09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag tycker såklart att det är jättesynd att du sålt henne:(. Men förstår dig och hon kommer nog till ett alldeles perfekt hem:)!

Ja det är ju det. Nej jag ska lägga ridning på hyllan ett tag. Det har tagit mer än vad jag känner att jag får så en paus känns på sin plats.

Och Fiorano, jag håller med! Men det blir bra såhär, det är jag helt säker på!

Massa pepp för er imorgon!!

*kl*

Mitt åsnedjur börjar bli både snäll och trevlig:).

1170704_10201154702581575_113572914_n.jpg

1174600_10201154702821581_1323812653_n.jpg

1157748_10201154703061587_1311022023_n.jpg

544534_10201154703101588_530304784_n.jpg

Oj, vilket vackert huvud den hästen har!

Fiorano: Ser ut som att det tar sig mer och mer för varje gång. Härligt! :)

KL

Vi genomförde vår fösta tävling i helgen. Anmälde oss till två 100, men var så nöjd efter första starten som var felfri -- så vi strök oss från andra och åkte hem ist. :)

DSC_5543_zps6172439b.jpg

DSC_5548_zps1856c95f.jpg

Och en bonusbild på hur ansträngande det kan vara att gå i hagen en hel dag.

1119862_10151817509636265_1688069299_o_zpsaa4db433.jpg

KL

Igår fick lille pooh hoppa lite med anan ryttare. Hon hade blivit piggare och piggare ju längre de höll på :) Hon gillade verkligen Java, jätte kul verkigen :)

Någon som vet hur det går till på 4 års kval? Rider man fram innan man går in på själva "banan" ?

KL

Ni som har varit på kvalitén tidigare- behöver man kunna visa skänkelvikningar? eller mer att de förstår, och flyttar för, sidförande skänkel.
Jag trodde det bara var på championatet det var så men nu sa en bekant att det även gäller kvalitén, men jag kan inte hitta att det står någonstans? :confused:

Jag ska inte rida kvalitén utan bara själva "kvalet" . Men min tränare sa till mig att på diagonalen ska man flytta lite sidvärts . Jag blev ganska förvånad. Du ska ju inte göra en "riktig" skänkel vikning men dem ska flytta sig lite, OM jag förstod rätt vill säga,

Sidvärtes är borttaget från 4-åringarna, skall vara i alla fall utifrån asvhs direktiv. Programmet som rids på kvaliteten (går att läsa i reglementet för kvaliteten för i år) är samma som sedan rids i finalerna och där ingår inga sidvärtes, så lär inte vara med på kvalen heller i år.

Sidvärtes är borttaget från 4-åringarna, skall vara i alla fall utifrån asvhs direktiv. Programmet som rids på kvaliteten (går att läsa i reglementet för kvaliteten för i år) är samma som sedan rids i finalerna och där ingår inga sidvärtes, så lär inte vara med på kvalen heller i år.

Tack! :) då har jag en sak mindre att oroa mig för iallafall!

Ja jag har sett det :) Men Dom säger väl ändå hur du ska rida så man bör väl inte plugga in det.. Eller :confused: och rider man fram innan? Vet inte ett skvatt om hur detta kommer gå till :P

Ingen aning om hur dressyrkvalen går till har aldrig sett ett sådant, på kvaliteten är det som sagt nytt för i år och jag har inte visat någon så ingen aning om hur de går till nu med program innan har de ju alltid sagt till en vad man skall göra.
Men att man rider fram före precis som man gör på kvaliteten lär ju vara självklart.

En sak jag däremot började fundera på nu när jag läste på gångartsuttagningarna, sätts inga betyg alls för resp gångart utan bara ett sammanställt totalbetyg ?

Jag uppfattar det som att det är totalt på alla gångarterna vilket skall vara 8,0 .På swedehorse står det ju efter dommaren anvisning. Men kanske måste plugga in det ändå. Ha väldigt svårt när det bara är text, är lite lättare när det är ritade bilder. Men jag får nöta :)

Trodde det fungerade ungefär som kvaliteten att de fick ett betyg för var gångart och sen ett betyg för utvecklingsbarhet/temp/ridbarhet och sen kom totalen genom att dela dessa 4 alltså precis som det är på kvaliteten när det gäller kval till championatet. Även 5 åringarna får ju poäng för var gångart. Men det ser ju uppenbart ut som att de bara får en enda siffra på detta iom att det inte står ett ljud om separata poäng.

*kl*

Nu är kvaliteten avklarad iaf...:meh:

Han fick poäng efter vad han visade upp och inte att säga om det.

Men något som jag reagerade på var det här med besömningsreglementet...
Hur hårt ska det hållas på att arrangörerna följer det som står i reglerna?
Jag menar, det finns väl regler för att det ska vara så lika vilkor som möjligt för alla över hela landet?

För det första så står det i reglementet att både dressyr och hoppning ska gå på bana 20*60
Varför i helafridens namn spärrar man av ridhuset då till 20*40 och gör dressyrbanan 20*40??
Och sen står det i reglementet att det ska vara 30 min paus mellan starterna för att hästen ska hinna pusta (och ev byta utrustning) och det tog EN OCH EN HALV TIMME mellan mina uppsittningar... Inte helt lätt för dom små att hålla ihopa koncentrationen så länge..

Någon annan som har visat?
Hur var det på era ställen?

Är grymt besviken på arrangören och tänker inte åka dit fler gånger, detta var 2 av 2 gånger som det blivit fel där...

Senast ändrad:

Det var inte avspärrat till 20x40 utan 20x60 precis som det skall vara (har vän som visade där igår och har sett filmerna från deras visning igår ingen tvekan utan det är 20x60). Tänk på att deras ridhus är 80 m långt när hela är öppet.

Det står inte heller att det skall vara 30 min paus det står att det skall vara MINST 30 min paus mellan gång och hopp. Brukar alltid bli längre paus iom att hoppningen tar längre tid, lär väl bli ännu större skillnad nu på tidsåtgången iom de nya gångartsprogrammen som ju är kortare än vad man brukade visa innan.
En timme emellan blev det i stort sett alltid tidigare när det handlade om uppsutten hoppning, löshoppningen flyter oftast bättre.
Man måste ju alltid skicka bort en medhjälpare som kollar hur långt de har kommit i hoppningen när man är klar med gången det är ju klart att föredra ju längre tid det är emellan så att de hinner pusta ut och vila och dricka lite emellan innan det är dags att sadla igen och värma dem igen för att ha en fräsch häst som kan visa upp sin hoppning bra utan att vara trött.

Okey, visste inte att deras ridhus var 80m! Känns verkligen inte så stort. Var flera med mig som jag känner som visade där som upplevde hoppningen som "hoptryckt", men jag ska i ärlighetens namn säga att jag var knappast inne och stegade ;)

Sen är ju smaken som vaken och det beror ju på vad som passar ens häst angående om det passar en med lång eller kort paus emellan, det passar inte min då han inte är van att varken vara ute och tävla och än mindre "gå två gånger".

Självklart kollades starttider och det var planerat 1 Tim och 20 min emellan starterna på mig men det tog längre tid.

Jag är även glad att jag strök den ena hösten för enligt deras planering så skulle jag rida dressyr på den ena samtidigt som jag skulle hoppa den andra...O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama