09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Ja! Han har lugnat ned sig!

NU kan till och med andra i stallet hantera honom, så nu får han ingå i det vanliga "rullande schemat" med in och utsläpp. Han behöver inte längre stå på strikt boxvila, och fick en "sjukhage" mitt i hag-metropoloen, så han har andra hästar omkring sig, vart han än vänder blicken. Det gjorde susen. Han blev mycket snällare.

Han rör sig väldigt fint i skritten, och gör små skutt då och då med full belastning på den onda foten, så jag har förhoppningar om att han åter kan bli en ridhäst. :)

KL

Vi var nere och löshoppade igår. En rågad bred oxer på 110 var inga problem :) Det börjar arta sig! Tänkte gå ner och rida idag, men så fort ridbyxorna kommit på öppnade sig himlen... Nu får hon torka lite först.

Var inne hos veterinären med min äldre häst och fick inga bra besked så det vore skönt att få fokusera på något annat :(

Senast ändrad:

Vilka här är det som planerar att visa på kvalitén förresten?

Jag tänkte ju göra det. Känns lite halvläskigt i och med att hon är så lite riden. Formen är helt annorlunda från dag till dag så jag hoppas innerligt att kvalitén infaller på en BRA dag. Det blir löshoppning för oss.

Jag har också anmält mina två till kvaliten! :nailbiting:

Jag känner precis som du, formen varierar väldigt från dag till dag och sen har den ena hästen varit hemma flera månader i våras för mental paus efter inridning som 3 åring, jag fick tillbaka honom i maj och den andra hästen är ganska (väldigt tycker jag) stor så han har gått sporadiskt under våren och till 99% bara utriden rakt fram för att stärka sig och träna lite kondition så det här med dressyr-muskler och bärighet på böjda spår ligger dom båda två en bit efter med.
Vilken lång mening det där blev... O_o

Den ena är lite hoppad sen i maj och den andra är inhoppad nu senare i sommar men båda två ska gå den uppsuttna hoppningen. Jag hoppas att det funkar!
Hoppa kan dom, men jag är ganska nervös för hur dom ska bete sig på ny plats och med så mycket nytt att titta på...

Jag ska som ett litet test förhoppningsvis komma iväg på en liten p&J nu på söndag för att se hur dom beter sig.
Bättre att ha varit iväg en gång än att stå där på plats på kvaliten och så ballar hästen ut fullkomligt pga allt nytt...

Min egen av dom (den stora) ska på hoppträning i morgon för första gången sen i maj, då var jag iväg med honom två ggr.
Nu blir det nytt ställe, ny tränare och andra hästar som han inte känner samtidigt.

Var ska du visa?

Jag skall visa! Eller ja, tanken var att tränaren skall visa men som det ser ut nu kommer vi inte få starta den dag jag önskade så då får jag nog visa själv ändå, trist när man redan planerat och bokat med tränaren :( Blev för övrigt väldigt lättad när jag såg att de bara behöver löshoppa 1 m för godkänt numera! Nån mer som skall visa i Bollerup?

Senast ändrad:

Jag ska visa båda i plönninge, hade tänkt anmäla en till vart ställe igentligen, men det blev fullt i bollerup för snabbt så jag hann inte med..

Men men, jag hoppas att det löser sig iaf :)

Jag ska visa min häst och jag är redan nervös, just nu känns det som att det kan gå precis hur som helst... vissa dagar känns han superfin och vissa dagar funkar ingenting.

Det blir Strömsholm och löshoppning för min också :)

Skönt att det inte bara är jag som är nervös! Men jag försöker tänka på att det är en unghäst och alla unghästar har sina dagar:)
Jag ska visa min på Championatet, så behöver bara tänka på ridningen känns skönt :)

Har ni redan haft kvaltävlingar till championatet?
Påminde mig om att jag måste kvalanmäla, eller vad man nu kallar det :)

Rebecca bara en hint Bollerup är tom fortfarande öppen för anmälan (dock väl troligen med efteranmälningsavgift) och är alltså inte full. Har väl kanske varit många som drog tillbaka i sista stund dessutom ganska många som står som obetalda också. 56 anmälda och de brukar väl ta 80 iom två dagar.

Okey! Tack för upplysningen!
Har faktiskt inte varit inne och kollat..

Får man lov att byta plats när man redan har betalt?

