Knatte som inte alls tyckte att jag skulle få ha en lillkille på 166 (vilket jag tyckte var helt perfekt i storlek) drog igång och växte i vinter igen mäter nu exakt 170cm (och ser tragiskt nog inte helt färdig ut nu heller) iofs lika ädel som innan så det är ju inte mkt massa även om han blivit större mest en massa ben som gör höjden.
Har fått gå lite på halvfart iom tillväxten klart den valpigaste jag haft på länge och tillsammans med att han har enorm gång i trav och galopp så har det blivit att lägga mkt tid att bygga styrka på honom speciellt sin galopp har han inte orkat med, luftig i uppförsbacke är bara förnamnet och han sätter sig rejält på bakkärran när man samlar ihop honom och det är ingen bra kombination då att ha en skranglig bakkärra som inte har full styrka, här märker man dessutom av att han inte är lika stark i sitt trampskadade bakben så det blir än så länge tydlig skillnad på styrkan i de olika galopperna.
I travarbetet är han otroligt rolig att jobba med där har alla poletter ramlat ner och han är helt lösgjord och jobbar lika bra i vilken form man än placerar honom i, stort register med fina ökningar med härligt häng.
I hoppningen håller vi oss än så länge till serier och lite linjer med relaterat avstånd med trav in iom att han inte har haft styrkan att samla ihop sin galopp så att man balanserat kunnat hoppa i galopp. Jag är totalt allergisk mot att flaxa omkring med obalanserade unghästar så får man inga hästar för framtiden så det får ta den tid det tar. Älskar att hoppa gör han dock och hoppar riktigt bra har haft lite egna ideer som att öppna upp 2 meter upp i luften på småhinder med följden att jag har haft väldigt ont i ryggen efter att fått ett antal smällar i häcken av bakvalvet en annan kul sak är ju att börja bocka precis i landningen man håller ju inte alls på att fortsätta över huvudet på dem då. Men det är sån han är den lilla spillevinken man vet aldrig riktigt var man har honom han har en räv bakom varje öra och ser alltid skitlycklig ut när han hittat på något hyss.
Han har jag ju funderat på att visa under sommaren men velade in i det sista och för ca 3 veckor sedan lade han sig fast i boxen riktigt otäckt helt låst läge i en hörna inne under såväl krubba som vattenkopp som gjorde det omöjligt att vända runt honom. Fick monterat ner krubba odyl och vi försökte släpa ut honom en lite bit sen fick han helt enkelt spralla sig loss hur otäckt det än såg ut, jag bara väntade på att han skulle knäcka benen.
En varm och lite svullen kota blev resultatet dock ingen hälta så han fick vila och det lade sig på några dagar, var nere häromkvällen och joggade honom lite i ridhuset för att känna så att inget kändes från kotan och insåg då att det inte bara var kotan som hade hänt, han har dragit sig fullkomligt sned också såväl i bog som i bäcken skitkul, mest arg på mig själv att jag inte tänkte på att kolla de bitarna mer direkt efter då kunde han ju varit korrigerad direkt.
Så kvaliteten är han definitivt borta från, har funderat lite på om han skulle få gå gångartsuttagningarna här nere den sista är det ju mer än en månad kvar till så då borde han ju vara rak och igång igen. Hade han inte haft sin trista skritt som inte är i närheten av kvaliten på de andra gångarterna så hade det ju varit roligare. Det är så typiskt att han är den som har bäst trav och galopp av syskonen och den enda av dem som inte har riktigt bra skritt.
Lite bilder på Knatte från när vi kollade honom häromkvällen lägg märke till den fina spårningen bak av vänster bak på höger fram inte alls sned blev väldigt kort pass.