Huuuuuaaaaaa, vilken otur jag har.
Jag har bestämt mig för att sälja så jag tog ut en veterinär för att besikta honom. Och såå kommer inte ordinarie veterinär ut hit utan någon annan. Jag gillar inte de, då jag litar på min veterinär osv och allt är bra med honom. Men sa fine lix vi får det överstökat. Allt verkar bra tills vi ska trava på rakt spår. Han är helt plötsligt halt antingen hf eller vb. Tusan han som gick så fint förra veckan, ingen aning om vad som hänt.

Så säger veterinären att jag ska verka hästen(han ska verkas nästa vecka så lite långa hovar har han väl, men inte jätte långa) och avbryter besiktningen och åker hem? Fattade ingenting. Visst kan en verkning göra en del, men borde man inte undersöka om hästen är halt eller inte då? Utan att behöva verka hästen? Hon sa också att hon inte hade "tid" att göra en utredning idag för att hon hade andra kunder, de förstår jag, men när jag sedan ringer och säger att hon glömt något hos mig så säger hon att hon är hemma för att rundan var slut. Detta var 15min efter att hon åkt från mig vilket det tar för att ta sig från mitt stall till hennes hus. Hon bor rätt nära. Lite dålig stil enligt mig, men visst det var ju bra att jag fick reda på att han var halt så jag kan ta hit min veterinär ist. *SUCK*

Ursäkta ville ventilera mig lite bara :S

Länge sen jag var här nu men jag ska också visa på kvalitén! :)
Tingsryd nästa helg med uppsutten hoppning. För ett par veckor sen hade vi aldrig åkt hemifrån så vi var osäkra på hur han skulle fixa ny miljö. Men då han tog det hur bra som hellst så anmälde vi iallafall! Jag har aldrig visat eller varit på något sånt här innan, så det ska bli spännande :D

Film från i måndags, andra gången vi var iväg. Första gången tränade vi i grupp och denna gåbgen själva. Vi tränade även på onsdagen, men bara som miljöträning och var bara med på framridningen :)

https://www.youtube.com/watch?v=iutuwEfCYuY&feature=youtube_gdata_player

Själv visar jag ingen av dem på kvaliteten, W kastrerades i april efter att ha blivit ordentligt knepigt hingstig i ridningen, visade sig att han klämt kulorna som var gigantiskt stora enda alternativet att behålla som hingst hade varit att plocka bort en kula och det är ju inget man börjar klydda med om det inte handlar om en super avelshingst, så båda rök. Något han dock var totalt omedveten om när brunstsäsongen satte igång så jag var lat varför ha bry med att hålla på med hingstfasoner med risken att befästa några dumheter på något som ändå kommer att försvinna av sig själv när testosteronnivåerna är ute ur blodet, så det blev sommarbete för hans del denna sommaren så har han fått landa i lugn och ro i att vara valack. Har coolat ner mkt de sista veckorna så är väl dags att sätta igång honom igen.

Knatte som inte alls tyckte att jag skulle få ha en lillkille på 166 (vilket jag tyckte var helt perfekt i storlek) drog igång och växte i vinter igen mäter nu exakt 170cm (och ser tragiskt nog inte helt färdig ut nu heller) iofs lika ädel som innan så det är ju inte mkt massa även om han blivit större mest en massa ben som gör höjden.
Har fått gå lite på halvfart iom tillväxten klart den valpigaste jag haft på länge och tillsammans med att han har enorm gång i trav och galopp så har det blivit att lägga mkt tid att bygga styrka på honom speciellt sin galopp har han inte orkat med, luftig i uppförsbacke är bara förnamnet och han sätter sig rejält på bakkärran när man samlar ihop honom och det är ingen bra kombination då att ha en skranglig bakkärra som inte har full styrka, här märker man dessutom av att han inte är lika stark i sitt trampskadade bakben så det blir än så länge tydlig skillnad på styrkan i de olika galopperna.
I travarbetet är han otroligt rolig att jobba med där har alla poletter ramlat ner och han är helt lösgjord och jobbar lika bra i vilken form man än placerar honom i, stort register med fina ökningar med härligt häng.

I hoppningen håller vi oss än så länge till serier och lite linjer med relaterat avstånd med trav in iom att han inte har haft styrkan att samla ihop sin galopp så att man balanserat kunnat hoppa i galopp. Jag är totalt allergisk mot att flaxa omkring med obalanserade unghästar så får man inga hästar för framtiden så det får ta den tid det tar. Älskar att hoppa gör han dock och hoppar riktigt bra har haft lite egna ideer som att öppna upp 2 meter upp i luften på småhinder med följden att jag har haft väldigt ont i ryggen efter att fått ett antal smällar i häcken av bakvalvet en annan kul sak är ju att börja bocka precis i landningen man håller ju inte alls på att fortsätta över huvudet på dem då. Men det är sån han är den lilla spillevinken man vet aldrig riktigt var man har honom han har en räv bakom varje öra och ser alltid skitlycklig ut när han hittat på något hyss.

Han har jag ju funderat på att visa under sommaren men velade in i det sista och för ca 3 veckor sedan lade han sig fast i boxen riktigt otäckt helt låst läge i en hörna inne under såväl krubba som vattenkopp som gjorde det omöjligt att vända runt honom. Fick monterat ner krubba odyl och vi försökte släpa ut honom en lite bit sen fick han helt enkelt spralla sig loss hur otäckt det än såg ut, jag bara väntade på att han skulle knäcka benen.
En varm och lite svullen kota blev resultatet dock ingen hälta så han fick vila och det lade sig på några dagar, var nere häromkvällen och joggade honom lite i ridhuset för att känna så att inget kändes från kotan och insåg då att det inte bara var kotan som hade hänt, han har dragit sig fullkomligt sned också såväl i bog som i bäcken skitkul, mest arg på mig själv att jag inte tänkte på att kolla de bitarna mer direkt efter då kunde han ju varit korrigerad direkt.
Så kvaliteten är han definitivt borta från, har funderat lite på om han skulle få gå gångartsuttagningarna här nere den sista är det ju mer än en månad kvar till så då borde han ju vara rak och igång igen. Hade han inte haft sin trista skritt som inte är i närheten av kvaliten på de andra gångarterna så hade det ju varit roligare. Det är så typiskt att han är den som har bäst trav och galopp av syskonen och den enda av dem som inte har riktigt bra skritt.

Lite bilder på Knatte från när vi kollade honom häromkvällen lägg märke till den fina spårningen bak av vänster bak på höger fram inte alls sned blev väldigt kort pass.

ag_zps660e33e3.jpg

aw_zpsf35cde8e.jpg

aj_zps6598c156.jpg

bs_zpsd302eda2.jpg

aw_zpsf35cde8e.jpg

bh_zpsb6e532df.jpg

Och min polle var riktigt dyyyyr igår efter hoppträningen :D

Har inte hoppat speciellt i sommar då han har haft så jobbigt med sin stora kropp och absolut inte kunnat komma fel på ett hinder utan att riva med sig det fullkomligt.. Hoppar liksom hellre än bra.. :cautious:

Men igår var vi på nytt ställe med nya hästar (hans första gruppträning) och han skötte sig alldeles utmärkt. Visst han tyckte att stoet var himla grannt och spanade lite efter henne men absolut inget konstigt.
Jag hade inte sagt till tränaren eller dom andra att han är hingst så efter halva träningspasset så frågade tränaren om han hade varit hingst länge eftersom han hade så mycket hals. Jag svarade bara att han är hingst fortfarande och då sa hon oj, vad snäll och duktig han är!

Det blev lite galoppbommar i uppvärmningen och sen la vi till fler och fler olika linjer från det. Slutade med en liten bana på 5 hinder (ink bommarna) och det gick jätte bra. Kom i botten på en oxer men trampade om supersnabbt och hoppade upp sig kanon fint!

Kan han gå så här fint på kvaliteten så blir jag supernöjd!! :)

Du och ni andra som är hoppryttare, hur brukar ni lägga upp första hoppningen på era? Börjar ni med hoppningen även om bjudningen på marken inte är hundra?

Jag har tidigare alltid haft mina hästar "klara" på marken och bara lagt in att galoppera över mindra hinder när jag börjat förr. Brukar ju vara helt odramatiskt när dom är grundridna på backen. Juno kan inte alls räknas som grundriden än och jag kan väl likagärna helt vänta med hoppning, men tänker att bjudningen kanske kommer igång om han får hoppa lite.

Såg allt ditt namn i tdb :D vi visar på samma ställe :)

KL

Efter att ha varit på kurs två dagar i strömsholm så har lille pluttan stått. Märktes dock inget på henne. Lika mjuk och fin som vanligt :) fronten börjar sakta men säkert komma upp. Idag var hon även riktigt kvick i förhållningarna. En simpel liten kramning. What a feeling. Jag Älskar verkligen denna lilla hästen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama